N
A alfista skrev:
Självklart, men det har ju ingenting att göra med att flytta förbrukning över dygnet så det känns som ett konstigt argument. Tryggheten med fast pris är uppenbar men det är en försäkring som man betalar en premie för.
Jag syftade på rörligt pris med timmätning när jag nämnde att styra sin förbrukning.
Det är som du skriver - fast pris kan bli dyrare och då får man se det som en slags "försäkringspremie" för förutsägbarhet.
Tack och lov får man ju välja det som passar en bäst.
 
E
D Dilato skrev:
Det kan mycket väl stämma, folk som inte har koll på när deras avtal löper ut kan nog drabbas av det jag kallar "Klarnaeffekten" (köp nu betala senare och glöm bort fakturan så får du en djävulsk straffavgift som tiil-och-med kan överstiga kostnaden på det du köpte).

Jag var själv tveksam men jag har järnkoll på när mina avtal/försäkringar/abonnemang/prenumerarationer löper ut, så jag tog chansen, vi får väl se....

Jag har bara varit kund sedan 1:a September och bara fått en faktura ännu, men den var jag nöjd med.
Jag betalar dessutom alltid sådana här driftskostnadsfakturor med e-faktura/autogiro så jag undviker helt risken att åka på påminnelseavgifter p.g.a. glömska/slarv.

Jag kan alltså varken rekomendera eller fördömma, men hittils har jag inga problem.

Det här är min kostnad för September månad, avtal via Elskling.
[bild]
Skönt påslag! Det är nog det många åker på när de glömmer...
 
P pingis skrev:
Tack för svar. Nu har jag kikat lite på både elpriskollen och elskling. Det är fortfarande svårt då båda sidorna förväntar sig att man ska ha koll på vilken typ av avtal man önskar innan det går att jämföra. I topp ligger ett företag som heter Cheap Energy. Priserna är verkligen schyssta men omdömen om denna leverantör påstår att firman är en fullständig katastrof. Än så länge funderar jag på att luta mig tillbaka och bara acceptera den förändring jag erbjudits.
Omdömen stämmer tyvärr. Samma skurkar som sitter i styrelsen för svea energi och några fler bolag. Deras affärsmodell går ut på billigt abbonemang, men sen att "missa" att skicka ut info när det är dags att förnya. Vilket de måste enligt lag. Sen så utan förvarning går priset upp ett antal hundra procent och de krånglar när man vill säga upp/byta, så priset ofta fortsätter några månader extra, varpå man betalat ett års förbrukning på ca 3 månader.

Om man dock har superkoll på när avtalet löper ut och byter i tid, så är det nog ok. Men de flesta kanske är distraherade av vardagen och kan missa sådant. Särskilt eftersom man vet att de är ålagda att skicka info när det är dags för byte.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att du troligtvis blivit erbjuden anvisningspris som inte brukar vara så förmånligt. Om du vill ha kvar Skellefte kraft så är det bäst att ringa och prata med dem om ett avtal och inte bara låta det andra rulla på.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Av just de anledningar du anger har jag alltid haft fast pris.
Det går säkerligen att spara pengar om man är aktiv och styr sin förbrukning till "rätt" tider på dygnet om man väljer rörligt pris.
För min del vill jag slippa tänka på sådant så för mig är fast pris bäst.
Mitt nuvarande avtal är dessutom bra (60,5 öre inkl. moms) och gäller t.o.m. februari 2027. Min årsförbrukning ligger totalt på 6500 kWh och då ingår värme och varmvatten.
Under det här året hade jag kanske gjort en bättre affär med rörligt avtal.
Förra vintern däremot var det precis tvärtom.
Hur det blir framför vet väl ingen....
Rörligt och timpris är inte samma sak. Med rörligt behöver du inte ha koll på vilka tider du sätter igång tvättmaskinen.
 
Vad man menar med rörligt varierar. Det kan vara månadsavräknat och timavräknat.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
C Ceci skrev:
Rörligt och timpris är inte samma sak. Med rörligt behöver du inte ha koll på vilka tider du sätter igång tvättmaskinen.
Se mitt inlägg #16.
 
A Akires skrev:
Tänk på att du troligtvis blivit erbjuden anvisningspris som inte brukar vara så förmånligt. Om du vill ha kvar Skellefte kraft så är det bäst att ringa och prata med dem om ett avtal och inte bara låta det andra rulla på.
Ja så brukar det vara när man är ny på ett bolag och inte valt abonnemang själv, då får man ett svindyrt abo
P pingis skrev:
Vad jag vet finns ingen kommunal försäljning av el i min kommun.
Jag låter nog det nya avtalet börja rulla. Jag kan ju alltid byta senare om jag inte blir nöjd. Jag hade tidigare två veckors uppsägningstid så det är väl något liknande nu.
Jag såg att Skellefteå Kraft tar 35 spänn i månadsavgift. Det tror jag är en ny kostnad.
det är precis vad elbolaget hoppas att du ska göra. Man brukar få svindyra abonnemang när man byter på det viset. Elbolagen räknar med att folk inte ringer dem och kollar om de kan ändra till ett normalt billigare abonnemang än det de ger dig när du blir automatiskt flyttad till dem. Jag råkade ut för det när mitt elbolag gjorde en miss vid en flytt. De missade att flytta mitt abonnemang så jag blev automatiskt flyttad till det lokala elbolaget och fick deras dyraste abonnemang. Mitt elbolag erkände dock sin miss att byta min adress så jag fick kompensation. Men räkningen som hann komma var inte rolig trots att det var mitt i sommaren en period då elen normalt var super billig.
 
