F
S sebastiannielsen skrev:
Det behöver inte vara samma. Huvudsaken är att materialet och installationen kommer på samma faktura/kvitto, sedan om säljaren av materialet hyr in en extern elinstallatör spelar ingen roll.

Det känns som en ganska naturlig begränsning för att undvika fusk, eftersom installationsdatum inte behöver framgå av fakturan (och där skulle det vara lätt att ange ett datum framåt i tiden också om man vill fuska).

T.ex. köpa laddbox på blocket, köpa in material i efterhand för att få avdraget, redovisa och sedan sälja på blocket till nästan fullpris, och få materialet "gratis".

För att undvika fuskhålet, så måste material och arbete finnas på samma faktura, och då GÅR det inte fuska.
så är det om man skall märka ord…. Allt skall vara på samma faktura. Det känns som att det skulle fungera precis lika bra om man inte betalade ut bidrag om det inte fanns en installationsfaktura. Du kunde man köpa tex laddboxen eller solcellsanläggningen från vem man vill och anlita elektriker själv.

Jag installerade både solceller och laddbox på de gamla reglerna, köpte in materialet själv på en konkurrensutsatt marknad och anlitade en elektriker. Helt annat utbud, valfrihet och potential för bättre priser för konsumenterna.
 
S sebastiannielsen skrev:
Vad menar du då att skillnaden skulle vara?
Jag tycker du är helt rätt ute och har FBS på fallrepet. Han kommer dock aldrig att ge sig, eller förklara sig...

S sebastiannielsen skrev:
Egentligen inte, eftersom det är det som avgör om du hamnar i fängelse eller inte om du kommmer i osams med någon.

Kompetensen avgör om det blir farligt eller inte, vilket är en nog så viktig sak. Men har man kompetensen så är det ju egentligen ett papper som skiljer om man får göra elinstallation enligt lag eller inte.

Och det papperet är rätt svårt att få tag på eftersom det krävs praktik och då krävs det att man är "med i svängen".
Eftersom det krävs arbetslivserfarenhet. Man kan inte bara traska in på ett elinstallationsföretag och säga "nu vill jag göra 3 års praktik för elcertifikat".
Som man kan göra med körkort, bara traska in på trafikverket o köra upp.
Jag menar att kravet på kunskap är ett bättre mått på vad som behöver bara behörighetskrävande än lagens stela definitioner av starkströmsanläggning och elinstallationsarbete.

Att t.ex lägga in en fördragen slang med FK i väggen kräver kunskap om ledningsdimensionering, förläggningssätt, yttre påverkan, anläggningskännedom. Det är faktorer som delvis är unik för varje anläggning.

Att plugga ihop ett antal solcellsmoduler på taket kräver ingen större kunskap än att man följer givna anvisningar om vilka moduler som ska kopplas samman i serie eller parallellt. Förläggning av DC-kablar kräver aningen mer kunskap om yttre påverkan. Längden på nedledningen kan behöva beaktas. Men allt detta ska vara klargjort av en ingenjör i förhand. De som praktiskt jobbar på taket behöver inte speciellt mycket kunskap. Om man måste ligga under en elfirmas EKP för detta anser jag tveksamt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
det skulle fungera precis lika bra om man inte betalade ut bidrag om det inte fanns en installationsfaktura.
Fast då skulle du kunna köpa en begagnad laddbox på blocket, sedan be elektriker installera.
Därefter köpa en flong ny, i oöppnad förpackning, redovisa till skatteverket, ihop med installationsfakturan, och sedan sälja den flonga nya i oöppnad förpackning på blocket för nära nypris.

Vips så får du igen hela kostnaden, plus att du fått skatteavdrag för den laddboxen du köpte ny.
Medans du egentligen köpt den begagnad. Så får du typ hela laddboxen gratis.

Genom att tvinga köpa laddbox + installation i ett paket, så förhindrar man denna typ av fusk som både snedvrider begagnatmarknaden och skapar en otillbörlig andrahandsmarknad.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag menar att kravet på kunskap är ett bättre mått
Kravet på kunskap har du i vilket fall som helst. För även om arbetet inte är behörighetskrävande så får du ändå inte koppla ihop elprodukter eller använda elprodukter så att det blir farligt för person eller egendom.

Detta gäller således även om du kopplar ihop 9v batteridrivna brandvarnare i ett kabelnät så att "larmar en, så larmar alla". (som för övrigt skulle vara behörighetskrävande om Fredik Sjögren hade rätt, eftersom det är 9v DC, vilket tydligen inte omfattas av undantaget).


Sedan när det gäller att koppla ihop solceller, det skulle fungera om det fanns någon standard för att göra det bombsäkert, då skulle det fungera att låta "obehöriga" göra installationen på klenspänningssidan.

Man skulle kunna tänka sig en kontakt med ett vridbart lås, som ihop med klackar på kablarna måste vridas rätt baserat på hur många paneler man kopplar i serie (så att varje panel i serie förflyttar klacken ett steg genom att mellankopplingskabeln har en klack förskjuten ett steg).

Så när kabeln hamnar i den dosa som matar stigarkabeln, så gör klackarna att du inte kan ansluta fler solpaneler i serie än vad systemet "tål", genom att kontakten i dosan bara har det antal urtag för klackar för så många solpaneler minimum/maximum i serie som är acceptabelt.
 
