Har en cirka 12 år gammal Nordic Prestige 9 från LG som är lika inexakt som ett gammalt el-element. Inomhustemperaturen varierar men ligger ofta runt 22-23 grader i angränsande rum. Har ju ett gammalt timmerhus med extra isolering på insidan av stommen (låt oss inte raljera över det, har funkat i 54 år). Tvåglasfönster. Ju kallare ute desto mer vill den braka på. Installatören menade att den kan suga kall luft utifrån men trycker jag in en fin givare under kåpan så är det varmt, alltså tänker jag att det inte borde vara så utan att veta säkert. Hade tänkt trycka in isolering från utsidan men den som installerade tryckte in en siliconblaffa så utan att stå och karva där lär det inte funka. Har inte stor lust att tälja silicon och punktera rören till utedelen liksom. Lindat ny isolering på rören ut, har 3 m rörlängd totalt. Någon som har liknande erfarenheter eller rent av har löst det?
 
T Timmertorsten skrev:
Har en cirka 12 år gammal Nordic Prestige 9 från LG som är lika inexakt som ett gammalt el-element. Inomhustemperaturen varierar men ligger ofta runt 22-23 grader i angränsande rum. Har ju ett gammalt timmerhus med extra isolering på insidan av stommen (låt oss inte raljera över det, har funkat i 54 år). Tvåglasfönster. Ju kallare ute desto mer vill den braka på. Installatören menade att den kan suga kall luft utifrån men trycker jag in en fin givare under kåpan så är det varmt, alltså tänker jag att det inte borde vara så utan att veta säkert. Hade tänkt trycka in isolering från utsidan men den som installerade tryckte in en siliconblaffa så utan att stå och karva där lär det inte funka. Har inte stor lust att tälja silicon och punktera rören till utedelen liksom. Lindat ny isolering på rören ut, har 3 m rörlängd totalt. Någon som har liknande erfarenheter eller rent av har löst det?
Ptja om temperaturen i angränsande rum varierar mellan 22-23 låter det ju helt ok?

Har du wifi i stugan? Om så kan du koppla in en extern enhet som styr värmepumpen och kanske kan få mer stabil temperatur.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Ptja om temperaturen i angränsande rum varierar mellan 22-23 låter det ju helt ok?

Har du wifi i stugan? Om så kan du koppla in en extern enhet som styr värmepumpen och kanske kan få mer stabil temperatur.
Tack för sitt svar, inser ju att jag missade det centrala, pumpen står på 16 grader och i samma rum som den är så är det 24-25 i allmänhet och det går inte att sänka den här modellen under 16 grader. Så dilemmat är inte att den ger ojämn värme, den har bara bestämt sig för en annan normaltemperatur än jag.
 
LG värmepumpar är tyvärr mer eller mindre skräpkvalitet. Satsa på kvalitetsfabrikat såsom Daikin, Fuji/Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba nästa gång.
 
  • Gilla
Einh och 1 till
  • Laddar…
Är Panasonic på samma nivå kvalitetsmässigt som Mitsubishi och Daikin idag?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
B Boende45 skrev:
Är Panasonic på samma nivå kvalitetsmässigt som Mitsubishi och Daikin idag?
Nä långt ifrån
 
Köper man Pansonic via någon officiell återförsäljare så är det 5 års garanti. Det borde innebära att de måste hålla åtminstone en skapligt bra kvalitetsnivå numera. Dakin har det däremot lite skakigt med service och support.
 
När pumpen var ny var den bäst i test och prisad. Tiderna förändras. Har två andra pumpar av andra fabrikat för att sprida riskerna litet. De sitter i samma typ av miljö men beter sig som de skall. Nu påstår min pumpleverantör att det kan bero på kall vägg, men jag är mer inne på gammalt styrkort, uråldrig teknik.
 
Är hålet i väggen tätar ordentligt?
 
useless useless skrev:
Är hålet i väggen tätar ordentligt?
Det sitter en silikonklump närmast fasad. Kommer inte åt att titta bakom men där är det timmerstomme. Det jag lutar åt är om det suger tjuvluft bakom innedelen som sitter på spånskiva och under den ligger 10 cm frigolit. Men för att ta reda på det måste jag väl ta med innerdelen. Och utifrån är det så mycket silikon att jag måste hugga med en bort det för att se. Lurar på om andra har sett samma fel och hittat lösning?
 
Borde räcka att öppna locket på innedelen för att se hur det ser ut där rören går ut?
Drar det kallt där kommer pumpen tro det är kallt rummet och gasar på hela tiden...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Ja låter vettigt men hur sjutton får man av locket. 12 år gammal plast lär ju tyvärr spricka om jag greppar fel?
useless useless skrev:
Borde räcka att öppna locket på innedelen för att se hur det ser ut där rören går ut?
Drar det kallt där kommer pumpen tro det är kallt rummet och gasar på hela tiden...
 
Om håltagningen är i nedre högra hörnet så är det enkelt att bara sticka in typ en stektermometer för
att kolla temperaturen.
nu vet jag inte vart tempgivaren sitter så är det mycket kallras från takvinkel får du ta tempen där om givaren sitter på batteriets överkant där den tar in luften.
 
T Timmertorsten skrev:
Det sitter en silikonklump närmast fasad. Kommer inte åt att titta bakom men där är det timmerstomme. Det jag lutar åt är om det suger tjuvluft bakom innedelen som sitter på spånskiva och under den ligger 10 cm frigolit. Men för att ta reda på det måste jag väl ta med innerdelen. Och utifrån är det så mycket silikon att jag måste hugga med en bort det för att se. Lurar på om andra har sett samma fel och hittat lösning?
stick dit en termometer med sensor på sladd och den vägen se om du mäter tjuvdrag av kalluft utifrån

Temometer med K-sensor så är sensorn lika smal som sladden själv då det är bara punkten där dess två metallkardeler är hårt ihopvirade eller smälta ihop som känner temperaturen.
 
X xxargs skrev:
stick dit en termometer med sensor på sladd och den vägen se om du mäter tjuvdrag av kalluft utifrån

Temometer med K-sensor så är sensorn lika smal som sladden själv då det är bara punkten där dess två metallkardeler är hårt ihopvirade eller smälta ihop som känner temperaturen.
Bra förslag, gjorde exakt det förra året med en smal sensor från Clas O vid minus fem ute då var det närmare 20 under kåpan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.