A AG A skrev:
De är tyvärr hantverkare, och inte ingenjörer. De vet som regel hur man bygger, dock inte alltid "varför". Så när det dyker upp en annorlunda konstruktion, vet de inte så ofta va som är rätt och fel. Spontant tänker de att plasten ligger mitt i väggen, eller även längre ut. De förstår inte skillnaden mellan olika material. Sen har de lärt sig att plasten ska ligga direkt bakom gips och "OSB", när det är tilläggsisolering. Hantverkarna har inte direkt fel i det här. Man brukar inte lägga plasten där. Men det är dock inget problem alls om man tänker efter.
Vi pratade om den här lösningen häromdan i en annan tråd.

https://www.byggahus.se/forum/threads/plast-eller-inte-timmerhus.503475/post-5472245
 
Tomture61
Undrar om dessa herrar vet vad dom pysslar med 🤔
Skadade timmerväggar av mögel och röta; inlägg på Facebook; risker med isolering i byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Undrar om dessa herrar vet vad dom pysslar med 🤔
[bild]
Det är en felbyggd konstruktion men det är inte analogt med att det inte går att ha en ångspärr i timmerhus. Det fattas en massa information, som isoleringens placering och tjocklek samt ångspärrens placering.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Undrar om dessa herrar vet vad dom pysslar med 🤔
[bild]
Du hittar lika många exempel på röta på grund av saknad ångspärr om du googlar. Lösryckta exempel bevisar inget.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Tomture61
useless useless skrev:
Du hittar lika många exempel på röta på grund av saknad ångspärr om du googlar. Lösryckta exempel bevisar inget.
Så att proffs påstår att det är olämpligt att använda diffspärr i timmerhus viftar du bort .
Tror nog utan att känna Åre Timmerhus vet vad dom pratar om + vad de sett / erfarit .
 
Ett proffs på timmerhus och byggnadsvård kommer såklart att förespråka "gamla" metoder. Det behöver ju inte betyda att det alltid är det som fungerar bäst.
De fysikaliska reglerna tar ingen hänsyn till om stommen är gjord av barkade stockar eller hyvlade plankor. Men väldigt många verkar tro att det är helt olika material med motsatta egenskaper?
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Så att proffs påstår att det är olämpligt att använda diffspärr i timmerhus viftar du bort .
Tror nog utan att känna Åre Timmerhus vet vad dom pratar om + vad de sett / erfarit .
Som sagt, det står absolut ingenting om hur den väggen var konstruerad. Om man exempelvis tilläggsidolerat 150mm inifrån, och sedan satt en plast utanför timmret, istället för vindduk. Ett annat alternativ är att man gjort som på nybyggda hus. Man har tilläggsisolerat med 50mm, som man använt som installationsdkikt. Sen har man satt plasten bakom den. Även om timmret varit tjockt har det ändå inte varit tillräckligt isolerande. Det finns många möjliga orsaker till att det ruttnat. Eftersom många inte förstår hur det fungerar, anses det som större risk att använda plast, än att låta bli. Gamla hus har dessutom självdrag, som ventilation, och saknar ibland luftspalter. Det är ytterligare skäl till att man inte rekomenderar plast i timmerhus.
Men trä är alltid trä. Oavsett ålder eller tjocklek. Därför går det alldeles utmärkt att använda plast i ett timmerhus.
 
Om det nu är okej att hänvisa till examensarbeten för byggingenjörer så finns denna -->
https://svenskatimmerhus.se/wp-content/uploads/2020/03/Energianalys-av-Timmerhus.pdf

I den skriver författaren (sid. 27);

Diffusionsspärren utförs idag på timmerhus med plastskikt eller papp om huset har kompletterande isolering och helt utan diffusionsspärr om huset utförs som ”naken” timmerstomme. Vad som förordas är att alla timmerhus med syfte att vara åretruntboende bör ha en diffusionsspärr. Detta för att det interna fukttillskottet blir mycket större för permanentboenden samt att fukttillskotten sker oftare vilket medför att tiden för uttorkning blir kortare. Om timmerstommen inte tilläggsisoleras eller har max 50mm isolering på insidan krävs ingen fuktspärr för väggen. Är isoleringen tjockare är det dock ett krav med diffusionsspärr70(behöver däremot inte vara en plastfilm). Generellt bör diffusionsspärren placeras så nära väggens insida som möjligt. Isolerar man däremot på utsidan kommer ingen diffusionsspärr att behövas då den fukt som eventuellt bildas i väggen då kommer i isoleringen samt att väggen blir otätare ju längre ut i väggen man kommer och fukten tar sig då lätt ut från väggen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Och författaren får denna hänvisning från denna beskrivning -->
https://www.hirsikoti.fi/assets/ima...steet/PLANERINGSGRUNDER_FOR_TIMMERHUS_swe.pdf

Sidan 7;

