raveper raveper skrev:
Skulle passa på och lägga duk och täckbark så slipper du en viss del ogräs.
Duk är för sent..skulle jag tänkt på.

Men täckbark, hjälper det att lägga på?
Frågan är om det ligger kvar, detta är ju alltså ett dike (som då egentligen är på kommunens sida)...?
Dvs det är sluttande...


/Jocce
 
Duk ställer mest till det i framtiden och hindrar maskarna från att jobba. Täckbark gör det lättare att rensa, håller kvar fukten, sänker jordtemperaturen när det är som varmast och förbättrar jorden på sikt. Har du tillgång till ris, slanor, någon bräda eller regel etc kan du "bygga" en låg "stödmur" som håller kvar barken.
Annars gör du som vanlig dvs lägger häckklippet i botten varje år och sen täcker med löv på hösten.
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Cheesen
Typiskt nog så ramlade buken loss igår när jag var till butiken... Ständigt fix i garaget... Färgglad barnmatta med vägar och byggnader, används, hand med handske i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Chefsmekanikern kontrollerar att jag gör rätt..
Hund i blå tröja vid matskål, suddig förgrund, mönstrad matta, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
S
Cheesen Cheesen skrev:
Typiskt nog så ramlade buken loss igår när jag var till butiken... Ständigt fix i garaget...[bild]
Chefsmekanikern kontrollerar att jag gör rätt..
[bild]
Vilken buk? Blev det ett roadkill?
 
För oss som ledsnat på Windows Mac eller andra elektroniska planeringsverktyg.

Efter några kaotiska år med överbyråkratiska svartrockar i ledningen för kritisk verksamhet i båtklubben såg jag mig tvingad att ta över ansvaret för slipen och varvsverksamheten. Den tidigare ansvariga hoppade för att det administrativa jobbet, enligt honom, motsvarade ett halvtidsarbete.

Vägrade blankt att pilla med Google-kalendrar länkade till kryptiska planeringshjälpmedel på dator. Är övertygad om att sådana huvudsakligen är till för att skapa oöverskådlig röra. Den mesta tiden jag själv behövt lägga på adm har gått till att reda ut vad som egentligen hänt och vilka överenskommelser som låg begravda i nonsens som jag skulle tvingas hedra.

Själv skapade jag ett fysiskt interfejs med en spånplatta och trehundrafyrtio skruvar. Några hundra informationsbärande plyfabitar behövdes också.
Version 1:0
Ett schematiskt patchpanel för nätverkskablar, oskarpt foto, taget i svagt ljus, troligen i ett dataskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snabbare access än HDD enär dokumentet aldrig är stängt. Redigering kräver som mest att jag lättar på röven från min favoritfåtölj om ändringen ligger utom räckhåll. Enligt min tidsredovisning har ca 50timmr gått till att dra upp fartyg. Ungefär lika mycket till förbättringar och underhåll. Administration med planering, bokningar, jaga medhjälpare, möten med gäster, skrivande av avtal och rapporter till kassör för fakturering är mindre än tjugo timmar på hela säsongen. Halvtid... suck.

Nu är året avslutat på slipen. Vinterliggarna är uppe.
Dags då att summera helheten. Till det behövs ett arkiv och en rapportgenerator.
Presenterar version 1:1.
Den ursprungliga spånplattan har utökats med några hundra skruv till.
Elpanel med säkringsomkopplare, märkta etiketter, sliten vägg, otydligt rum, underifrån perspektiv, dålig belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där kan tidigare år redovisas så det är lätt att se när ett visst fartyg varit uppe. Alla som hjälpt till kan visas upp så att rätt folk kan hedras. Nödvändiga arbeten kan läggas upp tydligt så att de blir av och inte begravs av byråkratin.

Upptäckte dock ett oförutsett säkerhetsproblem som gör detta inlägg relevant i denna tråd.
Med vinkelkap, städ, svets och borrmaskin tillverkades en dataprotectiondevice av 6x6 järnstång och ett par småbitar plattjärn.
Vägg med rad av krokar, metallstång, del av bord och golv synlig. Belysning och skuggor. Inga personer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Egentligen dataawarenessdevice. Problemet var att trappan är så trång att jag riskerar riva ner skyltar varje gång jag går upp eller ner. Hoppas att en strategiskt placerad järnstång kan räcka för att hindra detta.

Mvh Findus

PS. Med hjälp av bättre belysning kan högupplösta bilder tas. Här har jag medvetet gryniga bilder för att inte i onödan sprida potentiellt identitetsavslöjande information. DS
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
vcx och 27 till
  • Laddar…
C
findus42 findus42 skrev:
Halvtid... suck.
Du glömde kanske att räkna in tiden som går åt att hänga nere på klubben och tjöta med gubbarna? 😄
 
C cpalm skrev:
hänga nere på klubben och tjöta med gubbarna?
Det är en av anledningarna till att jag inte tagit uppdraget tidigare. Föredragit att ha sergeantrollen under någon annan huvudansvarig. Inte för att jag räds ansvar utan för att jag kan göra mer nytta då. Jag kan jobba på oavbruten medan chefen tar smällen med snackarna. När jag då sagt att något är dags kan det hända på en gång utan förhandlingar.

