Anna_H Anna_H skrev:
Det lär bli annorlunda om man tittar på antal hushåll istället för antal personer. Jag tänker att det är vanligare med familjer i villor och ensamhushåll i lägenheter.
Fast vi har väldigt många familjer från andra kulturer med väldigt många barn. De bor oftast i lägenheter och väldigt sällan i villor...så det kanske jämnar ut statistiken.

(Väldigt många "väldigt" i det här inlägget. 😄)
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det lär bli annorlunda om man tittar på antal hushåll istället för antal personer.
Fast artikeln tittar faktiskt på båda sakerna:

Svensk statistik: boendeform fördelning, majoritet i småhus, lägenheter i flerfamiljshus, ägande och hyresrätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ju därför politiker (alla färger) är så inriktade på att underlätta för de som bor i villa. Det är också därför Stockholm har så svårt att bli en "riktig stad". Så många invånare är uppväxta i villa och har svårt att bo nära och acceptera olikheter.

Jag är själv uppväxt i villa utan angränsande tomter btw.
 
Redigerat:
makhno_ makhno_ skrev:
Det är ju därför politiker (alla färger) är så inriktade på att underlätta för de som bor i villa. Det är också därför Stockholm har så svårt att bli en "riktig stad". Så många invånare är uppväxta i villa och har svårt att bo nära och acceptera olikheter.

Jag är själv uppväxt i villa utan angränsande tomter btw.
Samma här. Uppväxt i villa och byggde eget. Skulle aldrig kunna tänka mig lägenhet.

Det mest naturliga är att man bor något år (max) i lägenhet och sen flyttar ut till villa.

Begreppet "lägenhetsmänniska" som används flitigt är menat på en misslyckad individ, opraktisk och bortskämd som förväntar sig att andra ska fixa saker.

Är man 30+ och fortfarande bor i lägenhet så är det varningsflagga.

Det märks tyvärr också på inställningen de har. Ett litet projekt blir något väldigt avancerat.

Bara det att sopa av bilen och tvingas skotta en snövall i 2 minuter är extremt jobbigt och det ska klagas på att servicen är dålig.

Har hänt flera ggr att man sållat bort arbetssökande pga att de bott i lägenhet
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
RoTe
P Pligg85 skrev:
Samma här. Uppväxt i villa och byggde eget. Skulle aldrig kunna tänka mig lägenhet.

Det mest naturliga är att man bor något år (max) i lägenhet och sen flyttar ut till villa.

Begreppet "lägenhetsmänniska" som används flitigt är menat på en misslyckad individ, opraktisk och bortskämd som förväntar sig att andra ska fixa saker.

Är man 30+ och fortfarande bor i lägenhet så är det varningsflagga.

Det märks tyvärr också på inställningen de har. Ett litet projekt blir något väldigt avancerat.

Bara det att sopa av bilen och tvingas skotta en snövall i 2 minuter är extremt jobbigt och det ska klagas på att servicen är dålig.

Har hänt flera ggr att man sållat bort arbetssökande pga att de bott i lägenhet
Jag växte upp i villa, har bott i egen villa, hyreslägenhet, inneboende och nu egen bostadsrätt. Måste säga att det är imponerande fördomar du uttrycker. Din intolerans måste vara smått sjuklig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag växte upp i villa, har bott i egen villa, hyreslägenhet, inneboende och nu egen bostadsrätt. Måste säga att det är imponerande fördomar du uttrycker. Din intolerans måste vara smått sjuklig.
Det är ju helt normal inställning här. Inget som är ovanligt eller avvikande uppfattning.

Hyreslägenhet är förknippat med något riktigt dåligt. Det är de som precis flyttat hemifrån eller har problem eller inte ens kan skaffa sig en bostadsrätt.

Hyreslägenhet förknippas med socialfall, arbetslösa och att man får dela kvarter med nyanlända.

Hade konversationen så sent som nån dag sedan med att föräldrarna som lagt in pengar till bostadsrätt med hänvisning till att dottern ska ha svenska grannar och våga bjuda hem folk 😂 Men att bäst vore ju om hon kunde skaffa hus snart...
 
RoTe
P Pligg85 skrev:
Det är ju helt normal inställning här. Inget som är ovanligt eller avvikande uppfattning.

Hyreslägenhet är förknippat med något riktigt dåligt. Det är de som precis flyttat hemifrån eller har problem eller inte ens kan skaffa sig en bostadsrätt.

Hyreslägenhet förknippas med socialfall, arbetslösa och att man får dela kvarter med nyanlända.

Hade konversationen så sent som nån dag sedan med att föräldrarna som lagt in pengar till bostadsrätt med hänvisning till att dottern ska ha svenska grannar och våga bjuda hem folk 😂 Men att bäst vore ju om hon kunde skaffa hus snart...
Var är "här" undrar jag genast? Du är för feg för att berätta var du bor!

Jag vet flertalet extremt kunniga människor som väljer att bo i hyreslägenhet. Jag bor själv granne med Uppsalas största hyreslägenhetshus och ser inga problem med det. Det är inga socialfall som är problemet här, det är gängskjutningarna och våldet det medför, två gånger har det skett mordförsök på min gata inom kort tid. Detta är något som ni jävla fittsvennar röstat för, ni som tror ni vet allt men som inte fattar ett jävla skit.

