Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad är den allmänna platsmarken detaljplanerad med för syfte? Är den t ex park, natur eller gata?
Ärligt talat så vet jag inte mer än att det är allmän platsmar. Jag får leta hos kommunen vad det är för syfte…jag antar att jag skall beställa detaljplanering för just den tomten eller?
 
Claes Sörmland
L Lichy68 skrev:
Ärligt talat så vet jag inte mer än att det är allmän platsmar. Jag får leta hos kommunen vad det är för syfte…jag antar att jag skall beställa detaljplanering för just den tomten eller?
Kolla på kommunens hemsida. Det står på detaljplanekartan vilken reglering det är som gäller för marken.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Ja kolla detaljplanen, många kommuner har de tillgängliga på webben direkt
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad är den allmänna platsmarken detaljplanerad med för syfte? Är den t ex park, natur eller gata?
Ärligt talat så vet jag inte mer än att det är allmän platsmar. Jag får leta hos kommunen vad det är för syfte…jag antar att jag skall beställa detaljplanering för just den tomten eller?
K Kvackatore skrev:
Gå in på "min fastighet" på Lantmäteriet för denna fastighet.
Kolla vilka laster och rätter fastigheten har. Om det finns en GA inskriven så behöver ni även kolla upp anläggningsbeslutet för denna.
Därefter kan ni börja utforska vad ni får och inte får göra med marken.

Er enda chans är att ändra detaljplanen, att slå samman fastigheterna gör automatiskt inte att användningen av marken ändras. En lång process, och kostsam, där ni behöver ha med er era grannar och övriga som har intresse i GA på fastigheten.

Detta är i allra högsta grad något ni hade kunnat kolla upp innan ni köpte marken så tyvärr kommer ni inte kunna hävda dolt fel.
stor tack för detta, skall kolla
 
L Lichy68 skrev:
Ärligt talat så vet jag inte mer än att det är allmän platsmar. Jag får leta hos kommunen vad det är för syfte…jag antar att jag skall beställa detaljplanering för just den tomten eller?
Normalt sett så gäller en detaljplan för ett relativt stor område. Men med lite olika regler inom olika zoner av området.

Men man kan ibland få göra en plan för en enda fastighet. Det kan gälla att möjligöra en avstyckning om fastigheten egentligen är för liten och liknande.
 
Vet inte om om någon har skrivit det, men reklamera köp direkt till mäklaren. Du kan nämna att de inte ska ta detta vidare än (till deras försäkring) förrän du har all information som krävs för reklamation. Sedan samlar du på dig all info som finns ifall mäklare har agerat icke enligt eller dolt information. Kostar inget att reklamera och det prövas av deras försäkringsbolag om de inte accepterar era krav.
 
Om du söker på kommunnamnet och detaljplan så brukar man hitta detaljplaner på nätet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S SkånskaEkan skrev:
Vet inte om om någon har skrivit det, men reklamera köp direkt till mäklaren. Du kan nämna att de inte ska ta detta vidare än (till deras försäkring) förrän du har all information som krävs för reklamation. Sedan samlar du på dig all info som finns ifall mäklare har agerat icke enligt eller dolt information. Kostar inget att reklamera och det prövas av deras försäkringsbolag om de inte accepterar era krav.
Det går inte att reklamera till mäklaren, han har inte sålt någonting till TS, en reklamation kan bara göras till säljaren.
 
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hade blivit svårt för mig då. Huvudbyggnaden står på tre fastigheter och taxeringsenheten innehåller ytterligare två.
Vilken tur att jag hade fel😉
Då har jag lärt mig något nytt även idag!
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Frågan är då om den måste vara öppen för alla alltid? Nej, det behöver den inte, det är huvudmannen som avgör. Är det enskilt huvudmannaskap för allmän plats och det saknas en GA på marken så är det alltså markägaren som tar detta beslut. Finns en GA så är det anläggningssamfälligheten som beslutar.
Jag har fått uppfattningen att du gillar krångliga frågor. 😉

I vårt fall har vi ju då en GA på privat mark som i detaljplan betecknas "NATUR" och där GA enbart medger röjning av sly. GA's anläggningsbeslut "Ändamål: Grönområde", "Gemensamhetsanläggning består av grönområde enligt förrättningskarta", "Anläggningssamfälligheten ansvarar för röjning av sly och träd".

