Alfredo Alfredo skrev:
Betyder det att du anser att löv ska tas omhand eller vill du bara gnälla?
Ja, precis som jag sa, anser jag att tomten ska minst vara samma skick som vid visning.
Vad det motsatta har med "gnälla" att göra, vet jag inte.
 
B
4 4321 skrev:
Är det bara jag som tänker att städningen troligen inte varit särskilt bra? Att "glömma" tvätta fönster vid en flyttstäd låter som att man nog inte är helt klar över vad som förväntas, gamla ytskikt eller ej.
Håller verkligen med. Om man glömmer fönstren finns det nog en stor risk att städningen i övrigt varit bristfällig.
 
  • Gilla
dinos
  • Laddar…
A AG A skrev:
Vad gäller huset, så brukar städfirmor ha koll på vad det innebär. Men likt att tjänster man köper kan det slarvas. Alla golv ska dammsugas och skuras noga. Alla väggar och tak ska borstas/sopas försiktigt. Alla lister ska våttorkas. Alla fönsterbänkar och fasta bänkar ska också våttorkas. Alla fönster ska tvättas, även bågar och smygar. I köket ska alla skåp, ugn, kyl göras rent både ut-, och invändigt. Det ska göras rent bakom spisen och kylen. Badrum skuras väkdigt noga. Eventuella kakelfogar ska tvättas.

Garaget ska egentligen mest sopas rent. Allt annat blir mer att kalla sanering, vilket inte ingår i flyttstädning.

Vad gäller trädgård, så ska det mest hållas i samma skick, som vid visning. Trådården, samt husets utsida köps i befintligt skick, om inget annat avtalats. Men hängrännor bör rensas, liksom övrigt som ingår i vanligt underhåll.
Det du säger ska göras är inte alls vad som måste göras. Det ska vara rent inte klinisk.
Sen är rent för vissa skitigt för andra.
 
T twoody skrev:
Det du säger ska göras är inte alls vad som måste göras. Det ska vara rent inte klinisk.
Sen är rent för vissa skitigt för andra.
Jag skulle förvänta mig precis det han skriver av en flyttstädning.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T TobiasStockholm skrev:
Jag skulle förvänta mig precis det han skriver av en flyttstädning.
Instämmer!
 
T twoody skrev:
Det du säger ska göras är inte alls vad som måste göras. Det ska vara rent inte klinisk.
Sen är rent för vissa skitigt för andra.
Bara nyfiken. Vad är det motsätter, eller varför motsätter du, det jag skriver? Håller du på och ska flytta, och vill undslippa så mycket jobb som möjligt, eller vad gör att du misstycker?
 
Marre88 Marre88 skrev:
Okey. Ja som har ju redan pratat med mäklare och nöjde sig inte med hans svar tydligen.
Man ber dem vända sig till mäklaren, varje gång de hör av sig och svarar inte på något annat. Du har ingen skyldighet att prata med dem, därför man har en mäklare!

Jag är också för snäll och det kommer tyvärr alltid tillbaka och biter en i rumpan.. när det kommer till bostadsaffärer :(

Här gav vi köparna tillgång till källaren 1 -2 månader innan deras tillträde.. för att de skulle riva ut den och låta den torka (innan de flyttade in).. vi ville vara snälla och vi hade flyttat..

Vi betalade värme försäkringar osv..

Grannarna där ringde och berättade att de ”torkade” källaren med alla fönster öppna och alla lampor på..

Vi sa inget.. vi ville inte tjafsa..

Vi lämnade dessutom renoveringsmaterial som de ville ha.. gratis!

När de sedan skulle flyta in..

Då krävde de full flyttstädning inkl hela källaren som de rivit ut 😳 ..nu började vi bli lite putt.. (hade städat innan vi flyttade.. men ja.. det räknades ju inte).. efter tjafs.. så hyrde vi in ett städbolag som fick göra skiten..

Men då såg vi till att ta bort ALLT.. dvs efter samtal med mäklaren, tog vi bort allt renoveringsmaterial också.

Vi städade bort en 20-25 000 kr åt dem.. vi gav bort det till alla andra !

