S Susanne -68 skrev:
Nope
Själv eldar jag aldrig när det är varmt, känns meningslöst och det är mycket jobb med ved som behövs mer när det är kallt...
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
S Susanne -68 skrev:
Det värmer mig att du tar hänsyn till grannarna 🤩, du verkar lyssna på de som inte vill ha röken över sig 🤩
Jag tror nog faktiskt att de flesta som eldar seriöst, det vill säga har det som huvudsaklig uppvärmning, gör som vi. Men oss märker ni aldrig av. Det är ju sureldarna som märks och så får de bli råmallen för att alla vedeldare.
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
S Susanne -68 skrev:
Trivseleldning får ske max två gånger i veckan och då tre-fyra timmar varje gång.
Vilka svepande och felaktiga generaliseringar! Jag får exempelvis trivselelda precis så ofta som jag vill.
 
  • Gilla
Zevv och 3 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Skillnaden mellan heimlaga och de flesta andra på forumet och inte minst i den här tråden är att han är finne/finlandssvensk, och som sådan har man själv eller med släkten i närtid varit med om krig och kriser som inte direkt drabbat motsvarande svenskar.
Det tar tid, kanske flera generationer, att "tvätta" bort ett krismedvetande som de flesta svenskar inte ens fattar vad det är.

En av mina söner som jobbar i försvaret brukar säga att svensken i allmänhet är fredsskadad, och det ska vi på ett sätt vara glada för, men om, eller snarare när det stora strömavbrottet kommer som stänger ner stora delar av landet så är det sådana som heimlaga och hans gelikar som kommer att skratta sist.

Det vore oerhört enkelt att med hjälp av sabotagegrupper göra större delen av Sverige utan elkraft under lång tid, och den som inte tror det är mer än lovligt naiv.
Den planeringen är redan klar öster om Finland och det är bara ordern som fattas, och om det ryska anfallet på Ukraina spiller över mer och utvidgas är det ett fullt tänkbart scenario.

Då blir det ett brutalt uppvaknande för den naive svensken som tror att allt bara fungerar för att det "alltid" har gjort det.
Jag hoppas att den dagen inte kommer, men jag är väldigt medveten om att den kommer att göra det, och för den som absolut ser en sådan utveckling som orimlig är det väl bara att kasta bort (eller göra eld med den😉) MSB:s utskick och leva vidare i tron att Sverige står utanför världen.
Jag är också finlandssvensk men jag anser att i fredstid tar vi hänsyn till regler. I krigstid blir det nåt helt annat. Blir vi utan el under vintern så måste de som kan elda, då går liv före hälsa.
 
  • Gilla
Pelleplutt78
  • Laddar…
S Susanne -68 skrev:
Elda för uppvärmning har regler, bland annat krävs en ackulumatortank.
Det där får du gärna visa källa på.
 
  • Gilla
Susanne -68 och 2 till
  • Laddar…
S Susanne -68 skrev:
Elda för uppvärmning har regler, bland annat krävs en ackulumatortank. Den tar tillvara värmen. Elda utan ackulumatortank är trivseleldning, värmen tas inte tillvara. Trivseleldning får ske max två gånger i veckan och då tre-fyra timmar varje gång.
Fast en kakelugn ackumulerar ju värmen, så då borde det inte klassas som trivsel... :D

Då borde köksspisar, kakelugnar, kamininsatser alla vara godkända då de är konstruerade för att ta tillvara värmen. Medan en ren öppen spis är trivselelning. Så snarare vore rimligt att ha ett krav på verkningsgraden eller (som för en köksspis) att värmen används till något nyttoändamål. Är tex att elda i en badtunna eller bastu ok, där ackumuleras värmen och det är för ren trivsel, men ofta är det inte pga att bostaden ska värmas som är syftet med eldningen.

Jag har heller inte sett var dessa regler står, är du säker på att det gäller får du gärna hänvisa till en källa.
 
  • Gilla
Susanne -68
  • Laddar…
S Susanne -68 skrev:
Elda för uppvärmning har regler, bland annat krävs en ackulumatortank. Den tar tillvara värmen. Elda utan ackulumatortank är trivseleldning, värmen tas inte tillvara. Trivseleldning får ske max två gånger i veckan och då tre-fyra timmar varje gång.
...nu tror jag att Susanne ägnar sej åt "killgissningar"....
 
  • Gilla
tertai och 5 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Det där får du gärna visa källa på.
Japp ska leta upp den. Den är från miljöförvaltningen i ett ärende gällande vedeldning.
 
  • Gilla
Pelleplutt78
  • Laddar…
B berraX skrev:
...nu tror jag att Susanne ägnar sej åt "killgissningar"....
Hon är inte ensam om det. Jag killgissar ju att vedeldningen kommer att förkorta mitt liv 7min, men anser ändå att fördelarna med vedeldning överväger.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Hon är inte ensam om det. Jag killgissar ju att vedeldningen kommer att förkorta mitt liv 7min, men anser ändå att fördelarna med vedeldning överväger.
Det är lite så jag ser på ris och pasta. Jag vet ju att arsenik i ris ger mig en ökad risk för diverse sjukdomar och detsamma gäller för kadmium i vete. Men jag äter det i alla fall. Ris, pasta och bröd har andra fördelar.

Och så här är ju nästan allt, det är avvägningar medvetna eller omedvetna man gör. Och ofta finns inget rätt svar som kan fås av en kalkyl. De som tror det har ofta en väldigt förenklad svartvit bild av världen.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag får exempelvis trivselelda precis så ofta som jag vill.
En kommun får reglera trivseleldning innom detaljplan.

Eldning för bostadsuppvärmning däremot tror jag inte får regleras på samma sätt.
Om man eldar pellets sker ju eldningen kontinuerligt och utan ackumulatortank och det är ju ett bra sätt att värma sin bostad.
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
B berraX skrev:
...nu tror jag att Susanne ägnar sej åt "killgissningar"....
Det är väl inget fel i det bara man som skribent är tydlig med att det är killgissande och inte fakta.
 
S Susanne -68 skrev:
Jag är också finlandssvensk men jag anser att i fredstid tar vi hänsyn till regler. I krigstid blir det nåt helt annat. Blir vi utan el under vintern så måste de som kan elda, då går liv före hälsa.
Jag kan nästan garantera (killgissar som alla andra här) att om man inte håller sina eldstäder, yxor, sågar, vedförråd och allt annat igång under fredstid, så är man helt jäkla rökt om det skulle bli en riktig kris.

Se bara på pandemin hur kaosartat det blev över lite toapapper. Då hade vi fortfarande fungerande elförsörjning.
 
  • Gilla
heimlaga och 3 till
  • Laddar…
De är inte lämpliga, men de står heller inte uttryckligen att de är förbjudna.

Om jag har en elbil och en cheva med V8 från 1955 så är den senare inte lämplig för daglig transport sett till utsläpp... men heller inte förbjuden... Ofta är det ju så. Att det som varit tillåtet ofta får använda till det är skrotat...
 
Nått beslut från kommunen är det ju inte utan en tjänstemans tolkning av vad som behövs för att elda.

Min tolkning av reglerna är att eldning av torr ved i en ny svensk kakelugn med 93% effektivitet är både tillåtet och ett lämpligt sätt att värma en bostad.
 
  • Gilla
Zevv och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.