A August.E skrev:
Jag fick en offert för ett år sedan, valde dock en annan firma och fick en totalkostnad på drygt 50,000:- i våras för byte av vatten och avloppsrör. Inkl. material. Mer än tredubbla omfattningen jämfört med din grävning. Tog drygt tre dagar, då fick jag även en grusad gångstig på 20m, samt borttagning av gräs och grusat runt trappen inkluderat.

Är det möjligtvis en gul eller grön spade din hantverkare använt under grävningen?
Ja jag känner mig lurad. Firman hävdar att det tagit denna mängd timmar men det är ju inte detsamma som att det är rimligt…😂😂
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A August.E skrev:
Jag fick en offert för ett år sedan, valde dock en annan firma och fick en totalkostnad på drygt 50,000:- i våras för byte av vatten och avloppsrör. Inkl. material. Mer än tredubbla omfattningen jämfört med din grävning. Tog drygt tre dagar, då fick jag även en grusad gångstig på 20m, samt borttagning av gräs och grusat runt trappen inkluderat.

Är det möjligtvis en gul eller grön spade din hantverkare använt under grävningen?
Det är helt uppenbart att jag skulle ha tagit in en offert....#neveragain
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S sepani skrev:
Ja jag känner mig lurad. Firman hävdar att det tagit denna mängd timmar men det är ju inte detsamma som att det är rimligt…😂😂
Men hur många timmar har det tagit? Du har ju svaret i kamerorna.
 
  • Gilla
Annelundarn och 3 till
  • Laddar…
S
A ajn82 skrev:
Som svar på någon som påstod att alla yrkesgrupper givetvis alltid får betalt för resor från arbetsplats till kund, det här var alltså ett motexempel som visar att så inte alls alltid är fallet.
Kan inte du visa vilket inlägg du menar då? För det jag skrev nämnde ingenting om alla yrkesgrupper. Vi diskuterar ju hantverkare i den här tråden.
 
S sepani skrev:
Det är helt uppenbart att jag skulle ha tagit in en offert....#neveragain
Ja, fast nej. Arbetskostnaden och tiden måste vara skälig. Helt oskäligt att det ska ta 80 timmar. Och hade de handgrävt i 80 timmar, med dåliga spadar eller kondition och måste vila ofta är det inte heller skäligt.

Man ska använda både rationella metoder och material, jag hade betalat exempelvis 25,000:- och bestrider resterande. Men först fått en tydlig dagbok över timmarna. Hur många timmar var de fysiskt där? Du får använda filmen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Två gubbar som handgrävt en hel dag? Vilka jävla komiker!

Dags att out'a skojarna?
Man behöver nog handgräva nära rören. Så om de handgrävt en hel dag hade det nog inte varit helt orimligt 😀 men 5 hela dagar handgrävande av 2 gubbar är det 😉
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A August.E skrev:
Ja, fast nej. Arbetskostnaden och tiden måste vara skälig. Helt oskäligt att det ska ta 80 timmar. Och hade de handgrävt i 80 timmar, med dåliga spadar eller kondition och måste vila ofta är det inte heller skäligt.

Man ska använda både rationella metoder och material, jag hade betalat exempelvis 25,000:- och bestrider resterande. Men först fått en tydlig dagbok över timmarna. Hur många timmar var de fysiskt där? Du får använda filmen.
jag ska räkna hop mer exakt, men det är nog så att de faktiskt har varit där väldigt många timmar....det saknas inte jättemånga timmar...en del tid har även min familj varit hemma. Men en sak är ju som alla kommenterat hur många timmar man faktiskt varit där och hur många timmar som är rimligt....m a o det större problemet är inte att de inte faktiskt varit på plats utan att det faktiskt tagit så lång td...
 
Redigerat:
S sepani skrev:
jag ska räkna hop mer exakt, men det är nog så att de faktiskt har varit där väldigt många timmar....det saknas inte jättemånga timmar...en del tid har även min familj varit hemma. Men en sak är ju som alla kommenterat hur många timmar man faktiskt varit där och hur många timmar som är rimligt....
Har du inte videokoll på arbetsinsatsen?
 
