MathiasS MathiasS skrev:
Att debitering för restid kan förekomma är inget konstigt alls så det går inte kategoriskt att säga att debiteringen börjar hos kunden. Man kan också ha andra legitima ärenden, tex att köpa en pump.
Jag får själv inte betalt för att åka till o från jobbet men jag vet att det förekommer restidsersättning. Dock brukar den inte vara full timlön.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Två man i en vecka = 80 timmar med en grävmaskin tillgänglig dränerar man om en normal villa på och då är det 35-40 meter djupgrävning inkl återställning med maskin.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 14 till
  • Laddar…
B
S sepani skrev:
Jag får själv inte betalt för att åka till o från jobbet men jag vet att det förekommer restidsersättning. Dock brukar den inte vara full timlön.
Blanda inte ihop hur den som utför tjänsten får betalt med hur du som kund betalar för tjänsten.
 
  • Gilla
Lajmen och 3 till
  • Laddar…
Haha på 24h hade grävmaskinen grävt upp hela min tomt när vi gjorde grävjobb för något årsedan
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
klart debiteringen ska börja när arbetet påbörjas hos kund! vad debiteringen är mot kund har ju inget med arbetarens arbetstider. Det blir ju beläggningsgrad sen. Jag fick korrigera timmar på en faktura en gång, var inte så mycket som detta, men ringde och sa att "de var inte alls hemma 2.5h, de var hemma 1.5 h, så det får ni ändra till, sagt och gjort, de ändrade, bra med det.

så kolla du på kamerorna hur många timmar varje dag de varit där, avrunda till hela timmar för att vara snälll, och säg att det är ju det antalet timmar de jobbat hos dig, punkt.
De flesta brukar väl lägga på framkörning också? Iaf för de lite kortare jobben. Har det avtalats om någon reseersättning?

saxat från nätet:

VÅRT FÖRETAG HAR UTFÖRT OMFATTANDE RENOVERINGSARBETEN ÅT EN KONSUMENT PÅ LÖPANDE RÄKNING. VI HAR KOMMIT ÖVERENS OM ETT TIMPRIS FÖR ARBETET MEN HAR INTE BESTÄMT NÅGOT OM ERSÄTTNING FÖR VÅRA RESOR. VI HAR HAFT FEM MIL ENKEL VÄG TILL KUNDEN. NU VILL KUNDEN INTE BETALA VÅRA RESKOSTNADER, MEN VI FAKTURERAR JU ALLTID FÖR DESSA. VAD GÄLLER?

Svar:
När du arbetar mot konsument är det du som har bevisbördan för att du avtalat med kunden om att dina reskostnader ska ersättas. Det låter därför som att det kan bli svårt att få betalt för reskostnaderna i detta fall. Om du inte informerat kunden om att ytterligare kostnader kan tillkomma, som i detta fall i form av reskostnader, kan kunden få uppfattningen att resekostnader innefattas i timpriset och argumentera för det. En konsument kan även hänvisa till prisinformationslagen. Enligt den har du en skyldighet mot konsumenter att lämna korrekt och tydlig information om hur priset beräknas och att särskilt ange om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krabbeluring och 1 till
  • Laddar…
S sepani skrev:
Jag får själv inte betalt för att åka till o från jobbet
Det är det väldigt få/ingen hantverkare som får heller.

Men de börjar inte arbetsdagen hos dig, undantaget om de är stationerade på arbetsplatsen.

De börjar sin arbetsdag på företaget där bil, verktyg mm finns.

Vissa utgår hemifrån med firmabil och börjar sin arbetsdag där, samma undantag enligt tidigare.


80 timmar låter väl saltat.. Men om du lägger på tid för resor, blir timmarna rimliga då?

Då du faktiskt vet. Hur många timmar har spenderats fysiskt på plats?

Är det F-skattare så råder full anarki kring debitering...
 
  • Gilla
lordi och 4 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
80h hinner man väl gräva det där med spade? Skulle i och för sig inte vilja stå med den rasvinkeln nere i hålet och gräva.

