Antag en luft/luft-värmepump som installeras i en villa idag, fast anslutning.

Måste denna ligga under en jordfelsbrytare?
Måste denna ha en brytare av någon form eller räcker det med att den kan slås ifrån genom att flippa säkringen den ligger under?
Om en brytare ska sitta där, vilka regler gäller för denna brytare, ska den placeras på något visst sätt?

Här är jag alltså inte i första hand ute efter vad som är klokt eller rimligt att göra, utan vad lagen faktiskt föreskriver, gärna med relevant lagrum.

Synpunkter på vad som vore bra, klokt, rimligt att göra är också välkommet, men ange då gärna detta, att det är just utöver gällande krav.
 
Mats-S
tveksamt tveksamt skrev:
eller räcker det med att den kan slås ifrån genom att flippa säkringen den ligger under?
Ja, det räcker med säkringen.
Det var en diskussion om det här för några veckor sedan och där finns skriftliga bevis från elsäkerhetsverket (?) att det räcker med att man kan bryta pumpen via säkringen som den sitter på.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Åh, den har jag inte hittat när jag letat, har du en länk?
Eller tips på sökord? Eller något annat för att lokalisera den..
 
Det som i första hand gäller är tillverkaren/importörens monteringsanvisning, efter det så får man tolka dom rätt allmänna regler som finns i föreskrifterna. Det är många år sedan ESV beskrev i detalj vad och hur man får och inte får utan dom skriver vad man ska uppnå och dit får man gå vilken väg man vill bara deras krav blir uppfyllda.
Ps
Går man på egna lösningar ska man kunna visa att domär lika bara eller bättre.
 
E elmont skrev:
Det som i första hand gäller är tillverkaren/importörens monteringsanvisning
Det är väl där det finns risk att de har en skrivning som med viss osäkerhet kan tolkas som att det måste finnas en arbetsbrytare för värmepumpen.

Men om man är rädd för sabotage eller obehörig brytning av arbetsbrytaren, så finns det många modeller med möjlighet att sätta ett lås.

Även när det gäller jordfelsbrytare så finns risken att tillverkaren skriver något om jordfelsbrytare. Som kan vara svårtolkat. Generellt tror jag att en fast installerad värmepump inte måste vara skyddad av jordfelsbrytare.

Personligen tycker jag nog ändå att den bör kopplas via jordfelsbrytare (fast den biten skulle vi inte ta i tråden).
 
Det finns trådar som bara är några dagar gamla, men då måste man hänga med. Det är inte lätt att söka. Sökrutan högst upp är värdelös, utan man måste använda Forumsök i menyn till vänster.
https://www.byggahus.se/forum/threads/brytare-till-lvp.503831
https://www.byggahus.se/forum/threads/markis-installation-maste-man-har-en-separat-brytare.301058
Detta är ett problem. Det är riktigt tröttsamt att svara på exakt samma frågor om och om igen.
tveksamt tveksamt skrev:
Måste denna ligga under en jordfelsbrytare?
Elinstallationsreglerna ställer inga krav på JFB för fast anslutna apparater med några får undantag som belysning och badrum. Tillverkaren kan eventuellt ha krav, men det bör de inte ha för en LVP utan endast för typ häcksaxar och liknande farliga maskiner. Däremot kan tillverkaren ha krav på typ av JFB och utlösningsström om man nu vill lägga den under en JFB. Det kanske inte fungerar med den vanliga typ A utan man behöver en typ F eller B och kanske en utlösningsström på 300 mA.
tveksamt tveksamt skrev:
Måste denna ha en brytare av någon form eller räcker det med att den kan slås ifrån genom att flippa säkringen den ligger under?
Elinstallationsreglerna kräver att all fast ansluten utrustning måste kunna frånskiljas. Tillverkaren har sällan några krav här, utan detta är ett allmänt krav oberoende av vad för slags apparat det handlar om. Se https://www.byggahus.se/forum/threa...vs-separat-brytare.348006/page-2#post-3350491

I bostäder och för de apparater som används där finns sällan motiv för en separat brytare inom synhåll från maskinen. Det kan behövas t.ex ifall man har en maskin som utomstående företag servar när man inte är hemma. Eller så kan det behövas av funktionella skäl som att förhindra oavsiktlig eller otillåten användning.
tveksamt tveksamt skrev:
Om en brytare ska sitta där, vilka regler gäller för denna brytare, ska den placeras på något visst sätt?
Om den behövs så gör den ju ingen nytta gömd i en garderob, och en s.k. tvättmaskinsbrytare gör heller ingen nytta, utan det ska i så fall vara en lastfrånskiljare (kallas säkerhetsbrytare) inom synhåll, normalt ett steg bort.
 
