V VLJ skrev:
Eftersom det är allmän platsmark som ska bli kvartersmark måste det göras en ny plan, det går inte ändra den gamla (vilket annars hade varit mycket billigare). Men 500 000 låter dyrt ändå. Eventuellt hade man kunnat upphäva den gamla planen utan att göra en ny, så det blir "planlöst". Då måste man dubbelkolla att LM köper att genomföra förrättningen till en fastighet.
Sen är det ju inte omöjligt att det finns prickmark mellan fastigheterna som gör att den nya tomten inte går att utnyttja optimalt.
Att upphäva en detaljplan är exakt samma process som att göra en ny detaljplan, med samma möjlighet för sakägare och remissinstanser att tycka till osv. Så det är inte nödvändigtvis så att det blir så mycket lättare eller billigare. I praktiken skulle ju ju båda situationerna innebära att allmän plats blir privat mark.
 
N Noell skrev:
Att upphäva en detaljplan är exakt samma process som att göra en ny detaljplan, med samma möjlighet för sakägare och remissinstanser att tycka till osv. Så det är inte nödvändigtvis så att det blir så mycket lättare eller billigare. I praktiken skulle ju ju båda situationerna innebära att allmän plats blir privat mark.
Jag har upprättat många detaljplaner och ett gäng upphävande och jag har aldrig haft ett upphävande som kostat i närheten av en ny plan. Processen är samma (det finns visserligen ett förenklat förfarande för upphävande som kan användas i vissa speciella fall) men handlingarna är mycket kortare, , allt material som behövs finns i regel i den ursprungliga planen, inga utredningar, ingen grundkarta, inga gränsutredningar mm.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
V VLJ skrev:
Jag har upprättat många detaljplaner och ett gäng upphävande och jag har aldrig haft ett upphävande som kostat i närheten av en ny plan. Processen är samma (det finns visserligen ett förenklat förfarande för upphävande som kan användas i vissa speciella fall) men handlingarna är mycket kortare, , allt material som behövs finns i regel i den ursprungliga planen, inga utredningar, ingen grundkarta, inga gränsutredningar mm.
Nu är det ju i förhållande till en "frimärksplan" för denna fgh jag menade Vi pratar knappast massa utredningar och långa planbeskrivningar för den heller. Det enda jag menade var att det inte nödvändigtvis behöver bli mycket billigare och lättare att upphäva, att inte ta det för givet. Framför allt inte när vi här inte vet förutsättningarna fastighetsrättsligt eller vad som finns på andra sidan plangräns tex. Och det kan vara så att du inte är den enda med ett gäng upphävanden på cv:t om man nu måste flagga med det ;)
 
Det var mest för att konstatera att de plan över jag gjort, inte ens frimärksplanr, brukar vara i närheten av så billiga som ett upphävande.En ny plan är säkert bättre för helhetsgreppet, men tror nog fortfarande att upphävandet är betydligt billigare än en ny plan. I en ny plan måste man ju också pröva lämpligheten för bostäder på platsen gällande t.ex. buller, och en del kan ju ha hänt sen ursprungsplanen. Sen är ju både planbeskrivningen och plankartam betydligt enklare vid ett upphävande.
 
Finns det någon anledning till att kommunen skulle se det som en bra ide att ta bort den allmänna platsen bredvid vägen?
 
D Daniel 109 skrev:
Finns det någon anledning till att kommunen skulle se det som en bra ide att ta bort den allmänna platsen bredvid vägen?
Om det är del av en GA och förvaltaren inte motsätter sig så är det mycket möjligt att kommunen inte har några synpunkter på just det. Däremot kommer det ju i så fall krävas omförrättning av gemensamhetsanläggningen vilket ofta riskerar att bli en dyr historia.

Vad som däremot är en risk för TS ifall en planprocess startar, oavsett om det gäller ny detaljplan eller upphävande, är att var och varannan granne uppmärksammar kommunen på andra saker som behöver rättas till planmässigt på deras fastigheter. Och kommunen då ser det som ineffektivt och dyrt att göra massa småplaner istället för att göra om allt i ett svep. Och då är vi inne på ett helt annat mått av planprocess.

Det är inte ovanligt att sådana här "ska bara" växer och växer...
 
useless useless skrev:
Hade blivit svårt för mig då. Huvudbyggnaden står på tre fastigheter och taxeringsenheten innehåller ytterligare två.
Har du byggt på en gammal torvmosse?🤔
 
M -MH- skrev:
Har du byggt på en gammal torvmosse?🤔
Nä. Består torvmossar av särskilt många fastigheter?
 
useless useless skrev:
Nä. Består torvmossar av särskilt många fastigheter?
Satellitbild över skogsområde med uppdelade marklotter, markerade gränser och namn, samt en skala på 100 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jo, det kan ju bli ganska uppdelat...
 
  • Haha
  • Gilla
Heidina och 3 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
[bild]

Jo, det kan ju bli ganska uppdelat...
useless useless skrev:
Nä. Består torvmossar av särskilt många fastigheter?
Torvtäkt och vasstäkt hörde som standard till varenda litet torp förr i tiden. De skulle förse torpet med torv till att elda med och vass till att lägga om taket. Kunde ligga flera kilometer från stamfastigheten. När de byggde ut E45 och dubbelspår jvg i Göta Älvdalen mellan Göteborg och Trollhättan fick de lösa in ett par tusen snuttar vasstäkt, typ 2x20meter. Torvmossar brukar vara uppdelade på samma sätt.
 
  • Haha
Heidina
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det gröna är ingen tomt.
Står det något om vad grönt är?
Står det tex. ”Allmänplats, park” (citat från en annan detaljplan)
Ja, det är det som är allmänt platsmark eller kvartersmark som det också står på annan dokument. Dock har inte vi sett denna bild fören nu när kommunen skickade den. Från mäklaren så står båda markerade som vanliga tomt liksom
 
D Daniel 109 skrev:
Hempularen: A ägs väl inte av TS?
Nej, det stämmer. A ägs inte av lugubras bara det jag har inringat med rött
 
Har du bara det utklippet, eller hela kartan med teckenförklaring?
Var du tvungen att begära ut den eller fanns den på nätet? Det gör de i min kommun.
 
Claes Sörmland
L Lichy68 skrev:
Ja, det är det som är allmänt platsmark eller kvartersmark som det också står på annan dokument. Dock har inte vi sett denna bild fören nu när kommunen skickade den. Från mäklaren så står båda markerade som vanliga tomt liksom
Kvartersmark är något annat än allmän platsmark. Kvartersmark är tomtmark för enskilt ändamål.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
NU är detta verkligen inte ett av mina kunskapsområden.

Om jag f örstår bilden rätt så är alltså den ena fastigheten dels den under gula delen, dels den gröna allmänna platsmarken?

Men borde det inte gå att genom en fastighetsreglering "flytta" den gula delen till A. Att man alltså låter det gröna ligga kvar i en fastighet. Så kan det bli ett långtidsprojekt att försöka få loss den delen också. Men en fastighetsreglering är väl en av de billigare förrättningarna man kan göra hos lantmäteriet? Tror att tde typiskt brukar kosta mindre än 50 000. Men möjligt att här är lite mer komplicerat än norma
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kvartersmark är något annat än allmän platsmark. Kvartersmark är tomtmark för enskilt ändamål.
Ok men det står så på en annan dokument…skall ta fram det. Det är killen på kommunen som har namngett det som ”allmän markplats” men på andra dokument står kvartersmark…vilken röra!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.