Vi har även annan samfälld mark under en annan GA som skapades genom samma detaljplan, här finns dock en viktig skillnad att förutom texten om röjning av sly så finns även texten "Grönområdet skall syfta till att marken hålls tillgänglig ur rekreationssynpunkt".

Finns en GA som är det anläggningssamfälligheten som beslutar skriver du, men på första området känns man ganska bakbunden om vad man får besluta. Däremot kan man tolka "rekreationssynpunkt" ganska fritt och kanske både få in bollplan, bouleplan och lekplats inom den beskrivningen. Eller vad anser du?
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kvackatore skrev:
Jag har fått uppfattningen att du gillar krångliga frågor. 😉

I vårt fall har vi ju då en GA på privat mark som i detaljplan betecknas "NATUR" och där GA enbart medger röjning av sly. GA's anläggningsbeslut "Ändamål: Grönområde", "Gemensamhetsanläggning består av grönområde enligt förrättningskarta", "Anläggningssamfälligheten ansvarar för röjning av sly och träd".

Vi har även annan samfälld mark under en annan GA som skapades genom samma detaljplan, här finns dock en viktig skillnad att förutom texten om röjning av sly så finns även texten "Grönområdet skall syfta till att marken hålls tillgänglig ur rekreationssynpunkt".

Finns en GA som är det anläggningssamfälligheten som beslutar skriver du, men på första området känns man ganska bakbunden om vad man får besluta. Däremot kan man tolka "rekreationssynpunkt" ganska fritt och kanske både få in bollplan, bouleplan och lekplats inom den beskrivningen. Eller vad anser du?
Jag tänker att kommunen har valt att detaljplanera för ändamålet natur p g a att man huvudsakligen önskar mark som rätt fritt får utvecklas till sitt naturliga tillstånd. När LM inrättar en GA på sådan mark så får dess ändamål inte strida mot detta och då blir det ändamålet grönområde med rätt att röja buskar och träd. Det blir ju i princip bara aktuellt när t ex träden är på väg att rasa och skada omgivningen, t ex grannfastigheter, luftledningar och vägar. Annars lämnar man marken i fred. Anläggningssamfälligheten ska ju bara ägna sig åt egentlig förvaltning av grönområdet, d v s göra så lite som möjligt och definitivt inte utveckla det. Vill grannskapet utveckla området så finns möjlighet inom detaljplanebestämmelsen natur att anlägga enklare parkelement. Men det kräver då ett nytt anläggningsbeslut för att få utföra dessa.

I fallet där anläggningsbeslutet innehåller formuleringen "Grönområdet skall syfta till att marken hålls tillgänglig ur rekreationssynpunkt" så är det att se som ett uppdrag till anläggningssamfälligheten att hålla området tillgängligt för sina delägare. En rimlig tolkning är att t ex hålla öppna ytor just öppna. Ett övergivet fält blir ju t ex rätt snart en skog eller lund och det inte röjs rätt regelbundet.
 
  • Gilla
Runtrunt
  • Laddar…
S SkånskaEkan skrev:
Vet inte om om någon har skrivit det, men reklamera köp direkt till mäklaren. Du kan nämna att de inte ska ta detta vidare än (till deras försäkring) förrän du har all information som krävs för reklamation. Sedan samlar du på dig all info som finns ifall mäklare har agerat icke enligt eller dolt information. Kostar inget att reklamera och det prövas av deras försäkringsbolag om de inte accepterar era krav.
Vad har mäklaren med det hela att göra? Och på vilken grund ska köpet reklameras?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har rätt till s. k. pågående användning. D v s du får fortsätta använda din mark som har detaljplanerats som allmän plats privat om det har gjorts sedan före planen vann laga kraft. Men du har inte rätt att genomföra åtgärder i strid mot planen, t ex privatisera marken i efterhand.

