tommib tommib skrev:
Nja, det tror jag knappast. Ingen av de kategorierna lär hänga på ett diskussionsforum, av olika skäl.
Jag syftade inte på att de faktiska personerna skulle figurera här, utan enbart det de lämnar efter sig...
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
R Janu78 skrev:
Det är enligt denna tråden en självlärd, outbildad, arbetslös med egenutskrivet intyg.
Nej det är det inte. Tyvärr tror du dig ju veta bäst om vad som gäller och måste ändå fråga om vad egen auktorisation är vilket visar (liksom så många andra saker du skrivit) att du inte vet alls hur det är tänkt att fungera.

Men frågan var ju till dig, vad är en elektriker. Är det för att du inte vet som du vill raljera?
R Janu78 skrev:
Är det inte så det ska vara?
Nej om det är inte heller så det är. De som byter mätarna ska ha lämplig utbildning för det jobbet. Det innebär inte att de måste läst något specifikt program på gymnasiet, utan att helt enkelt att de ska ha fått den utbildning som behövs. Sen finns det egenkontroll som ska utföras för att minska risken för fel, men noll fel blir det aldrig, inre ens om det är någon som läst el på gymnasiet. Du kanske själv har (egen) behörighet för att köra bil. Du har fått en utbildning och har kanske sen kört bil 1000-tals dagar sen dess. Trots det så kommer du göra fel ibland.

Det är nog så att du helt missförstått hur det fungerar och när någon försöker förklara för dig så klarar du inte av att erkänna att du har fel missförstått utan tramsar bara på med påståenden om att arbetslösa ska göra jobbet. Sanningen är att detta jobb är lite enklare och då behövs det inte en elektriker som klarar mycket mer avancerade saker.
 
  • Gilla
Slarvpellen och 8 till
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Nej det är det inte. Tyvärr tror du dig ju veta bäst om vad som gäller och måste ändå fråga om vad egen auktorisation är vilket visar (liksom så många andra saker du skrivit) att du inte vet alls hur det är tänkt att fungera.

Men frågan var ju till dig, vad är en elektriker. Är det för att du inte vet som du vill raljera?

Nej om det är inte heller så det är. De som byter mätarna ska ha lämplig utbildning för det jobbet. Det innebär inte att de måste läst något specifikt program på gymnasiet, utan att helt enkelt att de ska ha fått den utbildning som behövs. Sen finns det egenkontroll som ska utföras för att minska risken för fel, men noll fel blir det aldrig, inre ens om det är någon som läst el på gymnasiet. Du kanske själv har (egen) behörighet för att köra bil. Du har fått en utbildning och har kanske sen kört bil 1000-tals dagar sen dess. Trots det så kommer du göra fel ibland.

Det är nog så att du helt missförstått hur det fungerar och när någon försöker förklara för dig så klarar du inte av att erkänna att du har fel missförstått utan tramsar bara på med påståenden om att arbetslösa ska göra jobbet. Sanningen är att detta jobb är lite enklare och då behövs det inte en elektriker som klarar mycket mer avancerade saker.
Som jag har skrivit innan denna tråden har mist sin saklighet för länge sedan.
 
tommib
K krfsm skrev:
Jag syftade inte på att de faktiska personerna skulle figurera här, utan enbart det de lämnar efter sig...
Aha.... my bad. Då förstår jag.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
tommib
R Janu78 skrev:
Som jag har skrivit innan denna tråden har mist sin saklighet för länge sedan.
Det är en tråd om "värsta elkopplingen". Den blir till sin natur lite spårad.

Just den här diskussionen om författningen som reglerar elinstallationer får i och för sig betraktas som svårt OT men ändå lite intressant. Exempelvis finner jag din ovilja att skriva vem som är elektriker intressant. Det borde inte vara svårt.
 
  • Gilla
Slarvpellen och 8 till
  • Laddar…
Nu har det skrivits 180 inlägg i denna tråd sedan det postades någon "Värsta elkopplingen", nån som är med på att gå tillbaka till ämnet?

Edit: tvåa på bollen...
 
  • Gilla
martin43 och 8 till
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Ellet hur mår wiseguy🤣
Hur ska jag kunna veta det, jag är ju besserwisser och inte wiseguy. Pratar du om dig själv?

Vad är egentligen en elektriker?
 
R
tommib tommib skrev:
Det är en tråd om "värsta elkopplingen". Den blir till sin natur lite spårad.

Just den här diskussionen om författningen som reglerar elinstallationer får i och för sig betraktas som svårt OT men ändå lite intressant. Exempelvis finner jag din ovilja att skriva vem som är elektriker intressant. Det borde inte vara svårt.
kashieda kashieda skrev:
Hur ska jag kunna veta det, jag är ju besserwisser och inte wiseguy. Pratar du om dig själv?

Vad är egentligen en elektriker?
En som är utbildad och har gått igenom lärlings fasen för att sedan kunna få sitt certifikat.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
En som är utbildad och har gått igenom lärlings fasen för att sedan kunna få sitt certifikat.
Certifikat?
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Certifikat?
Alfredo Alfredo skrev:
Certifikat?
Alfredo Alfredo skrev:
Certifikat?
 
  • Svensk text om att bli elektriker: Utbildning, krav, lärlingstid, auktorisation, yrkeshögskolan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Wow
claesborjesson och 4 till
  • Laddar…
Var kommer texten från? Den verkar blanda ECY-certifikat och auktorisation lite som de vill.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Var kommer texten från? Den verkar blanda ECY-certifikat och auktorisation lite som de vill.
Fick den utav en utbildad elektriker!
 
  • Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Begreppet "utbildad elektriker" är inte definierat.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Begreppet "utbildad elektriker" är inte definierat.
Vad menar du?
 
@Janu78
Näst sista meningen (den jag har markerat) är långt ifrån sanningen
Skärmdump av forumdiskussion om utbildning och auktorisation för elektriker. Markering betonar auktorisationskrav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återigen, man behöver inte ha någon auktorisation för att få och kunna jobba som elektriker.
Man behöver inte ha gått någon "treårigt gymnasium med inriktning el" eller liknande för att kunna och få jobba som elektriker.

Följande texter är saxade från https://ecy.com/
"Det finns flera olika sätt att välja på om du vill bli elektriker. Störst möjlighet att få jobb som elektriker efter utbildningen är om du läser en utbildning som leder till ECY-certifikat. Certifikatet är nämligen ett bevis på att du har den kompetens som krävs för att jobba självständigt och elsäkert."

"Vid validering spelar det ingen roll var du fått din kompetens. Det kan vara genom utbildning i Sverige eller utlandet, som lärling eller på något annat sätt. Det viktiga är att du har de kunskaper och färdigheter som yrkesrollen kräver."

"Ja, du kan validera dina kunskaper och färdigheter.
Har du till exempel jobbat en tid som elektriker men inte har någon formell utbildning till elektriker kan du validera dina kunskaper för att finna ut vad du behöver komplettera med för kurser."
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.