Någon som vet om Ikea kallax skulle hålla för att fylla med vin? 😊

TRJBerg
F Fixarjon skrev:
Om jag skulle gissa löst så klarar den den lodräta tyngden utan problem men kanske sidotrycket gör att flaskorna trycker mot sidorna såpass att de ger efter.

• Gilla
Fixarjon
  • Laddar…
F Fixarjon skrev:
Står lite olika på IKEAs egna sidor. Min lilla research har visat att ungefärlig vikt på flaskor är något i stil med:
Bordeaux och Bourgogne ca 1,2-1,6 kg
Champagne och mousserande ca 1,8 kg

Sen kommer det ju mer allt fler lättviktsflaskor av olika slag. Poängen är att vikten snabbt ackumuleras där vikten kanske är mer kritisk än volymen.

Skärmdump av möbel, KALLAX hylla, vit, med pris, designerinformation och maximal belastningsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Text om lastkapacitet för KALLAX hylla: 13 kg per hyllplan.

• Gilla
Fixarjon
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Om jag skulle gissa löst så klarar den den lodräta tyngden utan problem men kanske sidotrycket gör att flaskorna trycker mot sidorna såpass att de ger efter.
Ok, tack! Färdigställt ett vinrum i källaren och vill inte lägga hutlösa pengar på hyllor

G Gräsand skrev:
Står lite olika på IKEAs egna sidor. Min lilla research har visat att ungefärlig vikt på flaskor är något i stil med:
Bordeaux och Bourgogne ca 1,2-1,6 kg
Champagne och mousserande ca 1,8 kg

Sen kommer det ju mer allt fler lättviktsflaskor av olika slag. Poängen är att vikten snabbt ackumuleras där vikten kanske är mer kritisk än volymen.

[bild][bild]
Tack! Rum klart, vill lägga pengar på vin ist än hyllor. Men ändå att det ska se snyggt ut..

G Gräsand skrev:
Belysningen är på plats, skivorna betsade och det mesta är färdigputsat. Tänkte lägga finputs först, men gillar det rustika månlandskapet jag lyckades skapa i släpljuset från LED-listen 😅 Ett satans pillande för att få ihop kablaget till LED-listerna var det för övrigt. Var även inne på att måla putsen vit så småningom men gillar den rena känslan. Vad tror ni? Måla eller inte?

Nästa steg är att fixa till taket. Borde såklart gjort det tidigare, men har känts så j*vla tråkigt, så får plasta in allt när jag väl kommer till skott. Tror jag gör en enkel lösning: Slipa av, grovspackla det värsta, slipa lite till och rolla ett par lager färg. Sen är det hyllorna. Nu är jag mer inne på att kolla av med en svetsare om vi kan hitta på något kul. Har en idé jag tror kan bli fint. Återkommer i frågan.

Blev också otålig, så kastade in ett par flaskor för att se lite hur känslan blir. Blir nog bra det här.
[bild][bild][bild]
Snyggt! Vad använde du för bets till slut?

W WP7 skrev:
Snyggt! Vad använde du för bets till slut?
Tack!😃 Det är Osmo 3129 Bark (dekorvax) med Osmo 3062 (hårdvaxolja) över.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.