Jag killgissar lite nu men vad har du för vattentryck i ditt system?
Tex har du egen pump så den laddar upp högre tryck är normalt?
Är maskinen anpassad till ett visst tryck så den kanske reagera och lämna felkod för att den tror något är fel?

Jag spekulerar men hade kanske frågat om det finns nåt max min tryck på vattnet som den kan larma för.
 
electroluxaren skrev:
en ny kyl håller vanligtvis mellan 2 och 5 år mycket sällsynt med de håller 7år eller mer
Oj, då har jag valt rätt då, att inte byta ut min gamla Elektrolux-kyl från 1979, alltså 43 år gammal!
Den fungerar perfekt, om man bortser från en spräckt glashylla som är ihoptejpad.
Dock har magnetlisten lite sprickor i sig. Finns de att köpa nya, gissar på nej där?
Och elförbrukningen är troligen lite högre än en ny, men då blir det ju en viss överskottsvärme, så förlusten den vägen är nog ändå måttlig.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
pingis och 4 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Har alltid frågat mig varför folk köper prylar från IKEA med påhittade Kalle Anka-namn, istf för att köpa prylarna från tillverkaren och med ordentlig dokumentation, recensioner osv. I de fallen det visar sig vara identiska produkter vilket det vanligen är - IKEA tillverkar naturligtvis inga vitvaror utan bara sätter sin etikett på grejerna.

Det är enbart försvårande i läget man behöver reparera om allt man har är IKEAS benämning typ diskmaskin "SKITRENT". Totalt trams enligt min mening.
När ikea ringer Bosch och säger att dom vill köpa in en maskin så är det ofta lite andra volymer än när tex netonnet ringer, så ofta kostar mosv maskin ett par tusenlappar mindre hos Ikea än hos en återförsäljare som säljer produkten under Boschs brand, det skulle kunna vara en anledning, sen är det exakt samma tillvägagångsätt för att hitta/köpa reservdelar dvs det köps inte/tillhandahålls inte av Ikea, utan av Bosch eller via deras servicepartners. Så jag skulle vilja säga lite som Zlatan säger i ngn reel ”Intelligent people buy from Ikea” :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Det är nog leverantören som bestämmer om du får ångra eller välja något annat. Branschvillkoren är att de ska ha rätt många försök att rätta till felet...

Jag valde Miele igen i somras. Den kostade 22000.- Då är den uppkopplad, har diskmedelspatroner så jag slipper slabba (bara att trycka igen dörren, så kör den kl 02.00) och tål varmvattenanslutning. Den förra maskinen var också en Miele som bara höll i 9 år innan pumpen var helt slut. För dåligt, men jag gjorde om det.

Fördelen med att den tål varmvattenanslutning (alla Mieles diskmaskiner tål det), är att det drar betydligt mindre energi (förutsatt att du inte har direktel i varmvattenberedaren, men vem har det idag?).
Jag har bergvärme och då ser det ut så här:

Skärmdump av ett gränssnitt som visar diskmaskinsstatus; "Diskmaskin klar", energi- och vattenförbrukning noterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltså totalt runt en kWh för en körning med perfekt ren disk i solarspar-programmet. Kastruller, glasformar, rubbet.
Förmodligen går pengarna till diskmedelspatronerna i stället, men det är det värt, ha ha! =))

Lycka till och hoppas att det löser sig på ett bra sätt!

