Jättekul tråd att följa!
 
  • Gilla
Smelly
  • Laddar…
Så galet! Och dumt! Och helt underbart! Stort lycka till! 😍
 
  • Gilla
Smelly
  • Laddar…
Det här blir en rolig tråd att följa!
Fantastiskt god ost och taco som ni serverade under gårdsrundan👍
 
  • Älska
Smelly
  • Laddar…
Detta ska bli jättekul att följa. Mitt emotionella hem ligger i samma by som landets mest prisbelönta bymejeri och landets största getgård. Området sjuder dessutom av mathantverk vilket förstås gör att man blir intresserad av allt sånt.

Och ja, sly är getters favoritkrubb. Rensade sly i somras och den hämtades med glädje av bonden :)

Alltid kul med dårar med ett brinnande intresse som bara kör 😍 Och detta ska som sagt bli jättekul att följa!
 
  • Gilla
  • Älska
Carpen63 och 5 till
  • Laddar…
Smelly Smelly skrev:
Efter en otrolig respons på mitt tidigare projekt där jag köpte ett hus av kronofogden och försökte bygga mig en latlig idyll ) tänker jag att det kanske finns intresse för vårt nya galna projekt.

Jag och min sambo tycker om mat. Nästan direkt när vi träffades startade vi ett litet mathantverksföretag hemma i köket och företaget har vuxit via ett skolkök till en hyrd ombyggd byggvagn till en kollegas lilla gårdsmejeri och är nu på väg mot ett eget mejeri med mathantverkskök, servering butik och ölbryggeri... Men jag tar det hela från början.

...eller ja en bit in i vårt företagande insåg vi att det här med att tillverka ost är någonting vi verkligen tycker är kul. vårt lilla företag hade vuxit ur både vårt kök och vårt lånade skolkök och mejerivagnen vi hyrt fick vi bara ha ett år så nu var det läge att bestämma sig för att göra någonting eget. Tomten vårt hus ligger på är för liten för att bygga någonting mer på men en sisådär 500meter bort ligger det en tomt där själva bostadshuset brann ner för 20 år sedan. Där har ju inte hänt någonting sedan dess och det borde finnas vatten och kanske el framdraget tänkte jag. Så jag tog reda på vem som ägde tomten och ringde till en man som nog var en bit över 100år och som, fick jag veta senare, var allmänt känd som "dåren".

- Då får du köpa hela gården, sa dåren.
- Nja jag menar ju den tomten där vid vägen
- Nej då får du ta skogen och åkern med, sa han på bred Småländska.
När jag kollade lite närmare på lantmäteriets kartor så upptäckte jag att det var ju inte en liten tomt utan en lantbruksfastighet på 16hektar med en massa skog och en åker. Altså inte alls vad vi letade efter. När jag dagen efter beklagade mig för kollegorna på jobbet så fick jag till svar att VA! vill han sälja skog precis bredvid huset där ni bor... skog köper man inte det ärver man. Och i ett annat sammanhang fick vi höra att det är aldrig någon som ångrat en investering i skog.

Med de glada tillropen blev det så smångingom en massa läsning. Vad tusan ska vi med en skog och en åker till. Vi gör ju ost. Men samtidigt var läget perfekt, nära en stor väg och vatten och avlopp och el finns framdraget.

Några månader senare skrev vi kontrakt och plötsligt hade vi köpt en gård.

Förr i tiden använde man inte återvinningsstationer på samma sätt som man gör idag utan man ansåg att skogen var en bra plats för nedbrytning av t.ex. plast, bildäck och taggtråd. Så väldigt mycket tid i början gick åt till att försöka göra vår lilla skog och gård mindre lik en återvinningsstation. Huset som brann upp kallades allmänt för "bushuset" och var tydligen någon form av boende där socialen placerade de som man gett upp hoppet för. Vi har grävt upp en hel plastback full med bilstereoaparater och en halv Saab 900.