Spontant känns det saftigt antal h. Jag har en kanske lite liknande lösning för vattnet från dräneringen. Det leds till en brunn med 80cm diameter som pumpen sitter i. Från pumpen går en ledning till dagvatten. Men vi planerade så från början, och jag har inte fullt så djup brunn, men inte tog det några 80h inte. Jag gjorde jobbet själv, så jag har inga faktoror eller tisrapporter att jämföra med.
Är det inte grävt med spade då? nära rör (<0,5m) bör man inte gräva med maskin har jag läst. Men 80 timmar låter mycket. För mig hade det nog tagit en vecka att göra själv.
/skrivbordsgrävaren och tidsoptimist
 
  • Gilla
CCPusher
  • Laddar…
Har ni haft flera möten innan grävningen startat för att diskutera genomförandet?

Bor de/har de firman ett par mil bort?

Har du haft rörgrejer hemma el har de hämtat/beställt?

Hur många har jobbat på plats?

Har lastbil hämtat material?

Har lastbil kommit med fyllnadsmaterial?
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
S
B Boan skrev:
Blanda inte ihop hur den som utför tjänsten får betalt med hur du som kund betalar för tjänsten.
I faktura mot kund ingår:
Tid för att ta sig till kund, tid för att ta sig ifrån kund, tid för att köpa material, tid för att utföra arbetet, tid för planering. Varför skulle ett företag bjuda på tiden en kund tar upp? :D
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
S
S sepani skrev:
Jag får själv inte betalt för att åka till o från jobbet men jag vet att det förekommer restidsersättning. Dock brukar den inte vara full timlön.
Det är det väl ingen annan som får heller?
 
  • Gilla
Plåtsax och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
I faktura mot kund ingår:
Tid för att ta sig till kund, tid för att ta sig ifrån kund, tid för att köpa material, tid för att utföra arbetet, tid för planering. Varför skulle ett företag bjuda på tiden en kund tar upp? :D
Jag tror att den eviga diskussionen om reseersättning beror på att ibland har firman inget kontor utan hantverkaren tar sin egna bil på uppfarten hemma och åker till kunden 20-40 min bort. Detta uppfattas som att hantverkaren får betalt för restiden, en normal restid som många har till sina jobb och som de inte får betalt för. Men ibland jobbar kanske hantverkaren för en firma som har ett kontor där de parkerar sina arbetsfordon. Att då debitera reseersättning från kontoret känns mycket mer motiverat än i det första fallet. Sen gäller såklart att all arbetstid för en hantverkare är inte på arbetsplatsen. Materialköp ingår såklart i arbetstid
 
  • Gilla
Borrby
  • Laddar…
Vi grävde på liknande sätt runt dräneringsbrunnen och dagvattenbrunnen. liknande placering häromåret. Vi hade bytt avloppsledningar under källargolven och ut genom grundmuren. Så vi grävde en grop där för ihopkoppling.

Just där fanns båda brunnarna, avloppet låg på ca 3m djup. Dessutom finns inkommande fiber, gammal tele ledning, inkommande el, vatten, och en skog med dagvattenledningar från olika håll. Allt just där det skulle grävas. EN fördel var att det var fyllt med lättgrävd sand runt rör och brunnar.

Detta gjorde en firma med minigrävare på ca 4h. Jag assisterade och handgrävde runt ledningarna nere i gropen, använde bara skopan för att lyfta upp det jag grävde loss.

Sedan har vi inte monterat ngn pump. Men vi hade en håltagningsfirma där för nytt hål i grundmuren (ville inte gräva lika djupt under källargolven som tidigare). Så det blev håltagning genom 80 cm natursten. Rörmockare som ordnade anslutningen till avloppsledningen till gatan. Fick betala kommunen för att stänga av inkommande vatten (grävaren vägrade gräva nära VA ledningen om inte vattnet var avstängt). Grävaren kom tillbaka en veca senare för återfyllning, ca 2h.