/Fumble
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Tyvärr så är inte ASKO ett premium märke längre efter att öststatslandet slovakien äger det och tar komponenterna från PRC
ASKO är fortfarande premium och tillverkas inte i något öststatland. Inte i Slovakien heller utan i Slovenien som är EUland. De flesta komponenterna tillverkas i EU. Utvecklingen av maskinerna sker i Sverige. FÖ är Slovakien också EU!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
@ Maverik: Ok jag kan köpa argumentet. Men betyder ju att man behöver översättningstabeller för att hitta vettig support efter att garantitiden gått ut. Exakt vad är IKEAS "Renlig" anno 2019, vad är detta för maskin egentligen? Sorry men jag fullkomligt avskyr sånt här trams och är beredd att betala för att slippa det.
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
M maverik skrev:
När ikea ringer Bosch och säger att dom vill köpa in en maskin så är det ofta lite andra volymer än när tex netonnet ringer, så ofta kostar mosv maskin ett par tusenlappar mindre hos Ikea än hos en återförsäljare som säljer produkten under Boschs brand, det skulle kunna vara en anledning, sen är det exakt samma tillvägagångsätt för att hitta/köpa reservdelar dvs det köps inte/tillhandahålls inte av Ikea, utan av Bosch eller via deras servicepartners. Så jag skulle vilja säga lite som Zlatan säger i ngn reel ”Intelligent people buy from Ikea” :)
Jag har bara Seimens i köket, faktiskt köpt begagnade, dvs spis, och diskmaskin, spishällen köptes ny, har inga problem och de är över 6år gamla, det är kvaltet
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Det är nog leverantören som bestämmer om du får ångra eller välja något annat. Branschvillkoren är att de ska ha rätt många försök att rätta till felet...

Jag valde Miele igen i somras. Den kostade 22000.- Då är den uppkopplad, har diskmedelspatroner så jag slipper slabba (bara att trycka igen dörren, så kör den kl 02.00) och tål varmvattenanslutning. Den förra maskinen var också en Miele som bara höll i 9 år innan pumpen var helt slut. För dåligt, men jag gjorde om det.

Fördelen med att den tål varmvattenanslutning (alla Mieles diskmaskiner tål det), är att det drar betydligt mindre energi (förutsatt att du inte har direktel i varmvattenberedaren, men vem har det idag?).
Jag har bergvärme och då ser det ut så här:

[bild]
Alltså totalt runt en kWh för en körning med perfekt ren disk i solarspar-programmet. Kastruller, glasformar, rubbet.
Förmodligen går pengarna till diskmedelspatronerna i stället, men det är det värt, ha ha! =))

Lycka till och hoppas att det löser sig på ett bra sätt!

/Fumble
Över 20 papp för en vanlig jäkla DM är i mina ögon fullkomligt vansinne. Men var och en gör ju som den vill. Varmvattenanslutning klarar de flesta grejer idag tex relativt billiga Bosch/Siemens, så där finns inget prispremium att hämta.
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 4 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
@ Maverik: Ok jag kan köpa argumentet. Men betyder ju att man behöver översättningstabeller för att hitta vettig support efter att garantitiden gått ut. Exakt vad är IKEAS "Renlig" anno 2019, vad är detta för maskin egentligen? Sorry men jag fullkomligt avskyr sånt här trams och är beredd att betala för att slippa det.
Jag behövde en plasthylla till ett integrerat kylskåp från ikea som utgått sen några år, gick in på Whirlpools reservdelssida och skrev helt enkelt in ikeas produktnummer och fick upp alla tillgängliga reservdelar (samt namnet som Whirlpool själva hade på kylskåpet), så den gången gick det väldigt smidigt iaf. Men skulle precis som du gärna köpa direkt egentligen, det är nog bara plånboken då som gör att man ev väljer omvägen via Ikea. 5 års garanti som standard från Ikea brukar kosta extra via andra återförsäljare också.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M maverik skrev:
Jag behövde en plasthylla till ett integrerat kylskåp från ikea som utgått sen några år, gick in på Whirlpools reservdelssida och skrev helt enkelt in ikeas produktnummer och fick upp alla tillgängliga reservdelar (samt namnet som Whirlpool själva hade på kylskåpet), så den gången gick det väldigt smidigt iaf. Men skulle precis som du gärna köpa direkt egentligen, det är nog bara plånboken då som gör att man ev väljer omvägen via Ikea. 5 års garanti som standard från Ikea brukar kosta extra via andra återförsäljare också.
Generösa garantier kan absolut få till och med mig att överväga detta med ikea-prylar. Tack för påpekandet!
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H
electroluxaren skrev:
en ny kyl håller vanligtvis mellan 2 och 5 år mycket sällsynt med de håller 7år eller mer
Jag köpte en begagnad (Electrolux) kyl för 8 år och 2 månader sedan, gissar att den är tillverkad runt sekelskiftet och den fungerar problemfritt fortfarande. Tidigare ägare rev ut den vid renovering så jag antar att den gått regelbundet i minst 20 år nu...

