S
F Fridaerha skrev:
Nej, känner likadant. Om vi hade köpt en maskin för 5-6000 hade jag inte brytt mig på samma sätt, men här pratar vi runt 20 och då ställs kravbilden upp rejält. Det ska ju bara funka.

Men eftersom varken Asko själva, vår VVSare eller någon här tror det har att göra med vårt vattensystem funderar jag på om vi inte ska reklamera den här också och välja en annan modell. Den ska ju ändå vara integrerad, så är rätt märkesneutral. Kanske att vi går tillbaka till Miele.. Vill bara ha en stabil maskin som är gjord för att jobba en lång tid framåt.
Tycker det låter som du har skäl att häva köpet. Köp du en Miele igen, bästa grejerna helt klart.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ja du jag får sänka mig
När du handdiskar på rätt sätt har du en balja med 2,5 liter vatten och en droppe diskmedel, temperaturen i baljan kanske du har på 40C om inte frökenhänderna säger nej.
Du sköljer därefter i en annan balja där du fyller i 2,5 liter kallt vatten.
slutligen låter du disken lufttorka eller så nedlåter du dig att torka med en för ändamålet avsedd handduk.
Du har då slösat bort en droppe diskmedel av valfri sort
5 liter vatten
om vi antar att du klarar av att diska i 40C vatten och att kranvattnet , det kalla håller 12C så ger ekvationen
2,5 liter * 0,00116 kWh * (40-12 celsius eller kelvin grader) (om du använder vattenkokare med integrerat element)
2,5*0,00116*28 vilket ger 0,0812kWh
vilket vi kan avrunda till 100W för mätnoggrannhetens skull.
Dessa 100W och vattenmängd kan du nu jämföra med en godtycklig diskmaskins förbrukning.
Nu beroende på dit energi pris motsvarar detta en viss summa peningar
Återkom gärna i tråden vad din forskning har resulterat i.

För att återknyta till tiden så tar en disk med EU-program ca 4h idag. att handdiska motsvarande mängd lär ta obetydlig längre tid än 15minuter.

Slutligen ber jag om ursäkt att jag kränkte dig med min kommentar om tillverkaren
Det var en sölig vattenkokare med bara 100W!
 
electroluxaren skrev:
vet moderatorn vilken produkt som TS skall välja? varför håller vi på
Det var väl inte TS fråga? Han ville ha tips på hur han ska lösa sitt problem? Han vill nog inte veta i vilket land.och statsskick som Asko produceras i? ;)

Om alla håller sig till ämnet och inte spårar ur så slipper trådarna bli femtielva sidor av killgissningar… :)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi får väl se vad ts får för resultat efter ändring i menyn. Är det så mycket lull-lull på den maskinen.
 
A
W Wip3 skrev:
Det var väl inte TS fråga? Han ville ha tips på hur han ska lösa sitt problem? Han vill nog inte veta i vilket land.och statsskick som Asko produceras i? ;)

Om alla håller sig till ämnet och inte spårar ur så slipper trådarna bli femtielva sidor av killgissningar… :)
Om alla skulle hålla sig till ämnet blir det inga trådar, på detta sätt hålls tråden i liv utan ytterligare buffar, för det är ingen som tillfört något som kan driva TS till beslut
 
  • Gilla
samordnarnoutlook.com
  • Laddar…
A
M Mattan01 skrev:
Det var en sölig vattenkokare med bara 100W!
tryckfel 100kWh
 
  • Haha
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
tryckfel 100kWh
Tryckfel 2. 😀😀😀
0,1 kWh. Tror jag avses.
 
  • Haha
Håkan V och 1 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Tryckfel 2. 😀😀😀
0,1 kWh. Tror jag avses.
självklart jag börjar bli trött när jag suttit en hel dag med att ge goda råd....
 
  • Ledsen
  • Älska
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
...maskinen inte visar vilket program den går på. Där var Miele lite bättre som visade tiden, men tiden var ju ungefärlig.
Min diskmaskin visar både program och återstående tid. Utan att kosta skjortan eller lysa på golvet 😀 Displaypanel på diskmaskin visar inställningar och tid. Bosch SuperSilence, kontrollknappar och indikatorlampor syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Min diskmaskin visar både program och återstående tid. Utan att kosta skjortan eller lysa på golvet 😀[bild]
Det där har jag typ noll förståelse för. Jag tycker det röda ljuset mot golvet är perfekt. Maskinen är ju klar när den är klar och det syns genom att lampan inte lyser längre. Resten av informationen har jag inget som helst behov av att se hela tiden.
 
  • Gilla
bjorsi och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det där har jag typ noll förståelse för. Jag tycker det röda ljuset mot golvet är perfekt. Maskinen är ju klar när den är klar och det syns genom att lampan inte lyser längre. Resten av informationen har jag inget som helst behov av att se hela tiden.
Jaha, ja jag har förståelse både för om man vill titta på golvet eller på en display på maskinen. Det är sånt man väljer när man köper en diskmaskin. Mitt inlägg var emellertid att upplysa Kiramisu att det finns maskiner med de funktioner han eller hon saknade.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu
Keiller Keiller skrev:
Ja, jag har förståelse för om man vill titta på golvet eller på en display på maskinen. Det är sånt man väljer när man köper en diskmaskin. Mitt inlägg var emellertid att upplysa Kiramisu att det finns maskiner med de funktioner han eller hon saknade.
Klart man gör men eånt förväntar man är standard på en maskin som kostar 10k eller mer....
 
electroluxaren skrev:
varför skulle denna tråden skilja sig från alla övriga på byggahus?
Nä, jag har gett upp hoppet men ibland svämmar hopplösheten över och jag måste kommentera idiotin. 😉
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Det där har jag typ noll förståelse för. Jag tycker det röda ljuset mot golvet är perfekt. Maskinen är ju klar när den är klar och det syns genom att lampan inte lyser längre. Resten av informationen har jag inget som helst behov av att se hela tiden.
Vore bra veta var i programmet man ligger i. Har nån annan satt igpng maskinen eller om man glömt kolla vanliga klockan. Jag lämnar aldrig en diskmaskin ensam och jobba eller nör jag sover....
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Vore bra veta var i programmet man ligger i. Har nån annan satt igpng maskinen eller om man glömt kolla vanliga klockan. Jag lämnar aldrig en diskmaskin ensam och jobba eller nör jag sover....
Då öppnar man luckan ett par centimeter, då ser man det...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.