BirgitS
J JohanLun skrev:
Sen funderar jag på trädgården. Klippa äppelträdet och liknande, det borde man väl inte behöva? Tänker att häckarna klipptes för 2 mån sen och gräset är klippt sålänge säsong för det. Jag krattar löven, det borde väl räcka? De funderade på leja en trädgårdsfirma, men redan nu är det snyggare än jag någonsin haft i min trädgård map klippning häckar, beskärning träd osv.
Det viktiga med trädgården är nog att det inte är en massa skräp i den. Så här års är det väl tillräckligt att gräset inte är alltför långt och att det mesta av löven är borta. Ingen klipper träd och häckar innan de flyttar ut.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
B
Är det någon som vet vad som gäller för flyttstäd i uthus, bodar, garage och liknande biytor?

Hade en bekant som sålde huset, och de nya köparna klagade på att garaget inte hade våttorkade golv och att heller ingen fönstertvätt hade utförts på garaget.
 
BirgitS BirgitS skrev:
att det mesta av löven är borta.
Krävs det? Finns det någon praxis? Vad tycker ni andra? Kan det skilja på landsända? Själv krossar jag löven på våren.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B
Alfredo Alfredo skrev:
Krävs det? Finns det någon praxis? Vad tycker ni andra? Kan det skilja på landsända? Själv krossar jag löven på våren.
Jag hade aldrig klagat på en sådan detalj i alla fall.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Skjuter in en fråga. Hjälper mina föräldrar att röja ut villan. Städfirma ska flyttstäda... Men fristående garage samt ett förråd med råa träväggar. Hur noga ska det städas? Tror inte garage normalt ingår. Likaså källarförråd. Garaget har använts, så väggar osv är bitvis skitiga av olja och smuts. Färgspill på golvet , färgen bitvis borta. Går inte att få bostadstandard med bara städa om nån skulle vilja ha hemmagymmet där eller ha som replokal. Jag tänker dammsuga väggar och våttorka golv är nivån som är rimlig?

Sen funderar jag på trädgården. Klippa äppelträdet och liknande, det borde man väl inte behöva? Tänker att häckarna klipptes för 2 mån sen och gräset är klippt sålänge säsong för det. Jag krattar löven, det borde väl räcka? De funderade på leja en trädgårdsfirma, men redan nu är det snyggare än jag någonsin haft i min trädgård map klippning häckar, beskärning träd osv.
Vad gäller huset, så brukar städfirmor ha koll på vad det innebär. Men likt att tjänster man köper kan det slarvas. Alla golv ska dammsugas och skuras noga. Alla väggar och tak ska borstas/sopas försiktigt. Alla lister ska våttorkas. Alla fönsterbänkar och fasta bänkar ska också våttorkas. Alla fönster ska tvättas, även bågar och smygar. I köket ska alla skåp, ugn, kyl göras rent både ut-, och invändigt. Det ska göras rent bakom spisen och kylen. Badrum skuras väkdigt noga. Eventuella kakelfogar ska tvättas.

Garaget ska egentligen mest sopas rent. Allt annat blir mer att kalla sanering, vilket inte ingår i flyttstädning.

Vad gäller trädgård, så ska det mest hållas i samma skick, som vid visning. Trådården, samt husets utsida köps i befintligt skick, om inget annat avtalats. Men hängrännor bör rensas, liksom övrigt som ingår i vanligt underhåll.
 
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Krävs det? Finns det någon praxis? Vad tycker ni andra? Kan det skilja på landsända? Själv krossar jag löven på våren.
Nu är ju detta sidor som försöker få kunder så de är partiska men de ger väl ändå en viss känsla av vad som är normalt:
https://www.städexperter.se/sida/sa-fungerar-flyttstadning-av-din-tradgard
https://flyttfabriken.se/kunskap/faq/flyttstadning-tradgard/

Även om du bara brukar storstäda inne på våren och lämnar huset i januari så får du storstäda (flyttstäda) inne i januari så dina vanor när det gäller trädgården har inte så stor betydelse.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Krävs det? Finns det någon praxis? Vad tycker ni andra? Kan det skilja på landsända? Själv krossar jag löven på våren.
Enligt dig verkar det ju inte finnas krav att flyttstäds överhuvudtaget.
 
BirgitS BirgitS skrev:
så dina vanor när det gäller trädgården har inte så stor betydelse.
Vanorna baseras till stor del på att det är rätt svårt att ta hand om löv när snön täcker dem. Sen är det ju en del som inte alls tar hand om löven. Tycker inget är självklart när det gäller löv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Enligt dig verkar det ju inte finnas krav att flyttstäds överhuvudtaget.
Betyder det att du anser att löv ska tas omhand eller vill du bara gnälla?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är ju detta sidor som försöker få kunder så de är partiska
Inte så lite partiska heller…. De får det att låta som om det fins lagkrav om hur det ska städas. Kanske här @AG A läst på.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Vanorna baseras till stor del på att det är rätt svårt att ta hand om löv när snön täcker dem. Sen är det ju en del som inte alls tar hand om löven. Tycker inget är självklart när det gäller löv.
Ligger snön så behöver man inte ta hand om löven :) men då bör du i stället skotta så att det går att komma fram till ytterdörren och till ev. garage.

Det började med JohanLun och han bor i Stockholmsområdet och här är det ingen snö för närvarande, även om det förekommer i november ibland.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Då blir det kratta löv och putsa fönster i garaget samt dammsuga väggar och torka golv.

Bänkar och hyllplan är lösa och de tänkte jag inte lämna kvar, däremot skenorna man hänger hyllornas konsoler får sitta kvar.
Verkygstavlor sitter i samma konsoler, även de är ju lösa, bara dithängda utan skruv med massor av krokar, de vill jag behålla och bör ju inte räknas som fast inredning? Några tavlor är masonite med hål och de får sitta kvar... Men det är betydligt mer jobb att städa hyllplan än att ta bort dem. Det är i princip uteslutande jag som använt deras garage...
 
J JohanLun skrev:
Då blir det kratta löv och putsa fönster i garaget samt dammsuga väggar och torka golv.

Bänkar och hyllplan är lösa och de tänkte jag inte lämna kvar, däremot skenorna man hänger hyllornas konsoler får sitta kvar.
Verkygstavlor sitter i samma konsoler, även de är ju lösa, bara dithängda utan skruv med massor av krokar, de vill jag behålla och bör ju inte räknas som fast inredning? Några tavlor är masonite med hål och de får sitta kvar... Men det är betydligt mer jobb att städa hyllplan än att ta bort dem. Det är i princip uteslutande jag som använt deras garage...
Tycker det låter som en bra plan och borde inte finnas något att klaga på.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Varför hålla på att tjafsa på det här sättet?

Man bokar en flyttstäd och får då garanti vilket innebär att firman kommer tillbaka om köparen klagar.

50% RUT-avdrag på jobbet.

Vad är det för fel på befolkningen i det här landet?
Det är befolkning som inte orkar städa ett hus någon timme som är problemet.
Vem fan lägger ut massa pengar på flyttstädningen, finns inget lättare än att städa ett tomt hus.
 
BirgitS
J JohanLun skrev:
Bänkar och hyllplan är lösa och de tänkte jag inte lämna kvar, däremot skenorna man hänger hyllornas konsoler får sitta kvar.
Verkygstavlor sitter i samma konsoler, även de är ju lösa, bara dithängda utan skruv med massor av krokar, de vill jag behålla och bör ju inte räknas som fast inredning? Några tavlor är masonite med hål och de får sitta kvar...
Du bör nog kolla med mäklaren vad som gäller. Det känns lite som en gråzon.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.