S surfarn skrev:
Man behöver nog handgräva nära rören. Så om de handgrävt en hel dag hade det nog inte varit helt orimligt 😀 men 5 hela dagar handgrävande av 2 gubbar är det 😉
Jag kom på det, det var säkert 2 gamla kommunalarbetare. En gräver och en tittar på :D
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
K Kane skrev:
Har du inte videokoll på arbetsinsatsen?
Nej mitt hemlarm har ingen kamera som filmar precis själva arbetsplatsen men ger ändå en god indikation om närvaro
 
A ajn82 skrev:
Arbetstiden var 8h hos kund, ta sig dit fick man göra på fritiden
Och när resorna förekom under arbetstid på dagen? Som tidigare exempel? då drog du av 1 timme från lön varje dag eller jobbade 1timme extra?
Resa till någorlunda fasta arbetsplatser (byggen som kan pågå 1mån->flera år) som har plats för ombyte, dusch, mikro etc brukar förväntas ske på egen fritid som hantverkare.
Resor som sker efter man anlänt till sin ”arbetsplats” sker på arbetstid och debiteras
 
Ring upp ansvarige för företaget och spela in samtalet (du behöver inte berätta att du gör det). Säg att vi vet båda två att detta inte är en rimlig tidsåtgång för detta jobbet. Jag har kameraövervakning som styrker detta (berätta inte att det inte är filmat precis där de grävt) Jag kommer inte acceptera denna fakturan. Så, antingen skickar du en rimlig faktura som jag betalar omgående, eller så kommer jag betala vad jag anser är rimligt. Resten får vi ta i tingsrätten. Får vi ingen rimlig faktura, så kommer jag naturligtvis också sprida vilken typ av firma ni är på alla ställen jag kan.
 
  • Gilla
sepani och 5 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det spelar liksom ingen roll om hantverkaren har kontoret hemma. På samma sätt spelar det ingen roll hur långt en banktjänsteman, eller sjuksköterska har till jobbet. Men ALLA som ska åka från sitt jobb, ut till kund tar betalt för det. Se exempelvis en vanlig industriarbetare, som blir tillsagd av chefen att åka och mäta något hos en kund. Inte blir väl hans restid till kunden avdragen på hans nästa lön? Nej, han anses arbeta även när han kör bil. Om han måste ta egen bil får han även betalt för det.
Annars kunde vi även hävda att långtradar-, lasbilschaufförer bara skulle ha betalt för minuterna han lossar.
Här verkar finnas ett vanligt missförstår som även du har, du kan inte jämföra en arbetares lön med ett företag som säljer en tjänst. Som anställd har du normalt rätt för lön när du arbetar, tex åker ut till en kund. Företaget som betalar denna lönen har per automatik inte rätt att debitera kunden för den tiden om det inte är avtalat. Således kan de kostnaden ingå i timpriset. Det finns en anledning att hantverkares debitering är väldigt mycket högre än arbetarens lön. Det skall även täcka, vinst, administration etc.
 
R
A ajn82 skrev:
Som svar på någon som påstod att alla yrkesgrupper givetvis alltid får betalt för resor från arbetsplats till kund, det här var alltså ett motexempel som visar att så inte alls alltid är fallet.
Inom hantverksyrken så tar man betalt bygg, el, VVS, entreprenad mm. Konsulter kostar en del mer i timmen än en byggare.
 
S sepani skrev:
Nu har jag pratat med firman. Dels menar man att även om jag skulle ha tillgång till kamera registrering så får jag inte lov att titta på och jämföra med detta ( m h t GDPR) samt dels att de faktiskt har spenderat dessa timmar hos mig. Att de eventuellt har gjort det har dock inte nödvändigtvis någon som helst korrelation med rimligheten i att de faktiskt gjort det. Argument att det tagit lång tid är att det varit djupt (~3m) samt att de grävt trångt för att inte förstöra trädgården. Rasrisk vid styv lera som vi pratar om här är dock obefintlig så av den anledningen ingen risk att gräva trångt. Det känns som om jag inte kommer längre och det är väl en läxa att alltid handla upp allt med offerter, även om det inte alltid är rimligt. Det var tänkt att bli ett mindre jobb, men i själva verket blev det väldigt kostsamt. Grävtimmarna, men även hyra av grävare samt pump o material t ex backventil.
Det är två olika saker.

1) brott mot GDPR, de får vända sig till Integritetsskyddsmyndigheten om de vill klaga.

2) hur länge har de varit där? Detta kan inspelningen besvara.

Det är för det första inte en rättegång detta, man kan inte "blockera" bevis för att de bryter mot nån lag. Och hade det varit det hade det ändå varit ok för det är fri bevisföring i Sverige.

I TILLÄGG:
Det är vanligt att privatpersoner kamerabevakar på sin egen tomt. Det så kallade privatundantaget innebär att reglerna i dataskyddsförordningen inte gäller för kamerabevakning som är av rent privat natur eller har samband med en privatpersons hushåll.

Från IMYs hemsida. Så det är inte ens relevant här.
 
  • Gilla
Erik_91 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.