É
Vilken kabel ska man använda för 350mA Led efter drivdonet då kabeln till spot i fönstersmyg går tillsammans med 230V? Spot kan max anslutas med 2x0,75mm2 (hide a lite core).

Lampknapp och drivdon sitter på vägg och sen går rör upp till takdosa som då blir gemensamt med 230V. Sen från takdosan så är det eget rör till fönstersmyg.

Eller är det bättre sätta drivdon i takdosan istället? Då blir det inget gemensamt med 230V (förutom själva takdosan).
 
Det finns ingen sådan kabel. Det närmaste man kommer är FK (H07V) 1.5 mm².

Så kan du flytta drivdonet så är det bra. Tänk på att du behöver hålla isär dem även i takdosan på något sätt.
 
É
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns ingen sådan kabel. Det närmaste man kommer är FK (H07V) 1.5 mm².

Så kan du flytta drivdonet så är det bra. Tänk på att du behöver hålla isär dem även i takdosan på något sätt.
Istället för FK tänkte jag man kunde ha kabel för att visa det är ”special”, typ sån man har till 230-spot men de är ju fortfarande 1,5mm.

Så om jag sätter i takdosa så kan man ha lågspänningskabel. Hur pass stort avstånd handlar denna separering om? Finns det några vanlig sätt göra detta på? Man kan ju bunta ihop lite och putta åt sidor men när takuttaget åker på känns det svårt garantera de verkligen ligger separerat (vad som nu menas med det?)
 
Kravet för att ledarna ska få ligga tillsammans eller få komma i kontakt med varandra är att de är klassade för 230 V. Areakravet är inte angivet uttryckligen för LED-kabeln utan det är bara en enkel tumregel, närmare bestämt, använd (minst) "FK" för båda systemen så blir det bra. Annars är det egentligen isoleringens tjocklek som är styrande, vilket man får med FK. I röret ska isoleringen vara lite extra tjock (H07) för att motstå slitage vid idragning. I dosan behöver isoleringen inte vara lika tjock (H05).

Avståndet mellan dessa ledare behöver bara vara några millimeter. Placera trafon först o främst så att LED-sidan mynnar mot röret mot spottarna. En enkel alternativ lösning kan sedan vara att trä på isolerslang en bit så att det som ligger i dosan inte innebär en riskfaktor. Då kan de ligga emot varandra och du kan använda den klena LED-ledaren där. Ejtejp går också.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
É
Tack för tipset, isolerslang får det bli över ledarna i dosan, samt sätta driver sekundärsida (jolly round) nära rör så gott det går. Verkar som RKUB sen är ett vanligt val gå med till spot nu när jag väljer takdosan istället för bakom stömbrytare. Så har man även mer plats kvar för eventuell fjärrstyrning bakom strömbrytaren.
 
Bo vet du var det är angivet hur många lager man behöver linda med eltejp för godkänd isolering?

För nittos vulktejp står det tex i instruktionerna:

För godkänd kabelskarv eller mekanisk hållfasthet skall Nitto 15 täckas med två lager Nitto PVC eltejp.

Är detta helt styrt av tillverkarens instruktioner? Eller finns det någon övergripande standard kring detta kanske?
 
Kan man inte använda skx? Är ju .75 och ok för 230v
 
Skx är ju egentligen en anslutningsledning så jag tycker inte det är lämpligt att den ligger fast dolt förlagd i rör.

Men som vanligt så står det ju inte i klartext vad man inte får göra utan bara vad den bör användas till.

SKX (H03VVH2-F) används som anslutningsledning för flyttbara bruksföremål i torra lokaler.

rkub som elpon nämner ovan är gjord för just den typen av installation men isoleringen klarar bara 100V. Värt att hålla i åtanke
 
Redigerat:
É
Verkar billigare och lättare hitta skx 2x0,75 än RKUB 2x0,75. Kan man säga SKX så har du bättre isolerat men inte helt ok egentligen i rör? Men utan bättre motivering än anvisningarna säger så? Och med RKUB som är mer avsett för området har egentligen sämre isolering och mer hänsyn till förläggning måste tas och inga självklara lösningar finns i apparatdosa.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Bo vet du var det är angivet hur många lager man behöver linda med eltejp för godkänd isolering?

För nittos vulktejp står det tex i instruktionerna:

För godkänd kabelskarv eller mekanisk hållfasthet skall Nitto 15 täckas med två lager Nitto PVC eltejp.

Är detta helt styrt av tillverkarens instruktioner? Eller finns det någon övergripande standard kring detta kanske?
Självklart finns det en standard för eltejp, IEC 60454-serien. Där står ingenting om antal lager men i denna tråd skrev jag två lager, men jag tror det kommer från @GK100. Man kan nog härleda det lite löst utifrån den elektriska hållfastheten och tejpens tjocklek (som blir tunnare när man sträcker den), jämfört med motsvarande data för en ledarisolering. Det blir då minst två lager.

