@Susanne -68. Du visar på en skrivelse från en viss kommun till en viss person och drar slutsatsen "Trivseleldning får ske max två gånger i veckan och då tre-fyra timmar varje gång." som om det vore någon slags allmängiltig sanning. Helt fantastiskt... 😮
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är väl inget fel i det
Jo det är fel att återigen upprepa helt felaktiga killgissningar som redan avhandlats till leda!
 
Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Hej,
Vår granne har ett hus från ca 2018 med frånluftsvärmepump. Nu har han skaffat braskamin och massa ved gratis. Han eldar från 06-24, 7 dagar i veckan. Varje dag när vinden ligger på åt vårt håll sugs det in stark doft av rök i hårt hus. De senaste 3 veckorna har vinden legat på åt vårt håll och ska fortsätta så i ca 10 dagar eller mer. Vi har skaffat bra filter till ventilerna och luftrenare, men problemet kvarstår. Vi gick över och mycket försiktigt förklarade hur illa det blir inne hos oss, att vårt barn är astmatiker och om de kan tänka sig att inte elda så mycket när vinden ligger på mot vårt hus. Vi fick kalla handen. De ska använda sin vanliga braskamin som primär värmekälla trots värmepumpen.
Vi är absolut inte avundsjuka eller missunnsamma, bara förtvivlade och helt inrökta. Vi kräver inte att grannen ska sluta elda, bara visa hänsyn. Han har ingen granne åt de andra hållen så det är bara ett väderstreck han isf behöver ta hänsyn till.
Vi har kontaktat kommunen och hoppas på hjälp. Vad är er erfarenhet av miljökontor och hur de brukar agera?
Tack på förhand!

Tillägg: vi bor utanför tätbebyggt område.
 
  • Svensk kommunikation från miljöförvaltningen om klagomål gällande vedeldning; påminner om riktlinjer och hälsorisker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag mörkade om skrivelsen och la upp den igen. Att elda 2 ggr i veckan max 4 timmar är praxis, det är från en dom. Övrigt som står om krav för uppvärmning vet jag inte om det finns dom på. Nån som vet? Det står i alla fall ”ska vara lämplig för daglig uppvärmning” … ”bör”. Jag tolkar det så att störningen kan anses vara en olägenhet som ger miljöförvaltningen stöd för att driva ett ärende.
 
Redigerat:
Helt tokig skrivelse. Står att en kakelugn är gjord att eldas i som trivseleldning 1-2 gånger i veckan. Det är fel. En kakelugn skall eldas dagligen under säsong. Min erfarenhet av kommunen är att de inte ens vet vad en kakelugn är.

Däremot håller jag med dom om att man inte skall elda sopor i sin eldstad.
 
  • Gilla
Sajlorjohan och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
S Susanne -68 skrev:
Jag mörkade om skrivelsen och la upp den igen. Att elda 2 ggr i veckan max 4 timmar är praxis, det är från en dom. Övrigt som står om krav för uppvärmning vet jag inte om det finns dom på. Nån som vet? Det står i alla fall ”ska vara lämplig för daglig uppvärmning” … ”bör”. Jag tolkar det så att störningen kan anses vara en olägenhet som ger miljöförvaltningen stöd för att driva ett ärende.
Varför visar du inte vilken kommun det rör sig om?
 
Alfredo Alfredo skrev:
@Susanne -68. Du visar på en skrivelse från en viss kommun till en viss person och drar slutsatsen "Trivseleldning får ske max två gånger i veckan och då tre-fyra timmar varje gång." som om det vore någon slags allmängiltig sanning. Helt fantastiskt... 😮
Men det kan ju vara så att det är Susanne som är mottagare av brevet och då upplever hon nog tjänstemannens tyckande som en sanning i sitt eget fall även om det bara är tyckande.
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Det där är ett tyckande från en enskild tjänsteman. Det är ingen lag.
 
  • Gilla
Sajlorjohan och 1 till
  • Laddar…
P
Kommunens personal kan skriva att bara hus med grön fasad bara får elda på torsdagar..
Men det betyder inte att det är varken rätt . Lagligt eller juridisk hållbart .

Dessutom är många rättsfall från inom tätbebyggt område och även om det är i stort samma regler som gäller behöver det även rättsfall från utanför tätbebyggt område där kommuns makt är mindre då det ofta saknas detaljplan. Sen är det såklart vissa krav på det kommunen skriver även i detaljplanen. Rent nonsens kommet såklart bli svårt att försvara om det drivs vidare om folk bryter mot det..
 