Den totala kostnaden för grävning, två transporter av maskin, rörmockare håltagning (gjorde 2 ytterligare hål inne i källaren när de ändå var här), kommunen osv. Gick på ca 20 000 kr. Varav grävningen var drygt ca 11 000 om jag minns rätt.

Sedan är det en annan femma vad jobbet inne i källaren gick på...

Jag är lite förvånad över att du fick nedslag på att dräneringen är kopplad till avloppet. Dräneringen brukar anses ge väldigt små vattenflöden. Enl grävaren är det "alltid" gjort så. Dagvattenledningarna ligger oftast för högt för dräneringen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Jag tror att den eviga diskussionen om reseersättning beror på att ibland har firman inget kontor utan hantverkaren tar sin egna bil på uppfarten hemma och åker till kunden 20-40 min bort. Detta uppfattas som att hantverkaren får betalt för restiden, en normal restid som många har till sina jobb och som de inte får betalt för. Men ibland jobbar kanske hantverkaren för en firma som har ett kontor där de parkerar sina arbetsfordon. Att då debitera reseersättning från kontoret känns mycket mer motiverat än i det första fallet. Sen gäller såklart att all arbetstid för en hantverkare är inte på arbetsplatsen. Materialköp ingår såklart i arbetstid
Det spelar liksom ingen roll om hantverkaren har kontoret hemma. På samma sätt spelar det ingen roll hur långt en banktjänsteman, eller sjuksköterska har till jobbet. Men ALLA som ska åka från sitt jobb, ut till kund tar betalt för det. Se exempelvis en vanlig industriarbetare, som blir tillsagd av chefen att åka och mäta något hos en kund. Inte blir väl hans restid till kunden avdragen på hans nästa lön? Nej, han anses arbeta även när han kör bil. Om han måste ta egen bil får han även betalt för det.
Annars kunde vi även hävda att långtradar-, lasbilschaufförer bara skulle ha betalt för minuterna han lossar.
 
  • Gilla
CCPusher och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det spelar liksom ingen roll om hantverkaren har kontoret hemma. På samma sätt spelar det ingen roll hur långt en banktjänsteman, eller sjuksköterska har till jobbet. Men ALLA som ska åka från sitt jobb, ut till kund tar betalt för det. Se exempelvis en vanlig industriarbetare, som blir tillsagd av chefen att åka och mäta något hos en kund. Inte blir väl hans restid till kunden avdragen på hans nästa lön? Nej, han anses arbeta även när han kör bil. Om han måste ta egen bil får han även betalt för det.
Annars kunde vi även hävda att långtradar-, lasbilschaufförer bara skulle ha betalt för minuterna han lossar.
Jag redogjorde bara hur jag tror folk resonerar. Jag tycker det funkar att betala för framkörning om det är en rimlig peng. Men minns en granne som ville gynna en lokal elektriker. Han fick betala 300 i framkörning för en resa på 1 km. Det var nog 10 år sen.. det tycker iaf inte jag är rimligt.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det spelar liksom ingen roll om hantverkaren har kontoret hemma. På samma sätt spelar det ingen roll hur långt en banktjänsteman, eller sjuksköterska har till jobbet. Men ALLA som ska åka från sitt jobb, ut till kund tar betalt för det.
Jag jobbade för ett av Sveriges absolut största konsultbolag, med kollektivavtal för att anknyta till en annan tråd. I det avtalet var reglerna att man förväntades åka inom 20 km från kontoret på sin egen tid. Så ingen ersättning för restid när man hade uppdrag ute hos kunder (vilket var hela tiden)

Minns dock att jag fick ersättning för busskort.

Är helt övertygad om att våra kunder inte betalade för restiden heller, betalde för övrigt inte heller övertid även om vi anställda fick extra betalt för det.

Jag upplevde inte någonsin att någon tyckte var konstigt, utan var nog snarare normen, så det stämmer inte alls att kunder alltid får betala restid.
 
  • Gilla
Alfredo och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.