electroluxaren skrev:
Miele är ju trevliga maskiner till de går sönder, men man ändrar lätt uppfattning när diskpumpen skall bytas för 7500.-
Uffffff. Den dagen, den sorgen. 😬
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Har man ett par tallrikar och ett par glas fungerar det väl men inte för en familj.
En diskmaskin tar många tallrikar, glas, bestick och grytor på en och samma gång. Dessutom med betydligt varmare vatten än 40 grader som jag tycker behövs för att kännas rent.
Glöm inte förskölja tallriken och diska stekpannan och ugnsformen rejält så diskmaskinen klarar det!
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
H
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Glöm inte förskölja tallriken och diska stekpannan och ugnsformen rejält så diskmaskinen klarar det!
???
 
X
R Riverground skrev:
Miele eller Siemens? Men lägg inte mer än 10tkr. Asko är väl i princip samma sak som Cylinda och ingen höjdare.

[länk]
Tidigare gick Asko och Cylinda ihop och då var maskinerna samma.
Sedan separerade man igen och numera finns det några äldre varianter som fortfarande är väldigt lika, men annars är Cylinda mer lika Bosch/Siemens och Asko har fortsatt på liknande spår som innan.
Det jag gillar med Asko är deras inredning samt att så mycket är i metall såsom spolarmar med mera.
Har själv haft en Asko/Cylinda och nu en Asko och bortsett från en garantigrej med ett kretskort som byttes till reviderad ny version så har den funkat klockrent i åratal nu.
Diskar jäkligt bra och har bra korgar och funktioner.
 
  • Gilla
hhallen
  • Laddar…
kisumisu
electroluxaren skrev:
Miele är ju trevliga maskiner till de går sönder, men man ändrar lätt uppfattning när diskpumpen skall bytas för 7500.-
Segsate Segsate skrev:
Uffffff. Den dagen, den sorgen. 😬
Men sen går dessa laga också.

Är ju mycket trevligare jobba med en maskin som inte bara gjorts av plast. Alla vet säkert här vad som händer med plast när man öppnat det några gånger och vad som händer genom åren.

Nej jag är ingen Miele fantast är djupt besviken att min diskmaskin gick sönder efter bara 6år. Som redan sagts man borde nog köpt Bosch, när det gäller diskmaskin.
Men pratade med en reparatör om tvättmaskin nämde att Bosch är väl bra fick svaret "javisst är den bra om man tycker om plast"...😂

Sedan innehåller ju även Miele mycket plast. Men måste nämna även en annan sak att inredningen gick inte sönder fast det var plast, på min Husqvarna har inredning börjat gå sönder. Fattas en "tand" här och en "tand" här osv....
 
H Harald Blåtumme skrev:
Kontentan är att det inte finns någon som helst anledning att vara märkestrogen. Olika tillverkare verkar vara olika bra på olika saker helt enkelt, inte så överraskande men bra att notera.
Dessutom har i princip alla "märken" olika modeller med olika egenskaper. Man kan rangordna ett "märkes" alla olika modeller. En är bäst och en är sämst. Skillnaden kan ibland vara mycket stor.
Tillverkarna vill få oss konsumenter att tro att deras märke är en garanti för hög kvalitet. Trots att det nog aldrig är fallet. Att ett "märke" inte har en enda dålig produkt. Ibland väljer man att prissätta en modell betydligt högre än övriga för att ge intrycket av att "man får vad man betalar för".

Det gäller att skilja på pris och värde. Pris är det man betalar, värde är det man får. Det finns inte alltid ett samband. En diskmaskin som diskar bra och håller länge har ett stort värde. En diskmaskin man betalar ett högt pris för är dyr..

Det enda man med säkerhet vet när man köper en vitvara är hur mycket pengar man betalar. Att hålla nere kostnaden är ingen dum strategi.
 
  • Gilla
Holypain och 2 till
  • Laddar…
A
O O skrev:
Dessutom har i princip alla "märken" olika modeller med olika egenskaper. Man kan rangordna ett "märkes" alla olika modeller. En är bäst och en är sämst. Skillnaden kan ibland vara mycket stor.
Tillverkarna vill få oss konsumenter att tro att deras märke är en garanti för hög kvalitet. Trots att det nog aldrig är fallet. Att ett "märke" inte har en enda dålig produkt. Ibland väljer man att prissätta en modell betydligt högre än övriga för att ge intrycket av att "man får vad man betalar för".

Det gäller att skilja på pris och värde. Pris är det man betalar, värde är det man får. Det finns inte alltid ett samband. En diskmaskin som diskar bra och håller länge har ett stort värde. En diskmaskin man betalar ett högt pris för är dyr..

Det enda man med säkerhet vet när man köper en vitvara är hur mycket pengar man betalar. Att hålla nere kostnaden är ingen dum strategi.
Amen!
 