Du förlorar din rätt till pågående användning när marken löses in. Om det är kommunalt huvudmannaskap för allmän plats i detaljplanen har du en laglig rätt att tvinga fram inlösen av marken från kommunen. Råder enskilt huvudmannaskap för allmän plats enligt planen så kan du blir sittande som ägare av den allmänna platsmarken. Om du inte ansöker om en anläggningsförrättning och tvingar grannskapet att lösa in den som en gemensamhetsanläggning.
Som tillägg så är det inte nödvändigtvis så att rätten till pågående användning nödvändigtvis sammanfaller med att detaljplanen inte är genomförd. Finns gott om detaljplanelagd allmän platsmark med enskilt huvudmannaskap där en förening förvaltar marken genom en gemensamhetsanläggning, men fastighetsägandet ligger kvar på en privat fastighetsägare. Kanske inte helt sannolikt i det här fallet, men inte heller omöjligt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
L Lichy68 skrev:
Hej
Vi har köpt ny bostad och i annonsen från mäklaren står att det är 2 fastigheter som ingår på en toalarea av 2690 kvm det ena fastigheten på 1600 dryg och det andra på resterande.
Själva bostadshuset ligger på det ena fastigheten (mark) och vi har sökt bygglov för en veranda.
Nu återkommer kommunen att de ser på bilder att det andra fastigheten har privatiseras i form av en husbilsparkering och tujahäck och att detta inte är tillåtet då det är en allmän platsmark....
Vi är helt chockade! ingen har nämn detta och tidigare ägare visade stolt den andra infarten för husbilsparkering och annat han fixat där.
Vi har skrivit till mäklaren och säljaren. Mäklaren säger att hen har ingte med detta att göra längre utan vi måste ta dte med säljaren och att vi "fick resterande mark på köpet".
Vi blev ännu mer fundersamma då vi fick det svaret..vaddå "fick".
Efter mycket sök på nätet så verkar det som att det går under namnet "rådighetsfel"...någon här som vet om det är så?
Det viktigaste nu är hur vi kan skriva ihop dessa fastigheter eller ändra detaljplanen...vart börjar man?
Självklart så startar vi en process så att säljaren får stå för kostnaderna men vi är nästan säker på att han själv inte har vetat om detta.
Kommunkontakten säger att om vi fortsätter att använda detta som det är så kommer inte han att säga något men problemet blir om han slutar och någon annan granskar elelr om vi vill bygga ett bastu och SPA eller plantera, vad som helst, så vi vill göra allting rätt för att vi vill kunna bygga eller ändra den mark vi ändå har betalt för eller få ersättning för att vi inte kan använda den som planerad. Tomten gör 40% av den totala ARea så det är en hel del pengar som ligger där och som kommunen INTE kommer att betala om de löser in den marken.

Tacksam för all kunskap ni kan dela med er.
Hej, se vaf Boverket skriver om allmän platsmark.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns.../planbestammelser/anvandning-av-allman-plats/
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi har ett liknande upplägg idag. 1 fastighet med hus på 900kvm och 1 fastighet på 1200 som är allmän mark/prickad mark.
Vi blev upplysta vid köp om situationen dock.

Har genom åren stött och blött detta med kommunen. Detaljplanen är uråldrig, bland annat korsning och lekpark, men tomten i sig blev inbyggd på 60 talet redan när i stort sett hela området ändrades förutom just den tomten.

För det första så erkänner kommunen själva att de gjort fel när de tillät den gamla ägaren att köpa tomten av kommunen. Förra ägaren köpte tomten bara för att kommunen lät den förfalla och fick den för 5kr typ, och har använts bara som gräsmatta. (Trädgård för oss)

Vi har fått veta iaf
För att slå ihop tomterna så måste bestrida detalj plan. Per automatik så får kommunerna inte godkänna detta, då de inte får gynna enskild medborgare då i detta fall innebär en värdeökning. Däremot ett politiskt beslut, aka en kommunpolitiker går in till stadsarkitektens kontor och säger de ska godkänna det, så är det ok.
Om det blir godkänt så får vi betala detaljplansändring, ca 500,000, sen tillkommer uppdrag till Lantmäteriet för ihopslagning.

De har också erbjudit sig att se om de kan köpa tillbaka tomten för en ansenlig summa, men det känns inte aktuellt för vår del idagsläget.


VI har idag beslutat att bara använda tomten som trädgård istället. Men det ställer till problem, pga allmän mark, så får vi inte bygga närmare än 4 meter, vilket innebär en del pusslande vid attefallsbygg etc. Men kommunen har i sig varit rätt snäll när de skrivit ut förenklade kartor etc.

Är ett moment 22 lite, men man får bara anpassa sig.

Alla grannar runt (8st 🙄) är dock rungande överens om att ett svartbygge skulle ingen bry sig om. och det är väl typ det handlar om i slutändan, så länge ingen granne bryr sig, så bryr sig inte kommunen. 🤷‍♂️
 
  • Gilla
Heidina och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.