Tar tacksamt emot synpunkter och ideer på planlösningen. Tillbyggnaden blir i vinkel och ska inehålla 2 sovrum. Huset är ett hultsfredshus från 1970 där viss ändring av ursprunglig planlösning har gjorts.
 
Nu kommer nog bilden med
 
  • planlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga ideer på planlösningen ? Kom gärna med synpunkter.
 
Finns ju inte mycket att kommentera på bara två sovrum. Dessutom saknas fönster och kökets planering i din skiss så det begränsar åsikterna ytterligare.
Så om rummen är stora nog och utbyggnaden ska ligga där du ritat den finns nog inte många alternativ ens värda att diskutera.
 
En liiiten ändring skulle jag vilja göra, och det är att vända dörrarna in mot sovrummen samt lägga dörren till stora sovrummet "i korridoren". Se bilden.
planlosning72.jpg
 
Tack för tipsen med dörrarna. Kommer att använda dom dom små ändringarna.
Andreas
 
Lite modifierad planlösning
 
  • planlösning2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte om ni kan tänka er att bygga om klädkammaren också, men jag skulle försöka få ihop den på något vis med det stora sovrummet så att ytan som nu är i garderoben hamnar i köket istället. Typ en långsmal istället, eller garderobsväggar i ett par av sovrummen och ta bort klädkammaren.
 
Lägger upp en skiss på hur planlösningen är idag
 
  • planlösningnu.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det möjlighet att bygga ut huset åt vänster?

Det skulle antagligen bli billigare att förlänga huset och placera två sovrum i utbyggnaden. Dessutom skulle det ge mer utrymme och en bättre planlösning.

Som det är nu lägger du rätt mycket pengar och arbete på att få ytterligare ett sovrum, en klädkammare och ett mörkare kök.
 
Till vänster har jag en altan med kvällsol som jag gärna vill behålla. Men tanken har funnits att bygga åt det hållet tidigare. Köket har nu tre fönster samt en ganska öppen planlösning till vardagsrummet så det kommer även ljus där ifrån. Tar gärna emot fler ideer, är ännu helt fast vid den här planlösningen.
 
Tar gärna emot fler ideer, är ännu helt fast vid den här planlösningen.
OK, vad sägs om det omvända: förläng huset åt höger och låt det som idag är en klädkammare bli till början på en korridor. (Du får plats med en ny klädkammare i utbyggnaden.) Fördelarna är ungefär desamma som i mitt förra förslag: billigare, mer utrymme och en bättre planlösning

Nå, du har väl goda skäl att inte göra så. Kanske är tomten för liten?
 
Tomten är ganska stor ca 1000m2. Men tyvärr slutar den ca 1 m till höger om huset. Tankar om att bygga på höjden har också funnits men efter att ha läst andra trådar verkar det som det är ganska dyrt. Jag låter nog kräsen.
Andreas
 
Nytt förslag....

Jag vet att man oftast inte rekommenderar sneda väggar, men här kanske det skulle vara en lösning.
 
  • Untitled2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack pinebar det är precis såna lösningar som får hjärnan att komma igång på alvar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.