electroluxaren skrev:
så att man säkerställer att det inte finns någon som helst inblandning av PRC i sina nya produkter.
Undrar hur det skulle gå till? 🤔
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Undrar hur det skulle gå till? 🤔
Jag tror att den förmågan saknas bland de flesta, enklare att göra som strutsen stoppa huvudet i sanden och låtsas att problemet inte finns och om man mot förmodan skulle inse att man har fel så drabbar det ju inte mig...

Jag lägger mycket tid på att undersöka om en vara jag vill ha har någon som helst inblandning av PRC och väljer då aktivt bort denna för att slippa att bli besviken, dvs större delen av feltemas , julas och swedols artiklar. Volvo äpplet HP mm. urvalet minskar betydligt men...
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Om detta stämmer skulle det betyda att det är seriefel på komponenter från PRC. Det är illavarslande!
Det betyder i förlängningen att man som konsument måste vara ännu mer noga i sitt val av produkter så att man säkerställer att det inte finns någon som helst inblandning av PRC i sina nya produkter.
Nu vet vi ju inte om felet går att härleda till PRC eftersom jag inte har lagat maskinerna ännu.
Dessutom skulle felet lika gärna kunna härledas till Lidköping där utvecklingen sker.
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
F Fredrik G2 skrev:
Nu vet vi ju inte om felet går att härleda till PRC eftersom jag inte har lagat maskinerna ännu.
Med ditt föredömliga "intåg" till forumet räknar vi alla kallt att vi får veta hur det går. 😀

Jag ser att du har ett inlägg från februari men jag säger ändå välkommen till forumet!
 
  • Gilla
Fredrik G2
  • Laddar…
kisumisu
F FGLIN skrev:
Trodde att Miele var ett kvalitetsmärke och köpte e kyl som inte höll särskilt många år. Senare har jag hört någon säga att de är bra på tvätt o andra vattenmakiner men att de inte inte skulle vara bättre än andra på kyl o liknande.
Det här hörde jag även av en Miele fantast dessutom, han som fick även mig intresserad av Miele.

Lustigt nog så har våran kyl och frys fungerat. Det som dock gick sönder var handtagen, först börja kylens bråka lossnade gängan sönder fick det dock till med "locktite". Men segick dessa lättmetalldelar sönder så hela handtaget i princip fastnade i handen.
Samma sak hände med frysens.

Som jag skrev tidigare skruvade jag dit egna från en gammal maskin.
Funkar galant även idag, är dessutom enklare att öppna än med Mieles patent....

Sånt här går kanske inte jämföra jag har barn som hänger i dem osv, men det roliga är att de gamla handtagen jag satt dit har hållt flera år och fungerar än idag.

Var i någon annan tråd det diskuterades att det finns Miele "Made in Germany" och "Miele made in Slovakia"...nån annan får rätta mig om jag har fel. Men att där det står "Germany" = kvalitet.

Sen är ju olika vitvaror olika bra. Vi köpte t ex inte Mieles induktion/ugn för finns bara inbyggnads.
Det blev en UPO, säljaren fick övertala mig en bra tid innan vi slog till (har erfarenheter av Upo skitkvalite)....men bakom ugnen står det "Made in Finland".

Så jag har seriöst börjat tänka såhär
Spis UPO.
Diskmaskin Bosch (vet flera som har gamla maskiner som bara går och går)
Kyl/Frys Miele (visst gick handrag sönder, men kompisens Bosch har tom hyllor gått sönder även om det övrigt fungerar, min egna Bosch höll bara 2år innan kompressorn lade av).
Tvättmaskin absolut Miele (aldrig i livet Upo)
Torktumlare absolut Miele
Dammsugare Elektrolux
 
Redigerat:
K Klass0n skrev:
[länk] kombinerad kyl och frys,effektivare kompressorer och tjockare isolering

Möjligt att du har rätt, men det var trots allt energimyndigheten jag kollade på.
Vi har en kyl från 2004 som vi "håller på att byta ut" nu.
Den har krånglat sedan i somras och sitter i en smart-plug med energimätning för att ha koll.

Enligt spec ska de dra ca 350kWh / år, och pluggen säger ca 6kWh / vecka, vilket är motsvarande men aningen lägre.

Den är klass A, och vi byter till en ny E på 250kWh/år.

Ville egentligen skaffa något lite mer påkostat, men dom finare modellerna har bara sämre och sämre inredning.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
kisumisu
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Vi har en kyl från 2004 som vi "håller på att byta ut" nu.
Den har krånglat sedan i somras och sitter i en smart-plug med energimätning för att ha koll.

Enligt spec ska de dra ca 350kWh / år, och pluggen säger ca 6kWh / vecka, vilket är motsvarande men aningen lägre.

Den är klass A, och vi byter till en ny E på 250kWh/år.

Ville egentligen skaffa något lite mer påkostat, men dom finare modellerna har bara sämre och sämre inredning.
Min gamla Elektrolux frysbox drar ca 3kWh/dygn. Men den är värd det!
Den som tänkte skrota den för 10år sedan har redan frysbox nummer tre i bruk.

3*4=12
12*365=4380
4380*2=8740kr = ungefär vad en ny frysbox kostar.

Då har jag inte räknat in frakt av en ny.
Förstörd mat
Eventuella skador på huset (tex vattenskada, vilket nu i för sig kanske inte blir med frysbox).
Men framförallt allt tjafs förlorade inkomster och fritid som det tar jaga efter en ny.

Miele webbsida som visar en öppen frys, modell 'F 2672 Vi', med hög pris och energimärkning 'F'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men lite hopp finns det "kanske" om kvalitet?!

