A
ren generellt skulle jag avråda från värmepump på en yta som är mindre än 30kvm kyla och 60kvm värme, det blir oljämn komfort och gång
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
omd et är en inverter, blir det inte ojämn gång/komfort, den anpassar ju sig
 
DonPablo DonPablo skrev:
omd et är en inverter, blir det inte ojämn gång/komfort, den anpassar ju sig
Förlåt en okunning men vad menas med inverter?
 
Y Yvonne Gustavsson skrev:
Förlåt en okunning men vad menas med inverter?
Inverter betyder frekvensomriktare på svenska. Med det kan man varvtalsstyra kompressorn så den kan jobba från långsamt till snabbt. Förr gick kompressorn bara på ett högt fast varvtal och kunde bara styras av eller på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Inverter betyder frekvensomriktare på svenska. Med det kan man varvtalsstyra kompressorn så den kan jobba från långsamt till snabbt. För gick bara kompressorn bara på ett högt fast varvtal och kunde bara styras av eller på.
Läste om den på Jula, den verkar ha det.
 
Ja alla luftluftvärmepumpar som säljs numera är av typen inverter. Var nog 10 år sedan on/off-modellerna slutade säljas.
 
  • Gilla
Yvonne Gustavsson
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Dessa värkar funka i mindre utrymmen och har en låg lägsta värme (är väll de man ska kolla efter.


[länk]

[länk]
Man blir alltid lite konfunderad när det är kort garanti Istället för mer ”normala” 5år .
Tror dom inte produkten är tillförlitlig ?
 
Vi hade en LLVP "typ Jula"(10A-2kW) när vi bodde heltid i en buss. Tekniskt och ekonomiskt funkade det perfekt enligt som plan, men det var konstant blåsigt, omöjligt att tända stearinljus... så vi tog bort den och satte in elektrisk golvvärme istället.
Det skulle möjligen funka med en liten variant avsedd för husvagnar
å
 
  • Gilla
S7200
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Man blir alltid lite konfunderad när det är kort garanti Istället för mer ”normala” 5år .
Tror dom inte produkten är tillförlitlig ?
De ger även endast 3 års garanti på Panasonic där många andra ger 5 års garanti. Vidare har de först höjt priset från 6 000 kr på 09 modellen ovan till 10 000 kr under en månad för att nu sänka priset till 4 500 kr. Undrar om det är ett seriöst företag?
 
electroluxaren skrev:
ren generellt skulle jag avråda från värmepump på en yta som är mindre än 30kvm kyla och 60kvm värme, det blir oljämn komfort och gång
Vad beror det på och gäller det alla fabrikat? Blir det jämnare värme med en golvmodell? Jag har en Panasonic LVP i ett litet utrymme och den håller konstant temperatur om utomhustemperaturen är konstant men inte vid varierande utomhustemperatur.
 
Y Yvonne Gustavsson skrev:
Hjälp luftvärmepump
Om syftet är främst för energibesparing och det är vanliga tvåglasfönster så kan du undersöka om byte av ena glaset till energiglas kan vara en bättre lösning.
Sök med energiglas i denna länk:
https://energimyndigheten.a-w2m.se/Home.mvc

Vidare kan du även kontakta kommunens energi- och klimatrådgivare.
 
R raindance skrev:
...vanliga tvåglasfönster...
Jag syftar alltså på vanliga fönster med två enkla glas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.