Hej,

Påbörjade mitt bastubygge på släp för en vecka sen. Har ett ganska gediget släp med lastyta 328x152.

Började med att plocka bort spännbandskrokarna på insidan, dessa hål använder jag för att skruva fast regelverket i lämmarna.
Utomhusgrill i metall på en mark täckt med löv, synlig smuts och rostfläckar, suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har byggt ett regelverk av 45x145 i två nivåer för att komma upp över lämmarna på sidan så jag hade något att fästa regelverket i. Den totala längden på regelverket är 360 cm, så det sticker ut lite fram och bak. Lämmarna på kortsidan har jag plockat bort. Bygget var från början 420 cm, men det började bli lite väl tungt, så jag kapade en sektion.

Släpvagn med träreglar, höstlöv på marken, rörig carport bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Släpvagn under konstruktion med träbjälkar nattetid, cykel i bakgrunden, blött underlag med löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behövde en distans mellan stålreglarna och "syllen"(45x145), det visade sig att skärbrädan för kyckling var perfekt. Hon märker väl ändå inget?
Gul kapmaskin från DeWalt skär i trä, sågspån, skärbrädan i förgrunden, arbetsplatsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbjälke stöttad av grå plastkil över mörk metallstruktur, otydlig närbild, byggnadsdetalj, ojämn belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har baserat väggarna på 45x75-reglar, cc60. Pulpettak 45x120 på cc120. Råspont 15x120 och ytpapp som tak. Här har jag fortfarande 420-längden på bygget.

Trästomme för byggnad under konstruktion på en släpvagn, omgiven av träd och ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fasaden kommer bli spårpanel 12x120 för att komma ner i vikt.

Först var tanken att köra ett omklädningsrum innan själva bastudelen, men just nu lutar det åt att ha en stor bastu istället.

Det blir finsk stil, så mycket vatten, mycket fukt. Insidan blir bastufolie, samt glesgolv, alternativt lutande golv mot ränna om det blir för kallt..
Har regnat utan dess like och det är lera överallt, men vägrar ge upp!

Nästa steg är att sätta upp vindpapp, om jag kan få lite uppehåll. sen i med isolering, på med panel osv.

Nedkortad till 360 cm:
Byggprojekt på nattetid, trästomme på släpvagn, plasttäckt, stegar, utomhus, konstruktion under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planen är att lämmarna sen inte kommer att synas, ska dra upp spikläkt och sen montera panel som täcker.

mattsvart färg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
P proxi skrev:
Hon märker väl ändå inget?
Kyckligen? Nej, tror inte. (I will see myself out)

Följer!
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Snyggt. Jag skulle dock rekommendera ett förrum. Är perfekt att sitta i mellan omgångarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Coolt projekt :)

Hur ska den nyttjas? Ut och snurra på allmän väg eller bara tuffa runt på egna ägorna?

Jag tänkte på att takutsprånget ser lite läskigt stort ut, framför allt på höga sidan.
Lätt hänt att råka slå i nånting om man kör på nåt trängre ställe och bara kikar på hjulen i backspeglarna och råkar gena lite i en korsning.

Har kört en del husbil och råkat villa mig in i små gränder. Plötsligt sitter man och har backspeglarna vinklade uppåt för att hålla koll på alla hängrännor.
 
T Tobbe_C skrev:
Snyggt. Jag skulle dock rekommendera ett förrum. Är perfekt att sitta i mellan omgångarna.
Vore helt klart smart! men då måste vi troligtvis offra det aggregatet vi vill ha (Kota Luosto) mot ett Harvia M2 tex.. Ska försöka rita lite mer i sketchup och se om det går att få till :)
 
S Stuff skrev:
Coolt projekt :)

Hur ska den nyttjas? Ut och snurra på allmän väg eller bara tuffa runt på egna ägorna?

Jag tänkte på att takutsprånget ser lite läskigt stort ut, framför allt på höga sidan.
Lätt hänt att råka slå i nånting om man kör på nåt trängre ställe och bara kikar på hjulen i backspeglarna och råkar gena lite i en korsning.

