Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det det här eviga regnandet och novembermörkret som tär på era humör?
Hade jag behövt en smiley eller två? 😉🤔😂
 
RoTe RoTe skrev:
Fittsvennar är ni som röstat för det Sverige vi har idag.

Jag menar att jag inte har några problem med lagen/rättsväsendet. Jag jobbar, betalar skatt, begår inte brott.

Vad menar du med fel område? Det ska inte finnas nå jävla fel områden i Sverige vafan?! Detta är SVERIGE inte jävla somalia eller nåt skit!!!
Mogadishus domstol är ungefär lika rättssäker som Stockholms har jag hört… lotteri!
 
RoTe
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mogadishus domstol är ungefär lika rättssäker som Stockholms har jag hört… lotteri!
Det känns jobbigt va? Att va god? Antirasist? Vänsterbliven?
 
RoTe RoTe skrev:
Land skrattar åt stad pga våldsamheterna.
Gängkriget är sorgligt, avskyvärt och extremt allvarligt men risken att drabbas är minimal. Det finns så många vanliga tråkiga risker som är större. Att det sitter folk på landsbygden och i villaförorter och fantiserar ihop domedagscenarion borde vara lätt att ignorera. Framförall när de formulerar sig som Pligg85.

Det har hänt *extremt* mycket grejer (mord) i närheten av mig, mina bekanta och där mina barn leker. Jag är ändå inte rädd och ingen i familjen är det heller. Det blir då komiskt när någon ute i skogen skiter på sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
RoTe
makhno_ makhno_ skrev:
Gängkriget är sorgligt, avskyvärt och extremt allvarligt men risken att drabbas är minimal. Det finns så många vanliga tråkiga risker som är större. Att det sitter folk på landsbygden och i villaförorter och fantiserar ihop domedagscenarion borde vara lätt att ignorera. Framförall när de formulerar sig som Pligg85.

Det har hänt *extremt* mycket grejer (mord) i närheten av mig, mina bekanta och där mina barn leker. Jag är ändå inte rädd och ingen i familjen är det heller. Det blir då komiskt när någon ute i skogen skiter på sig.
Pluttigull, säg det till dom som är döda sötis....
 
Vad f*n hände med den här tråden? Var tvungen och kolla adressraden så jag inte blivit länkad till Flashback av misstag. 👎
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Låter som du bor på ett ställe där alla är släkt med alla och alla spelar banjo och tittar snett på andra.
Hehe, Deliverance.
Man i superhjältedräkt pekar, med text "I Understood That Reference".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
C
O [old rusty] skrev:
Där är ju Sverige en extrem outlier (gällande när man flyttar hemifrån).
What? Kan det där verkligen stämma? Att man i Sverige i snitt flyttar hemifrån vid 17-18 års ålder?

Med tanke på hur många man känner till som bor hemma och är betydligt äldre än så känns det som att snittet i så fall måste vägas upp av en massa ungdomar som flyttar hemifrån vid typ 12 års ålder...
 
Redigerat:
  • Haha
Paxman
  • Laddar…
C cpalm skrev:
What? Kan det där verkligen stämma? Att man i Sverige i snitt flyttar hemifrån vid 17-18 års ålder?

Med tanke på hur många man känner till som bor hemma och är betydligt äldre än så känns det som att det som att snittet i så fall måste vägas upp av en massa ungdomar som flyttar hemifrån vid typ 12 års ålder...
Reagerade också på det...och avfärdade diagrammet som fejk. Avskyr när folk lägger in "fakta" på forum utan att länka till källan, men orkade inte bry mig...
 
C
P Paxman skrev:
Reagerade också på det...och avfärdade diagrammet som fejk. Avskyr när folk lägger in "fakta" på forum utan att länka till källan, men orkade inte bry mig...
Kanske alla ensamkommande flyktingbarn som syns i statistiken? 🤔
 
C cpalm skrev:
What? Kan det där verkligen stämma? Att man i Sverige i snitt flyttar hemifrån vid 17-18 års ålder?

Med tanke på hur många man känner till som bor hemma och är betydligt äldre än så känns det som att snittet i så fall måste vägas upp av en massa ungdomar som flyttar hemifrån vid typ 12 års ålder...
Min sambo var 16, flyttade till idrottsgymnasium i annan stad. Men lär. Inte höra till normen nej
 
C cpalm skrev:
What? Kan det där verkligen stämma? Att man i Sverige i snitt flyttar hemifrån vid 17-18 års ålder?

Med tanke på hur många man känner till som bor hemma och är betydligt äldre än så känns det som att snittet i så fall måste vägas upp av en massa ungdomar som flyttar hemifrån vid typ 12 års ålder...
Reagerade också på att det var väldigt lågt, i min bubbla hade alla utom en flyttat hemifrån vid 20. Och tre flyttade när dom började gymnasiet (16?), men ändå svårt att nå så lågt i snitt.

Och ber om ursäkt på källan, var så nöjd att länken fanns i bilden men sen klippte jag för högt.. 🙄
Eurostat är källan.


Stapeldiagram visar genomsnittsålder då unga lämnar föräldrahemmet i Europa, uppdelat på kön, år 2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?oldid=494351#Gender_differences
 
Claes Sörmland
O [old rusty] skrev:
Reagerade också på att det var väldigt lågt, i min bubbla hade alla utom en flyttat hemifrån vid 20. Och tre flyttade när dom började gymnasiet (16?), men ändå svårt att nå så lågt i snitt.

Och ber om ursäkt på källan, var så nöjd att länken fanns i bilden men sen klippte jag för högt.. 🙄
Eurostat är källan.


[bild]
[länk]
När statistiker använder termen "Estimated" är det alltid skäl till oro.

SCB har datan, finns en hel rapport (åldern avser det år man fyller):

Stapeldiagram som visar antalet 18–24-åringar som flyttat hemifrån 2016-2021, minskar med åldern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.scb.se/contentassets/f59ed60ef06646a39d9c2cd13c4ae367/be0701_2022a01_br_be51br2211.pdf
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
När statistiker använder termen "Estimated" är det alltid skäl till oro.

SCB har datan, finns en hel rapport (åldern avser det år man fyller):
Verkar du ha helt rätt i.
Jag tänkte först att eurostat klippt svansen lite styggt ("räkna inte med 28-åringar som bor hemma, det är ju något fel med dom" t.ex.) men då hade ju hela Italien försvunnit. :)

Reagerade på att jag hittade en äldre svensk sammanställning (1996-2006) där snittet var 20 med en tydligt ökande trend.

Enligt SCB verkar det ligga mellan 21-22 i snitt numera beroende på var man tittar.
"Av de personer som var 18 år vid 2011 års utgång bodde totalt 92 procent fortfarande kvar i föräldrahemmet." /SCB lär ju inte blivit så mycket tidigare utflytt på tio år.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Man kan också fundera på skillnaden på dessa två frågor:

- genomsnitts ålder för alla personer nu levande i Sverige när de först flyttade hemifrån
- genomsnitts ålder på de personer som flyttat hemifrån i år
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.