Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här tycker jag är intressant och fascinerande, om än OT. Visst var det så att det var ”frivillig” frånkoppling? Alltså att man bara sa åt folk (via radion och vad vet jag) att koppla bort sina elpannor till om X timmar. Och att det var någon form av rutin även vid mindre stopp – då folk visste att om alla elpannor drog igång samtidigt så skulle nätet gå ner igen.

Jag undrar hur många som skulle bry sig om en sådan instruktion från staten idag.
huruvida det fanns någon allmän uppmaning över radion till vanligt folk att slå av strömmen till sina värmesystem, det vet jag inte – många hade inte någon radio att lyssna på – [större] elpannor är väl normalt så beskaffade att de slår till tidigast någon timme efter att strömmen återkommit

just referensen vid strömavbrottet 1983 så avsågs avkopplingsbara elpannor inom fjärrvärme och industrier – det fanns cirka 1.1 GW sådana att tillgå i effektreserv – och hade delvis inletts redan när O1 stängde ner, 35 minuter innan det stora elavbrottet
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
harka harka skrev:
huruvida det fanns någon allmän uppmaning över radion till vanligt folk att slå av strömmen till sina värmesystem, det vet jag inte – många hade inte någon radio att lyssna på
Jag skulle säga att nog ”alla” hade en batteridriven transistorradio på 80-talet. Även om vissa säkert var utan batterier. Om radiosändningarna var igång är en annan sak, men de hade nog diesel- eller batteribackup de med. Det var onekligen en annan tid.

Och på flera sätt. Var och handlade i en dmåstad och affärerna var öppna. Vissa saker var väl elektriska (ljuset förstås, någon fotocellsdriven dörr och säkert larm och sådant), men folk betalade ju med kontanter och mycket som nu är elektriskt var mekaniskt. Mer i samhället klarade ett kortsre elavbrott utan att haverera helt enkelt.

***

Men point taken, det var nog inte i första hand hushållens elpannor, som du skriver.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle säga att nog ”alla” hade en batteridriven transistorradio på 80-talet. Även om vissa säkert var utan batterier. Om radiosändningarna var igång är en annan sak, men de hade nog diesel- eller batteribackup de med. Det var onekligen en annan tid.

Och på flera sätt. Var och handlade i en dmåstad och affärerna var öppna. Vissa saker var väl elektriska (ljuset förstås, någon fotocellsdriven dörr och säkert larm och sådant), men folk betalade ju med kontanter och mycket som nu är elektriskt var mekaniskt. Mer i samhället klarade ett kortsre elavbrott utan att haverera helt enkelt.

***

Men point taken, det var nog inte i första hand hushållens elpannor, som du skriver.
Missade du vad jag skrev om smarta elmätare och att nätägaren kan slå ifrån stora grupper av elanvändare?
Inget problem längre och många elmätare är nu "smarta" och de närmaste månaderna är nog de flesta bytta.
 
harka harka skrev:
elen återkom snabbt tack vare
– bortkoppling av elpannor,
– import från Norge och Danmark,
– uppstart gasturbiner och reservaggregaten i Karlshamn och Stenungsund
Den nedersta citerade meningen är ganska intressant. På den tiden hade ”vi” över 1800 MW i oljekondenskraft tillgängligt i dessa två anläggningar, vilket säkert var en stor fördel för återstarten av elnätet.
 
P paralun skrev:
Missade du vad jag skrev om smarta elmätare och att nätägaren kan slå ifrån stora grupper av elanvändare?
Inget problem längre och många elmätare är nu "smarta" och de närmaste månaderna är nog de flesta bytta.
Nej, det missade jag inte, jag såg bara inget skäl att svara.

Därtill verkar vi ha olika definition av vad som är problematiskt. Att en elleverantör med tvång kan stänga av mig från nätet eller ransonera min el ser jag inte nödvändigtvis som en oproblematisk lösning som kund.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om radiosändningarna var igång är en annan sak, men de hade nog diesel- eller batteribackup de med.
alla de större FM-sändarna (alla utom tre) hade reservkraft och fungerade, medan samtliga mindre FM-sändare (för kompletterande täckning) saknade reservkraft

hur det såg ut för TV-sändarna vet jag inte, men där var förstås antalet TV-mottagare med batteridrift närmast obefintligt

OT: nedsläckta småstäder kan ju närmast vara trevligt – från Åhléns, Sergels torg, rapporterades att man fann väl använda skor i skoavdelningen när ljuset återkom...
 
