tompas11 tompas11 skrev:
Vad är det för fel på folk nu för tiden? Betalar ohemula summor för en maskin som ingen behöver. Vad är det för fel på att diska för hand? Både billigare och miljövänligare vill jag påstå. Har aldrig köpt en diskmaskin och kommer helt säkert aldrig att göra det heller då det är den mesta onödiga lyxleksak som uppfunnits för användning i privata hem. Storkök är en annan historia.
Min farfar tyckte också att de inte behöver någon diskmaskin. Han kunde minsann diska sin gröttallrik själv, sa han. Fast det var ju farmor som diskade grötkastrullen, sleven, kaffekopparna, lunch- och middagstallrikarna, potatiskastrullen osv. Hon hade gärna haft diskmaskin istället för att slava med disk en timme om dagen. Jag såg faktiskt aldrig farfar diska ens sin gröttallrik.

För övrigt går det åt mindre vatten när man diskar i maskin än när man diskar för hand. En modern maskin drar inte ens särskilt mycket el.
 
  • Gilla
  • Haha
stugan_i_skogen och 14 till
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
Detta var inte avsett som någon parodi utan taget direkt från verkligheten. Diska för hand gör dig mer tillfreds med livet och naturen och du kommer i harmoni med dig själv. Människor har i alla tider diskat för hand och mår enligt en enig forskarkår betydligt bättre än de som trilskas med icke fungerande diskmaskiner som de köpt för dyra penningar. Valet är ditt och jag lägger mig egentligen inte i hur människor spenderar sina surt förvärvade slantar och hur illa de mår då tingen inte står dem bi.
Att diska för hand är långtråkigt, skadar huden på händerna samt är jobbigt för ryggen i och med att man står still i en obekväm ställning under relativt lång tid.

Diskmaskinen är en storartad och helt nödvändig uppfinning.

Själv äger jag två stycken Asko diskmaskiner, en är cirka tolv år gammal och den andra cirka fem år. Den förra har använts lite mindre då den stått i ett fritidshus; den senare har gått flera gånger i veckan. Ingen av dem har någonsin krånglat på något sätt. De är av ganska basal modell utan några finesser. Jag minns inte vad jag gav för den äldre, den yngre kostade ungefär 5000 kronor. Jag valde dem ursprungligen på grund av att Asko-maskinernas inredning är den som bäst svarar mot mina behov och önskemål.
 
  • Gilla
  • Haha
NoiseMaker och 8 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
kan mycket väl finnas såväl hyllor som list det beror på PNC
Ursäkta, men vad betyder PNC?
Kan jag söka på nätet, eller måste jag hitta en Elektrolux-butik?
 
Det är alltid lika kul att läsa att vitvaror håller mellan 2-5år. Men det är inte ekonomiskt att tillverka maskiner som bara håller runt fem år. Det handlar om att folk slutar köpa ett märke som går sönder för fort. Så det du skulle tjäna på alla sälja fler maskiner blev istället färre maskiner.
Jag köper hellre en spis brandad med ikea än en spis med ett totalt okänt märke.
Ikea har bra kundservice. Det är en bra anledning att köpa ikea brandad pryl. Det är med största sannolikhet ön av våra större tillverkare. varför? Enkelt de måste klara av att producera stora mängder.
Att Ikeas maskiner kanske är billigare än andra. Beror mycket på att när ikea sätter på sitt märke tar de över garantiansvaret.