  • Gilla
Ulltand och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Detta är ett problem. Det är riktigt tröttsamt att svara på exakt samma frågor om och om igen.
Verkligen!
Har försökt att leta efter precis detta, men inte fått några bra träffar. Olyckligt att olika ställen att söka på ger olika resultat för samma sak.
Tack för att du tar dig tid att svara på samma sak igen!
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Mats-S
tveksamt tveksamt skrev:
Åh, den har jag inte hittat när jag letat, har du en länk?
Hittade länken nu:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-installation-av-lvvp.501696/post-5442662

Tyvärr har jag inte kvar länken till källan som uppgav det här, tror att det var på https://www.varmepumpsforum.com/index.php , men det är ett svar från elsäkerhetsverket som han fick när han ville ha klargörande fakta ang. reglerna för brytare på LLVP.

"Det är alltid tillverkaren som ställer vilka krav som gäller för deras produkt. Om spänningen matas från "insidan" eller från "utsidan" har egentligen inte någon betydelse, med hänvisning till tillverkarens krav. Om arbetsbrytare skall monteras styr även tillverkaren. Frånkoppling vid mekaniskt underhållsarbete för att förhindra att en elektrisk utrustningoavsiktligt inkopplas eller startas skall alltid finnas. Om man då har en låsbar arbetsbrytare i dess närhet eller frånskiljer i elcentral är två allternativ. Man skall alltid upprätta en rutin som berörda skall delges. Råd i föreskriften är låsning, uppsättning av varningsskylt, placering inom låsbart hölje."
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Fast det är fel, det är inte tillverkaren som bestämmer detta. Det är tvungna att kräva en "allpolig brytare med 3 mm brytavstånd" i sitt brux, alltid, även om det är fullständigt irrelevant. Det framgår i en av mina länkar. Försök fråga PAX varför de har detta "krav" för sina badrumsfläktar och försök förstå nyttan med den lilla brytare de ofta bygger in i själva fläkten :).

Edit: Och texten från @Perssel som du citerar är också fel när vi pratar om bostäder.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Angående jordfelsbrytare som någon nämnde här så läste jag nyligt i ett pressmeddelande från Elsäkerhetsverket att just värmepumpar står för det största ökningen av brand och brandtillbud.

Så en jordfelsbrytare 300mA för brandskydd är en mycket bra ide. Kolla bara först med tillverkaren att det kommer fungera.

Elsäkerhetsverket har genomfört en omfattande undersökning av elrelaterade bränder och brandtillbud i landets bostadsbestånd. Rapporten visar att bostadsbränder orsakade av värmepumpar ökar
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vad som menas med brandrisk i en VP, begriper jag inte. Allt är inkappslat i ett plåtskal och hur en brand ska ta sig ut begriper jag inte. Det blir nog att säkringarna säger upp sig först och löser ut. <kanske en viss skillnad på bergVP och frånluftare som har en flexibel anslutning till huset med slang, bestående av ett plastmateriel. Då kan jag förstå det med brand och inte annars.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
En fråga som el-kunniga kanske kan bättre? Luftvärmepumpar installeras ofta utanför JFB. Dock är det vanligt att en extra värmekabel ansluts i utedelens anslutningsplintar som går till innedelen.

De flesta av dessa värmekablar har ofta en klixon-kontakt som först startar kabeln när utetemperaturen närmar sig frysgrader. Jag kan gissa att en och annan kabel utan denna klixon och som inte är självreglerande har installerats. Ligger en sådan på ett isolerat plaströr (kondensavlopp) under sommaren så smälter röret.

En möjlig förklaring till bränder?
 
J jonaserik skrev:
Vad som menas med brandrisk i en VP, begriper jag inte. Allt är inkappslat i ett plåtskal och hur en brand ska ta sig ut begriper jag inte. Det blir nog att säkringarna säger upp sig först och löser ut. <kanske en viss skillnad på bergVP och frånluftare som har en flexibel anslutning till huset med slang, bestående av ett plastmateriel. Då kan jag förstå det med brand och inte annars.
Kanske börjar brinna i innedelen?
 
Möjligt, och värmekabeln är också motiv för att skydda pumpen med en JFB. Dock får man även tänka på driftsäkerheten om LVPn står för den enda uppvärmningen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.