Har kört en del husbil och råkat villa mig in i små gränder. Plötsligt sitter man och har backspeglarna vinklade uppåt för att hålla koll på alla hängrännor.
Tack! Kommer stå ute på en yta med sluttning nedanför mot sjön som utsikt. Vi bor i ett område som är under detaljplanering, så alla bygglov m.m. är frysta. Då passade det bra med ett sånt här projekt, och jag får en ursäkt att komma bort från tangentbordsknackandet på kvällarna och bygga saker :)

Helt rätt observerat, har endast behållt takutsprånget för att ha lite skydd mot regnet när jag jobbar, det kommer minskas rätt ordentligt när det är dags för att lägga taket.

Haha hög igenkänning på husbilsåkandet, vi har en adria 576 med alkov, den är inte.... supersmidig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Håller på och ritar lite i sketchup..
CAD-modell av badtunna med illustrationer av människor och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


All input uppskattas!

Blir förresten vanlig örnpapp och sedan rockwool som isolering, 70mm i vägg, 90 i tak. spikläkt så det blir luftspalt bakom panelen och även luftspalt i taket. planen är att få de delarna helt klara nu i helgen!

Frugan påstod att jag hade oklara motiv med modellerna i bilden, men det var den enda sittande badklädersmodellen jag hittade :D
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
Med så många gäster lär du nog börja räkan på om släpvagnens axel räcker till ;)
Men du ska väl också ha nån form av stödben ala´ husvagn för att få allt stabilt och i våg?

Var hamnar dörren? Hur har du tänkt göra med insteget? En liten trappa? Hade vart coolt med en stor vindbrygga som fälls ner och blir en trall utanför
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
helt korrekt! Har köpt stödben på jula som enkelt går att justera. Får se om det istället blir någon slags husvagnsben istället kanske, känns mer stabilt. Ingången blir på kortsidan som är fri, tänkte bygga en fristående altan och trappa :) men bra idé, hade varit kul om man vill ha den mer mobil ute på resa, helt klart skönt att slippa ställa sig på marken.



Kvällens projekt blev att fortsätta stärka upp konstruktionen samt sätta vindpapp. Imorgon räknar jag med att börja sätta isolering 🍻
 
  • Pågående byggnation av trähärbärge på natten, upplyst med konstgjord belysning, inkluderar stege och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Fäste en extra liggande läkt i lämmen, panelandet är på gång!
 
  • Byggprojekt nattetid: trästomme, presenning, bildäck, verktyg, konstgjord belysning, outomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion med hjul ute nattetid, upplyst från vänster, möjlig del av vagn eller släp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Panelen klar på ena sidan, stänkskärmar ska målas svarta, samt även det man ser av underredet.

Byggarbetsplats med svart skjul, blå presenning, genomskinlig plast, höstlöv, grå molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
S
Roligt projekt! Väldigt smart med bastu på hjul. Perfekt att kunna välja utsikt från bastun och när man känner för det, lasta den med pilsner och ta med på fester.

Vad tror du själva lastvikten landar på? Tänkte om den blir laglig att dra runt på vägen vad gäller vikten
 
  • Gilla
  • Haha
Kitamin och 3 till
  • Laddar…
Z
P proxi skrev:
Fäste en extra liggande läkt i lämmen, panelandet är på gång!
E de ett svartbygge förutom färgen,eftersom dom flesta bilderna är tagna i mörker 🤪
 
  • Haha
proxi
  • Laddar…
Varför använder du inte stålskenor istället för trä, det är ju mycket lägre vikt
 
  • Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
P proxi skrev:
Håller på och ritar lite i sketchup..
[bild]

All input uppskattas!

Blir förresten vanlig örnpapp och sedan rockwool som isolering, 70mm i vägg, 90 i tak. spikläkt så det blir luftspalt bakom panelen och även luftspalt i taket. planen är att få de delarna helt klara nu i helgen!

Frugan påstod att jag hade oklara motiv med modellerna i bilden, men det var den enda sittande badklädersmodellen jag hittade :D
Förhållande 4:1 mellan brudar och bärs….😉
 
  • Haha
proxi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.