Min 90-åriga pappa bor i en 1,5-plans trävilla från 1972 med asbesttakpannor. Taket eller vinden är aldrig renoverade, ej heller fönster. Ventilationen är självdrag med stora gavelventiler, nockventilation och luftspaltskivor. Känns varken dragit eller för tätt. Platta på mark, högt beläget.

Värmen kommer från en kombo av direktel (gamla element), en äldre luft-luft värmepump och en kakelugn som nyttjas en del vintertid. Elförbrukningen är naturligtvis enorm.

Nu har han fått besök av Isolerab, ett Borlängeföretag som erbjuder lösningar för tilläggsisolering, vad jag förstår med lösull av cellulosa. De har vid en egen besiktning beskrivit att det är ”kraftigt” med svart- och vitmögel på vinden, men har inga synpunkter på yttertaket, enl protokollet. Det nuvarande isolersystemet är gullfibermattor, tror 10-20 cm. Ångspärr ska finnas, i normalt skick, av plast.

Företaget har lämnat en offert
för att ”mögelbehandla hela vinden”, lägga landgång gavel till gavel och ”anpassa vindsventil” samt lägga 30 cm tjockt lager isolering och sarg runt lucka. Priset ca 33k efter ROT, fast pris. Ska ta två dagar.

Min pappa har pga en minnessvikt en tendens att tacka ja till alla möjliga konstiga erbjudanden, och blir ibland lurad. Han är orolig för husets skick och vill tydligen lägga pengar på förbättringar till nästa generation, även om han inte själv får åter investeringen. Han besväras inte av något annat än elräkningen.

Jag är väldigt angelägen om att få höra om detta verkar vara en bra idé, ffa om man riskerar ytterligare skador på huset genom att tilläggsisolera. I avtalet framgår att man inte tar ansvar för tryckförhållandena i huset. Riskerar han att stänga in fukt? Yttertaket bör sannolikt ändå renoveras av nästa ägare, är denna isolerinsats därför pengar i sjön?

Företaget tycks ha goda recensioner på REKO, men avtalet är inte särskilt detaljerat. Vad innebär liksom ”mögelbehandla”?

Hjärtligt tacksam för era perspektiv !
 
  • Ett gult hus med svart tak dolt delvis av grönskande buskar under solig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
medmänsklighet och känslor lagda åt sidan; Förväntade livslängden för någon som passerat 90 med en demenssjukdom är kort. Ett hus som i övrigt får ses ”daterat” utifrån din beskrivning behöver troligen en större funktionsförbättring i enlighet med nästa ägares önskemål.
Sänk tempen i icke-flitigt använda rum, investera i en modern luft-luft hade varit mitt råd, på rak arm.
 
  • Gilla
MagHam och 29 till
  • Laddar…
Jag kan bara instämma.
Som kommentar, ett företag som knackar på och ger isolerofferter till 90+ -åringar diskvalificerar sig automatiskt i min värld.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 53 till
  • Laddar…
Hej, uppskattar den raka attityden, allt annat blir ju förnekelse liksom. Han har dock en tanke om att huset ska gå i arv till någon av barnen, och är liksom stressad över att det inte ska vara i bra skick, men vi försöker förklara att oavsett vem som tar över kommer renoveringsbehovet vara så stort att alla insatser nu känns väldigt osäkra.

Om man ändå ska ge sig på byte av ytter- och innertak- sen, blir eventuell tilläggsisolering något man gör sig av med och ”börjar på nytt” helt, eller kan den (om den nu skulle vara bra) behållas?
 
Som sagt gör inte den typen insatser när helheten är som den är. Oavsett vad man väljer göra senare kan i så fall denna isolering mycket bättre och enklare tas med i jobben då.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Utan att veta i detalj så tänker jag att det är ett betydligt enklare arbete att göra isoleringen när man ändå är och roddar i taket. Jag hade försökt övertala honom om att vänta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Jag hade försökt lura honom att jobbet utförs och att det säkrar både värme och fukt.

Sen byter man till en högeffektiv LLVP så att han ser att elräkningarna sjunker som en sten vilket ger honom sinnesro.

En dement person fungerar ungefär som ett barn i förskoleålder men man lever bara en gång och det finns ingen anledning att inte låta honom vara nöjd de sista åren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
Samma företag har knackat på hos oss och våra grannar nyligen (de gjorde jobb i området). Vi tackade nej till deras gratis besiktning, våra kompisar lät dem göra en besiktning. Resultatet av besiktningen var självklart att kallvinden var tvungen att saneras och tilläggsisoleras, ungefär samma resultat som för din pappa.

Den slutsatsen hade jag kunnat ge utan att inspektera vinden... men jag tror inte de gör något åt den gamla ångbromsen (i våra bekantas fall är det ångbroms) utan det ska bara tilläggsisoleras direkt på den gamla isoleringen (minerallull sedan tidigare och sedan ville de köra på lösull).