F
S sebastiannielsen skrev:
Fast då skulle du kunna köpa en begagnad laddbox på blocket, sedan be elektriker installera.
Därefter köpa en flong ny, i oöppnad förpackning, redovisa till skatteverket, ihop med installationsfakturan, och sedan sälja den flonga nya i oöppnad förpackning på blocket för nära nypris.

Vips så får du igen hela kostnaden, plus att du fått skatteavdrag för den laddboxen du köpte ny.
Medans du egentligen köpt den begagnad. Så får du typ hela laddboxen gratis.

Genom att tvinga köpa laddbox + installation i ett paket, så förhindrar man denna typ av fusk som både snedvrider begagnatmarknaden och skapar en otillbörlig andrahandsmarknad.
Jag ser att du gjorde ditt bästa men det var inte helt genomtänkt. Det faller lite på sin orimlighet då det är svårt att sälja nya oanvända laddboxar på blocket och få betalt så man gör vinst på det då en potentiell köpare lika gärna kunde köpa den ny från återförsäljare, köp en installation och få fullt bidrag…. Men är du orolig så finns det serienummer på laddbox, det skulle elinstallatören kunna redovisa och motköras mot dokumentation från inköpet av boxen. Skall man dra det till sin spets så skulle man i princip kunna ha bra förhållande med sin elektriker och med dagens regler köpa in en laddbox med installation, sälja vidare boxen på Blocket och låta elektrikern bygga en ny elcentral till poolen istället.

Men det du beskriver var väl i princip det som hände med elbilar som fick 70 papp i bidrag och på dagen då det gick så exporterades dom till Norge.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Kravet på kunskap har du i vilket fall som helst.
Det var inte det jag skrev. Jag skrev att kravet på kunskap är ett bättre mått på vad som behöver vara behörighetskrävande, men var ribban ska läggas kan diskuteras.

Vilken kunskap som ingår i en behörighet för en installatör är kanske delvis definierad, men inte om man pratar om elektriker under ett EKP. Jag undrar som sagt när det finns fog för att kunskapen kräver en elfirma med EKP. Dagens ribba är inte satt efter kunskapskrav utan är typ 100 år gammal.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag skrev att kravet på kunskap är ett bättre mått på vad som behöver vara behörighetskrävande
Är ju inte kunskapen som är måttet egentligen, utan erfarenheten.

Kunskapskrav hade man kunnat definera med ett prov, likt ett teoriprov + ett praktiskt prov ungefär som vid biluppkörning.

Att man har praktikkrav + att en elfirma måste intyga tyder på att man vill ha krav på erfarenhet (arbetslivserfarenhet, social acceptans, m.m.)
Likt för när man får ha vapen i en skytteklubb. Man vill att det ska finnas en "web of trust" på något sätt, dvs folk känner folk.

Vilken tjomme som helst kan köra upp på trafikverket, göra teoriprovet och sedan få körkort. Ingen kontroll alls i stort sett.
 
Jaså, erfarenhet nu plötsligt. Jag håller inte med, men lägger ned detta sidospår nu.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jaså, erfarenhet nu plötsligt. Jag håller inte med, men lägger ned detta sidospår nu.
aha jag tänker såklart hur elsäkerhetsverket har tänkt.

Jag tycker dock att kunskapen (inte baserat på papper, utan baserat på något teoriprov) borde vara normerande, att man dessutom borde införa någon möjlighet till "hempul" enbart mot ett kunskapsprov + "uppkörning". Typ som någon B-IK auktorisation.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
....

Precis som att man FÅR som obehörig sätta ihop ett säkringsskåp, inkl säkringar och sladdar mellan säkringarna m.m. och även dra och koppla dess interna ledningar.
Det färdiga säkringsskåpet kan sedan överlämnas i handen till behörig elektriker, skruvas upp och installeras av behörig elektriker.
.....
Det där är väl gammal kunskap va... detta är sedan några år inte tillåtet mer. Det gäller att hålla sig ajour,,,

//
 
Det säljs färdigkopplade skåp. Det kan knappast klassas som installationsarbete att skruva ihop dessa.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Man får inte ens dra tomrör själv längre...

//
 
J jonte0 skrev:
Man får inte ens dra tomrör själv längre...
Skillnaden är att tomrören är installerade på väggen, dvs har blivit en del av starkströmsanläggningen.

Elskåpet, har du löst i handen. Det är en elprodukt.
Ser ingen skillnad mot att t.ex. skruva ihop en IKEA-lampa enligt anvisningarna och sedan ge till elektriker som skruvar upp den.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Attitudeswe
Lite respekt för riskerna vid slarvig installation får man nog ha. Sen inte sagt att en nogrann amatör kan göra ett bättre jobb än en stressad installatör...

 
F
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Lite respekt för riskerna vid slarvig installation får man nog ha. Sen inte sagt att en nogrann amatör kan göra ett bättre jobb än en stressad installatör...

[media]
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Lite respekt för riskerna vid slarvig installation får man nog ha. Sen inte sagt att en nogrann amatör kan göra ett bättre jobb än en stressad installatör...

[media]
Ja, det är klart att det går att göra bort sig. Det är som med mycket annat, det finns ett Darwin-Award. När man installerar så håller man polerna ifrån varandra och man behöver aldrig ha öppna ändar så Som på filmen. Men förhoppningsvis förstår alla som håller på med detta att höga spänningar skapar ljusbågar och att det inte finns nån säkring eller jordfelsbrytare som räddar dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.