1. Jag behöver en sådan här för att veta när vi har förbrukat 16000 kwh, för då bryter jag strömmen. Anledning till det undrar ni kanske? Det gör jag också, men så blir det.
2. 120 Ah
 
120A.

Hade satt den i skåpet för att mäta värmepumpen. Vi har en stor timmerkåk från 1850-talet och efter mycket ändringar och trixande under årens lopp lär inte värmepumpen vara rätt inställd. Jag loggar mycket data på huset och att mäta värmepumpen specifikt skulle vara pricken över i för att få ihop min digitala tvilling av huset. Då hade jag kunnat matcha elförbrukningen bättre mot temperaturer i rummen och få till energibesparingen till fullo.
 
R
Jag köpte en Shelly och magnetkontakter och helt plötsligt kunde jag övervaka och styra garageporten.
Jag köpte en Shelly och en återfjädrande brytare och bara sådär så hade jag ett motorvärmaruttag jag kunde schemalägga i mobilen eller starta via brytaren, och som dessutom har effektmätning.

Vad man ska hitta på med en Shelly Pro 3EM vet jag ännu inte, men kommer flytta till nytt hus snart där all el kommer behöva göras om och har nu fått mersmak för Shelly, dess flexibilitet och de möjligheter det innebär, så den skulle bli en perfekt omstart i min Shelly-resa. 😊

Den klarar att mäta upp till 120A (27kW).
 
1. Med en Shelly Pro 3EM skulle jag kunna mäta förbrukning och styra min panna efter elpriset och spara pengar.
2. 120A.
 
U Ulrika M.M skrev:
I takt med att kylan anländer och elpriserna stiger, öppnar sig möjligheter att tjäna pengar genom att kontrollera och hantera större energiförbrukare.
[bild]

Delta i veckans tävling och få chansen att vinna en Shelly Pro 3EM tillsammans med tilläggsmodulen Shelly Pro 3EM Switch Addon samt en Shelly-termosmugg. Shelly Pro 3EM är utrustad för att mäta 3-fas förbrukning och tillsammans med Shelly Pro 3EM Switch Addon kan du även starta och stoppa energiförbrukningen.

Värde: ca 2 000 kr

Perfekt för att styra och övervaka t.ex.;
  • Spa-bad
  • Varmvattenberedare
  • Elradiatorer
  • Värmepump
Utforska ännu fler sätt att skära ner på din elräkning, Minska elkostnaden! - StyraHem

Såhär tävlar du:
1. Motivera varför just du ska vinna
2. Besvara frågan: Hur stor ström kan Shelly Pro 3EM mäta?

Svaret hittas här: Effektmätare 3-faser, Shelly Pro 3EM - StyraHem

Spara på elen med StyraHem!

Vinnaren utses fredag 10/11.

--------------
U Ulrika M.M skrev:
I takt med att kylan anländer och elpriserna stiger, öppnar sig möjligheter att tjäna pengar genom att kontrollera och hantera större energiförbrukare.
[bild]

Delta i veckans tävling och få chansen att vinna en Shelly Pro 3EM tillsammans med tilläggsmodulen Shelly Pro 3EM Switch Addon samt en Shelly-termosmugg. Shelly Pro 3EM är utrustad för att mäta 3-fas förbrukning och tillsammans med Shelly Pro 3EM Switch Addon kan du även starta och stoppa energiförbrukningen.

Värde: ca 2 000 kr

Perfekt för att styra och övervaka t.ex.;
  • Spa-bad
  • Varmvattenberedare
  • Elradiatorer
  • Värmepump
Utforska ännu fler sätt att skära ner på din elräkning, Minska elkostnaden! - StyraHem

Såhär tävlar du:
1. Motivera varför just du ska vinna
2. Besvara frågan: Hur stor ström kan Shelly Pro 3EM mäta?

Svaret hittas här: Effektmätare 3-faser, Shelly Pro 3EM - StyraHem

Spara på elen med StyraHem!

Vinnaren utses fredag 10/11.

-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Vi tackar StyraHem.se för att de sponsrar den här tävlingen.
1: Hade varit perfekt för att spara några slantar på uppvärmningen hemma.

2: Den klarar 120A
 
1. Med detta system skulle vi kunna slappna av när vi inte är i fritidshuset och kan styra värmen i alla utrymmen, garaget, gäststuga och boningshuset.

2. 120A.
 
1. Nu när kylan är här och elbil ska laddas och värmas samtidigt som motorvärmare och kupévärmare till fossilbilen så kan det fort bli strömlöst för båda! Med energimätning per fas så kan belastningen övervakas och storförbrukare strypas så vi slipper kalla frostiga bilar på väg till jobb, dagis och skola.

3. 120 Ampere
 
hahalj
1. Vårt elbolag har precis börjat byta ut gamla elmätare och den nya blir kompatibel med denna effektmätare från Shelly. Planen är att integrera denna i vårt smarta Home Assistant system där jag redan kan styra en del utvalda energiförbrukare. Baserat på mätvärden från denna effektmätare i kombination med annan logik kan jag då styra t.ex. utvalda elelement och elvärmegolv för att minska topparna i effektförbrukningen. Ett litet bidrag till att minska effekttopparna i vårt elnät - "många bäckar små".
2. Max ström är 120 A
 
U Ulrika M.M skrev:
I takt med att kylan anländer och elpriserna stiger, öppnar sig möjligheter att tjäna pengar genom att kontrollera och hantera större energiförbrukare.
[bild]

Delta i veckans tävling och få chansen att vinna en Shelly Pro 3EM tillsammans med tilläggsmodulen Shelly Pro 3EM Switch Addon samt en Shelly-termosmugg. Shelly Pro 3EM är utrustad för att mäta 3-fas förbrukning och tillsammans med Shelly Pro 3EM Switch Addon kan du även starta och stoppa energiförbrukningen.

