Det finns faktiskt ett rättsfall där en elektriker återanslutit el till ett våningsplan där denne inte utfört arbete. Elektrikern bedömdes ansvarig för den elbrand som sedan uppkom. Så det är inte självklart att elektriker inte är ansvariga för delar de inte pillat på. Ett i mina ögon något udda utfall.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Det var ett tag sedan det fallet var på tapeten. Men om jag inte minns fel var installationen på övervåningen i så dåligt skick att elektrikern borde ha upptäckt det vid de kontroller som ska göras innan driftsättning och att elektrikern därmed ansågs ha ett ansvar för branden.
 
Det var väl så att elektrikern inte kontrollerade efter som denne inte arbetat i den delen. Men frågan är ju om en elektriker är skyldig att inspektera hela elanläggningen bara för att de gör ett jobb i den. Hur ingående måste i så fall den inspektionen vara?
 
pacman42 pacman42 skrev:
En kontrollfråga bara, varför lägger du pengar på fel i dina kunders anläggningar? Är det inte kunden som betalar?
Hmm.

Det är sällan man får ett uppdrag att göra en nyinstallation från elcentralen.

Om jag då går på befintlig installation och ska göra en utökning. Vem anser du ska ge kunden information om att jag upptäcker fel i det tidigare installerade? Jag kan ju då inte göra den lilla utökning eller ändring om det föreligger ett eller som ofta flera fel. Är det svårt att förstå, nej jag trodde väl inte det!

Ta exemplet en gruppförteckning, hur ofta innehåller den rätt eller tillräcklig information? nästan aldrig!

Du måste alltså börja stänga av säkringar för att se vad som matar det du ska koppla på eller utöka.

Bara ett exempel och sånt kan ta tid.

En undercentral du ska gå på och göra en utökning, helt omärkt och avsaknad av var den matas ifrån. Är kabeln fram tillräcklig när du väl funnit säkringen som matar undercentralen... Vilka utlösningsströmmar kommer din utökning få från den undercentral du just funnit säkringen till efter en stunds letande, hur ska du förhålla dig till det som varit innan du kom dit, alltså inte en besiktning utan en förundersökning så du ska kunna göra ditt uppdrag?

Det var några saker jag har ansvar att kolla upp.

För din info, som företagare vill man att jobbhelvetet ska bli så billigt som möjligt, inte att det ska dra massa tid på avsaknad i hur saker hänger ihop, fel i gruppisar, för stora säkringar på långa o klena kablar mm.

Det blir alltid knorr om att det blir dyrt. Ja det kostar pengar om man ska göra rätt o riktigt och skapa trygghet för kunden.

Skriv gärna till Elsäkerhetsverket och lagskrivarna och framför dina synpunkter att de inte ska
LÄGGA SÅNT JÄDRA ANSVAR PÅ OSS ELINSTALLATÖRER, så kanske det blir lättnader för oss i framtiden. De här jävla konsumenttjänstlagarna, konsumentköplagar och annat skit gör allt arbete mot en privatperson så komplicerat medan tanken var att det ska skydda konsumenten men vi elinstallatörer har inte hinkar med tid och pengar att hålla verksamheterna igång när man ska informera kunden om att denne själv har eget elansvar för sin el i hus eller BRF lägenhet som denne bor i.

Kanske de större med anställda har det men vi egenföretagare har det jävligt tufft, när man ska både kommunicera fram och svar på massa frågor eller som ibland att kunden inte visar något intresse alls utan bara tror att jobbet ska gå på ett litet kick.

Själva har det yrken där det är massa saker att ta hänsyn till och här vore det trevligt om man kunde sätta sig in i hur det är för ex. En elinstallatör som inte har en jädra aning om vad som föregått i kundens hus innan du kom dit för första gången.

Finns de som frågar om man gör arbete åt privatpersoner och man skulle vilja svara det beror på hur du kommer vara som kund, det är ett samspel som måste fungera liksom när man dansar... Stolpar den ene på så blir den andre trampad på och vise versa, men den kommunikationen tar också tid och kostar pengar tyvärr så ju mer rätt o pang på blir faktiskt det billigaste
 
EddieHansson
pacman42 pacman42 skrev:
Klåpare finns överallt...
Absolut. Därför tror jag att säkerheten och riskerna minskar om man utbildar befolkningen istället för att hålla inne med det för en viss elkår.

Absolut ska man använda professionella utförare vid större arbeten, men jag tror likväl att om man fick grundläggande ellära och praktisk erfarenhet att koppla saker som uttag, lampor, mm, så blir det bättre än sämre.
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
K Kenta_S skrev:
Hmm.