Så jag tror vi kan lita på tillverkaren där 👍Nitto är rolls-klassen bland tejp.
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Kan man inte använda skx? Är ju .75 och ok för 230v
Ja den är klassad för 230 V, men det finns fler faktorer att ta hänsyn till, hur mycket fysiskt stryk den tål. Man väljer kabel utifrån vad den ska användas till och var. En SKX (lampsladd) har tunnare isolering än FK.

SKX används inomhus, man kan visserligen trampa på den, men den är synlig och anses inte behöva tåla så mycket stryk. Den heter därför H03xx, dvs godkänd för 300 V. Det finns ingen kod i det nya systemet för isoleringens tjocklek eftersom det redan finns en direkt motsvarighet i vilken spänning den är gjord för.

Nästa på skalan är kopplingstråd som kan användas i kopplingsskåp och elcentraler där det är tillämpbart. Den heter H05xx. Motsvarande kablar heter t.ex EKRK, EKK, EXQ för installationskablar och RKK för anslutningskablar.

Den FK som dras in i rör heter H07xx pga att man vill ha lite mer motstånd mot slitaget vid idragning och påverkan vid användning. Motsvarande kablar heter EKLK, EXLQ, RDOE, RDOT ("tunga" gummikablar). Detta är den tråd som man finner i dosor, och alltså den isolering som man ska matcha om man drar dem i samma rör. I själva dosan skulle man kunna gå ned till H05xx om det hjälper. Där duger alltså ändå inte SKX-ledare. Men några lager eltejp av god kvalitet på SKX eller RKUB skulle anses duga.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vilken tur att vi har @Bo.Siltberg forumets levande uppslagsverk i el frågor 🥰 minns att jag fick nån liknande kabel fast med mer Isolering av"min" elektriker när jag gjorde mitt badrum.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Självklart finns det en standard för eltejp, IEC 60454-serien. Där står ingenting om antal lager men i denna tråd skrev jag två lager, men jag tror det kommer från @GK100. Man kan nog härleda det lite löst utifrån den elektriska hållfastheten och tejpens tjocklek (som blir tunnare när man sträcker den), jämfört med motsvarande data för en ledarisolering. Det blir då minst två lager.

Så jag tror vi kan lita på tillverkaren där 👍Nitto är rolls-klassen bland tejp.

Ja den är klassad för 230 V, men det finns fler faktorer att ta hänsyn till, hur mycket fysiskt stryk den tål. Man väljer kabel utifrån vad den ska användas till och var. En SKX (lampsladd) har tunnare isolering än FK.

SKX används inomhus, man kan visserligen trampa på den, men den är synlig och anses inte behöva tåla så mycket stryk. Den heter därför H03xx, dvs godkänd för 300 V. Det finns ingen kod i det nya systemet för isoleringens tjocklek eftersom det redan finns en direkt motsvarighet i vilken spänning den är gjord för.

Nästa på skalan är kopplingstråd som kan användas i kopplingsskåp och elcentraler där det är tillämpbart. Den heter H05xx. Motsvarande kablar heter t.ex EKRK, EKK, EXQ för installationskablar och RKK för anslutningskablar.

Den FK som dras in i rör heter H07xx pga att man vill ha lite mer motstånd mot slitaget vid idragning och påverkan vid användning. Motsvarande kablar heter EKLK, EXLQ, RDOE, RDOT ("tunga" gummikablar). Detta är den tråd som man finner i dosor, och alltså den isolering som man ska matcha om man drar dem i samma rör. I själva dosan skulle man kunna gå ned till H05xx om det hjälper. Där duger alltså ändå inte SKX-ledare. Men några lager eltejp av god kvalitet på SKX eller RKUB skulle anses duga.
Ja vi har nämnt fullisolering med tejp någongång för länge sen. Om jag minns sammanhanget lite där var det minst två lager med 50% överlappning.

Kommer från tex gamla standarder som VAST dvs Statens Vattenfallsverk. Ofta väl underbyggda och mycket av det senare överfört till tex EBR-regler.

Så det verket får vi nog hålla ungefär i paritet med samtida KSF i dessa frågor. :)
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Tackar gk100. Den informationen är bra att veta. De gånger det varit aktuellt med isolering via eltejp har jag nog tom lindat mer än två lager.
 
É
Att det är en fordonskabel, dock kabel utan yttre mantel. Den är inte klassad för 230 V. Men så länge det handlar som sekundsidan om drivdon för LED funkar typ vad som helst, även den RQ 0.75 mm² som du hittade. RKUB har PVC-isolering som utvecklar saltsyra vid brand. Den verkar reas ut nu (till "normalt" pris jämfört dem halogenfritt "Q"...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.