En grej jag är litet förundrad över är att en och samma tillverkare kan sälja de billigaste diskmaskinerna med plast i baljan och tveksamma tillverkningsländer osv (som tex Bosch under deras budgetserier), sedan någon serie upp är det plötsligt tillverkat i Tyskland med rejält rostfritt i baljan osv. Men skitar ner sitt varumärke med de billiga skräpprodukterna.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Är ju mycket trevligare jobba med en maskin som inte bara gjorts av plast.
Öppna lucka fyll maskinen stäng luckan och tryck på start. Inte spelar det någon roll vad knappen är gjord av. Eller missar jag något?
kisumisu kisumisu skrev:
Alla vet säkert här vad som händer med plast när man öppnat det några gånger och vad som händer genom åren.
Det finns dåliga produkter och bra produkter.
kisumisu kisumisu skrev:
Nej jag är ingen Miele fantast är djupt besviken att min diskmaskin gick sönder efter bara 6år. Som redan sagts man borde nog köpt Bosch, när det gäller diskmaskin.
Vad jag vet har ännu ingen i min bekantskapskrets med en Bosch/Siemens diskmaskin behövt reparera eller byta ut den. Vilket har hänt ett antal Miele, E-lux, mm.
Fast jag har noterat att de som betalat extra för att köpa Miele, verkar oxo betala mer i reparationer än andra.
kisumisu kisumisu skrev:
Men pratade med en reparatör om tvättmaskin nämde att Bosch är väl bra fick svaret "javisst är den bra om man tycker om plast"...😂
Plast finns av många olika typer med olika egenskaper. Rostar inte och är lättare än stål. Ett alldeles utmärkt material för vitvaror. Sedan tror jag knappast någon väljer vitvara utgående från av vilka material den är tillverkad av.

Har en ganska ny Bosch tvättmaskin. Den är säkert plastig. Det är inget jag funderat eller stört mig på. Den tvättar som den skall. Den ersatte en electroluxmaskin som tvättade som den skulle tills den gick sönder. Bytte för att få större kapacitet.
 
H Harald Blåtumme skrev:
En grej jag är litet förundrad över är att en och samma tillverkare kan sälja de billigaste diskmaskinerna med plast i baljan och tveksamma tillverkningsländer osv (som tex Bosch under deras budgetserier), sedan någon serie upp är det plötsligt tillverkat i Tyskland med rejält rostfritt i baljan osv. Men skitar ner sitt varumärke med de billiga skräpprodukterna.
Det har förundrat mig oxo. Finns i flera branscher.
Förr visste man att köpte man en Rolls Royce fick man en lyxbil av hög kvalitet. Och köpte man en Porsche fick man en sportbil med bra prestanda och hög kvalitet.
Köper du en slumpvis vald ny Rolls Royce idag gäller detta fortfarande.

Men köper man en slumpvis vald ny Porsche kan man inte vara säker på detta längre. Man kan få en sportbil av högsta klass, men man kan lika gärna få en SUV.

Porsches image har blivit en aning mera "vanlig bil". Vilket man verkligen inte kan säga om Rolls Royce.
 
  • Gilla
  • Haha
frause och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Sedan tror jag knappast någon väljer vitvara utgående från av vilka material den är tillverkad av.
Jag tror att det kan vara en väsentlig egenskap för en del.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
O O skrev:
Öppna lucka fyll maskinen stäng luckan och tryck på start. Inte spelar det någon roll vad knappen är gjord av. Eller missar jag något?

Plast finns av många olika typer med olika egenskaper. Rostar inte och är lättare än stål. Ett alldeles utmärkt material för vitvaror. Sedan tror jag knappast någon väljer vitvara utgående från av vilka material den är tillverkad av.
Visst har du rätt angående plast och så är det ju med stål också rostfritt rostar inte 🤔

Knappen kanske inte spelar roll. Men vissa maskiner är så att har du öppnat höljet en gång så går det inte stänga ordentligt nästa gång UPO tvättmaskin är bla så.

Men det jag mest tänkte är t ex korgen där du sätter knivar och hållaren som håller tallrikar på plats osv. Inte kul när disk inte längre hålls på plats. Då en pinne eller tand eller vad man kallar det är helt av!
 
H
H Harald Blåtumme skrev:
En grej jag är litet förundrad över är att en och samma tillverkare kan sälja de billigaste diskmaskinerna med plast i baljan och tveksamma tillverkningsländer osv (som tex Bosch under deras budgetserier), sedan någon serie upp är det plötsligt tillverkat i Tyskland med rejält rostfritt i baljan osv. Men skitar ner sitt varumärke med de billiga skräpprodukterna.
Så är det väl i många fler branscher än just vitvaror, man vill nå så många kundgrupper som möjligt med "sitt märke".
Det är lika när det gäller bilar t ex, dom flesta har något från budgetsegment och upp till premiumsegment med lyxutrustade toppmodeller.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
kisumisu
H Håkan V skrev:
Så är det väl i många fler branscher än just vitvaror, man vill nå så många kundgrupper som möjligt med "sitt märke".
Det är lika när det gäller bilar t ex, dom flesta har något från budgetsegment och upp till premiumsegment med lyxutrustade toppmodeller.
Visst är det säkert så.
Har själv tom ägt en bil där man gnällde i tester och omdömen om bromsar. Men det gällde ju inte "värstingmodellen".

Är både lite komiskt men även jobbigt.

Hur ska man se om vitvaran ok? Får man jaga efter seriemodeller och skyltar där det står "Made in Germany"?
För säljarna av vitvarorna vet ju ofta inte ett skit om hållbarhet!

"Det här är Miele det kvalitet" sen krypa bakom maskinen och det står made in prc?
 
  • Gilla
Håkan V och 2 till
  • Laddar…
A
kisumisu kisumisu skrev:
Visst är det säkert så.
Har själv tom ägt en bil där man gnällde i tester och omdömen om bromsar. Men det gällde ju inte "värstingmodellen".

Är både lite komiskt men även jobbigt.

Hur ska man se om vitvaran ok? Får man jaga efter seriemodeller och skyltar där det står "Made in Germany"?
För säljarna av vitvarorna vet ju ofta inte ett skit om hållbarhet!

"Det här är Miele det kvalitet" sen krypa bakom maskinen och det står made in prc?
enligt initierade källor så väljer säljaren ut de produkter de tjänar mest på och det är sällan de som är gjorda i tyskland
med det sagt så förstår man hur mycket sämre de produkter som sälj är.
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.