En tilläggsisolerad timmervägg fungerar fukttekniskt på ett betydligt mer komplicerat sätt än en vägg av massiv stock. Det är inte att rekommendera att insidan på en timmervägg värmeisoleras om man inte använder ångspärr. Värmeisolering på insidan kan göras utan ångspärr endast om isoleringens tjocklek är högst 50 mm. Då ska konstruktionen ha bitumenpapper eller liknande som luftspärr på insidan. När isoleringen på insidan är tjockare än 50 mm ska man använda en tillräckligt tät ångspärr. Om man har en ventilationsspalt mellan isoleringen och stocken, kan man inte utnyttja stockens värmeisoleringsförmåga i byggnadens värmeisolering
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Så här är ett praktexempel på husbyggare som inte direkt likställer fuktspärr med röta och döda hus.
Dock är det inte rekommenderat, men det är inte samma sak som att alltid säga att fuktspärr är dåligt.
 
surris
Det finns såklart inget svart eller vitt.
Men jag skulle aldrig rekommendera någon att tilläggsisolera sitt hus från insidan, gör man det så är det såklart att man måste ha fuktspärr annars blir det ju ännu värre. Skrivit om det tidigare att 45mm hygrospisk isolering skulle kunna fungera men jag hade ändå inte rekommenderat det.

Vinsten? med att tilläggsisolera från insidan och använda plast överväger inte riskerna. Framförallt eftersom det finns andra bättre lösningar.

Jag skulle ändå säga att jag har lite erfarenhet och kunskap inom detta för att kunna ge vettiga rekommendationer.
 
Det är som sagt helt rätt att ha en fuktspärr på det sättet under förutsättning att tillräckligt stor del sv väggens isoleringsförmåga är på utsidan av väggen. Tumregeln säger minst 1/3 av isoleringsvärdet. Vilket det är här. Jag vill påstå att timmer är mer förlåtande än andra material efter som det kan buffra fukt. De fall där det inte har fungerat gissar jag att det var tjockare timmerstomme och 45mm isolering på utsidan. Då ska man inte ha en fuktspärr.

Intressant att det alltid dyker upp folk som säger att den här konstruktionen är helt fel och kommer att orsaka mögel. Helt utan att kunna motivera sig.
 
Tomture61
M Marcus_Carlsson skrev:
Om det nu är okej att hänvisa till examensarbeten för byggingenjörer så finns denna -->
[länk]

I den skriver författaren (sid. 27);

Diffusionsspärren utförs idag på timmerhus med plastskikt eller papp om huset har kompletterande isolering och helt utan diffusionsspärr om huset utförs som ”naken” timmerstomme. Vad som förordas är att alla timmerhus med syfte att vara åretruntboende bör ha en diffusionsspärr. Detta för att det interna fukttillskottet blir mycket större för permanentboenden samt att fukttillskotten sker oftare vilket medför att tiden för uttorkning blir kortare. Om timmerstommen inte tilläggsisoleras eller har max 50mm isolering på insidan krävs ingen fuktspärr för väggen. Är isoleringen tjockare är det dock ett krav med diffusionsspärr70(behöver däremot inte vara en plastfilm). Generellt bör diffusionsspärren placeras så nära väggens insida som möjligt. Isolerar man däremot på utsidan kommer ingen diffusionsspärr att behövas då den fukt som eventuellt bildas i väggen då kommer i isoleringen samt att väggen blir otätare ju längre ut i väggen man kommer och fukten tar sig då lätt ut från väggen.
Läste detta examensarbete , får hoppas han är ngt annat än konstruktör / rådgivare 😄
 
surris surris skrev:
Det finns såklart inget svart eller vitt.
Men jag skulle aldrig rekommendera någon att tilläggsisolera sitt hus från insidan, gör man det så är det såklart att man måste ha fuktspärr annars blir det ju ännu värre. Skrivit om det tidigare att 45mm hygrospisk isolering skulle kunna fungera men jag hade ändå inte rekommenderat det.

Vinsten? med att tilläggsisolera från insidan och använda plast överväger inte riskerna. Framförallt eftersom det finns andra bättre lösningar.

Jag skulle ändå säga att jag har lite erfarenhet och kunskap inom detta för att kunna ge vettiga rekommendationer.
Det jag inte gillar är när folk på forumen för fram detta som att det inte går att nämna fuktspärr i samma mening som timmerhus. Allting beror på, och du måste beakta alla omständigheter. Sen kan jag hålla med att det rekommenderas inte att isolera invändigt och det kan lätt bli fel, och går det undvika så är det bättre, men att fara fram domedagskommentarer är inte schysst.

Artikeln jag länkade är en samling från Finsk timmerhusindustri, alltså en samlad publikation från branschfolk som arbetar med timmerhus och det har nog med självförtroende att påstå det går bra med plast i timmerhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.