F Fridaerha skrev:
Nej, känner likadant. Om vi hade köpt en maskin för 5-6000 hade jag inte brytt mig på samma sätt, men här pratar vi runt 20 och då ställs kravbilden upp rejält. Det ska ju bara funka.

Men eftersom varken Asko själva, vår VVSare eller någon här tror det har att göra med vårt vattensystem funderar jag på om vi inte ska reklamera den här också och välja en annan modell. Den ska ju ändå vara integrerad, så är rätt märkesneutral. Kanske att vi går tillbaka till Miele.. Vill bara ha en stabil maskin som är gjord för att jobba en lång tid framåt.
Köpte en Miele som går att integrera med ikeakök. Den är kanon, bästa maskinen vi haft! G 71 55 SCVi XXL.
 
kisumisu
M manbat skrev:
Dock så har dem en irriterande start up logga ”Asko inspired by Scandinavia” som kommer upp varje gång istället för att bara starta.
Det är ju design!
🤣

Jag har på min 10k Husqvarna en värdelös lampa som lyser mot golvet rött, nåja katterna gillar ju det 🤣

Dock värdelöst när maskinen inte visar vilket program den går på. Där var Miele lite bättre som visade tiden, men tiden var ju ungefärlig. Den bästa infon hade 80/90 tals maskinen med programväljarratten som snurrade "aha nu är det slutskölj snart klart".

Lite roligt när dagens helt datorstyrda maskiner klarar inte visa mer info. Ändå skall det läggas in massa onödiga funktioner (som, ok jag tycker onödigt).

Likadant är det med bilar. Jag vill köra EL-Bil. Men samtliga innehåller massa onödiga funktioner och tom funktioner man blir galen på!

Skulle vara fint om man återinförde det här
Bilens instrumentbräda med hastighetsmätare, varvräknare och diverse indikatorlampor synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Instrumentbräda i bil med hastighetsmätare, varvräknare och kontrollpanel, interiör, fokus på framdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instrumentbräda i fordon, batterimätare, ikoner för säkerhetsfunktioner, suddig bakgrund, skärmdump av webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det enda som är kasst är batterikapaciteten och laddning, är ju en elbil från 90 talet. Men tänk det här med en modern batteri och laddare (ja här har vi faktist blivit bättre idag).

Men det mesta andra bara skit med alla dessa infortajment system.

Förlåt att jag nu snurrar offtopic.
Postar nu en randombild sv en diskmaskin så det inte blir helt off.... En diskmaskin i vitt med ett stängt lucka visas i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Det är inte så att ni har en Vattenfelsbrytare installerad på inkommande vatten?
 
  • Gilla
manbat
  • Laddar…
F Fridaerha skrev:
Köpte ny diskmaskin då vår gamle trotjänare gett upp. Den tidigare var en Miele som funkade fint i 17 år.

Köpte nu en Asko på rekommendation. Kostade nästan 20 tusen, så ska ju vara en bra maskin. Men direkt när vi fick hem vår maskin började strulet. Den första maskinen lät ”konstigt”. Hörde av oss till återförsäljaren som kom ut och de bytte ut den då en list satt fel/var deformerad.

Ny maskin och vi trodde problemen var förbi. Men inte. F67 - vatteninloppsfel/vattenintagsfel. Samma visa igen. Återförsäljaren kom ut. Bytte ut den pga felkod då allt var ok i övrigt.

Ny maskin igen, alltså den tredje i ordningen på en vecka. Den har vi nu haft i fyra dagar som har gått bra.. tills nu. F67 igen. Tre olika maskiner alltså, de två senaste med samma fel. Så nu måste jag kolla: vad kan vara felet? Är det något med installationen eller husets vattenrör?

Köksblandaren byttes för ett halvår sen. Avstängningen på blandaren känns mjuk. Bra vattentryck i hela huset. Dock smäller det lite i rören när tvättmaskinen jobbar. Vi har inte haft några andra problem med den gamla diskmaskinen. Tvättmaskinen har heller inte larmat för något liknande.

