TRJBerg
Vad gäller material skulle jag aldrig köpa en dm där innanmätet/utrymmet inte är rostfritt.
Köpte en Bosch, lite dyrare modell, med rostfri lucka för >12 år sedan. Fungerat perfekt utom vid ett tillfälle då vi fick felsignal (kommer inte ihåg exakt) vilket berodde på att vi (jag) inte haft en böj på avloppsslangen innan anslutning till avloppsrören. Kostade ca 1000 för en servicetekniker att påpeka det.. (huset ligger långt ute på landet så billigt). Jag fixade det på 5 minuter.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad gäller material skulle jag aldrig köpa en dm där innanmätet/utrymmet inte är rostfritt.
Köpte en Bosch, lite dyrare modell, med rostfri lucka för >12 år sedan. Fungerat perfekt utom vid ett tillfälle då vi fick felsignal (kommer inte ihåg exakt) vilket berodde på att vi (jag) inte haft en böj på avloppsslangen innan anslutning till avloppsrören. Kostade ca 1000 för en servicetekniker att påpeka det.. (huset ligger långt ute på landet så billigt). Jag fixade det på 5 minuter.
Man hade ju velat ha rostfria spolarmar också. Efter 12 år så ser de inte alltför roliga ut...
 
TRJBerg
pacman42 pacman42 skrev:
Man hade ju velat ha rostfria spolarmar också. Efter 12 år så ser de inte alltför roliga ut...
Tittade på spolarmarna nyss. Ser inget tecken på åldrande, typ färgförändringar, skiftningar eller annan skada.
(Kör nästan alltid 70°C-programmet/"grytdisk", med "Vario speed"-knappen tryckt vilket tydligen ger mer energi till värmeslingorna eftersom körtiden blir mycket kortare.)
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Tittade på spolarmarna nyss. Ser inget tecken på åldrande, typ färgförändringar, skiftningar eller annan skada.
(Kör nästan alltid 70°C-programmet/"grytdisk", med "Vario speed"-knappen tryckt vilket tydligen ger mer energi till värmeslingorna eftersom körtiden blir mycket kortare.)
Mina har en "mjukare" (lätt upplöst) yta än när de var nya och gott om repor och hack.
 
H
kisumisu kisumisu skrev:
Visst är det säkert så.
Har själv tom ägt en bil där man gnällde i tester och omdömen om bromsar. Men det gällde ju inte "värstingmodellen".

Är både lite komiskt men även jobbigt.

Hur ska man se om vitvaran ok? Får man jaga efter seriemodeller och skyltar där det står "Made in Germany"?
För säljarna av vitvarorna vet ju ofta inte ett skit om hållbarhet!

"Det här är Miele det kvalitet" sen krypa bakom maskinen och det står made in prc?
Någon som reparerar vitvaror är nog bästa källan om man ska välja apparater. Sedan köper man en modell som funnits ett antal år på marknaden.

Minns att förr var Bang & Olufsens TV-apparater impopulära hos elektronikreparatörer, dom gick nästan aldrig sönder... 🙂
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad gäller material skulle jag aldrig köpa en dm där innanmätet/utrymmet inte är rostfritt.
Köpte en Bosch, lite dyrare modell, med rostfri lucka för >12 år sedan. Fungerat perfekt utom vid ett tillfälle då vi fick felsignal (kommer inte ihåg exakt) vilket berodde på att vi (jag) inte haft en böj på avloppsslangen innan anslutning till avloppsrören. Kostade ca 1000 för en servicetekniker att påpeka det.. (huset ligger långt ute på landet så billigt). Jag fixade det på 5 minuter.
Närmaste diskmaskinen är en Bosch. Robert Bosch made in Germany. För ca 30år sedan. En ganska enkel modell med mekaniskt programverk. Har varken lampor, displayer, internet eller AI. Bara ett vred för program och en startknapp (av plast). Den ser ut som ny. Nja lite bruksspår finns det allt. Men den ser alltså inte speciellt modern ut.

Den alltid diskar rent och dessutom väldigt snabbt Eftersom man inte kan säga det om dagens modeller är den kvar.

Var tvungen att kolla lite på den. Den har en spolarm i rostfritt och en i plast. De ser lika fina ut båda. De fungerar utmärkt. Men jag tar oxo rostfritt om jag får välja oavsett alternativ. För man vet att det är bra. Plast är lite av ett lotteri.
 
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Så är det väl i många fler branscher än just vitvaror, man vill nå så många kundgrupper som möjligt med "sitt märke".
Det är lika när det gäller bilar t ex, dom flesta har något från budgetsegment och upp till premiumsegment med lyxutrustade toppmodeller.
Grejen är ju att många som köper något ur premiumsegnmentet inte gärna vill att det skall finnas budgetmodeller som ser nästan så exakt likadana ut att de flesta inte kan se någon skillnad. Många som handlar ur premiumsegmentet gör det för det för att det skall synas.

På samma sätt skräms budgetköparna bort av ett märke som har lyxmodeller.

Rolls Royce är ett bra exempel som endast finns i det högsta premiumsegmentet. RR såldes av Volkswagen till BMW som nu driver RR i traditionell stil. De skiljer ut produkterna med olika varumärken för olika kategorier av köpare.

Men i vitvaruvärlden verkar det vara samma konsistent låga kvalitet hos alla märken och tillverkare numera. Kanske är det mer prestige att ha en Rolls Royce bil än en AEG eller Miele diskmaskin. Hur bra diskmaskin det än är...