Företaget kanske är vettigt, men "gratis besiktning" som direkt leder till mögelsaneringar och tilläggsisolering utan att göra något med en gammal ångbroms från 60-talet gör mig skeptisk. Jag är iofs skeptisk till alla som knackar på dörren och vill sälja något som enligt dem måste göras omgående.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
Ska huset behålla inom familjen eller ska det säljas?
 
S
Mitt tips är att låta andra titta på det påstådda möglet osv. Sedan offert på eventuell sanering från flera olika firmor. Inte första bästa som knackar på.

Håller för övrigt med tidigare att hellre investera i modern uppvärmning än att tilläggsisolera
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Rubriken!

Klart han ska om han är road och orkar.
 
  • Haha
  • Gilla
Turbo_Tail och 1 till
  • Laddar…
Keoo Keoo skrev:
Min 90-åriga pappa bor i en 1,5-plans trävilla från 1972 med asbesttakpannor. Taket eller vinden är aldrig renoverade, ej heller fönster. Ventilationen är självdrag med stora gavelventiler, nockventilation och luftspaltskivor. Känns varken dragit eller för tätt. Platta på mark, högt beläget.

Värmen kommer från en kombo av direktel (gamla element), en äldre luft-luft värmepump och en kakelugn som nyttjas en del vintertid. Elförbrukningen är naturligtvis enorm.

Nu har han fått besök av Isolerab, ett Borlängeföretag som erbjuder lösningar för tilläggsisolering, vad jag förstår med lösull av cellulosa. De har vid en egen besiktning beskrivit att det är ”kraftigt” med svart- och vitmögel på vinden, men har inga synpunkter på yttertaket, enl protokollet. Det nuvarande isolersystemet är gullfibermattor, tror 10-20 cm. Ångspärr ska finnas, i normalt skick, av plast.

Företaget har lämnat en offert
för att ”mögelbehandla hela vinden”, lägga landgång gavel till gavel och ”anpassa vindsventil” samt lägga 30 cm tjockt lager isolering och sarg runt lucka. Priset ca 33k efter ROT, fast pris. Ska ta två dagar.

Min pappa har pga en minnessvikt en tendens att tacka ja till alla möjliga konstiga erbjudanden, och blir ibland lurad. Han är orolig för husets skick och vill tydligen lägga pengar på förbättringar till nästa generation, även om han inte själv får åter investeringen. Han besväras inte av något annat än elräkningen.

Jag är väldigt angelägen om att få höra om detta verkar vara en bra idé, ffa om man riskerar ytterligare skador på huset genom att tilläggsisolera. I avtalet framgår att man inte tar ansvar för tryckförhållandena i huset. Riskerar han att stänga in fukt? Yttertaket bör sannolikt ändå renoveras av nästa ägare, är denna isolerinsats därför pengar i sjön?

Företaget tycks ha goda recensioner på REKO, men avtalet är inte särskilt detaljerat. Vad innebär liksom ”mögelbehandla”?

Hjärtligt tacksam för era perspektiv !
Jag har precis behandlat och tagit bort mögel på vinden. Det finns en risk att man skapar större problem om man isolerar vinden. Eftersom det blir mycket kallare på vinden efter man isolerar så är risken stor att den luft som vandrar uppåt från bostaden blir till kondens och fukt när den når vinden.
Det är därför väldigt viktigt att det är helt tätt, och ska man lägga en cellulosabaserad isolering ska man ha en sk ångbroms och inte en ångspärr som plast.
Mögelbehandlimgen går oftast ut på att man sprutar ett medel som dödar möglet.
Ring icell som tillverkar isoleringen, dem kan svara på det mesta. Eller hunton som tillverkar liknande.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Har någon annan än företaget varit uppe på vinden och tittat på den påstådda mögeltillväxten?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Vill dela med mig av en liknande historia. Våra vänners farfar är 95+ och var med om liknande historia, nån knackar på och vill inspektera vinden.

Han tackar ja och blir efter inspektion (han är lite trött och följde inte med upp) visad mobilbilder på alla problem. Fanns mögel i alla möjliga färger...
Det var mycket akut att omedelbart börja åtgärda tak och isolering.

När sedan gubbens son kikar på vinden har företaget som inspekterat MÅLAT med kritor på råsponten för att få det att likna mögel. Vinden var i fint skick men det blev ändå massa jobb och stök med att bli av med fuskföretaget.

Så ett råd, vill ni göra något med vinden ta in ett annat företag.

Annars håller jag med övriga att en ny LLVP kommer ge ökad komfort direkt.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Lite förvånad att inget tipsat om den mest logiska lösningen mtp "Bidrag för energieffektivisering i småhus".

Sök bidrag för både ny LLVP, VVB och tilläggsisolering, sänk både energiförbrukningen rejält och säkra husets hälsa.

Bättre läge för det blir det inte, om man får tillbaka pengen om huset ska säljas inom kort? Hypotetisk fråga men energifrågan är högst relevant för köpare idag så det skulle jag gissa.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.