Det började med att jag hittade en billig frys något år tidigare och kom på att den var skitsnygg med sitt fullhöga trähandtag på dörren, så jag började söka en likadan kyl. 🙂, så
Det finns fortfarande reservdelar till kylen hos Electrolux, till och med kompressorn, så jag tror att jag behåller dom många år än.

Med tanke på ditt användarnamn så vet du säkert mer än mig om den. Kan bekräfta det du skrivit om att 240 kWh/år verkar stämma för 20 år gamla kylskåp. 😎
 
  • Etikett från Electrolux, visar modell, produktinformation, tillverkningsland Sverige och "Limited Edition".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk specifikation för en apparat: modellnummer, mått, energiförbrukning, energiklass, effekt och vikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
S Svedenlund skrev:
Jag har en Asko och märkte att jag inte kan ställa stora tallrikar i korgen direkt mot högra sidan där vatten verkar cirkulera. Kolla i diskmaskinen om det är nått vattenintag/utkast som du blockerar. Jag löste genom att ha mindre blockerande disk just där.
Samma sak om jag kör med tom maskin, så verkar inte vara problemet.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Nu har jag inte läst precis alla inlägg förlåt för det.

Men min tanke är, har din gamla maskin varit ansluten till varmvatten?
Nya maskiner får oftast inte anslutas till varmvatten.
Nej, ingen har varit ansluten till varmvatten. Den nya ska dock ha den möjligheten enligt instruktionsboken.
 
L lars80 skrev:
Jag killgissar lite nu men vad har du för vattentryck i ditt system?
Tex har du egen pump så den laddar upp högre tryck är normalt?
Är maskinen anpassad till ett visst tryck så den kanske reagera och lämna felkod för att den tror något är fel?

Jag spekulerar men hade kanske frågat om det finns nåt max min tryck på vattnet som den kan larma för.
Är kommunalt vatten med helt normalt tryck vad jag upplever i husets alla blandare. Men jag har inte mätt det på något sätt. När jag pratade med Askos tekniska support imorse var det inget de nämnde som en faktor, bara omvänt dvs frågade om vi hade lågt tryck in.
 
kisumisu
H Harald Blåtumme skrev:
Har alltid frågat mig varför folk köper prylar från IKEA med påhittade Kalle Anka-namn, istf för att köpa prylarna från tillverkaren och med ordentlig dokumentation, recensioner osv.
Kanske för att märkesvaran håller max 10år, men oftast bara runt 2-5år. Kostar ibland det dubbla.

Det var längesen en vanlig dödlig fick ritningar med tyvärr. Idag säljs dessa med högvaluta på nätet om ens det, då bolag har ensamrätt laga saker. Delarna och kostnaden att få lagat överskrider vad en ny kostar.
Ännu värre verkar EU göra saker om man nu ska tro på allt som skrivs på nätet.

https://www.folkbladet.nu/2023-11-0...bil-till-vilken-nytta-kan-man-fraga-sig-d2c4f

Handlar om bilar dock!
Jag själv är FÖR elektrifiering och äger tom en plugin bil OBS äger
Men det är leasing och avbetalning bilaffärer och bilmärken vill ha (var många om och men redan idag innan man fick fakturan att betala allt på en gång) och ensamrätt att byta t ex batterier. Fy fan säger jag rent ut! Nu ska man på EU nivå lobba med lagar tydligen 👎🤬 allt för att nån "miljönisse" fått lite aktier t ex hos Tesla, Kia, VW, Toyota....

Ser också att det skrivs skit om utvecklingsländer mm...men i prc görs även kvalitet som håller. Finns ibland riktigt smarta saker på t ex Aliexpress.
Finns en hel del Indiska och Ryska sidor där man får hjälp laga och hacka saker till liv som nån tillverkare vill döda med diverse medel t ex att det ej längre finns någon programvara support och andra ursäkter.

Sedan att inte tala om våran fina "yttrandefrihet" säger man saker som kan skada nåt stort företag då är det ban eller åtminstone radera som gäller tom på ett svenskt forum som så hävdar om yttrandefrihet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.