T ToreJ01 skrev:
Skilnad i look beroende på bredd.
Du är schysst, man tackar
 
Talvan Talvan skrev:
Jooo men problemet är ju tomtgränsen är nära men i håller jag mig till det får jag bygga som jag vill.
Japp, allt har begränsningar. Men, jag tänker att om du vill ha ett garage som används till annat än att parkera cyklar i, så brukar ETT smalt utrymme vara rätt begränsande. Hade jag bara smalt att tillgå skulle jag hellre försöka få till infart från långsidan.

....men det beror ju helt på vad man ska göra i sitt garage!
 
MathiasS MathiasS skrev:
Japp, allt har begränsningar. Men, jag tänker att om du vill ha ett garage som används till annat än att parkera cyklar i, så brukar ETT smalt utrymme vara rätt begränsande. Hade jag bara smalt att tillgå skulle jag hellre försöka få till infart från långsidan.

....men det beror ju helt på vad man ska göra i sitt garage!
Det är en mycket bra synpunkt
 
Infart från sidan lär inte gå om djupet ska vara 4m yttermått.
En mopedbil då.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
R
Hellre ett bredare garage med stor port än ett långsmalt garage alla dagar i veckan.

I mitt förra garage så fick jag fälla in speglarna på bilen för att komma in i garaget samt att jag bara kunde jobba på ordentligt på ena sida = fick göra ena sidan först vid t.ex däckbyte sen sänka ner och backa in för att fixa andra sidan.

I mitt nuvarande garage har jag en stor port och inga problem att köra in och jobba på båda sidor utan problem.
Men detta har har bara hänt en enda gång, nu är det fullt med andra leksaker så bilen får ändå inte plats trots 80kvm😂

Nån gång i livet ska jag dock få in en 80-tals Porsche 911 som projektbil där🙃 blir förmodligen när jag slutat leka med crossar/fyrhjulingar och när alla barn flyttat hemifrån om sisådär 16 år😆
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
4x7m är ju ett ganska vanligt och helt okej mått. Bra längd för ett enkelt bjälklag med reglar till övervåningen också. 1m runt om en bil och 1m kvar på djupet för arbetsbänk/hylla.

Vad har du tänkt att ha i övervåningen? ska det vara en egen bostad eller bara gästrum/förråd?
 
R RalleB skrev:
Hellre ett bredare garage med stor port än ett långsmalt garage alla dagar i veckan.

I mitt förra garage så fick jag fälla in speglarna på bilen för att komma in i garaget samt att jag bara kunde jobba på ordentligt på ena sida = fick göra ena sidan först vid t.ex däckbyte sen sänka ner och backa in för att fixa andra sidan.

I mitt nuvarande garage har jag en stor port och inga problem att köra in och jobba på båda sidor utan problem.
Men detta har har bara hänt en enda gång, nu är det fullt med andra leksaker så bilen får ändå inte plats trots 80kvm😂

Nån gång i livet ska jag dock få in en 80-tals Porsche 911 som projektbil där🙃 blir förmodligen när jag slutat leka med crossar/fyrhjulingar och när alla barn flyttat hemifrån om sisådär 16 år😆
Förstår din synpunkt men nu är det inte riktigt det jag är ute efter. Jag kan bygga ca 4x6meter i ett eller två plan.
 
T ToreJ01 skrev:
Infart från sidan lär inte gå om djupet ska vara 4m yttermått.
En mopedbil då.
Man kanske kan parkera en bil på övervåningen också? Eller skulle det vara "boyta"?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Man kanske kan parkera en bil på övervåningen också? Eller skulle det vara "boyta"?
Blir svårt rent praktiskt att komma upp men tanken är att det ska vara förråd och kanske ett litet gästrum där uppe.
 
  • Gilla
Rymdsnickaren
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Blir svårt rent praktiskt att komma upp men tanken är att det ska vara förråd och kanske ett litet gästrum där uppe.
Bilhiss 🤣
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
P
Bygg nedre delen djupare än övredelen.
Jag vet en som byggde så att den inre delen av garaget var "golvet" på en uteplats....
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Bygg nedre delen djupare än övredelen.
Jag vet en som byggde så att den inre delen av garaget var "golvet" på en uteplats....
Det är väl klokare att bygga över hela, bara ett tak. Altan kan du ju bygga oavsett
 
R RalleB skrev:
Hellre ett bredare garage med stor port än ett långsmalt garage alla dagar i veckan.

I mitt förra garage så fick jag fälla in speglarna på bilen för att komma in i garaget samt att jag bara kunde jobba på ordentligt på ena sida = fick göra ena sidan först vid t.ex däckbyte sen sänka ner och backa in för att fixa andra sidan.

I mitt nuvarande garage har jag en stor port och inga problem att köra in och jobba på båda sidor utan problem.
Men detta har har bara hänt en enda gång, nu är det fullt med andra leksaker så bilen får ändå inte plats trots 80kvm😂

Nån gång i livet ska jag dock få in en 80-tals Porsche 911 som projektbil där🙃 blir förmodligen när jag slutat leka med crossar/fyrhjulingar och när alla barn flyttat hemifrån om sisådär 16 år😆
Om 18 år försvinner bensin och diesel så då får du bygga om porschen så att den går på vätgas, blir ett riktigt projekt det 😎
 
  • Haha
RalleB
  • Laddar…
R
N nxtdj skrev:
Om 18 år försvinner bensin och diesel så då får du bygga om porschen så att den går på vätgas, blir ett riktigt projekt det 😎
Den som lever får se😆
Bensin kommer bli den nya kassakon för kriminella gäng när hobbyister vill kunna köra sina fordon i framtiden😆😂😂
 
Talvan Talvan skrev:
Förstår din synpunkt men nu är det inte riktigt det jag är ute efter. Jag kan bygga ca 4x6meter i ett eller två plan.

Du får läsa vad detaljplanen tillåter. Beroende på vad det är för restriktioner så kan du bygga större om du sänker takhöjden under 1.9m i vissa delar av garaget.

Vet de som har byggt pooltak på ca 70kvm men sen räknades det bara som 25kvm på grund av låg taknivå

Som sagt BTY BTA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.