Det är sällan man får ett uppdrag att göra en nyinstallation från elcentralen.

Om jag då går på befintlig installation och ska göra en utökning. Vem anser du ska ge kunden information om att jag upptäcker fel i det tidigare installerade? Jag kan ju då inte göra den lilla utökning eller ändring om det föreligger ett eller som ofta flera fel. Är det svårt att förstå, nej jag trodde väl inte det!

Ta exemplet en gruppförteckning, hur ofta innehåller den rätt eller tillräcklig information? nästan aldrig!

Du måste alltså börja stänga av säkringar för att se vad som matar det du ska koppla på eller utöka.

Bara ett exempel och sånt kan ta tid.

En undercentral du ska gå på och göra en utökning, helt omärkt och avsaknad av var den matas ifrån. Är kabeln fram tillräcklig när du väl funnit säkringen som matar undercentralen... Vilka utlösningsströmmar kommer din utökning få från den undercentral du just funnit säkringen till efter en stunds letande, hur ska du förhålla dig till det som varit innan du kom dit, alltså inte en besiktning utan en förundersökning så du ska kunna göra ditt uppdrag?

Det var några saker jag har ansvar att kolla upp.

För din info, som företagare vill man att jobbhelvetet ska bli så billigt som möjligt, inte att det ska dra massa tid på avsaknad i hur saker hänger ihop, fel i gruppisar, för stora säkringar på långa o klena kablar mm.

Det blir alltid knorr om att det blir dyrt. Ja det kostar pengar om man ska göra rätt o riktigt och skapa trygghet för kunden.

Skriv gärna till Elsäkerhetsverket och lagskrivarna och framför dina synpunkter att de inte ska
LÄGGA SÅNT JÄDRA ANSVAR PÅ OSS ELINSTALLATÖRER, så kanske det blir lättnader för oss i framtiden. De här jävla konsumenttjänstlagarna, konsumentköplagar och annat skit gör allt arbete mot en privatperson så komplicerat medan tanken var att det ska skydda konsumenten men vi elinstallatörer har inte hinkar med tid och pengar att hålla verksamheterna igång när man ska informera kunden om att denne själv har eget elansvar för sin el i hus eller BRF lägenhet som denne bor i.

Kanske de större med anställda har det men vi egenföretagare har det jävligt tufft, när man ska både kommunicera fram och svar på massa frågor eller som ibland att kunden inte visar något intresse alls utan bara tror att jobbet ska gå på ett litet kick.

Själva har det yrken där det är massa saker att ta hänsyn till och här vore det trevligt om man kunde sätta sig in i hur det är för ex. En elinstallatör som inte har en jädra aning om vad som föregått i kundens hus innan du kom dit för första gången.

Finns de som frågar om man gör arbete åt privatpersoner och man skulle vilja svara det beror på hur du kommer vara som kund, det är ett samspel som måste fungera liksom när man dansar... Stolpar den ene på så blir den andre trampad på och vise versa, men den kommunikationen tar också tid och kostar pengar tyvärr så ju mer rätt o pang på blir faktiskt det billigaste

99% av de där kontrollerna måste du väl alltid göra när du kommer till en gammal villaanläggning oavsett om några hempulare eventuellt varit inblandade?
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
99% av de där kontrollerna måste du väl alltid göra när du kommer till en gammal villaanläggning oavsett om några hempulare eventuellt varit inblandade?
Hade det funnits en faktura och en tidigare firma så kan det bli lättare att förklara för kunden att de gjort fel jag måste fixa till innan jag kan börja med mitt uppdrag,

Är det en privatare eller man ser att det inte är en firma som gjort jobbet som är fel så är det ytterligare den olagliga aspekten i utförandet. Nåt inte jag ska behöva ta tid för i mitt uppdrag att förklara. Vi har regler för el i Sverige och tycker hempulare att dessa är fel så samla er och be Elsäkerhetsverket att lätta bördan som verket lagt på oss som är auktoriserade så slipper vi ha dessa tidskrävande samtalen över nätet.
 
