Alfredo Alfredo skrev:
Inbillade svårigheter??? Du påstår att "man laddar hemma till 95%. Det är en enorm fördel." som om det är en självklar möjlighet som alla har. Ett tämligen naivt påstående då många inte ens har en egen parkeringsplats, och än mindre en motorvärmarstolpe, och definitivt ingen som helst möjlighet att ladda hemma.

Som jag skrev förstod jag inte "om du försöker skämta eller bara har en snedvriden syn på verkligheten" men nu vet jag i varje fall vilket.
Begriper visserligen inte vad som är snedvridet men lite humor finns det väl i det mesta numera…
Att en ” majoritet” av tilltänkta elbilsägare inte skulle ha tillgång till el får du därför föra i bevis!
Fast jag har ju inte påstått det. jag talar om en trend som alla kan påverka, hyresgäst eller inte…
och dra en kabel genom fönstret, vad är problemet med det?
Jag syftar givetvis inte på lägenheter där det inte går.
Ej heller där man byggt bort möjligheten till pplats.
Där får det väl bli carSharing?
Men det är väl som vanligt när man sätter sig på tvären och bara ser problem: Glaset är halvtomt.
 
Redigerat:
Alfredo Alfredo skrev:
Lider är väl aningen överdrivet men visst hade jag gärna haft en bil med låg driftskostnad om det fungerat i praktiken och gått att räkna hem. Om sen den bilen drivs av sprit, el, diesel, bensin eller något annat struntar i alla fall jag fullständigt i.
Tja, man måste väl inte vara miljömupp för att välja elbil men det ska jag fixa med lämpligt statement på aktern av min kangoo EZ snart:

”Beklagar men denna bil ägs av en miljömupp som försöker bekämpa klimatförändringarna. Som belöning för mina otacksamma instser sparar jag någon krona per månad i bränslekostnader”
 
R RogerHql skrev:
Ok. Nu råkar det finnas motorvärmaruttag utan klocka men det var väl inte riktigt poängen.
Och kabel till parkeringen har väl varierande förutsättningar för att lyckas kan man väl tänka, beroende på boendet.
Poängen är att det fokuseras för mycket på mer eller mindre
inbillade svårigheter och mindre på hur man löser sina eventuella laddproblem.
Det är definitivt inte några inbillade svårigheter. Har man inte möjlighet till en laddbox hemma så rekommenderar åtminstone jag inte elbil i första hand om man skulle behöva ladda dagligen.

Om man däremot inte har behov av att ladda dagligen men har tillgång till AC-laddning i närheten går det att lösa någorlunda genom att välja en bil med "onödigt" stort batteri i förhållande till daglig körsträcka. Ser jag på mitt eget fall så kör jag sällan mer än i medel 10-15 mil i veckan och laddar i genomsnitt var 12:e dag.

När jag besöker min bror som inte har laddbox löser vi det på just det sättet, vi tar båda bilarna till en parkering med AC-laddning. Jag ställer bilen där för laddning och åker tillbaka i hans bil. När appen säger att laddgränsen nåtts åker vi tillbaka och hämtar den. Det är c:a en mil till parkeringen från hans hus.

Jag rekommenderar inte snabbladdning som lösning på problemet med avsaknad av hemmaladdning då det sliter ut batteriet i förtid.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Som elbilsägare sedan några år tillbaka så har jag faktiskt full förståelse för utmaningen med elbil om man inte har tillgång till laddning hemma. Om man bor i villa så är det enkelt, så även om man bor i lägenhet med garage med laddning eller i en stad där det finns hyfsat med laddplatser nära hemmet. Men hela tanken med elbil är att kunna ladda hemma och inte att huvudsakligen ”tanka” bilen på snabbladdare ungefär som en bensin-/dieselbil.

Om man kör längre sträckor i tjänsten så funkar förstås en kombination av laddning hemma/på kontoret och snabbladdning längs vägen + destinationsladdning på hotell eller platsen man besöker. I så fall så är en bil med Long Range-kapacitet och abonnemang hos någon större operatör troligen det bästa alternativet. Då vill man troligen också gärna ha en bil som laddar hyfsat snabbt, med kanske 150-250 kW.