  • Haha
  • Gilla
Jeppson och 1 till
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Den nedersta citerade meningen är ganska intressant. På den tiden hade ”vi” över 1800 MW i oljekondenskraft tillgängligt i dessa två anläggningar, vilket säkert var en stor fördel för återstarten av elnätet.
jo, så var det förstås

– idag har vi 0.56 GW kvar som reserv (Karlshamnsverket), men sen har

– kapaciteten på utlandsförbindelserna söder om Mälardalen ökat med cirka 3.4 GW, och

– den genomsnittliga vindkraftproduktionen i SE3 och SE4 vintertid ligger på 1.7 GW

alltså är ett tillskott på över 5 GW – inte att förväxla med att de alltid finns tillgängliga
 
harka harka skrev:
jo, så var det förstås

– idag har vi 0.56 GW kvar som reserv (Karlshamnsverket), men sen har

– kapaciteten på utlandsförbindelserna söder om Mälardalen ökat med cirka 3.4 GW, och

– den genomsnittliga vindkraftproduktionen i SE3 och SE4 vintertid ligger på 1.7 GW

alltså är ett tillskott på över 5 GW – inte att förväxla med att de alltid finns tillgängliga
Vi styr varken över vinden eller importen, dessa två är otillförlitliga källor. Är det det du menar med ”inte att förväxla med att de alltid finns tillgängliga”?
 
J JockeHX skrev:
Vi styr varken över vinden eller importen, dessa två är otillförlitliga källor. Är det det du menar med ”inte att förväxla med att de alltid finns tillgängliga”?
Ledningarna söderut är väl oftast uppe? Det är sällan de är nere samtidigt, även om varje enskild förbindelse har underhåll någon gång ibland.

Att importera genom dem istället för att exportera är ju bara en prisfråga (utom möjligen från Baltikum).
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Vi styr varken över vinden eller importen, dessa två är otillförlitliga källor. Är det det du menar med ”inte att förväxla med att de alltid finns tillgängliga”?
till skillnad från kärnkraften som vi styr över?

som framgår av beskrivningen ovan så hade Sverige exakt en elproducerande kärnreaktor i hela landet (Uppland) under nio timmar en decembereftermiddag

vi styr inte över vinden – men den levererade i genomsnitt 1.7 GW (i ett spann mellan 0.2 till 4.6 GW) under december 2022 i de två södra elområdena

importen kan vi styra över – men det är inte alltid det finns tillgängliga resurser i andra änden när vi har ett akut läge i Sverige

sammantaget har det sedan strömavbrottet 1983 tillkommit i genomsnitt 5 GW resurser som nyttjas produktivt i den dagliga driften, vilket man kan ställa mot att ha 1.2 GW stående i reserv som inte skulle nyttjats på senaste tid
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
importen kan vi styra över – men det är inte alltid det finns tillgängliga resurser i andra änden när vi har ett akut läge i Sverige
Precis och det är det fina med reservkraften, man kan välja hur mycket man låter den lasta på.

I övrigt så instämmer jag om vindkraft, importförbindelserna etc.
 
harka harka skrev:
till skillnad från kärnkraften som vi styr över?

som framgår av beskrivningen ovan så hade Sverige exakt en elproducerande kärnreaktor i hela landet (Uppland) under nio timmar en decembereftermiddag

vi styr inte över vinden – men den levererade i genomsnitt 1.7 GW (i ett spann mellan 0.2 till 4.6 GW) under december 2022 i de två södra elområdena

importen kan vi styra över – men det är inte alltid det finns tillgängliga resurser i andra änden när vi har ett akut läge i Sverige

sammantaget har det sedan strömavbrottet 1983 tillkommit i genomsnitt 5 GW resurser som nyttjas produktivt i den dagliga driften, vilket man kan ställa mot att ha 1.2 GW stående i reserv som inte skulle nyttjats på senaste tid
Hur menar du nu, skulle vi inte styra över kärnkraften? Hur hjälper oss en vindkraft som kan leverera nära noll när det gäller att starta upp vårt elsystem igen?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det missade jag inte, jag såg bara inget skäl att svara.

Därtill verkar vi ha olika definition av vad som är problematiskt. Att en elleverantör med tvång kan stänga av mig från nätet eller ransonera min el ser jag inte nödvändigtvis som en oproblematisk lösning som kund.
Ok, så du förbehåller dig då rätten att själv avgöra om din elmatning är viktig vid en större elstörning?

Man har jobbat på i ett par år med att kartlägga alla känsliga kunder såsom äldreboenden, vårdhem mm och som då inte har reservkraft. De här känsliga kunderna har då prio när ett elnät återuppbyggs efter en störning. Sen kan man stegvist knäppa på "Svenne Banans" elmatning via den smarta elmätaren.
 
P paralun skrev:
så du förbehåller dig då rätten att själv avgöra om din elmatning är viktig vid en större elstörning?
Jag förbehåller mig rätten att tycka att avtalet blir sämre om definitionen av ett leveransproblem inte längre utgår från mig som kund.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag förbehåller mig rätten att tycka att avtalet blir sämre om definitionen av ett leveransproblem inte längre utgår från mig som kund.
Jo men det är ju inte elnätägarens fel att de gröna (samt röda) raserat vår elproduktion.

Det blir ju mer att "gilla läget" och smarta elmätare gör det mer hanterbart inkl mycket smart GIS hantering av ett helt elnät samt kunder.

Sen sätter jag en guldpeng på att det blir större elstörningar de närmaste åren. Skicka räkningen till Stendum!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.