Har kunnat välja bra folk till arbetet nästan hela säsongen. Bara en riktig katastrof samarbetsmässigt. Då med gamla och erfarna medlemmar som bara drev omkring och snackade hela dagen.
Väldigt typiskt.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 4 till
  • Laddar…
Cheesen
S sinuslinus skrev:
Vilken buk? Blev det ett roadkill?
Plastbiten som hindrar snön från att virvla upp i motorutrymmet
 
Hand håller en burk Spray Max 2K grundfärg framför en icke helt monterad bilkofångare på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig produkt...
Har lagt ett lager som slipats och nu några lager till som ska få sätta sig under några veckor.
Sen blir det lack... 👍
 
I förra veckan packade kinahyveln (Meec) ihop IGEN! Den är ju nätt och jämt tio år gammal. För tre år sen tröttnade ett av lagren på kutteraxeln och nu tröttnade drivningen till planhyvleriet. Att lägga ut en månadspension på en "bra" ersättare kommer inte ifråga. Det stod mellan att laga den eller köpa något annat. En ny likadan skulle landa på 4k, men för samma peng skulle man kunna få en lite större planhyvel (också lablad kina4).
Så lösningen blev att gamla Meecen blev nedgraderad till ren rikthyvel och en begagnad planhyvel (duab mb1931/velor/cotech m.fl.) inköptes för halva pengen. Sen ska man ställa den nånstans.....
Verkstaden är inte tillräckligt stor för att ha maskiner på hjul och för övrigt tycker jag att verktyg ska vara åtkomliga på mindre ån 10 sekunder, annars får det vara! Verkstad med snickerimaskiner, verktyg, bräden, dammsugare och arbetsbänk. Välorganiserad och används för träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med denna lösning kommer man åt alla maskiner samtidigt och köra alla moment i dimensioneringen utan. att rigga om verkstaden.
När alla pinnar är lagom stora lägger man på locket på rikthyveln och släpper ner planhyveln under bänken. Sen är det klart att jobba vidare
Välorganiserad snickarverkstad med verktyg, arbetsbänkar och ljusgröna förvaringsskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och som jag sagt tidigare: Hellre en billig hyvel i verkstaden än en bra på önskelistan. Den "odugliga" meecen har producerat gott och väl 50 spröjsade fönster, ett antal skåp och annat från trappor till smyckeskrin. Man får ta lite längre tid på sig och tänka till ibland, så just detta köp har jag aldrig ångrat.
å
 
  • Gilla
  • Älska
Raimo T och 19 till
  • Laddar…
Kapsläden är färdig. Skrev ju tidigare att det var en liten specialare...den är nämligen vändbar. Vanliga 90 graders snitt på ena hållet o 45 gradare på andra. Även tvingspåren är vända, 3 på ena hållet o tre på andra. Släden är tänkt för mindre saker typ låddelar o annat. Vetifan om den där 45 graders klingskyddsklossen blev så stilig men bra med ytterligare en pryl som visar om man är i 45 gradersläget .

Först en bild på vanliga hållet.
En bordscirkelsåg med träklämmor och metallskena installerad för bearbetning av trämaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flippad 180 grader för 45 graderssnitt.
Träsvarvsprojekt fastklämt i hemmagjord jig på svarvbänk med tvingar. Hantverk, verkstadsmiljö, träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 14 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Kapsläden är färdig. Skrev ju tidigare att det var en liten specialare...den är nämligen vändbar. Vanliga 90 graders snitt på ena hållet o 45 gradare på andra. Även tvingspåren är vända, 3 på ena hållet o tre på andra. Släden är tänkt för mindre saker typ låddelar o annat. Vetifan om den där 45 graders klingskyddsklossen blev så stilig men bra med ytterligare en pryl som visar om man är i 45 gradersläget .

Först en bild på vanliga hållet.
[bild]

Flippad 180 grader för 45 graderssnitt.
[bild]
Snitsigt! Vad använde du för material i botten?

Jag uppdaterade min släde med tvingspår i helgen. Det borde man förstås ha gjort långt tidigare, men bättre sent än aldrig.

Arbetsbänk med klämmor som håller ett trästycke, sågspån, snickerirutrustning, inklämt arbetsstycke vid sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
D.M. D.M. skrev:
Snitsigt! Vad använde du för material i botten?

Jag uppdaterade min släde med tvingspår i helgen. Det borde man förstås ha gjort långt tidigare, men bättre sent än aldrig.

[bild]
Ja det förbättrar säkerheten och användbarheten avsevärt när man tvingar fast ämnet. Min botten är i 16mm valchromat.

Edit. Din ser ut att va "phenolic"-klädd (va det nu heter på svenska) björkplywood. Var hittade du det?
 
U
Ola C Ola C skrev:
Ja det förbättrar säkerheten och användbarheten avsevärt när man tvingar fast ämnet. Min botten är i 16mm valchromat.

Edit. Din ser ut att va "phenolic"-klädd (va det nu heter på svenska) björkplywood. Var hittade du det?
Är de inte formplywood (fenol-film) med björkfaner?
Vi har det på vår lokala optimera (dock om man vill köpa mer än 10-isch skivor brukar man få säga till 2 dagar innan)
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
Jag har försökt lista ut vad det är för märke på denna najtång som jag har i verkstaden och ärft från gamla husägaren. Använder den väldigt ofta och är förbannat bra, blir svettig när jag inte hittat den 😅
 
  • Närbild av rostig tång hållen i en hand, med texten "SWEDEN" synlig, mot trägolv bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verktyg för kabelskalning, hand håller, märkning på metallyta, rostfärgad, träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.