Fairlane
K Kenta_S skrev:
Hade det funnits en faktura och en tidigare firma så kan det bli lättare att förklara för kunden att de gjort fel jag måste fixa till innan jag kan börja med mitt uppdrag,

Är det en privatare eller man ser att det inte är en firma som gjort jobbet som är fel så är det ytterligare den olagliga aspekten i utförandet. Nåt inte jag ska behöva ta tid för i mitt uppdrag att förklara. Vi har regler för el i Sverige och tycker hempulare att dessa är fel så samla er och be Elsäkerhetsverket att lätta bördan som verket lagt på oss som är auktoriserade så slipper vi ha dessa tidskrävande samtalen över nätet.
Kontrollerna för att se att det var fel innan är ju samma oavsett om det är en firma eller en privatperson som har gjort jobbet.
Du behöver väl inte förklara juridiken vem som får och inte får koppla? Det räcker väl med att säga "den som har gjort detta innan har gjort fel så det måste åtgärdas innan vi kommer vidare". Om det sen är kunden själv som kopplat, en elfirma som kunden har kvitton från, en elfirma som tidigare ägare har kvitton från etc spelar ju mindre roll. Slänger kunden fram ett kvitto från en elfirma så lägger du väl inte tid på att se om det fanns en behörig elfirma vid den tidpunkten och om de hade behörighet att utföra jobbet?
En bekant till mig tog in lite offerter från olika elfirmor och en av de hade inte behörighet att utföra arbete i bostäder, en annan påstod att man var tvungen att byta ut den gamla (fina) diazed-centralen eftersom det var förbjudet (!) att koppla i sådana nuförtiden. Etc, så ett kvitto från en elfirma säger inte hela sanningen.

Konsumenttjänstlagen och konsumentköplagen är något helt annat och förmodligen något som du är tacksam för att de finns när du är kund.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Det är ju samma sak med Kenta som fått för sig att c13 per definition är fel på 1,5kvadrat. Om elektriker ska kolla över anläggningen och ”korrigera” efter egna uppfattningar blir det onödigt dyrt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
K Kenta_S skrev:
Hade det funnits en faktura och en tidigare firma så kan det bli lättare att förklara för kunden att de gjort fel jag måste fixa till innan jag kan börja med mitt uppdrag,
Spelar det någon roll för ditt uppdrag vem som har gjort fel? Om det är en "riktig" elinstallatör som kunden har anlitat tidigare så är det väl kundens problem att försöka reklamera det jobbet?
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Spelar det någon roll för ditt uppdrag vem som har gjort fel? Om det är en "riktig" elinstallatör som kunden har anlitat tidigare så är det väl kundens problem att försöka reklamera det jobbet?
Jag börjar tröttna på det här!

Jag har upplysningsplikt mot kunden och skulle jag kunna göra mitt uppdrag utan att lägga tid på strul så utför jag uppdraget såklart. Bara att det nästan aldrig är felfritt där jag ska in och jobba.

Förstår inte varför alla som vill göra sina egna eljobb hemma ständigt ska tjafsa med oss installatörer när vi säger att det är fel det ni gör eller "drabbar oss".

Är det elfirmor som gjort fel då kan vi kontakta Elsäkerhetsverket och få den firman avstängd eller att det är något systemfel om ändå firmor utför felaktigheter.

Ska det dessutom diskuteras huruvida hempulares vara eller icke vara. Då är det inte Elinstallatörer ni ska prata med. Den dagen jag får skicka en faktura till Elsäkerhetsverket för all jädra info o tid jag får lägga på elfel o såna här samtal så har inte jag några problem längre för då kanske jag skulle kunna överleva på mitt yrke. Så är det inte nu, för mycket fel o brister.

Som det ser ut nu så undrar jag hur ex. bilverkstan skulle reagera om ni kommer med en halvmeckad bil till er bilverkstad och en kasse med material ni sedan kräver a bilverkstan ska använda sig av och avslutningsvis så vill ni ha rabatt på servicen på er bil då ni redan gjort en del av verkstans arbete och sist men inte minst så vill ni ha en stämpel i serviceboken för att få garanti od...

Du förstår säkert ironin i det hela för jag skulle tro att den som gör så, nog får vara glad om denne ens får komma tillbaka efter tio förlåt och ursäkta till den bilverkstan.

Som hantverkare som verkar under strikta lagar o förordningar så ska man tycka att dessa nätsamtal eller vad man ska kalla dem är upplyftande och helt ok?! Svårt att ta in.
 
Varför tror du inte att verkstaden tar ett sådant jobb? De debiterar naturligtvis tiden, vilken kan bli längre än om de gjort hela jobbet. I servisboken stämplar de av jobb de gjort, skulle det vara konstigt.
Om jag servar själv får jag sätta en egen kråka i boken.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
K Kenta_S skrev:
Jag börjar tröttna på det här!