Frågan är var min berättelse ska ta vägen härifrån. Ska jag dra den långa versionen om hur vi skaffat får och getter, hur det kom en jägare med en icakasse full med "vårt" älgkött och hur många gånger jag tvingats åka hem från jobbet för att valla in de jävla getterna som barnen skulle ha när de bestämt sig för att vara på vägen istället för i hagen? Eller ska jag hoppa över de delarna och gå direkt till bygglovsansökan, arkitekten som gick bort och världens bästa markarbetsfirma?

Grejjen är att vi har redan kommit en bit i vårt bygge redan men jag tänker att jag tar det från början, vi kommer att göra det mesta själva eftersom banken ansåg att vår butik har för dåligt kassaflöde för att låna ut pengar... någonting som vi tycker är ganska rimligt eftersom den inte är byggd ännu.

Vi har gjort allt från ritningar och dokument som behövs för att söka bygglov, energibehovsberäkningar, utsättning och ja själva byggandet då. Så jag tänker att det får bli en liten följetong om det finns intresse.

[bild]
Kul! Du verkar äga din situation och bara köra på! Älskar handlingskraftiga människor. Kör i vind!👍
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Instämmer i hyllningskören, ska bli jättekul att följa!
 
  • Älska
Smelly
  • Laddar…
Maria T
Helt underbar läsning @Smelly och tack också @Nötegårdsgubben för att du länkade - i veckan är det jag som besöker min näst närmsta ICA och hör hur de ställer sig att ta en några produkter i sortimentet. (ICA-butiken jag avser är Sveriges största!).

En rundresa i Småland nästa år är bestämd sen tidigare, nu får jag anledning att lägga om rutten lite.🐐🧀
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Fan va kul @Smelly - jag ska komma och köpa ost! Och om du kör kurser, så vill jag nog förr eller senare gå på de också. Jag måste bara flytta tillbaka till Sverige först :)
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hahaha. Underbart!

Livet på landet "Vems, får, getter, ankor, kor, hund är det som står vid vägen. Vi har fångat in dem"

Ser fram emot en lång byggtråd utan transformatorer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Tack för alla de glada tillropen hyllningarna och jakten på våra ostar. Tanken är inte att detta ska vara en reklamkanal för vår ost utan mer en byggblogg med lite goda råd eller rop på hjälp.

Idag är en stor dag för idag kom betongbilen... men för att inte gå händelserna i förväg så hoppar vi tillbaks något år.

Bygglovet inlämnat, lite investeringsstöd från EUs jordbruksfond och plötsligt så var en grävmaskin eller två där och började gräva ner vatten och el. Våra grävare är helt fantastiska, vi har en far och son där pappan egentligen är pensionär sedan åtminstone 15 år men eftersom han tycker att detta verkar kul så ställer han upp. Fast pris avtalat i förväg "för ni vill väl inte ha några överraskningar" och hela tiden små ändringar av typen "det hade ju varit billigare för er om vi hade gjort på ett annat sätt men nu gjorde vi såhär för det blir bättre... och förresten så har ni ju fast pris så det spelar ju ingen roll för er"

Grävmaskin, man som dricker, get nära skopan, grönskande träd, grävarbete, utomhus, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ganska ofta kommer ju frågor från hantverkare, "hur vill ni göra här?" och då ska man på något sätt veta saker innan man hunnit googla. Med våra grävare var det snarare: "Här behöver ni en spolventil så den har vi satt här, och här behöver vi en pumpbrunn så vi byggde den här" Vi la ner en radonslang också fast det inte var med på ritningen, det brukar kommunen vilja ha" Altså den typen av hantverkare som vet vad de gör och ser till att det blir på det bästa sättet det kan bli.

Så efter en himla massa grävande, lastbilar fulla med olika typer av grus och olika rör i orange, gult och svart som sticker upp här och där har vi altså det som skulle kunna bli tre grunder med el, avlopp och vatten framdraget på en höft... och när fakturan kom var det på exakt det vi kommit överens om i förväg.

