Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Nu när tidpunkten för värmande av vatten blir en sak att ta ställning till, tycker åtminstone jag att man missar målet med att ha en varmvattenberedare.
Det är ju ganska enkelt att ställa in i HA att beredaren ska värmas även om elen är dyr om temperaturen faller under ett visst värde. Men 99% av gångerna kommer du inte att märka att elpatronen i en 300-liters beredare är avstängd en eller två timmar mitt på dagen.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ja, men tänk lite på ordet ”varmvattenberedare”. Det är i högsta grad kopplat till bekvämlighet och en lägsta standard.
Fast nu tycker jag du letar problem som frågeställaren mycket tydligt säger inte finns.

David Wallin David Wallin skrev:
Är beredaren bara tillräckligt stor så behöver man inte anpassa sig alls.
David Wallin David Wallin skrev:
Att spara pengar på att förskjuta uppvärmningen i VVB är enkelt och ger inga negativa konsekvenser i vardagen.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Jag tänkte ta mig en dusch nu, undrar om den kommer vara kall eller varm...
Temperaturövervakningsgraf för varmvatten, med nuvarande och måltemperaturer, över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kommer få legionella.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
nino nino skrev:
Tänkte mer en knapp på dashboarden, typ som är till lampor, inte en fysisk
Automationen jag föreslår skulle fungera för båda (antingen trycka på den fysiska knappen, eller en dashboard). Automationen läser bara att den varit "på" i X antal sekunder
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast nu tycker jag du letar problem som frågeställaren mycket tydligt säger inte finns.
Det stämmer säkert. Jag ville bara lyfta frågan om gränserna mellan onödig energianvändning och bekvämlighet. Och när en åtgärd blir lönsam i praktiken. Ett batterilager som driver varmvattenberedaren säkerställer bekvämligheten och minskar förhoppningsvis energikostnaden på längre sikt. Investeringen beaktad.
Farsgubben som var VVS-ingenjör hävdade alltid att en VVB som alltid står på termostatstyrd i ett hus där man dagligen använder varmvatten, är mer energisnål än en som startas och stoppas ”vid behov”. En timma hit och dit kanske inte spelar någon roll i sammanhanget, men elpriserna rör sig inte så snabbt ändå.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Farsgubben som var VVS-ingenjör hävdade alltid att en VVB som alltid står på termostatstyrd i ett hus där man dagligen använder varmvatten, är mer energisnål än en som startas och stoppas ”vid behov”.
Du får gärna ge en mer djuplodad fysikalisk förklaring till det. I min värd blir alltid förlusterna mindre om medeltemperaturen i beredaren är lägre sett över tid.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det stämmer säkert. Jag ville bara lyfta frågan om gränserna mellan onödig energianvändning och bekvämlighet.
Jag tror vi är helt överens om att man inte ska vara dumsnål och offra normal komfort och normal användning av hemmet för att spara småpengar. Men kan man spara några kronor utan att offra något så varför inte?

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Farsgubben som var VVS-ingenjör hävdade alltid att en VVB som alltid står på termostatstyrd i ett hus där man dagligen använder varmvatten, är mer energisnål än en som startas och stoppas ”vid behov”.
Fast om han med det menar att det på något sätt "kostar extra" att "värma i kapp" så har han fel. Ju lägre genomsnittlig temperatur i beredaren är, ju lägre energiförbrukning.

En beredare som håller 60 grader i dygnets alla 24 timmar drar mer ström än en beredare som sänker temperaturen en grad under en av dygnets timmar.
 
  • Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
J
David Wallin David Wallin skrev:
"Plejd-styra"! Årets nyord enligt språkrådet! 😂
Jösses! Måste ni prata om Plejd i en renodlad Ha-tråd? // Sysadmin
 
  • Haha
djac och 6 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja, vi är helt överens om att Zigbee är ett bättre protokoll för batteridrivna enheter jämfört med WiFi så det behöver vi inte diskutera mer.

Men du verkade (eller verkar?) blanda ihop protokoll med applikation. Inrapporteringsfrekvensen och logiken kring denna bestäms inte av zigbee eller WiFi utan av applikationen över.
Jo, fast man kan ju bara komma ned till en viss nivå av "prat" i wifi. Och lägre nivå i Zigbee. Det var min poäng.
 
Jag har en automation som slår på en lampa 30min innan solnedgång och släcker 24.00
Sen en som ska tända via rörelsesensor och släcka efter 5min, övrig tid hade jag tänkt.
Men nu släcks det efter att rörelsesensor triggas, även när den ska vara tänd.
Antar att det är nåt vilkor jag ska lägga till?
 
nino nino skrev:
Jag har en automation som slår på en lampa 30min innan solnedgång och släcker 24.00
Sen en som ska tända via rörelsesensor och släcka efter 5min, övrig tid hade jag tänkt.
Men nu släcks det efter att rörelsesensor triggas, även när den ska vara tänd.
Antar att det är nåt vilkor jag ska lägga till?
Ja, du behöver väl en condition på vilken tid som det är giltigt, typ:

Kod:
condition: time
after: "24:00:00"
before: sensor.sun_next_setting

Tror jag kanske fungerar. Jag använder själv Illuminance-integrationen istället, men inte på riktigt samma sätt som din lampa.
 
B
En dusch tar väl 2-3kWh om jag mins rätt. Är man 4 i familjen och duschar 300 gånger per år, så är det ju runt 3000kWh/år. Kan man flytta hälften av det till 50öre/kWh lägre pris så är det ju 1500kr/år. Eller 15 000kr under beredarens livslängd (om man gissar 10år).

Det borde löna sig för många att styra beredaren. I alla fall om man har en lite större beredare. Stor familj och för liten beredare får ju stora problem med komforten.

Själv så värms min uteslutande på lågpristimmarna, normalt nattetid. Nån gång i månaden blir det lite ljummet vatten för sista personen in i duschen, men normalt märks det inte alls.

Sen är det ju miljöaspekten. Är elen dyr så är den i regel inte miljövänligt producerad. Finns en dubbel nytta med att styra beredaren.
 
  • Gilla
Fumble och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag har en automation som slår på en lampa 30min innan solnedgång och släcker 24.00
Sen en som ska tända via rörelsesensor och släcka efter 5min, övrig tid hade jag tänkt.
Men nu släcks det efter att rörelsesensor triggas, även när den ska vara tänd.
Antar att det är nåt vilkor jag ska lägga till?
Kan göras på flera sätt, antingen som sjoelund skriver ovan, eller så kan du ju ha så att din rörelsesensorautomation är inaktiv fram till 24. När den automation som släcker lampan kl 24 gör den kan den samtidigt aktivera automationen för rörelsesensorn.
Sedan kan den deaktiveras igen när det blir morgon (eller när det nu är lämpligt).
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ska se om rörelsesensorn blir att fungera som den ska, isåfall kan man ju skippa att det är tänt vissa tider.

Sen får jag det inte att fungera med att dimma min Eglo lampa, fast den ska vara dimbar.
Ska ladda ner appen och testa där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.