Claes Sörmland
P polaris78 skrev:
Sen är det såklart vissa krav på det kommunen skriver även i detaljplanen. Rent nonsens kommet såklart bli svårt att försvara om det drivs vidare om folk bryter mot det..
Detta är inte en fråga för detaljplan som ju beslutas enligt PBL. Det är en fråga som regleras av miljlöbalken, helt annan lagstiftning.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Claes Sörmland
tensiden tensiden skrev:
Helt tokig skrivelse. Står att en kakelugn är gjord att eldas i som trivseleldning 1-2 gånger i veckan. Det är fel. En kakelugn skall eldas dagligen under säsong. Min erfarenhet av kommunen är att de inte ens vet vad en kakelugn är.

Däremot håller jag med dom om att man inte skall elda sopor i sin eldstad.
Du har helt rätt, att kakelugnen är designad för att eldas med ett inlägg morgon och kväll under eldningsperioden för maximal värme. Men det som skrivelsen tar sikte på är domen MÖD 2003:78.

https://lagen.nu/dom/mod/2003:78

I det fallet så låg den klagandes fönster och ventilationskanaler nära skorstenen från en rätt nyinstallerad "kakelugn" (Oklart än det verkligen är en kakelugn eller en sån där modern kakelbeklädd kamin som säljs som kakelugn idag.) Olägenhet från röken förelåg för grannen.

MÖD beslutade att eldningen begränsas till max 2 ggr per vecka och att eldning vara får ske 8 h vid varje tillfälle. D v s i praktiken blir det ju bara ett inlägg två dagar i veckan. Lukten och föroreningen från den användningen får alltså grannen tolerera.
 
S Susanne -68 skrev:
Jag mörkade om skrivelsen och la upp den igen. Att elda 2 ggr i veckan max 4 timmar är praxis, det är från en dom. Övrigt som står om krav för uppvärmning vet jag inte om det finns dom på. Nån som vet? Det står i alla fall ”ska vara lämplig för daglig uppvärmning” … ”bör”. Jag tolkar det så att störningen kan anses vara en olägenhet som ger miljöförvaltningen stöd för att driva ett ärende.
Det byråkraterna inte förstår är att det inte går att slentrianmässigt tillskriva att alla former av kaminer och kakelugnar är olämpliga för daglig uppvärmning av bostaden.

Ta till exempel pelletskaminer. Dessa anser byråkraterna går att använda för daglig uppvärmning av en mindre bostad.

Men nu finns det ju hybridkaminer som man både kan elda pellets och ved i. Dessa borde ju således också kunna utgöra det ordinarie uppvärmningssystemet i och med att de är en pelletskamin.

Fast om jag bara eldar ved i min hybridkamin då? Det borde ju också vara tillåtet. Eller om jag eldar en säck pellets och resten ved? Vart går gränsen? Finns det ens någon gräns?

Om jag har en vanlig kamin men väljer att bara elda pellets i den är det ok då? Eller ibland? Finns det en gräns där?

Som ni ser är detta bara godtyckliga formuleringar. Vad är den faktiska skillnaden mellan att elda ved i en vanlig kamin för uppvärmning jämfört med att elda pellets i en pelletskamin?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har helt rätt, att kakelugnen är designad för att eldas med ett inlägg morgon och kväll under eldningsperioden för maximal värme. Men det som skrivelsen tar sikte på är domen MÖD 2003:78.

[länk]

I det fallet så låg den klagandes fönster och ventilationskanaler nära skorstenen från en rätt nyinstallerad "kakelugn" (Oklart än det verkligen är en kakelugn eller en sån där modern kakelbeklädd kamin som säljs som kakelugn idag.) Olägenhet från röken förelåg för grannen.

MÖD beslutade att eldningen begränsas till max 2 ggr per vecka och att eldning vara får ske 8 h vid varje tillfälle. D v s i praktiken blir det ju bara ett inlägg två dagar i veckan. Lukten och föroreningen från den användningen får alltså grannen tolerera.
Japp. Och det där bekräftar att tjänstemännen inte vet vad en kakelugn faktiskt är. Dels är det som du skriver oklart om det är en kakelugn eller inte. Dels skulle den spricka om det eldades i de 8h de tillåter. Det är så milsvida mot hur man eldar i en keddy eller contura så det går inte att ha samma regelverk i min mening.

När vi skulle installera våra antika kakelugnar ville kommunen ha CE-godkännande, konstruktionsritning på eldstaden och en massa annat. När jag sa att det inte fanns ville dom ha en bild på kakelugnen före montering. Jag var på väg att skicka in bilder på en pall tegelstenar, kaklet som låg i banankartonger och så en balja med lerbruk...
 
  • Gilla
  • Haha
heimlaga och 4 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Jag var på väg att skicka in bilder på en pall tegelstenar, kaklet som låg i banankartonger och så en balja med lerbruk...
Varför gjorde du inte det?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.