D Dilato skrev:
I fallet mätarbyte är ju strömmen bruten (brytare före mätaren och/eller matarsäkringar) så inget är spänningssatt under själva monteringsarbetet.

Det kan vem som helst göra, man flyttar befintliga kablar från gamla mätaren till nya i samma ordning, lätt som en plätt.
Men då gäller det att du har kunskap/självbevarelsedrift att bryta strömmen också, det hade inte "elektrikern" som var här och bytte mätare för 2 ggr sedan. Fick lite snällt påpeka att faktumet att lyset inne på toan (där mätaren sitter) var tänt, skulle kunna vara en indikation på att han inte ska börja peta på inkommande.... Det gick inte riktigt fram så jag fick i klarspråk berätta för honom att anläggningen inte var spänningslös .
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Jehu och 3 till
  • Laddar…
R
dof dof skrev:
Men då gäller det att du har kunskap/självbevarelsedrift att bryta strömmen också, det hade inte "elektrikern" som var här och bytte mätare för 2 ggr sedan. Fick lite snällt påpeka att faktumet att lyset inne på toan (där mätaren sitter) var tänt, skulle kunna vara en indikation på att han inte ska börja peta på inkommande.... Det gick inte riktigt fram så jag fick i klarspråk berätta för honom att anläggningen inte var spänningslös .
Men har du inte läst tråden? Det är inte elektriker som byter mätarna utan dom tar en stackars arbetslös som vill vara arbetslös och ger han en skruvmejsel och skickar ut han för byte.
 
useless useless skrev:
Det är ju lördag kväll. Då har vi roligt tillsammans.
dof dof skrev:
Men då gäller det att du har kunskap/självbevarelsedrift att bryta strömmen också, det hade inte "elektrikern" som var här och bytte mätare för 2 ggr sedan. Fick lite snällt påpeka att faktumet att lyset inne på toan (där mätaren sitter) var tänt, skulle kunna vara en indikation på att han inte ska börja peta på inkommande.... Det gick inte riktigt fram så jag fick i klarspråk berätta för honom att anläggningen inte var spänningslös .
Hade han inte genomgått Ams-utbildning?


Dvs "Arbete Med Spänning"...
 
  • Haha
  • Gilla
claesborjesson och 2 till
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Hade han inte genomgått Ams-utbildning?


Dvs "Arbete Med Spänning"...
Men det är väl inte nödvändigt eller🙈
 
Om man vill ha spänning när man jobbar så...
 
R
useless useless skrev:
Om man vill ha spänning när man jobbar så...
Nu börjar den svenska standarden bli hög.
 
Fotografen Fotografen skrev:
>>suck<< ...

Om Man Nu vill hempula lite, varför tittar man inte på vad Någon Insatt gjort,
Och Gör Likadant,
Med Samma Grejer?

Jag frågar varje gång, kan någon svara??
Jag gissar friskt att två kategorier av hempulare är överrepresenterade i den här tråden:
  • De egensinniga, som helt enkelt inte lyssnar på vad andra säger.
  • De dumsnåla, som tar vad de har, för att det är billigt och finns till hands just nu.
 
R
K krfsm skrev:
Jag gissar friskt att två kategorier av hempulare är överrepresenterade i den här tråden:
  • De egensinniga, som helt enkelt inte lyssnar på vad andra säger.
  • De dumsnåla, som tar vad de har, för att det är billigt och finns till hands just nu.
Eller den nya standarden i Sverige där inte en elektriker fyller någon funktion, överflödig helt enkelt😂
 
  • Gilla
raveper och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
R Janu78 skrev:
Eller den nya standarden i Sverige där inte en elektriker fyller någon funktion, överflödig helt enkelt😂
Fast vad är en elektriker då?
Är det någon med egen behörighet eller någon som arbetar under ett EKP eller både och?
 
R
Fairlane Fairlane skrev:
Fast vad är en elektriker då?
Är det någon med egen behörighet eller någon som arbetar under ett EKP eller både och?
Det är enligt denna tråden en självlärd, outbildad, arbetslös med egenutskrivet intyg.
Är det inte så det ska vara?
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
tommib
K krfsm skrev:
Jag gissar friskt att två kategorier av hempulare är överrepresenterade i den här tråden:
  • De egensinniga, som helt enkelt inte lyssnar på vad andra säger.
  • De dumsnåla, som tar vad de har, för att det är billigt och finns till hands just nu.
Nja, det tror jag knappast. Ingen av de kategorierna lär hänga på ett diskussionsforum, av olika skäl.

Däremot finns det gott om folk som trots total avsaknad av treårigt elgymnasium och därpå följande lärlingstid på något mirakulöst sätt lyckats snappa upp både grunderna och mer därtill avseende elinstallation. Som kan genomskåda när någon från prästerskapet börjar mässa om hur svårt och komplext det är med el. Vi har haft den diskussionen förut och vi kan ha den igen (men kanske då i en annan tråd).

R Janu78 skrev:
Det är enligt denna tråden en självlärd, outbildad, arbetslös med egenutskrivet intyg.
Är det inte så det ska vara?
Du kanske skulle prova att svara på frågan, jag uppfattar den som seriöst ställd. Vem är elektriker?

Du måste förstå att folk här inte ser ner på elektriker, trots att många elektriker verkar tro det. Däremot är det ingen av "the usual suspects" som blir särskilt imponerade av normala elektrikers teoretiska kunskaper. Det gäller att se skillnaden mellan se ner på och inte se upp till.
 
  • Gilla
Slarvpellen och 6 till
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Det är enligt denna tråden en självlärd, outbildad, arbetslös med egenutskrivet intyg.
Är det inte så det ska vara?
Janu, du kanske skulle ta ditt nageltrång någon annanstans.
Dina klagolåtar passar inte riktigt in i detta forum.
 
  • Gilla
  • Haha
Klass0n och 9 till
  • Laddar…
R
tommib tommib skrev:
Nja, det tror jag knappast. Ingen av de kategorierna lär hänga på ett diskussionsforum, av olika skäl.

Däremot finns det gott om folk som trots total avsaknad av treårigt elgymnasium och därpå följande lärlingstid på något mirakulöst sätt lyckats snappa upp både grunderna och mer därtill avseende elinstallation. Som kan genomskåda när någon från prästerskapet börjar mässa om hur svårt och komplext det är med el. Vi har haft den diskussionen förut och vi kan ha den igen (men kanske då i en annan tråd).


Du kanske skulle prova att svara på frågan, jag uppfattar den som seriöst ställd. Vem är elektriker?

Du måste förstå att folk här inte ser ner på elektriker, trots att många elektriker verkar tro det. Däremot är det ingen av "the usual suspects" som blir särskilt imponerade av normala elektrikers teoretiska kunskaper. Det gäller att se skillnaden mellan se ner på och inte se upp till.
Ingett illa mot dig. Men denna tråden är den oseriösaste jag någonsin sett så för min del att vara seriös i denna tråden försvann för länge sedan!
 
R Janu78 skrev:
Ingett illa mot dig. Men denna tråden är den oseriösaste jag någonsin sett så för min del att vara seriös i denna tråden försvann för länge sedan!
Du började ju så bra...
 
  • Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
R
kashieda kashieda skrev:
Du började ju så bra...
Ellet hur mår wiseguy🤣
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.