Jag har upplysningsplikt mot kunden och skulle jag kunna göra mitt uppdrag utan att lägga tid på strul så utför jag uppdraget såklart. Bara att det nästan aldrig är felfritt där jag ska in och jobba.

Förstår inte varför alla som vill göra sina egna eljobb hemma ständigt ska tjafsa med oss installatörer när vi säger att det är fel det ni gör eller "drabbar oss".

Är det elfirmor som gjort fel då kan vi kontakta Elsäkerhetsverket och få den firman avstängd eller att det är något systemfel om ändå firmor utför felaktigheter.

Ska det dessutom diskuteras huruvida hempulares vara eller icke vara. Då är det inte Elinstallatörer ni ska prata med. Den dagen jag får skicka en faktura till Elsäkerhetsverket för all jädra info o tid jag får lägga på elfel o såna här samtal så har inte jag några problem längre för då kanske jag skulle kunna överleva på mitt yrke. Så är det inte nu, för mycket fel o brister.

Som det ser ut nu så undrar jag hur ex. bilverkstan skulle reagera om ni kommer med en halvmeckad bil till er bilverkstad och en kasse med material ni sedan kräver a bilverkstan ska använda sig av och avslutningsvis så vill ni ha rabatt på servicen på er bil då ni redan gjort en del av verkstans arbete och sist men inte minst så vill ni ha en stämpel i serviceboken för att få garanti od...

Du förstår säkert ironin i det hela för jag skulle tro att den som gör så, nog får vara glad om denne ens får komma tillbaka efter tio förlåt och ursäkta till den bilverkstan.

Som hantverkare som verkar under strikta lagar o förordningar så ska man tycka att dessa nätsamtal eller vad man ska kalla dem är upplyftande och helt ok?! Svårt att ta in.
Ja, jag förstår själva grundproblemet. Det jag inte förstår är på vilket sätt ditt arbete påverkas om det är en auktoriserad elfirma eller en hempulare som har kopplat fel i anläggningen tidigare - Felet finns ju där och måste åtgärdas oavsett.
För kunden spelar det kanske roll om det eventuellt finns möjlighet att reklamera det tidigare felaktigt utförda arbetet. Men det beror ju på hur länge sen det var och om det finns kvitton etc sparade.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju samma sak med Kenta som fått för sig att c13 per definition är fel på 1,5kvadrat. Om elektriker ska kolla över anläggningen och ”korrigera” efter egna uppfattningar blir det onödigt dyrt.
Inte per definition, utan högst troligt att inga efterforskningar eller beräkningar alls var gjorda innan för att denna C13 sitter där på en fk 1,5mm i tjockt förlagd bunt med VP-rör i arkitektritat hus med få "rörvägar". Bara ett exempel.

Det uttalandet kommer av att samme elektriker gjort annat som också varit fel såklart. Här håller jag inte på att generalisera om övrigt utförda arbeten ser bra ut. Betänk också att det är vansinnigt vanligt att den där kabeln du säkrat upp till en C13 högst troligt kommer att få mata än mer när nästa stjärna till elektriker kommer till det huset/ kunden och ser att AHA, här har någon gjort bedömningen att det går att ta ut mer på denna gruppen 1,5mm.

Det är tyvärr så jävligt det funkar i vanliga verkligheten, men dra du i ditt snöre för så länge det går att sträcka så fanns ju mer att ta hem... Tills det snöret brister. Jag ger upp, kör på bara
 
useless useless skrev:
Ja, jag förstår själva grundproblemet. Det jag inte förstår är på vilket sätt ditt arbete påverkas om det är en auktoriserad elfirma eller en hempulare som har kopplat fel i anläggningen tidigare - Felet finns ju där och måste åtgärdas oavsett.
För kunden spelar det kanske roll om det eventuellt finns möjlighet att reklamera det tidigare felaktigt utförda arbetet. Men det beror ju på hur länge sen det var och om det finns kvitton etc sparade.
Kunden har inte i åtanke att de ska behöva samtala om tidigare fel när de bara vill ha nåt inkopplat. Att kunden har ett ansvar för sin elanläggning har de ingen aning om. Ni här i forumet har väl någon form av koll eftersom ni kopplar själva men få har den vetskapen. Det ska inte finnas fel i elanläggningar, tänk om det vore så i allt annat. Varför är el så hårt reglerat så att man ska behöva skriva särskilda lagar och ha auktorisation för yrket?? Säger inte det en hel del av vad vi pratar om att el är farligt? Förstår du då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.