R Rickard.lj skrev:
Dekorerade tydligen hela tomten vit under natten , önskar idéer hur jag får den grön igen 😜😂
Det brukar lösa sig av sig själv om man har tålamod. Annars kan du gå i vinteride så är det löst när du vaknar.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Dekorerade tydligen hela tomten vit under natten , önskar idéer hur jag får den grön igen 😜😂
Flytta söderut :)
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Flytta söderut :)
Haha ja de är la de man får göra
 
Hoppas barnen känner samma nostalgi som en annan gjorde när man va mindre å byggde igloo . Fick lov å göra en åt dem denna gånger de de bara är 4 å 2 år gammal . Men en fin trädgårds prydnad blev de
 
  • Snötäckt trädgård med igloo, belysning, träd, och ett snöigt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Appendix och 12 till
  • Laddar…
Krattat löv och mossa efter det regnat i över en vecka. Skönt att vara ute!

Plockar in studsmattan för i år.
Trampolin med säkerhetsnät i trädgård, boll på hoppduken, omgiven av träd och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som vet om det är värt att sy ihop/laga skyddsnätet eller är nätet för gammalt så det inte håller ändå? (7 år gammalt)
Gröna barrträd framför röd byggnad, gråmulen himmel, landsbygd, svenska landskapet, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En röd stuga syns bakom frodig grönska och höstfärgade löv i ett trädgårdslandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funderar på att ta ner den gamla ide granen som tagit stryk efter årets torka. Repar sig en ide gran eller ska vi ta ner den?
 
FreQa FreQa skrev:
Funderar på att ta ner den gamla ide granen som tagit stryk efter årets torka. Repar sig en ide gran eller ska vi ta ner den?
Ta ner den!
 
Jag skulle kapa grenar och korta ner idegranen så att det värsta torkdrabbade försvinner. Idegranar tål att beskäras så den kommer igen.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Krattat löv och mossa efter det regnat i över en vecka. Skönt att vara ute!

Plockar in studsmattan för i år.
[bild]
Någon som vet om det är värt att sy ihop/laga skyddsnätet eller är nätet för gammalt så det inte håller ändå? (7 år gammalt)
[bild]

[bild]
Funderar på att ta ner den gamla ide granen som tagit stryk efter årets torka. Repar sig en ide gran eller ska vi ta ner den?
Gällande nätet så bör du nog byta det. Till vår studsmatta står det att den ska bytas vart tredje år, gissningsvis så är det UV-strålningen som tar kol på den.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Har grävt ett "dike" vid tomtgräns för att leda bort vatten som samlats i en stor pöl på gräsmattan.. har ett liknande problem framför en trapp i trädgården men där blir det svårare att gräva ett dike.

Funderar på att gräva ur så djupt jag orkar typ 2x2 meter eller liknande framför trappen, lägga i 16-32 och sen lägga trädgårdsplattor? Om det skulle göra att vattnet kunde samlas under i gruset och då inte göra att gräset runtom blir vattendränkt.. vad tror ni?
 
Det fungerar om marken kan infiltrera vattnet, annars blir det bara ett hål med sten och vatten i. Har du tung lera är det tveksamt om det fungerar.
 
G-83 G-83 skrev:
Det fungerar om marken kan infiltrera vattnet, annars blir det bara ett hål med sten och vatten i. Har du tung lera är det tveksamt om det fungerar.
Det är tung lera.. :/ finns ju möjlighet att dra dräneringsrör och gräva en del men tänkte att jag skulle kunna komma lite smidigare undan med denna lösning. Om jag gräver så djupt jag kan så kanske MYCKET vatten får plats där nere och helt enkelt.. inte syns uppe vid plattorna? Eller bara "bite the bullet" och gräva ungefär 10 meter dike från trappen mot ett dike
 
L Lanzal skrev:
Det är tung lera.. :/ finns ju möjlighet att dra dräneringsrör och gräva en del men tänkte att jag skulle kunna komma lite smidigare undan med denna lösning. Om jag gräver så djupt jag kan så kanske MYCKET vatten får plats där nere och helt enkelt.. inte syns uppe vid plattorna? Eller bara "bite the bullet" och gräva ungefär 10 meter dike från trappen mot ett dike
Alltid svårt att ge bra råd utan att titta på plats. Min gissning om det är tung lera är att du behöver bli av med vattnet och då är en dräneringsledning bäst.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
K
Tröttnade på att räfsa och köra bort kärrvis med blöta lönnlöv, så efter en kylig natt och fm gick det alldeles utmärkt att klippa sönder dom med gräsklipparen 👍
Betydligt enklare att samla ihop de större högarna och sen använda som täckmaterial. Gräs täckt med spridda bruna löv, höstliga färger, mönster av naturligt nedfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
saiter och 2 till
  • Laddar…
Har också räfsat löv idag, nu ligger de i trädgårdslandet. 👍
Skördade även de sista rotsakerna och åt en del av dem till middag.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Fördelat nedfallna löv till småbitar. Två skottkärror med gunk blev täckning till vitlöken.
 
  • Gilla
Jiji och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.