Sen undrar jag om det var bättre för.
Min stackars diskmaskin tuggar pp. Trots att den fick.en lite dålig start då spänningen vart liiite högre än normalt på en fas. Trots det så har den tuffat på sen 2014. Jag har en Cylinda torktumlare som kämpat
på sedan 2013.
Däremot är jag inne på tredje ugnen sedan 2014. Ugnar och jag vi.är inte kompisar
Siemens och Bosch är bästa vänner.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
E EvertL skrev:
Ursäkta, men vad betyder PNC?
Kan jag söka på nätet, eller måste jag hitta en Elektrolux-butik?
Det är produktnummret som står i skåpet. Med det kan du söka på electrolux.se
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Bor i hyresrätt så jag styra inte av inköp och sånt men huset byggt 2010 och jag flyttade in par år senare. Dom har Bosch på allt från 2010 (spis, kyl/fry, tvättmaskin, torktumlaren) och alla har fungerat felfritt förutom handtag till torktumlaren lossnat och en låda i frysen gick sönder men de fick jag nya av hyresvärd snabbt. Precis innan vi åkte iväg på semester så verkan det som rem i torktumlaren har gått sönder men hann inte kolla upp det då vi upptäcker par timmar innan vi måste åka hemifrån. tror det är enkelt att laga de. Dessa är basic, alltså enkelt och inte mycket knappar eller en massor funktion. Fungerar fortfarande efter 13 år.. tror ibland har man tur eller inte.. vi har egen diskmaskin som också är Bosch. Men den har vi redan bytt en gång, först gick sönder efter 4 år, men nuvarande fungerar fortfarande. Känns som allmänt att diskmaskin håller inte lika länge som övriga vitvaror. Min föräldrar har också fått bytt diskmaskin mer ofta än övrigt
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Många nya maskiner stänger så fort att det blir en tryckpuls som låter och dessutom inte är nyttig. Det finns tryckutjämnare stora som en prinskorv som du sätter med en t-koppling.
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
kisumisu
tompas11 tompas11 skrev:
Vad är det för fel på folk nu för tiden? Betalar ohemula summor för en maskin som ingen behöver. Vad är det för fel på att diska för hand? Både billigare och miljövänligare vill jag påstå. Har aldrig köpt en diskmaskin och kommer helt säkert aldrig att göra det heller då det är den mesta onödiga lyxleksak som uppfunnits för användning i privata hem. Storkök är en annan historia.
Du har helt rätt. När jag berättade på jobbet problemen även om tvättmaskin, har ju fått serva den med. Så var det en kollega som utbrast "det värsta som händer när diskmaskinen går sönder"...

Tycker själv det är många gånger om jobbigare när tvättmaskin eller kyl/frys paijar. Tvätt vill jag inte börja tvätta manuellt (även nyinköpta kläder ska tvättas före användning).
Frys/kyl får man panik var man ska lägga all mat.

Har varit med om allt det här. Ja och man är besviken även på märken. Man hör orden Miele och Bosch här.
Diskmaskinen Miele höll 6år. Kyl/Frys combo Bosch höll inte ens 2 år.
Mieles Kyl och Frys blandat resultat, de rullar på för 12år på rad nu, men handtagen där du öppnar, höll inte ens 3år. Dessa är moddade, hittade från tippen kyl och frys handtag i järn dom jag bara skruvade fast i Mielen funkar 👍

Men det här med diskmaskin är intressant. Idag är det nästan måste överallt plus allt annat som larm och att allt måste styras trådlöst.

Många försköljer disken också då är ju över hälften redan gjort.

Är också som du nämner mer miljövänligt, tänker på dessa starka medel nu.
Däremot om det är ekonomiskt kan man ha en annan diskussion, går ju mer vatten. Men har man egen brunn eller billig kommunal och berg/sol värme som värmer vattnet ja då går det också diskutera.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag hade samma fel på en Electrolux, var avloppsslangen som hade trillat ner och inte hade en böj uppåt som den ska. Obs avloppet, inte intaget. Då rinner en del vatten ur direkt vid intag.

Ledsen om jag upprepar det någon skrivit ovan, för långt att läsa allt.
 
electroluxaren skrev:
Tyvärr så är inte ASKO ett premium märke längre efter att öststatslandet slovakien äger det och tar komponenterna från PRC
Som jag gissar ägs Asko av Gorenje i Slovaken, ett gammalt anrikt företag mest kända för sina fina bakugnar. Varför inte ägarförhållandena är tvärtom kan man grubbla sig fördärvad på – tills man inser att nästan inga vitvaror numera tillverkas i Västeuropa. Vi köpte en ny tvättmaskin 1973 för tvåtusen (en månadslön) man får en bättre idag för samma pengar...
 
kisumisu
J Johannesbook skrev:
Jag hade samma fel på en Electrolux, var avloppsslangen som hade trillat ner och inte hade en böj uppåt som den ska. Obs avloppet, inte intaget. Då rinner en del vatten ur direkt vid intag.

