R Janu78 skrev:
Skrev han inte?
Tagga ner lite och försök att läsa hela texten. Vi börjar med inlägg https://www.byggahus.se/forum/threads/vaersta-elkopplingen.92082/post-5486331 där jag frågar vem som försvarar okunniga montörer.

Sedan har vi inlägg https://www.byggahus.se/forum/threads/vaersta-elkopplingen.92082/post-5486333 där du citerar ett inlägg https://www.byggahus.se/forum/threads/vaersta-elkopplingen.92082/post-5486319 som exempel på försvar av okunniga montörer.

Där skriver han inte det du senare citerar i inlägg https://www.byggahus.se/forum/threads/vaersta-elkopplingen.92082/post-5486386

Och slutligen tolkar jag detta senare citat som ironi och inte försvar av okunniga montörer. Vart vill du egentligen komma?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Är det din åsikt?
Ja för om jag frågar dig om du är elektriker och du svarar ja, jag ber dig komma hem till mig och byta undercentral. Sen visar det sig att du inte kan ett skvatt om el eller är elektriker så begår du ett brott!
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Har jag någonstans skrivit att det är en skyddad titel?
Ja, indirekt gör du det i följande inlägg:
R Janu78 skrev:

Vem får kalla sig elektriker?​

Vad gör egentligen en elektriker? Vad krävs för att man ska få kalla sig elektriker? Får vem som helst utföra el-installationer? Ta reda på mer om elektriker och vad elektricitet är.
En elektriker arbetar med elektricitet. För att få kalla sig elektriker ska man ha en utbildning som ger den behörighet som man behöver för att kunna börja arbeta inom området. Elektricitet delas in i högspänning och lågspänning, och det är också främst dessa två olika typer av elektriker som finns. De som arbetar med högspänning arbetar oftast med de ledningar som finns i luften eller i marken, plus de ställningsverk som hör till. De som å andra sidan arbetar med lågspänning arbetar mestadels inomhus eller runt byggnader med till exempel utebelysning.
Detta eftersom "du" bl.a. skriver "För att få kalla sig elektriker ska man ha en utbildning som ger den behörighet som man behöver för att kunna börja arbeta inom området."
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Ja för om jag frågar dig om du är elektriker och du svarar ja, jag ber dig komma hem till mig och byta undercentral. Sen visar det sig att du inte kan ett skvatt om el eller är elektriker så begår du ett brott!
..bara om jag faktiskt utför arbetet utan behörighet eller ekp, det var inget brott att jag sa att jag var elektriker.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
R
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, indirekt gör du det i följande inlägg:

Detta eftersom "du" bl.a. skriver "För att få kalla sig elektriker ska man ha en utbildning som ger den behörighet som man behöver för att kunna börja arbeta inom området."
A Avemo skrev:
Tagga ner lite och försök att läsa hela texten. Vi börjar med inlägg [länk] där jag frågar vem som försvarar okunniga montörer.

Sedan har vi inlägg [länk] där du citerar ett inlägg [länk] som exempel på försvar av okunniga montörer.

Där skriver han inte det du senare citerar i inlägg [länk]

Och slutligen tolkar jag detta senare citat som ironi och inte försvar av okunniga montörer. Vart vill du egentligen komma?
ja det är din tolkning och min är en annan
 
R
D Dilato skrev:
..bara om jag faktiskt utför arbetet utan behörighet eller ekp, det var inget brott att jag sa att jag var elektriker.
Jo det är det läs på.
 
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Ja för om jag frågar dig om du är elektriker och du svarar ja, jag ber dig komma hem till mig och byta undercentral. Sen visar det sig att du inte kan ett skvatt om el eller är elektriker så begår du ett brott!
Kanske, kanske inte.
Det beror bl.a. på om personen finns upptagen i företagets EKP och att personen får göra byte av gruppcentral enligt EKPn.
 
R
Demmpa Demmpa skrev:
Kanske, kanske inte.
Det beror bl.a. på om personen finns upptagen i företagets EKP och att personen får göra byte av gruppcentral enligt EKPn.
Alltså ja vet inte om jag ska gråta eller skratta vi lägger ned detta🤣
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Jo det är det läs på.
Enligt vilken lag är det förbjudet att kalla sig elektriker?
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
R
Demmpa Demmpa skrev:
Enligt vilken lag är det förbjudet att kalla sig elektriker?
Inte bara kalla sig, men om jag frågar dig och du sen gör ett jobb åt mig!!!!!!!!!
 
richardtenggren
”Elektrikern” som bytte vår mätare blandade ihop faserna, tur att vår BP har frekvensomriktare som inte är känslig för fasföljd 🤓

Men han hade nog inte heller kunnat förklara skillnaden på PH och PZ, det var nog på gränsen att han visste vad som var upp och ner på mejseln.
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
R
richardtenggren richardtenggren skrev:
”Elektrikern” som bytte vår mätare blandade ihop faserna, tur att vår BP har frekvensomriktare som inte är känslig för fasföljd 🤓

Men han hade nog inte heller kunnat förklara skillnaden på PH och PZ, det var nog på gränsen att han visste vad som var upp och ner på mejseln.
E inte detta skrämmande?
 
R Janu78 skrev:
Inte bara kalla sig, men om jag frågar dig och du sen gör ett jobb åt mig!!!!!!!!!
Det brottsliga är fortfarande inte att kalla sig elektriker, utan att i så fall utföra installationen.

Klarar du av att skilja på dessa?
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Men han hade nog inte heller kunnat förklara skillnaden på PH och PZ, det var nog på gränsen att han visste vad som var upp och ner på mejseln.
Folk som inte kan skilja mellan PH och PZ tycks vara i majoritet. I alla fall är det mycket vanligt.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Inte bara kalla sig, men om jag frågar dig och du sen gör ett jobb åt mig!!!!!!!!!
Återigen, det beror på om personen som gör arbetet finns med i företagets EKP eller inte, plus lite annat.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.