K KodSnickaren skrev:
Om det blir godkänt så får vi betala detaljplansändring, ca 500,000
Fast det där låter avsevärt dyrare än de summor jag hört talas om. Det brukar kunna kosta drygt 100 000 för en "frimärksplan". Möjligt om just detta att det är allmän mark gör processen svårare. Och det är klar om folk i omgivningen skulle börja överklaga så kan det säkert dra iväg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast dte där låter avsevärt dyrare än de summor jag hört talas om. Det brukar kunna kosta drygt 100 000 för en "frimärksplan". Möjligt om just detta att det är allmän mark gör processen svårare. Och det är klar om folk i omgivningen skulle börja överklaga så kan det säkert dra iväg.
Eftersom det är allmän platsmark som ska bli kvartersmark måste det göras en ny plan, det går inte ändra den gamla (vilket annars hade varit mycket billigare). Men 500 000 låter dyrt ändå. Eventuellt hade man kunnat upphäva den gamla planen utan att göra en ny, så det blir "planlöst". Då måste man dubbelkolla att LM köper att genomföra förrättningen till en fastighet.
Sen är det ju inte omöjligt att det finns prickmark mellan fastigheterna som gör att den nya tomten inte går att utnyttja optimalt.
 
V VLJ skrev:
Eventuellt hade man kunnat upphäva den gamla planen
Fast det låter väl lite drastiskt? Det skulle ju påverka status för ett större område, gissar jag.
 
H hempularen skrev:
Fast det låter väl lite drastiskt? Det skulle ju påverka status för ett större område, gissar jag.
Jag var otydlig, man kan upphäva delar av planen, alltså bara den aktuella fastigheten
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
V VLJ skrev:
Kommunen får inte sälja allmän platsmark (men det händer iallafall) och det kan också vara mark som aldrig lösts in av kommunen eller så kan det vara planlagt som allmän plats med enskilt huvudmannaskap.
Troligen när detaljplanen skapades tillhörde delen som blev allmän platsmark en privat fastighet. Om planen inte anger kommunen som "Huvudman" har man inte haft anledning att lösa in den. Är inte kommunen huvudman kan det bli krångligt, då måste det finnas en sk Gemensamhetsanläggning som tar ansvar för drift och underhåll. Inlösen blir då svårt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det råder enskilt huvudmannaskap för den allmänna platsen så är det inte viktigt att fastighetsindelningen följer plangränserna mellan kvartersmark och allmän platsmark. Har sett en MÖD-dom om detta. Då kan nog TS med framgång slå ihop sina två fastigheter. Men jag förstår inte riktigt varför, fastighetsskatten för den mindre fastigheten med den allmänna platsen är noll så inget finns ju att vinna där.
Det har du helt rätt i, jag tänkte inte på det. Men det är ju en tänkbar möjlighet för TS att i vart fall slå ihop fastigheterna, trots eventuellt krångel med rådande detaljplan.
L Lichy68 skrev:
stor tack för en bra och utförlig svar. Vi får följa dina råd
Ingen fara :)
Men se dock Claes kommentar i inlägg #23, om det är enskilt huvudmannaskap behöver inte den här omständigheten nödvändigtvis hamna i vägen för dig, vad gäller en fastighetsreglering. Men du måste nästan läsa gällande detaljplan innan du kan gå vidare i den frågan. Om du redan har en låg eller obefintlig fastighetsavgift skulle jag avråda från en lantmäteriförrättning, då dessa ofta kostar en del och det så att säga finns en risk att det inte "lönar sig" med en reglering. Även en relativt enkel reglering kan du nog räkna med åtminstone lär gå loss på 50 000 kronor, så gör lite kalkyler innan du skickar iväg något till Lantmäteriet i så fall.