Jag inser att jag kanske inte varit helt tydlig med vad vår dröm är. Mejeriet har ni nog förstått, men i mejeribyggnaden kommer vi också att inhysa ett enklare restaurangkök där man kan hyra in sig för att tillverka egna produkter eller där vi kan vara och göra annat än ost. Restaurangköket går såklart också att använda för att ha kurser i mathantverk eller för att ha lite servering så vi tänker oss en lördagslunch på sommarhalvåret t.ex. I vinkel mot mejeriet kommer vi att bygga en dygnet-runt-öppen livsmedelsbutik där vi fokuserar på lokalproducerade livsmedel. Genom vårt eget mathantverks företag har vi kontakter med ganska många små producenter och vi hoppas att vi ska kunna samla ett så stort utbud som möjligt av lokalproducerade livsmedel. Istället för att åka till gårdsbutiken som är öppen varannan lördag 12-14 för att få tag på fint närproducerat kött så ska man kunna åka till oss en onsdag klockan 05:00 och dessutom samtidigt köpa tomater och en prisbelönt kavring från ett hembageri så att barnen får extra god frukost. Dessutom kommer vi att ordna lite grillplatser och sälja färdigpackade grillkorgar i butiken så man kan ta med sig barnen, köpa en grillkorg med låne-picknickfilt och allt och sätta sig på innergården och grilla och prata med fåren och getterna som går i hagen på andra sidan staketet.
Ölbryggeriet och honungshanteringsbyggnaden som är den tredje byggnaden i vårt projekt har vi inte så mycket att säga om ännu, vi vet att det går åt plats och behöver ett stort förråd drömmen är att kunna brygga öl där någon gång i framtiden.

Nåja, åter till bygget så, Efter en massa googlande om hur man gör när man bygger grund kom vi fram till att det här med utsättning... "hur svårt kan det vara" så vi skaffade ett bättre måttband och satte ut diverse pinnar och drog murarsnören, 12 meter långa och 7,20 breda skulle husen vara och på första försöket fick vi diagonaler som var exakta:
Ett måttband hålls vertikalt med naturen som bakgrund, visar ungefär 19,4 centimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

... Haha, näe det fick vi ju inte såklart. Det går att mäta nästan hur många gånger som helst innan man lyckas få till rätta vinklarna och en utsättning som stämmer. Vi pratar många dagar och frustrerade kvällar innan vi hade fått till alla 12 hörnen på rätt plats.

När väl vår utsättning var gjord skulle det på makadam och grejjer, detta var ett år sedan ungefär så minnet är lite luddigt men med hjälp av våra fantastiska grävare kommer jag ihåg det som att det gick problemfritt.
Man arbetar utomhus, hamrar ner påle, arbetsplats med slanger och grusig mark, gröna träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådär ja! Vi hade bestämt oss för att använda L-block och isolera med 30cm cellplast i grunden, framförallt för att vi inte tycker om att betala för uppvärmning i onödan. Måtten 12x7,20 var noga utvalt för att slippa såga i några kantelement och det stämmer dessutom med takstolarnas CC1,20 när vi väl kommer dit. Så själva monterandet av kantelementen gick, tack vare ett utmärkt underarbete återigen av våra grävare, ganska smidigt. Den enda lilla missen jag kan komma ihåg var att när vi satte ut hade räknat på 12x7,0m så allt fick skjutas en 20cm men det gick ju att göra.
Byggplats i skogsglänta, grusgrund, person bär virke, blå himmel med moln, gröna träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänker att jag återkommer med hur viktigt ett N eller ett S kan vara på en ritning, jakten på bra rörmokare och i vilken utsträckning vind och kantelement är kompatibla i ett senare inlägg. Nu är det snart dags att åka och se hur det gått för gjutbilen men mer om det längre fram :)
 
  • Byggarbetsplats med grundram för konstruktion, markarbete, omgiven av gröna träd och en himmel med moln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 30 till
  • Laddar…
Ok här kommer ett litet inlägg till, denna gången inte så mycket berättande utan mer en undran.

