G Gräsand skrev:
Ingen kylning och kommer inte heller hålla exakt 12 grader året runt. Snarare kommer förutsättningarna pendla någon grad +/- över årstiderna, men ligga runt 17 grader i medelvärde.
Ska du långtidslagra skulle jag överväga sätta in något som håller den under 16 grader och mer exakt samma. Vibrationer och fluktuerande temp är inget bra för vinet.
 
Det som främst händer är väl att vinet åldras snabbare om det är varmare så att man inte lagrar det lika länge som om man hade optimala förutsättning som är helt konstanta året runt. Den variation i grader som nämnts är ju ingen fara för vinet iaf och knappast prioritet med sträv budget.

Den lagring som byggs här ger ju iaf bättre möjligheter för att lagra viner än vad 9/10 personer eller något har. Det kan ju också läggas till långt senare om man önskar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ska du långtidslagra skulle jag överväga sätta in något som håller den under 16 grader och mer exakt samma. Vibrationer och fluktuerande temp är inget bra för vinet.
Har de stora lagringskällarna hos producenterna aktiv temperaturkontroll?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ska du långtidslagra skulle jag överväga sätta in något som håller den under 16 grader och mer exakt samma. Vibrationer och fluktuerande temp är inget bra för vinet.
Jag tänker så här: Allt handlar om att skapa bra förutsättningar för ett vin att mogna. Optimala förutsättningar ökar sannolikheten för att nå den utveckling som man hoppas ska ske. Rubbas förutsättningarna innebär det just att förutsättningarna inte är lika goda, men nödvändigtvis inte att vinet mår dåligt.

Det finns såklart vissa kritiska faktorer att ta ställning till och försöka eliminera. Jag skulle påstå att den övre temperaturgränsen går vid runt 20 grader eller strax över, snarare än 16 (tvista de lärde). Där nånstans tar mognaden fart i en takt så i princip frukten i vinet försvinner, med dålig balans som resultat. Annars är kanske det viktiga att få bort ljus och vibrationer som kan förstöra en pava vin snabbt. Och stora temperatursvängningar över dygnet. Att temperaturen skiftar ett par grader under året har ingen större påverkan. Luftfuktighet handlar mestadels om korkens hållbarhet och innebär sällan stora problem i ett utrymme under marknivå. Starka lukter ska såklart också undvikas.

Mycket att hålla koll på, men de flesta goda förutsättningar tror jag ändå mig ha i källaren, även om jag såklart gärna skulle ha några grader svalare. Vinerna lär utvecklas lite snabbare, med något sämre finish, men inget som jag tror kommer störa eftersom jag är medveten om det och således kan väga in det när jag uppskattar lagringstiden. Allt handlar om avvägningar. Målet är att iordningställandet av rummet får kosta runt 7-8kkr inkl allt. Svårt att få in isolering, isolerad dörr och kyla i kalkylen alltså. Dessutom kan jag ju alltid komplettera med att lagra externt så småningom, om jag köper på mig något dyrare och vill ha mer kontroll😃
 
  • Gilla
MasterP och 2 till
  • Laddar…
kommer sig inte rekommendationen om 14 grader för lagring från årsmedeltemperaturen i Frankrike? det är ju den temperaturen en bra grotta för vinlagring har i Frankrike, typ.
 
Blir de några vin hyllor för dig ?
 
R Rickard.lj skrev:
Blir de några vin hyllor för dig ?
Som med allt tar det tid när man inte lägger tillräckligt med tid, så går lite långsamt nu😅 Men här kommer en kort uppdatering:

Har beställt hem bets samt belysning. Aluprofiler, trafo, styrning osv har kommit medan själva led-stripen var restad och borde dyka upp nästa vecka. Skrotade visionen om en enda lång skiva. Som tur är blev murandet rätt okej, så jag gjorde en enkel (och rätt billig) lösning: 2st 1500mm långa limfogskivor från Jem&Fix för 349kr/styck. Inte alls lika snyggt, men kommer bli tillräckligt tillfredställande för mig. Dessutom ska ju hyllor stå uppe på skivorna, så tror att den där skarven inte blir alltför störande.