Men om man bor helt utan möjlighet att ladda hemma så blir det en smula opraktiskt, det kan jag medge.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Tja, man måste väl inte vara miljömupp för att välja elbil men det ska jag fixa med lämpligt statement på aktern av min kangoo EZ snart:

”Beklagar men denna bil ägs av en miljömupp som försöker bekämpa klimatförändringarna. Som belöning för mina otacksamma instser sparar jag någon krona per månad i bränslekostnader”
Å andra sidan så är jag hellre en miljömupp än en fossilmupp. 🙂
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Att en ”majoritet” av tilltänkta elbilsägare inte skulle ha tillgång till el får du därför föra i bevis!
Jag har aldrig påstått något sådant så jag förstår inte varför du tycker att jag ska bevisa det.
 
R RogerHql skrev:
Tja, man måste väl inte vara miljömupp för att välja elbil
Det här förstår jag inte alls. Vad har "miljömupp" med detta att göra? Jag skrev "Om sen den bilen drivs av sprit, el, diesel, bensin eller något annat struntar i alla fall jag fullständigt i. " Gör det mig till miljömupp eller hur menar du?
 
Mikael_L
J jocke31 skrev:
Men om man bor helt utan möjlighet att ladda hemma så blir det en smula opraktiskt, det kan jag medge.
Man kan väl lägga till "och heller ingen möjlighet att ladda på sin dagliga arbetsplats".
För det kan vara ett annat sätt att lösa det, ifall man saknar möjlighet att ladda hemma.


Lite funderar jag ibland över framtidens elbilar, alltså inte långt fram i tiden, utan bara om något år när produktionskapacitet satt sig ordentligt och alla early adaptors har stillat sin köplust.

Då förutspår jag att priserna kommer gå ner, när det kan produceras både battericeller och bilar som överstiger efterfrågan, så konkurrens blir på riktigt. Vidare förutspår jag att då kommer biltillverkare börja satsa mer på andra typer av bilar, de som inte var så intressanta medan man kunde mjölka ur överpriser från early adaptors. Det kommer komma små billigare stadsbilar, det kommer komma kombi osv.

Och så förutspår jag att det så småningom kommer komma en lite lagom liten stadsbil som har hela taket klätt med solceller, kanske huven också.
Då får man en bil som laddar sig själv med 2-500W hela dagarna. Om ägaren bilpendlar till jobbet, kanske ett par mil bort, så kommer denne ganska sällan behöva åka och ladda. Här uppe i norra europa kommer vintern bli lite svårare, dvs kräva lite mer regelbunden laddning, kanske 1ggn i veckan, medan sommartid här, och stora delar av Europa kan man ha en bil som aldrig behöver åka och laddas, så länge man bara kör en sådan här relativt kort sträcka varje dag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kan väl lägga till "och heller ingen möjlighet att ladda på sin dagliga arbetsplats".
För det kan vara ett annat sätt att lösa det, ifall man saknar möjlighet att ladda hemma.


Lite funderar jag ibland över framtidens elbilar, alltså inte långt fram i tiden, utan bara om något år när produktionskapacitet satt sig ordentligt och alla early adaptors har stillat sin köplust.

Då förutspår jag att priserna kommer gå ner, när det kan produceras både battericeller och bilar som överstiger efterfrågan, så konkurrens blir på riktigt. Vidare förutspår jag att då kommer biltillverkare börja satsa mer på andra typer av bilar, de som inte var så intressanta medan man kunde mjölka ur överpriser från early adaptors. Det kommer komma små billigare stadsbilar, det kommer komma kombi osv.

Och så förutspår jag att det så småningom kommer komma en lite lagom liten stadsbil som har hela taket klätt med solceller, kanske huven också.
Då får man en bil som laddar sig själv med 2-500W hela dagarna. Om ägaren bilpendlar till jobbet, kanske ett par mil bort, så kommer denne ganska sällan behöva åka och ladda. Här uppe i norra europa kommer vintern bli lite svårare, dvs kräva lite mer regelbunden laddning, kanske 1ggn i veckan, medan sommartid här, och stora delar av Europa kan man ha en bil som aldrig behöver åka och laddas, så länge man bara kör en sådan här relativt kort sträcka varje dag.
Tror detsamma, det som jag idag skulle behöva göra större kompromisser med kommer om 5-10 år vara en "ickefråga". Och då har vi ännu inte kommit till 2035 när man väl inom EU inte längre skulle sälja nya bensin/dieselbilar.
 