Jag håller ju på och tittar på priser och material och funderar på hela bygget i stort sett dygnets alla vakna timmar. Nu är jag på taket och grubblar.

Jag kommer så småningom att skriva lite om finansiering, om hur banken tycker vi har för dåligt kassaflöde i vår butik och att vårt motargument "vi har ju inte byggt den ännu" inte bitit på bankpersonerna. Därför räknar vi varje byggmoment i "antal sålda ostar" lite som när man var liten och valutan var tuggumin vilket motsvarade 50öre (ok boomer varning) Vi hade t.ex en fantastiskt bra julmarknad förra året där vi sålde ost så att det räckte till ett kulvertrör som vi sedan grävde ner.

I allafall så funderar jag på vilken typ av tak som är billigast och som man kan lägga själv. och detta är vad jag kommit fram till:

TP 20 altså vågigt och relativt fult plåttak kring 160:- /kvm
klickfalsplåt, altså "fusk bandtäckning" ca 260/kvm
Papptak, mataki självtäck ca 125:-/kvm
Betongpannor Benders kring 100:-/kvm

Alla taken behöver ju underlagspapp så det har jag inte räknat med i jämförelsen, men att betongpannor skulle hamna så lågt var en total överraskning. Visst det blir ju lite läkt också (7lpm/m2 x 6:-/m=42:-/kvm)

Så 142:-/kvm för pannor jämfört med 160:- för TP20... det gör ju nästan 75 ostars skillnad plus att vi då får ett snyggare tak. Papptaket hamnar ju något under, men där känner jag mig osäker och är rädd att svinn och inkompetenta hantverkare (jag och min sambo altså) riskerar att göra det hela dyrare.

Kan någon hjälpa mig och berätta var jag tänker fel. Och har ni tips på takbeklädnader som sparar ost så tas de dessutom tacksamt emot.
Enstaka trähus med stort ostbit-tak på en öppen gräsmark. Surrealistiskt, humoristiskt, digital illustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Ett tips om du vill köra plåt och hålla nere kostnaderna kan vara att höra med Lindtech i Örebro.
De har ganska mycket andrasortering billigt och det kan vara så lite som att det är en liten liten buckla i ena änden av ett paket.
Jag köpte plåt till fasaden på min lada därifrån och det var nog ca 60% av butikspris även med frakt.
Råkar du hitta i rätt längder så går det ruskigt snabbt att lägga.
 
Beror också på vilken sorts undertak du behöver.
Där vi lagt Tp20 har vi ofta bara lagt en genomtrampningssäker plastfolie och sedan 45x70 på takstolarna cc 80 cm.
Det går nog också att ha ett liknande undertak till betongpannorna, men då blir ju läkten tätare.
Vilken taklutning ska det bli?

(Kul att läsa om din resa i bondelivet)

//AA
 
S
Jag betalade ca 128 kr/m2 på den lilla lokala byggvaruhandeln för TP 20 nu i september för endast plåten. Jag tog och kollade nu på fakturan med allt (underlagsduk, TP 20, fotplåt, nockplåt, skruv, läkt och häftklammer) och landade enligt mina beräkningar kring 315 kr/m2 och då blev det lite plåt och läktspill. Vindskiveplåt ej medräknat. Allt jobb gjorde jag gratis själv.
Ni kan säkert vinna lite på att lägga tid på att få offerter från flera ställen och hoppas på någon mängdrabatt? Ta då med allt rumtomkring i offerten (underlagspapp/duk, dropplåt, nockplåt, vindskiveplåt, läkt mm, eller motsvarande för panntak)

Nu har jag bara erfarenhet av att lägga plåttak men några fördelar med plåt gentemot pannor är ju i alla fall enligt min mening dels takets tyngd, enklare att montera solceller om man vill ha det, går troligen enklare och snabbare att lägga (framförallt om man är nybörjare), generellt mindre underhåll.

Men, med det sagt så är pannor en tidlös och vacker klassiker.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Du kan ju lägga papptak nu och lägga bandplåt på det om några år när ni tjänat in lite kapital också.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.