Har tagit ut spår för ledprofilen som ska lysa upp mot väggen. Så nästa steg är att slipa och betsa skivorna. Därefter putsa klart "sockeln" samt väggen bakom. Sen låta putsen torka och måla puts samt tak, lägga skivorna på plats och installera belysningen. Får se om jag hinner påbörja byggandet av trähyllorna medan putsen torkar (det hade ju varit kanon). Jobbet och livet får styra.
Obyggd källare med tegelväggar och nyinstallerad trähylla. Betonggolv, verktyg, pågående renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Trägolv vid grå betongvägg, tegelvägg i bakgrunden, modernt interiör, fokus på materialstruktur, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MatteBus och 8 till
  • Laddar…
Skulle nästan fått tag i några skiffer å,lagt på golvet å fått em gammal känsla över golvet eller skall du lägga något annat där ?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Skulle nästan fått tag i några skiffer å,lagt på golvet å fått em gammal känsla över golvet eller skall du lägga något annat där ?
Nu är det golvavjämning som är impregnerat med Betsil. Funkar fint så ett tag och väldigt ekonomiskt fördelaktigt. Men absolut, har varit inne på både skiffer och golvtegel. Får se vad framtiden utvisar 😃
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Belysningen är på plats, skivorna betsade och det mesta är färdigputsat. Tänkte lägga finputs först, men gillar det rustika månlandskapet jag lyckades skapa i släpljuset från LED-listen 😅 Ett satans pillande för att få ihop kablaget till LED-listerna var det för övrigt. Var även inne på att måla putsen vit så småningom men gillar den rena känslan. Vad tror ni? Måla eller inte?

Nästa steg är att fixa till taket. Borde såklart gjort det tidigare, men har känts så j*vla tråkigt, så får plasta in allt när jag väl kommer till skott. Tror jag gör en enkel lösning: Slipa av, grovspackla det värsta, slipa lite till och rolla ett par lager färg. Sen är det hyllorna. Nu är jag mer inne på att kolla av med en svetsare om vi kan hitta på något kul. Har en idé jag tror kan bli fint. Återkommer i frågan.

Blev också otålig, så kastade in ett par flaskor för att se lite hur känslan blir. Blir nog bra det här.
Modernt vinhylla i minimalistisk källare med murade väggar och indirekt belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett modernt vinställ integrerat i en betongvägg med tegeldetaljer och indirekt belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenvägg med inbyggd vinhylla och LED-belysning som framhäver flaskorna. Modern och minimalistisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Arne Svensson4 och 44 till
  • Laddar…
Snyggt!
Jag hade behållit väggen som den är.
Fast det kunde ju kanske vara intressant att färga in den lite lätt med någon nyans från teglet...
 
  • Gilla
Fredrik Mannen och 1 till
  • Laddar…
Tips. Sätt in en temperatur och fuktmätare då du behöver en avfuktare om fuktigheten går över 85 % mer än tillfälligt. Vill du ha viner där jämt bör du ha en stadig temperatur som inte är över 13-14 grader och helst inte så mycket lägre än 10. Det är min erfarenhet från den vinkälllare vi gjort i ett äldre hus med tre sidor motfyllt källare. Så behöver du inte ha dyra kylaggregat eller värmefläkt. Vi lärde oss då vikten av rätt luftfuktighet för att bevara etiketterna, om du vill sälja det vin du lagrat. Vill du lyxa till det fyller du golvet med tegelkross som tar upp fuktigheten på vintern och släpper den ifrån sig på sommaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P Per Håkansson2 skrev:
Tips. Sätt in en temperatur och fuktmätare då du behöver en avfuktare om fuktigheten går över 85 % mer än tillfälligt. Vill du ha viner där jämt bör du ha en stadig temperatur som inte är över 13-14 grader och helst inte så mycket lägre än 10. Det är min erfarenhet från den vinkälllare vi gjort i ett äldre hus med tre sidor motfyllt källare. Så behöver du inte ha dyra kylaggregat eller värmefläkt. Vi lärde oss då vikten av rätt luftfuktighet för att bevara etiketterna, om du vill sälja det vin du lagrat. Vill du lyxa till det fyller du golvet med tegelkross som tar upp fuktigheten på vintern och släpper den ifrån sig på sommaren.
Tack för bra tips!

Har naturligt rätt behagligt klimat i källaren, men en bra termometer med fuktmätare ska jag införskaffa. Luftfuktigheten ligger runt 50-60% RF, lite beroende på årstid. Temperaturen såhär i december ligger runt 14,5-15 grader. Räknar med att den sjunker någon grad när jag satt in dörr till vinkällaren. Idag får utrymmet lite spillvärme från övriga källaren. Tricket för oss är att kombinera källarens olika funktioner, och då blir det lite kompromisser. Vi har rätt mycket förvaringsutrymmen, men också snickeri/verkstad och tvättstuga. Även om vinkällaren ligger avskilt från övriga utrymmen behöver klimatet i hela våningsplanet både fungera för alla funktioner. Men som sagt, en dörr kommer hjälpa rätt bra är min gissning och förhoppning. Får se om jag hinner hamra ihop en under julhelgerna 😬
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Skaffa en sådanhär så kan du logga temperaturen och ha bättre koll på den.
Har sådana i garaget, växthuset, källaren och på landet. E-handelssida som visar olika WiFi-temperatursensorer med priser, rabatter och användarbetyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.