Värde: ca 2 000 kr

Perfekt för att styra och övervaka t.ex.;
  • Spa-bad
  • Varmvattenberedare
  • Elradiatorer
  • Värmepump
Utforska ännu fler sätt att skära ner på din elräkning, Minska elkostnaden! - StyraHem

Såhär tävlar du:
1. Motivera varför just du ska vinna
2. Besvara frågan: Hur stor ström kan Shelly Pro 3EM mäta?

Svaret hittas här: Effektmätare 3-faser, Shelly Pro 3EM - StyraHem

Spara på elen med StyraHem!

Vinnaren utses fredag 10/11.

-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Vi tackar StyraHem.se för att de sponsrar den här tävlingen. Styrning av värme, VVberedare, ventilation och belysning i fritidshuset har bli
U Ulrika M.M skrev:
I takt med att kylan anländer och elpriserna stiger, öppnar sig möjligheter att tjäna pengar genom att kontrollera och hantera större energiförbrukare.
[bild]

Delta i veckans tävling och få chansen att vinna en Shelly Pro 3EM tillsammans med tilläggsmodulen Shelly Pro 3EM Switch Addon samt en Shelly-termosmugg. Shelly Pro 3EM är utrustad för att mäta 3-fas förbrukning och tillsammans med Shelly Pro 3EM Switch Addon kan du även starta och stoppa energiförbrukningen.

Värde: ca 2 000 kr

Perfekt för att styra och övervaka t.ex.;
  • Spa-bad
  • Varmvattenberedare
  • Elradiatorer
  • Värmepump
Utforska ännu fler sätt att skära ner på din elräkning, Minska elkostnaden! - StyraHem

Såhär tävlar du:
1. Motivera varför just du ska vinna
2. Besvara frågan: Hur stor ström kan Shelly Pro 3EM mäta?

Svaret hittas här: Effektmätare 3-faser, Shelly Pro 3EM - StyraHem

Spara på elen med StyraHem!

Vinnaren utses fredag 10/11.

-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Vi tackar StyraHem.se för att de sponsrar den här tävlingen.
Det har blivit rörigt med olika system och appar för att styra värme, VVberedare, belysning och ventilation i fritidshuset. Dax att renodla och att gå över till något enhetligt och Shelly verkar vara en klok lösning.
120A
 
1. Har monterat en hel del shelly puckar för att få ett smartare hem. Denna skulle bli hjärnan i systemet för att få hela hela shelly systemet konfigurerat, så att huset blir så energisnålt som möjligt.

2. Den klarar av att mäta ström upp till 120A
 
U Ulrika M.M skrev:
I takt med att kylan anländer och elpriserna stiger, öppnar sig möjligheter att tjäna pengar genom att kontrollera och hantera större energiförbrukare.
[bild]

Delta i veckans tävling och få chansen att vinna en Shelly Pro 3EM tillsammans med tilläggsmodulen Shelly Pro 3EM Switch Addon samt en Shelly-termosmugg. Shelly Pro 3EM är utrustad för att mäta 3-fas förbrukning och tillsammans med Shelly Pro 3EM Switch Addon kan du även starta och stoppa energiförbrukningen.

Värde: ca 2 000 kr

Perfekt för att styra och övervaka t.ex.;
  • Spa-bad
  • Varmvattenberedare
  • Elradiatorer
  • Värmepump
Utforska ännu fler sätt att skära ner på din elräkning, Minska elkostnaden! - StyraHem

Såhär tävlar du:
1. Motivera varför just du ska vinna
2. Besvara frågan: Hur stor ström kan Shelly Pro 3EM mäta?

Svaret hittas här: Effektmätare 3-faser, Shelly Pro 3EM - StyraHem

Spara på elen med StyraHem!

Vinnaren utses fredag 10/11.

-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Vi tackar StyraHem.se för att de sponsrar den här tävlingen.
1. Fantastiskt att kunna ha kontroll över sin energiförbrukning.
2. 120A (27kW
 
Tänkte att det vore trevligt att kunna styra laddningen av elbilen, eftersom tillverkarens app inte tillåter varken tidsstyrning eller prisstyrning...

120 A klarar den
 
U
Då var tävlingen avslutad!

Alla tävlingsbidrag har nu gåtts igenom och en vinnare har korats. Den här gången kammar @hahalj hem vinsten med inlägg #61. Stort grattis till dig 🥳🥇

Vinsten kommer att skickas till dig direkt från Styrahem.se.

Tack för alla tävlingsbidrag - önskar er alla en fin fredag! 💃🕺
 
  • Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
hahalj
U Ulrika M.M skrev:
Då var tävlingen avslutad!

Alla tävlingsbidrag har nu gåtts igenom och en vinnare har korats. Den här gången kammar @hahalj hem vinsten med inlägg #61. Stort grattis till dig 🥳🥇

Vinsten kommer att skickas till dig direkt från Styrahem.se.

Tack för alla tävlingsbidrag - önskar er alla en fin fredag! 💃🕺
Oj! Tack! 🙂
 
  • Gilla
Ulrika M.M
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.