Några tips? Eller är det ytterligare ett måndagsexemplar?
Osannolikt att felet är diskmaskinen, byt eller laga vattenavstängningen på kranen. Den kanske bara slirar om låsskruven ej är ordentligt fastskruvad, verkar så då den känns ”sladdrig”
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
H
tompas11 tompas11 skrev:
Vad är det för fel på folk nu för tiden? Betalar ohemula summor för en maskin som ingen behöver. Vad är det för fel på att diska för hand? Både billigare och miljövänligare vill jag påstå. Har aldrig köpt en diskmaskin och kommer helt säkert aldrig att göra det heller då det är den mesta onödiga lyxleksak som uppfunnits för användning i privata hem. Storkök är en annan historia.
Det är mer ekonomiskt att använda diskmaskin än att diska för hand.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
en ny kyl håller vanligtvis mellan 2 och 5 år mycket sällsynt med de håller 7år eller mer
Du menar att jag lever med en tickande bomb. Allt i huset E-lux från -14 😳
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Nu vet jag att:
- Maskinell utrustning som tillverkas i Slovakien och Slovenien är skräp, men att det heller inte finns något annat som är bra.
- Det är bättre att handdiska sin gröttallrik.
- Ett kylskåp från 1982 är riktmärket för kvalitet och energikonsumtion.

Ger upp den här tråden nu. Får inga svar på mina frågor, så överlämnar diskussionen till er som vi fortsätta dividera om en diskmaskin är nödvändig eller om IKEA har töntiga namn på sina produkter.

Ha en fin dag!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Jenpet och 29 till
  • Laddar…
F Fridaerha skrev:
Tack för alla svar!

Nu vet jag att:
- Maskinell utrustning som tillverkas i Slovakien och Slovenien är skräp, men att det heller inte finns något annat som är bra.
- Det är bättre att handdiska sin gröttallrik.
- Ett kylskåp från 1982 är riktmärket för kvalitet och energikonsumtion.

Ger upp den här tråden nu. Får inga svar på mina frågor, så överlämnar diskussionen till er som vi fortsätta dividera om en diskmaskin är nödvändig eller om IKEA har töntiga namn på sina produkter.

Ha en fin dag!
Här har du en byggahustråd i sitt esse. Fattar inte hur tråd efter tråd får förstöras med sånt här ordbajseri om allt annat utom ursprungsfrågan.

Det gör det inte speciellt lätt för användare som senare vill söka på liknande problem. Kanske en sida av åtta som tar upp trådstartarens problem utspritt mellan mängder av helt oväsentliga inlägg.
 
  • Gilla
  • Älska
Turbo_Tail och 6 till
  • Laddar…
H
R Riverground skrev:
Miele eller Siemens? Men lägg inte mer än 10tkr. Asko är väl i princip samma sak som Cylinda och ingen höjdare.

[länk]
Man får vad man betalar för. Väljer man en budgetmaskin så är man medveten om att det inte är hög kvalitet och att man inte kan förvänta sig att den håller inte hur länge som helst. I slutändan blir nog totala priset detsamma. Flera lågprisprodukter mot en kvalitetsprodukt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
H
F Fridaerha skrev:
Tack för alla svar!

Nu vet jag att:
- Maskinell utrustning som tillverkas i Slovakien och Slovenien är skräp, men att det heller inte finns något annat som är bra.
- Det är bättre att handdiska sin gröttallrik.
- Ett kylskåp från 1982 är riktmärket för kvalitet och energikonsumtion.

Ger upp den här tråden nu. Får inga svar på mina frågor, så överlämnar diskussionen till er som vi fortsätta dividera om en diskmaskin är nödvändig eller om IKEA har töntiga namn på sina produkter.

