A ajn82 skrev:
Man kan också fundera på skillnaden på dessa två frågor:

- genomsnitts ålder för alla personer nu levande i Sverige när de först flyttade hemifrån
- genomsnitts ålder på de personer som flyttat hemifrån i år
Sen kan man nog titta på vad "flytta hemifrån" betyder. Många flyttar och börjar gymnasieskola på annan ort, de är dock allt ifrån självförsörjande och bor hemma igen under loven. Föräldrarna står för boende och försörjningsansvar. Så i princip bor de kvar hemma men att hemmet är uppdelat på två platser.

Finns ju även en hel del studenter som bor på annan ort i av föräldrar betalt boende och månadspeng. Var går gränsen? Har man flyttat hemifrån om man bor i en attefallare på farmors tomt?

Att jämföra med en generation tillbaka där 14-15-åringen slutade skolan och började som lärling eller yrkesskola på varven eller liknande industrier.

En student däremot som lämnar hemmet "för gott" och lever på studiemedel/extrajobb med egen ekonomi skulle jag anse ha flyttat hemifrån.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
En student däremot som lämnar hemmet "för gott" och lever på studiemedel/extrajobb med egen ekonomi skulle jag anse ha flyttat hemifrån.
Som fd. student så brukade jag störa mig på när folk sa att de "åkte hem" på längre lov, som att det inte var en riktig bostad där man bodde och pluggade.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Många flyttar och börjar gymnasieskola på annan ort, de är dock allt ifrån självförsörjande och bor hemma igen under loven.
Då anser jag man flyttat hemifrån. En ledning kan väl vara var personen "regelmässigt tillbringar sin dygnsvila", och det får väl anses vara på studieorten. Att man kanske får ekonomiskt stöd och inte är självförsörjande ser jag inte kopplat till om man flyttat hemifrån.

Angående att tillbringa "loven" hemma hos föräldrarna gör jag det fortfarande i "familjens" sommarstuga även om föräldrarna inte längre finns...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Som fd. student så brukade jag störa mig på när folk sa att de "åkte hem" på längre lov, som att det inte var en riktig bostad där man bodde och pluggade.
Jag åkte "hem" både när jag lämnade studieorten och åkte till föräldrarna, och när jag åkte tillbaka till studieorten...
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Som fd. student så brukade jag störa mig på när folk sa att de "åkte hem" på längre lov, som att det inte var en riktig bostad där man bodde och pluggade.
Jobbigt att lägga energi på att störa sig på en så banal sak...😁

MIn fru flyttade från födelseorten för runt 30 år sedan och har inte bott där sen dess. När hon åker dit för att hälsa på familj och gamla vänner säger både hon och jag att hon ska åka "hem". På samma sätt säger vi att hon kommer "hem" när hon återvänder till vårt gemensamma boende i Stockholm.

Det är väl ingenting som säger att man inte kan flera "hem" rent känslomässigt? Folkbokföringsmässigt är ju en helt annan sak.

För mig känns inte min uppväxtort "hem" längre. Detta för att området har förändrats ganska radikalt och har i dag en helt annan typ av demografisk sammansättning än när jag bodde där. Jag har helt enkelt ingenting gemensamt med de som befolkar orten idag.
 
P Paxman skrev:
Jobbigt att lägga energi på att störa sig på en så banal sak...😁
Vi får väl hoppas att @ajn82 inte direkt hade sömnlösa nätter av detta... 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vi får väl hoppas att @ajn82 inte direkt hade sömnlösa nätter av detta... 😂
Jo, ännu till denna dag ligger jag sömlös på nätterna och svär över detta grova övertramp, en skåning glömmer aldrig 🤣
 
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Som fd. student så brukade jag störa mig på när folk sa att de "åkte hem" på längre lov, som att det inte var en riktig bostad där man bodde och pluggade.
Där jag pluggade var det regel att "åka hem-hem" för att markera att man inte bara åkte och satte sig i 13m2-rummet.. :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast artikeln tittar faktiskt på båda sakerna:

[bild]
Ah, det missade jag. Men jag hade ju rätt. 2 miljoner villor, 2,4 miljoner lägenhet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
What? Kan det där verkligen stämma? Att man i Sverige i snitt flyttar hemifrån vid 17-18 års ålder?
Det är fler än man tror som flyttar för att gå på gymnasiet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
Anna_H Anna_H skrev:
Det är fler än man tror som flyttar för att gå på gymnasiet.
Kanske det, men gymnasiet börjar man väl när man är 16?
Om snittåldern för de som inte flyttar hemifrån pga gymnasiestudier är 20, och det totala snittet är 17 innebär det i så fall att 75% av landets 16-åringar flyttar hemifrån för gymnasiestudier. Är det rimligt?
 
C cpalm skrev:
Kanske det, men gymnasiet börjar man väl när man är 16?
Om snittåldern för de som inte flyttar hemifrån pga gymnasiestudier är 20, och det totala snittet är 17 innebär det i så fall att 75% av landets 16-åringar flyttar hemifrån för gymnasiestudier. Är det rimligt?
Jag började gymnasiet när jag var 15, flyttade hemifrån när jag var 17 för att två första åren fanns på hemorten, resten på annan ort. Ungefär hälften börjar gymnasiet redan som 15-åringar, resten som 16-åringar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag började gymnasiet när jag var 15, flyttade hemifrån när jag var 17 för att två första åren fanns på hemorten, resten på annan ort. Ungefär hälften börjar gymnasiet redan som 15-åringar, resten som 16-åringar.
Man räknar det året man fyller år. Mao 16
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man räknar det året man fyller år. Mao 16
Vem är man?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vem är man?
Tex i år började de födda 2013 fyran. Alla som börjar fyran fyller mao 10 år. (Utantaget några speciellfall så man slipper kommentaren från någon autist)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.