F
N Nalleman64 skrev:
Faktum kvarstår: med ett fast avtal vet du ditt pris hela avtalsperioden. Med månadsrörligt gör du det inte.
Upp till var och en att avgöra vilket som känns bäst.
Såg hur flera av mina kompisar hade det i vintras och det var inte kul men förhoppningsvis hamnar vi inte på de prisnivåerna igen.
Har man goda marginaler i ekonomin (vilket jag iofs har) kan rörligt absolut vara ett bra val.
Alltså har man månadsrörligt så får man ju ta höjd för en ökad och mindre kostnad. Man kan göra det väldigt enkelt för sig att ta rörligt och sedan lägga undan mellanskillnaden till det fasta priset och vips har du en försäkring där du själv kan ta ut pengarna när du vill. Idag går det dessutom att få 4% ränta på pengarna med fria uttag.

Som vanligt så gäller tumregeln att bara försäkra det man inte har råd att betala.

Visst att några med fastpris blev nöjda förra vintern. Men har man då samtidigt betalat fastpris i 10 år så har man ändå förlorat på det över tid. 🐵
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
N
F Fideliox skrev:
Alltså har man månadsrörligt så får man ju ta höjd för en ökad och mindre kostnad. Man kan göra det väldigt enkelt för sig att ta rörligt och sedan lägga undan mellanskillnaden till det fasta priset och vips har du en försäkring där du själv kan ta ut pengarna när du vill. Idag går det dessutom att få 4% ränta på pengarna med fria uttag.

Som vanligt så gäller tumregeln att bara försäkra det man inte har råd att betala.

Visst att några med fastpris blev nöjda förra vintern. Men har man då samtidigt betalat fastpris i 10 år så har man ändå förlorat på det över tid. 🐵
Javisst!
Jag förlorade på fastpris under min förra bindningsperiod.
Ändå valde jag att teckna ett nytt femårsavtal hos EON till 48,4 öre/kWh plus moms med start den 1/3 2022.
Mig passar det fasta avtalet helt enkelt bäst. Jag gillar förutsägbarhet och om jag förlorar några kronor må det vara.

Fastpris, rörligt med månadsavstämning eller timpris - var och en gör som den själv vill och tur är väl det. :)
 
P pingis skrev:
Idag hittade jag två kuvert i brevlådan. Det ena kom från OKQ8 som jag köpt min el av under många år. De ska nu upphöra med elförsäljningen. Det andra kuvertet kom från Skellefteåkraft som ska ta över leveranserna av min ström. Jag är så fullkomligt ointresserad av elleverantörer och jag har varit nöjd med OKQ8 och hade tänkt stanna kvar där av bekvämlighetsskäl. Jag hör folk i min omgivning diskutera elpriser så jag tänkte att jag ska göra åtminstone ett försök till att engagera mig i min elkonsumtion.
Jag TRODDE att jag hade ett fast pris på 1,40 per kWh men nu när jag kikade hade jag visst rörligt pris. Det visar nog på hur pinsamt oengagerad jag är i frågan.
Min kåk anges konsumera cirka 10300 kWh per år och det nya avtalet ska kosta inköpspris + 3,25 öre per kWh. Vad tycker ni som har koll? Är detta ett bra avtal för en ointresserad latmask som mig eller borde jag hitta någon annan leverantör med fast pris?
Jag vill inte använda appar för att kolla när det är mest gynnsamt att starta tvättmaskinen utan jag vill bara göra det jag vill göra, betala räkningen och sedan fokusera på något annat än elpriser.
Så länge du inte har timpris så spelar det ingen roll om du tvättar då elpriset är lågt. Vid rörligt avtal betalar du ett snittpris av vad elen har kostat under månaden.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Rörligt är oftast bäst för den ointresserade, precis som med räntorna. Timpriset lönar sig för de flesta som inte är hemma dagtid, eller om man har elbil.
 
S
Elsking och liknande siter är tyvärr värdelösa. De som ligger bra till där har alla som affärsidé att vara superbilliga i 3 månader eller 1 år. Sedan hoppas de att man skall missa att byta så att avtalet förlängs ett år till, nu med hutlöst höga priser. Sett över en 10-års period så räcker det förmodligen med ett missat byta av elbolag för att hela förtjänsten skall vara förlorad.

Själv kör jag med Kärnfull, https://www.karnfull.se/
De ligger inte absolut lägst i pris, men man får ett helt OK pris och slipper bevaka ett byte varje år. Dessutom så stödjer man den elproducent som har lägst koldioxidutsläpp per kWh.
 
S STB skrev:
Elsking och liknande siter är tyvärr värdelösa. De som ligger bra till där har alla som affärsidé att vara superbilliga i 3 månader eller 1 år. Sedan hoppas de att man skall missa att byta så att avtalet förlängs ett år till, nu med hutlöst höga priser. Sett över en 10-års period så räcker det förmodligen med ett missat byta av elbolag för att hela förtjänsten skall vara förlorad.

Själv kör jag med Kärnfull, [länk]
De ligger inte absolut lägst i pris, men man får ett helt OK pris och slipper bevaka ett byte varje år. Dessutom så stödjer man den elproducent som har lägst koldioxidutsläpp per kWh.
Hur svårt är det? Lägg in ett larm/kalenderbokning i telefonen en dryg månad innan villkoren slutar att gälla. Jag har aldrig missat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg
Att inte kontrollera noga vad som står i avtalet/kontraktet är inget jag rekommenderar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.