Jag arbetar och betalar skatt, jag har inga problem med rättsväsendet eller annat. Men du ser ner på mig för att jag trivs med att ha 10 minuters cykelväg till mitt jobb? Du kan högaktningsfullt dra åt h.vete.
 
  • Gilla
  • Älska
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
P Pligg85 skrev:
Det är ju helt normal inställning här. Inget som är ovanligt eller avvikande uppfattning.

Hyreslägenhet är förknippat med något riktigt dåligt. Det är de som precis flyttat hemifrån eller har problem eller inte ens kan skaffa sig en bostadsrätt.

Hyreslägenhet förknippas med socialfall, arbetslösa och att man får dela kvarter med nyanlända.

Hade konversationen så sent som nån dag sedan med att föräldrarna som lagt in pengar till bostadsrätt med hänvisning till att dottern ska ha svenska grannar och våga bjuda hem folk 😂 Men att bäst vore ju om hon kunde skaffa hus snart...
Låter som du bor på ett ställe där alla är släkt med alla och alla spelar banjo och tittar snett på andra.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Var är "här" undrar jag genast? Du är för feg för att berätta var du bor!

Jag vet flertalet extremt kunniga människor som väljer att bo i hyreslägenhet. Jag bor själv granne med Uppsalas största hyreslägenhetshus och ser inga problem med det. Det är inga socialfall som är problemet här, det är gängskjutningarna och våldet det medför, två gånger har det skett mordförsök på min gata inom kort tid. Detta är något som ni jävla fittsvennar röstat för, ni som tror ni vet allt men som inte fattar ett jävla skit.

Jag arbetar och betalar skatt, jag har inga problem med rättsväsendet eller annat. Men du ser ner på mig för att jag trivs med att ha 10 minuters cykelväg till mitt jobb? Du kan högaktningsfullt dra åt h.vete.
Fittsvennar?
Du har inget problem med vare sig boendet eller rättsväsendet samtidigt som du upplevt mordförsök på samma gata? Säkert att du inte bor i "fel" område ändå?

Jag bor bara 2 timmar bilresa norrut.
Sålde för övrigt gamla fastigheten till en familj som flydde din stad.

Kalla mig inte Fittsvenne för att jag trivs att ha 3 minuters cykelväg till mitt jobb.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Låter som du bor på ett ställe där alla är släkt med alla och alla spelar banjo och tittar snett på andra.
Vadå tittar snett? Skelögdhet är bieffekter av incest och inget man skämtar bort 😉
 
RoTe
P Pligg85 skrev:
Fittsvennar?
Du har inget problem med vare sig boendet eller rättsväsendet samtidigt som du upplevt mordförsök på samma gata? Säkert att du inte bor i "fel" område ändå?

Jag bor bara 2 timmar bilresa norrut.
Sålde för övrigt gamla fastigheten till en familj som flydde din stad.

Kalla mig inte Fittsvenne för att jag trivs att ha 3 minuters cykelväg till mitt jobb.
Fittsvennar är ni som röstat för det Sverige vi har idag.

Jag menar att jag inte har några problem med lagen/rättsväsendet. Jag jobbar, betalar skatt, begår inte brott.

Vad menar du med fel område? Det ska inte finnas nå jävla fel områden i Sverige vafan?! Detta är SVERIGE inte jävla somalia eller nåt skit!!!
 
P Pligg85 skrev:
Samma här. Uppväxt i villa och byggde eget. Skulle aldrig kunna tänka mig lägenhet.

Det mest naturliga är att man bor något år (max) i lägenhet och sen flyttar ut till villa.

Begreppet "lägenhetsmänniska" som används flitigt är menat på en misslyckad individ, opraktisk och bortskämd som förväntar sig att andra ska fixa saker.

Är man 30+ och fortfarande bor i lägenhet så är det varningsflagga.

Det märks tyvärr också på inställningen de har. Ett litet projekt blir något väldigt avancerat.

Bara det att sopa av bilen och tvingas skotta en snövall i 2 minuter är extremt jobbigt och det ska klagas på att servicen är dålig.

Har hänt flera ggr att man sållat bort arbetssökande pga att de bott i lägenhet
Försöker tolka vilken karikatyr du gestaltar men får inte riktigt ihop det. Det enda som är tydligt är en kombination av statussökande och rädsla någonstans utanför storstadsområdena. Först tänkte jag dunvästande padelspelare men jag vet inte hur stor den grejen är på landet, sedan tänkte jag bonde men det känns verkligen inte heller troligt för deras antipatier är ofta än mer mot de som inte jobbar. Landar på enkel osäker lantsvenne förmodligen under 45? Hur nära kom jag?
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Har hänt flera ggr att man sållat bort arbetssökande pga att de bott i lägenhet
Sållat bort?! Hos oss får de inte ens söka. Någon d-a ordning ska det väl va ändå?!
 
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Är det det här eviga regnandet och novembermörkret som tär på era humör?
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
RoTe
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det det här eviga regnandet och novembermörkret som tär på era humör?
Jag tror det är stad vs land. Land skrattar åt stad pga våldsamheterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.