Vilket liv det blev.. men det tog mäklaren - vi tänkte inte riskera att åka dit på att de forslade bort saker på vår bekostnad (de har rätt att anlita en firma att ta bort våra saker som är kvar, om inte vi gör det).. därför mäklaren sa åt oss att det var bättre att vi tog bort allt..

De försökte kontakta oss för trasiga lampor nån månad senare oxå.. men vi sket fullständigt i dem.
 
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Man ber dem vända sig till mäklaren, varje gång de hör av sig och svarar inte på något annat. Du har ingen skyldighet att prata med dem, därför man har en mäklare!
Vilken roll menar du att en mäklare har när affären är avklarad och tillträde skett? Hur långt efter tillträdet kan man förvänta sig att en mäklare fortfarande anser sig ha en roll i affären?

Så här skriver Boupplysningen.se om mäklarens roll vid fel på objektet. Sen ska jag vara ärlig med att jag inte har en aning om vilka som ligger bakom den siten.

Text om mäklares ansvar vid dolda fel i fastighetsaffärer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Vilken roll menar du att en mäklare har när affären är avklarad och tillträde skett? Hur långt efter tillträdet kan man förvänta sig att en mäklare fortfarande anser sig ha en roll i affären?

Så här skriver Boupplysningen.se om mäklarens roll vid fel på objektet. Sen ska jag vara ärlig med att jag inte har en aning om vilka som ligger bakom den siten.

[bild]
Låt oss fylla på med FMI, en myndighet:

"Efter avslutat uppdrag har mäklaren ingen skyldighet att engagera sig i tvister mellan köpare och säljare."

https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/maklarens-ansvar-och-roll/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J JohanLun skrev:
Sen funderar jag på trädgården. Klippa äppelträdet och liknande, det borde man väl inte behöva? Tänker att häckarna klipptes för 2 mån sen och gräset är klippt sålänge säsong för det. Jag krattar löven, det borde väl räcka? De funderade på leja en trädgårdsfirma, men redan nu är det snyggare än jag någonsin haft i min trädgård map klippning häckar, beskärning träd osv.

Nej, detta behövs inte. Ingen av denna skötsel krävs ju för att inte skada fastigheten, köparen kan snabbt utföra dessa åtgärder och trädgården är i sitt vanliga skick. Lämna bara inte skräp i trädgården.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vilken roll menar du att en mäklare har när affären är avklarad och tillträde skett? Hur långt efter tillträdet kan man förvänta sig att en mäklare fortfarande anser sig ha en roll i affären?

Så här skriver Boupplysningen.se om mäklarens roll vid fel på objektet. Sen ska jag vara ärlig med att jag inte har en aning om vilka som ligger bakom den siten.

[bild]
Medlare / mellanhand .. med koll på regelverket.
 
Redigerat:
Snigla Snigla skrev:
Medlare / mellanhand .. med koll på regelverket.
Det kan han nog vara. Men det mest intressanta är ju, hur länge?
 
A AG A skrev:
Det kan han nog vara. Men det mest intressanta är ju, hur länge?
Ja, det är ju den stora frågan! Om man åberopar dolt fel efter fem år .. får man nog räkna med ett brev i brevlådan (dvs utan mäklaren).

Men de första två åren räknar jag kallt med att jag inte hör av köparna iaf..

Har jag (som köpare) undrar något efter köp.. har jag pratat med deras mäklare ..

Vänder mig till henne ibland nu med )
(efter 10 år) när det handlar om vår gård (dock gäller det inte längre några fel som påverkar tidigare ägare)
 
Snigla Snigla skrev:
Men de första två åren räknar jag kallt med att jag inte hör av köparna iaf..
Du räknar alltså med att få service av din mäklare i två år efter det att dennes uppdrag är slutfört?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du räknar alltså med att få service av din mäklare i två år efter det att dennes uppdrag är slutfört?
Jag räknar med att de agerar mellanhand och ger råd till den som frågar/har problem (relaterat till husaffären).

Jag väljer att sälja med mäklare för att slippa ha kontakt med köparna.. och att mäklaren ska svara på frågor ang hus/köp (samt tillhandahålla papper/påskrifter osv vid försäljning).

Man behöver ju aldrig träffa köparna tack och lov, om man inte vill.

Att visa huset, annonsera, fotografera.. osv kan jag sköta själv. Men pappersexercisen och ”lag-frågor” överlåter jag gärna.. )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.