Vad tror "panelen och experterna" om en sån här diskmaskin? Håller den 20år för en fembarnsfamilj?
En integrerad Miele diskmaskin, 3D MultiFlex-låda, energieffektivitetsklass A, pris 22 590 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
A
kisumisu kisumisu skrev:
Det här hörde jag även av en Miele fantast dessutom, han som fick även mig intresserad av Miele.

Lustigt nog så har våran kyl och frys fungerat. Det som dock gick sönder var handtagen, först börja kylens bråka lossnade gängan sönder fick det dock till med "locktite". Men segick dessa lättmetalldelar sönder så hela handtaget i princip fastnade i handen.
Samma sak hände med frysens.

Som jag skrev tidigare skruvade jag dit egna från en gammal maskin.
Funkar galant även idag, är dessutom enklare att öppna än med Mieles patent....

Sånt här går kanske inte jämföra jag har barn som hänger i dem osv, men det roliga är att de gamla handtagen jag satt dit har hållt flera år och fungerar än idag.

Var i någon annan tråd det diskuterades att det finns Miele "Made in Germany" och "Miele made in Slovakia"...nån annan får rätta mig om jag har fel. Men att där det står "Germany" = kvalitet.

Sen är ju olika vitvaror olika bra. Vi köpte t ex inte Mieles induktion/ugn för finns bara inbyggnads.
Det blev en UPO, säljaren fick övertala mig en bra tid innan vi slog till (har erfarenheter av Upo skitkvalite)....men bakom ugnen står det "Made in Finland".

Så jag har seriöst börjat tänka såhär
Spis UPO.
Diskmaskin Bosch (vet flera som har gamla maskiner som bara går och går)
Kyl/Frys Miele (visst gick handrag sönder, men kompisens Bosch har tom hyllor gått sönder även om det övrigt fungerar, min egna Bosch höll bara 2år innan kompressorn lade av).
Tvättmaskin absolut Miele (aldrig i livet Upo)
Torktumlare absolut Miele
Dammsugare Elektrolux
UPO dog med asko 2010
 
A
kisumisu kisumisu skrev:
Min gamla Elektrolux frysbox drar ca 3kWh/dygn. Men den är värd det!
Den som tänkte skrota den för 10år sedan har redan frysbox nummer tre i bruk.

3*4=12
12*365=4380
4380*2=8740kr = ungefär vad en ny frysbox kostar.

Då har jag inte räknat in frakt av en ny.
Förstörd mat
Eventuella skador på huset (tex vattenskada, vilket nu i för sig kanske inte blir med frysbox).
Men framförallt allt tjafs förlorade inkomster och fritid som det tar jaga efter en ny.

[bild]

Men lite hopp finns det "kanske" om kvalitet?!

Vad tror "panelen och experterna" om en sån här diskmaskin? Håller den 20år för en fembarnsfamilj?
[bild]
nu vet jag ju inte vad du har för frysbox, men om du skrivit 300
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Vi har en kyl från 2004 som vi "håller på att byta ut" nu.
Den har krånglat sedan i somras och sitter i en smart-plug med energimätning för att ha koll.

Enligt spec ska de dra ca 350kWh / år, och pluggen säger ca 6kWh / vecka, vilket är motsvarande men aningen lägre.

Den är klass A, och vi byter till en ny E på 250kWh/år.

Ville egentligen skaffa något lite mer påkostat, men dom finare modellerna har bara sämre och sämre inredning.
kul du tjänar ca 100.- per år på detta eller med dålig prisavtal 200.-
det gör att du tjänat ca 1000.- på 5 år då det är dax att byta den
 
A
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Vi har en kyl från 2004 som vi "håller på att byta ut" nu.
Den har krånglat sedan i somras och sitter i en smart-plug med energimätning för att ha koll.

Enligt spec ska de dra ca 350kWh / år, och pluggen säger ca 6kWh / vecka, vilket är motsvarande men aningen lägre.

Den är klass A, och vi byter till en ny E på 250kWh/år.

Ville egentligen skaffa något lite mer påkostat, men dom finare modellerna har bara sämre och sämre inredning.
vanliga smartpluggs klarar inte av att mäta motorer vilket kompressorn är så det brukar bli en diff
 
electroluxaren skrev:
nu vet jag ju inte vad du har för frysbox, men om du skrivit 300

kul du tjänar ca 100.- per år på detta eller med dålig prisavtal 200.-
det gör att du tjänat ca 1000.- på 5 år då det är dax att byta den
Du, jag tjänar bra många tusenlappar i månaden på att ha en kyl som faktiskt håller maten kall.
Mycket som fått slängas i år
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
asko är inte dåligt val TS har som många redan belyst något annat fel, kan vara en dålig väggkontakt eller ännu värre dålig nolla
Är det sämre med dålig nolla än dålig fas?

Varför i så fall?
 
MultiMan
Därför att man tappar referensen till jord/nollan och det kan därmed bli 400V där det borde vara 230V. Vi har 3-fas i Sverige med 400V mellan faserna (120 graders förskjutning sinsemellan), och 230V mot nollan för respektive fas.

Faller inkommande PEN/jord/nolla bort (elektrikerna får rätta mig till rätt begrepp här) så blir husets nolla flytande utan jordreferens och kan då bakmatas från andra apparater så att potentialskillnaden mellan nollan och fas blir upp till 400V (även för enfasapparater), vilket är väldigt dåligt för en apparat som bara vill ha 230V.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
A
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Du, jag tjänar bra många tusenlappar i månaden på att ha en kyl som faktiskt håller maten kall.
Mycket som fått slängas i år
Hörrö du varför fixar du inte befintlig va,
 
electroluxaren skrev:
Hörrö du varför fixar du inte befintlig va,
En 19 år gammal kyl?

Ja, något ska man ju roa sig med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.