Ha en fin dag!
Tror att du har fått svar, byt tillbaka till Miele. Sen är det en diskussion om olika märke och dess kvalitet. Sen håller jag med dig att nästan alla trådar spårar ut och hamnar på sidospår och/eller tjafs mellan medlemmar.
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
en disk som tar 100L?
vad var det för någon?
det finns inga diskar i modern tid som tar mer än 25 och det är mycket, i dag ligger de mellan 7-15liter men håller inte så länge för de blir åderförkalkade på två år
Precis, den var från en omorend tid, electrolux, säkert 25 år gammal.
Den ny drar väl 15-20l.
 
MultiMan
tompas11 tompas11 skrev:
Vad är det för fel på folk nu för tiden? Betalar ohemula summor för en maskin som ingen behöver. Vad är det för fel på att diska för hand? Både billigare och miljövänligare vill jag påstå. Har aldrig köpt en diskmaskin och kommer helt säkert aldrig att göra det heller då det är den mesta onödiga lyxleksak som uppfunnits för användning i privata hem. Storkök är en annan historia.
Jag bor själv med två katter, så då funkar handdisk utmärkt. Om man inte är utfattig och fem i familjen så är en diskmaskin värd varenda krona. Bättre att lägga disktiden på att umgås.

Jag har precis gått igenom ett dödsbo efter en 90+åring som också tyckte diskmaskin var helt onödigt. Alla grytor, glas och porslin som han använt själv senaste 30 åren efter hustrun dog, är skitigt och aldrig rendiskat ordentligt. Går inte att få bort smutsen längre ens med kraftigaste kemikalierna eller upprepade maskindiskar, utan jag har fått kasta en hel del.

Det mesta vi använder i Sverige kan anses som lyx, t ex bilar, tvättmaskiner, vitvaror generellt. Varför inte såga is i sjöarna och ha gemensamma kylbodar som förr? Cyklar är ett gränsfall till lyx, och elcyklar går givetvis bort direkt, då man kan promenera många mil om det gäller.

Jag gillar att mänskligheten utvecklas och hittar på nya saker som underlättar tillvaron, som bara en liten del av den tekniska utvecklingen. Ett samhälle som står still eller går bakåt tror jag är dödsdömt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Tror att du har fått svar, byt tillbaka till Miele. Sen är det en diskussion om olika märke och dess kvalitet. Sen håller jag med dig att nästan alla trådar spårar ut och hamnar på sidospår och/eller tjafs mellan medlemmar.
Ja, här kanske en moderator ska kliva in och styra upp, oväsentliga inlägg tas helt sonika bort.
Nu gör jag ju dock samma fel som alla andra som inte tillför tråden något. :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H
W Wip3 skrev:
Ja, här kanske en moderator ska kliva in och styra upp, oväsentliga inlägg tas helt sonika bort.
Nu gör jag ju dock samma fel som alla andra som inte tillför tråden något. :)
Ja, vi är nog alla skyldiga mer eller mindre.😂
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag bor själv med två katter, så då funkar handdisk utmärkt. Om man inte är utfattig och fem i familjen så är en diskmaskin värd varenda krona. Bättre att lägga disktiden på att umgås.

Jag har precis gått igenom ett dödsbo efter en 90+åring som också tyckte diskmaskin var helt onödigt. Alla grytor, glas och porslin som han använt själv senaste 30 åren efter hustrun dog, är skitigt och aldrig rendiskat ordentligt. Går inte att få bort smutsen längre ens med kraftigaste kemikalierna eller upprepade maskindiskar, utan jag har fått kasta en hel del.

Det mesta vi använder i Sverige kan anses som lyx, t ex bilar, tvättmaskiner, vitvaror generellt. Varför inte såga is i sjöarna och ha gemensamma kylbodar som förr? Cyklar är ett gränsfall till lyx, och elcyklar går givetvis bort direkt, då man kan promenera många mil om det gäller.

Jag gillar att mänskligheten utvecklas och hittar på nya saker som underlättar tillvaron, som bara en liten del av den tekniska utvecklingen. Ett samhälle som står still eller går bakåt tror jag är dödsdömt.
Visst har även jag saker som underlättar vardagen. Har både bil och motorcykel samt gräsklipparrobot och dammsugarrobot, dock ingen diskmaskin.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.