Mikael_L
Jag ser också ett koncept som kan dyka upp vid olika affärer, främst vid storköp tänker jag, typ utanför ICA Maxi.
Man parkerar vid affärens laddare, som laddar med kanske typ 30-60kW, pluggar in och matar in sitt regnummer.
Sen strosar man omkring och handlar medan det laddar i 20-60 minuter, och i kassan säger man att man vill betala för sin laddning, som då avbryts och bilen kopplas loss, och kostnaden för laddningen landar på kvittot.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
och dra en kabel genom fönstret, vad är problemet med det?
Till att börja med är det väl faktiskt olagligt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Åtminstone kraftigt olämpligt, samt att de flesta som äger flerbostadshus skulle bli bindgalna om de som bor där gjorde så. Jag skulle i alla fall stoppa dumheterna direkt.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kan väl lägga till "och heller ingen möjlighet att ladda på sin dagliga arbetsplats".
För det kan vara ett annat sätt att lösa det, ifall man saknar möjlighet att ladda hemma.


Lite funderar jag ibland över framtidens elbilar, alltså inte långt fram i tiden, utan bara om något år när produktionskapacitet satt sig ordentligt och alla early adaptors har stillat sin köplust.

Då förutspår jag att priserna kommer gå ner, när det kan produceras både battericeller och bilar som överstiger efterfrågan, så konkurrens blir på riktigt. Vidare förutspår jag att då kommer biltillverkare börja satsa mer på andra typer av bilar, de som inte var så intressanta medan man kunde mjölka ur överpriser från early adaptors. Det kommer komma små billigare stadsbilar, det kommer komma kombi osv.

Och så förutspår jag att det så småningom kommer komma en lite lagom liten stadsbil som har hela taket klätt med solceller, kanske huven också.
Då får man en bil som laddar sig själv med 2-500W hela dagarna. Om ägaren bilpendlar till jobbet, kanske ett par mil bort, så kommer denne ganska sällan behöva åka och ladda. Här uppe i norra europa kommer vintern bli lite svårare, dvs kräva lite mer regelbunden laddning, kanske 1ggn i veckan, medan sommartid här, och stora delar av Europa kan man ha en bil som aldrig behöver åka och laddas, så länge man bara kör en sådan här relativt kort sträcka varje dag.
Nuvarande stadsbilar går inte åt, men med pris på runt 400 med låg räckvidd kan man ju förstå det.
Solceller verkar inte ha blivit en hit på bilar. Fisker karma lyckades inte och Toyota verkade överge det?

Kommer de verkligen pressa ner stadsbilar till 200 000 kr ? Jag är halvt skeptisk.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ser också ett koncept som kan dyka upp vid olika affärer, främst vid storköp tänker jag, typ utanför ICA Maxi.
Man parkerar vid affärens laddare, som laddar med kanske typ 30-60kW, pluggar in och matar in sitt regnummer.
Sen strosar man omkring och handlar medan det laddar i 20-60 minuter, och i kassan säger man att man vill betala för sin laddning, som då avbryts och bilen kopplas loss, och kostnaden för laddningen landar på kvittot.
Tror dom gör bättre i att bara sätta up plug & charge laddare. Finns ju redan nu i t.ex. zaptec pro
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Tja, svårt att veta. Produktionskostnad för battericeller nådde under 100$/kWh för ett par år sedan (sen har den faktiskt stigit något, gissar att det beror på räntor och priser på råmaterial).

Så ett 25kWh batteri ligger inom möjligheternas horisont att bara behöva kosta 25-30 kSEK.
(25kWh är kanske ett lagom litet batteri för en stadsbil)
Och sen slipper man kostnaden för en bensinmotor ....

Jaja, vi får se helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.