Fiat Freemont,
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Håkan V och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Många som handlar ur premiumsegmentet gör det för det för att det skall synas.
Undrar om detta gäller om vi talar om integrerade diskmaskiner?
 
kisumisu
O O skrev:
Grejen är ju att många som köper något ur premiumsegnmentet inte gärna vill att det skall finnas budgetmodeller som ser nästan så exakt likadana ut att de flesta inte kan se någon skillnad. Många som handlar ur premiumsegmentet gör det för det för att det skall synas.

På samma sätt skräms budgetköparna bort av ett märke som har lyxmodeller.

Rolls Royce är ett bra exempel som endast finns i det högsta premiumsegmentet. RR såldes av Volkswagen till BMW som nu driver RR i traditionell stil. De skiljer ut produkterna med olika varumärken för olika kategorier av köpare.

Men i vitvaruvärlden verkar det vara samma konsistent låga kvalitet hos alla märken och tillverkare numera. Kanske är det mer prestige att ha en Rolls Royce bil än en AEG eller Miele diskmaskin. Hur bra diskmaskin det än är...

Fiat Freemont,
Sen har vi den gruppen som skiter i designen men vill ha hållbar funktion.

Men den gruppen får mest nobben av alla...allt från mobiltelefoner till vitvaror. Grejerna blir inte speciellt smarta heller bara mer och mer styrda av företagen själva.

Till det här kan vi lägga att man även politiskt och genom regler eldar på ännu mera folk till beroende av en viss typ av teknologi t ex Mobilt Bankid eller överhuvudtaget bank id (man kan inte köpa en konkurrent till de stora jättarna pga man gör bankid beroende av deras operativ system). Här blev det en ren PRC telefon pga det och ville ha lite mer funktioner än mainstream lurarna ger. Men saknar även hör funktionen att kunna ha 2simkort och ett minneskort samtidigt aktiva (som jag hade i min 7 år gamla Motorola).
 
Redigerat:
TRJBerg
OT, men när vi flyttade in i huset fanns det en restaurangdiskmaskin. Det långa programmet tog 4 minuter...
Intorkade matrester var förstås inte optimalt men den använde jävligt starkt diskmedel. Dunken stod under diskhon och hade en tunn slang till dm.
Tyvärr efter ett tag blev det en läcka och diskmedlet läckte ut på linoleummattan i köket. Det frätte ner till corden på mattan...
En av orsakerna vi så småningom skaffade nuvarande dm.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Sen har vi den gruppen som skiter i designen men vill ha hållbar funktion.

Men den gruppen får mest nobben av alla...allt från mobiltelefoner till vitvaror. Grejerna blir inte speciellt smarta heller bara mer och mer styrda av företagen själva.
Det var lite det vi märkte när vi spanade kylskåp nu också.
För varje prismodell man gick upp så blev det 20 liter mindre, och en hylla till som var fast istället för flyttbar.

Men såklart lite blingigare.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Man hade ju velat ha rostfria spolarmar också. Efter 12 år så ser de inte alltför roliga ut...
det är väl bara asko och cylindas sverigedisken som har det i dag
miele hade någon hybrid med en plastarm och en i rostfritt
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Undrar om detta gäller om vi talar om integrerade diskmaskiner?
same the same
 
A
kisumisu kisumisu skrev:
Sen har vi den gruppen som skiter i designen men vill ha hållbar funktion.

Men den gruppen får mest nobben av alla...allt från mobiltelefoner till vitvaror. Grejerna blir inte speciellt smarta heller bara mer och mer styrda av företagen själva.

Till det här kan vi lägga att man även politiskt och genom regler eldar på ännu mera folk till beroende av en viss typ av teknologi t ex Mobilt Bankid eller överhuvudtaget bank id (man kan inte köpa en konkurrent till de stora jättarna pga man gör bankid beroende av deras operativ system). Här blev det en ren PRC telefon pga det och ville ha lite mer funktioner än mainstream lurarna ger. Men saknar även hör funktionen att kunna ha 2simkort och ett minneskort samtidigt aktiva (som jag hade i min 7 år gamla Motorola).
Den gruppen är underrepresenterade här på byggahus
här är det viktigaste att det är WiFi och att grannen ser att du har smeg eller live gasspis som inte ens är inkopplad för det finns ingen stadsgas och det är lika bra det för de kan inte ens laga mat. färgen och formen på skåpsluckorna är viktigare än att de går att öppna. värdelös ohygienisk träskiva är viktigare än rostfritt.
köksfläkten skall vara flashig men behöver inte suga.
mm...
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
A
TRJBerg TRJBerg skrev:
OT, men när vi flyttade in i huset fanns det en restaurangdiskmaskin. Det långa programmet tog 4 minuter...
Intorkade matrester var förstås inte optimalt men den använde jävligt starkt diskmedel. Dunken stod under diskhon och hade en tunn slang till dm.
Tyvärr efter ett tag blev det en läcka och diskmedlet läckte ut på linoleummattan i köket. Det frätte ner till corden på mattan...
En av orsakerna vi så småningom skaffade nuvarande dm.
linoleum är jättebra men tål bara vatten och lätt basiskt medel typ handdiskmedel
mycket mycket lätt att fräta bort en bit med en kemikalie som absolut inte får finnas i samma utrymme.
finn en anledning till att det är andra golv i ett storkök som tål massivt slitage
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.