Ledsen om jag upprepar det någon skrivit ovan, för långt att läsa allt.
Intressant.

Hade den hamnat i kläm?

Vad jag förstått behöver man inte ha avloppslang upphöjt i dagens maskiner.
Har tom provat på min tvättmaskin när gamla upphöjda röret fick stopp, fungerade lika bra till vanliga golvrunnen. Men kanske bara Miele det så och har nån patent på sitt system? Sedan kan man ju diskutera om en inbyggd luftning bra eller dåligt i min tvättmaskin får jag rensa den vart 3-4 år. Dvs fysiskt öppna höljet på hela maskinen för att komma åt luftslangen.

Mycket intressant veta att även moderna diskmaskiner kräver böj uppåt! Det ska jag tänka på.
 
Redigerat:
tompas11 tompas11 skrev:
mår enligt en enig forskarkår betydligt bättre än de som trilskas med icke fungerande diskmaskiner
Intressant! Jag visste inte att detta var ett stort forskningsområde. Har du möjligen några länkar till exempelvis vetenskapliga publikationer eller kanske några avhandlingar inom området?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu
S star_daddy skrev:
man får en bättre idag för samma pengar...
Eh, bättre?

Massa onödiga trådlösa förbindelser till jadi jaadi jaa och abbonemang för att kunna tvätta tvätt. Men sen en maskin som håller max 5år. Går den inte fysiskt sönder så ser tillverkaren till att den går sönder (går inte programvaru uppgradera eller koppla upp mot t ex Google eller Apple). En annan grej är dessa som doserar tvättmedel automatiskt, vad händer sen när Bosch, Miele o co byter tvättmedel dosar som de har ensamrätt sälja?

Men det är ju ett måste med en maskin som gör facebookinlägg, instagram varje gång man tvättar så slipper man själv skriva 👍
 
  • Gilla
  • Haha
Jenpet och 3 till
  • Laddar…
F Fridaerha skrev:
Köpte ny diskmaskin då vår gamle trotjänare gett upp. Den tidigare var en Miele som funkade fint i 17 år.

Köpte nu en Asko på rekommendation. Kostade nästan 20 tusen, så ska ju vara en bra maskin. Men direkt när vi fick hem vår maskin började strulet. Den första maskinen lät ”konstigt”. Hörde av oss till återförsäljaren som kom ut och de bytte ut den då en list satt fel/var deformerad.

Ny maskin och vi trodde problemen var förbi. Men inte. F67 - vatteninloppsfel/vattenintagsfel. Samma visa igen. Återförsäljaren kom ut. Bytte ut den pga felkod då allt var ok i övrigt.

Ny maskin igen, alltså den tredje i ordningen på en vecka. Den har vi nu haft i fyra dagar som har gått bra.. tills nu. F67 igen. Tre olika maskiner alltså, de två senaste med samma fel. Så nu måste jag kolla: vad kan vara felet? Är det något med installationen eller husets vattenrör?

Köksblandaren byttes för ett halvår sen. Avstängningen på blandaren känns mjuk. Bra vattentryck i hela huset. Dock smäller det lite i rören när tvättmaskinen jobbar. Vi har inte haft några andra problem med den gamla diskmaskinen. Tvättmaskinen har heller inte larmat för något liknande.

Några tips? Eller är det ytterligare ett måndagsexemplar?
Köp Miele. Dom håller. Är inne på min andra. Den första bytte jag efter 25 år
 
Jag har två asko diskmaskiner sen tre år som fungerar klockrent. Kostade runt elva tusen styck pga att de är den extra stora modellen. Mycket nöjd med dessa. Dock så har dem en irriterande start up logga ”Asko inspired by Scandinavia” som kommer upp varje gång istället för att bara starta.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.