Vad gäller själva fastighetsköpet ser det väl mörkt ut och jag hade inte lagt pengar på en tvist med tidigare ägare (baserat på vad som framkommer i tråden).
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
V VLJ skrev:
Eftersom det är allmän platsmark som ska bli kvartersmark måste det göras en ny plan, det går inte ändra den gamla (vilket annars hade varit mycket billigare). Men 500 000 låter dyrt ändå. Eventuellt hade man kunnat upphäva den gamla planen utan att göra en ny, så det blir "planlöst". Då måste man dubbelkolla att LM köper att genomföra förrättningen till en fastighet.
Sen är det ju inte omöjligt att det finns prickmark mellan fastigheterna som gör att den nya tomten inte går att utnyttja optimalt.
Låter dyrt, ja, men det är vad stadsarkitekten hävdar.

Tillgänglighten är ett av problemen med, servitutet går över ett mindre berg för den fastigheten, så skulle vi önska bygga något så måste vi spränga. Dock ligger också bergsknallen ca 3 meter från grannens hus (1 meter från dess bergvärmeinst). vilket i sig också erbjuder utmaningar. Generellt så är det en hel del overhead kostnader som tillkommer.
 
HAr hittat följande beskrivning i den detaljplan som gäller för den berörda fastigheten....vad iinebär detta??
 
  • Svensk text, planbeskrivning, handlingar, bakgrund, syfte, detaljplaner, byggnadsnämnden, minsta tomtstorlek 1000 m².
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessa 2 tomter ingick i köpet och den grönmarkerade är den som är allmän platsmark
 
  • Delen av en karta eller ritning med färgmarkeringar, överstrukningar och bokstaven "A". Otydlig, abstrakt kontext.
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Det gröna är ingen tomt.
Står det något om vad grönt är?
Står det tex. ”Allmänplats, park” (citat från en annan detaljplan)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lichy68 skrev:
HAr hittat följande beskrivning i den detaljplan som gäller för den berörda fastigheten....vad iinebär detta??
Ok, så då är det en gammal avstyckningsplan. De upprättades 1926-1947. 1947 träder byggnadsstadgan i kraft och enligt övergångsbestämmelserna för den lagen så räknades de som byggnadsplaner, en sorts enklare stadsplaner. Planen är idag gällande som detaljplan enligt PBL och eftersom när PBL trädde i kraft räknades som byggnadsplan så är det en sådan form av detaljplan.

Det är viktigt för dig eftersom en sådan plan har enskilt huvudmannaskap för allmän plats. Det innebär att den allmänna platsen som ligger på marken som du äger förvaltas av dig själv som markägare eller som gemensamhetsanläggning enligt anläggningslagen (alltså som en samfällighet). Kommunen har inget med denna allmänna plats att göra.

Nästa fråga är nu om det finns en gemensamhetsanläggning (förkortas GA) som omfattar din fastighet. Detta kan de se direkt på nätet om du loggar in med Bankid på tjänsten Min fastighet hos Lantmäteriet:

https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/information-om-fastigheter/Min-fastighet/
 
NU är detta verkligen inte ett av mina kunskapsområden.

Om jag f örstår bilden rätt så är alltså den ena fastigheten dels den under gula delen, dels den gröna allmänna platsmarken?

Men borde det inte gå att genom en fastighetsreglering "flytta" den gula delen till A. Att man alltså låter det gröna ligga kvar i en fastighet. Så kan det bli ett långtidsprojekt att försöka få loss den delen också. Men en fastighetsreglering är väl en av de billigare förrättningarna man kan göra hos lantmäteriet? Tror att tde typiskt brukar kosta mindre än 50 000. Men möjligt att här är lite mer komplicerat än normalt.
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Det gröna är ingen tomt.
Står det något om vad grönt är?
Står det tex. ”Allmänplats, park” (citat från en annan detaljplan)
Ja vad står det för förklaring för denna gröna rutade mark på plankartan till den gamla avstyckningsplanen?

Bilden är för suddig och lågupplöst för att ge en detaljerad beskrivning; endast suddiga färger och former syns.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Hempularen: A ägs väl inte av TS?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hempularen: A ägs väl inte av TS?
Du har nog rätt. Jag fick för mig att den ena fastigheten var A, och den problematiska var resten. Men det var nog fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.