Hej!

Nyss flyttat till en lägenhet från 1910, taken har sänkts med ca 20cm och dessa är vi nu sugna på att riva!

Borrade ett hål i sovrumsgolvet och körde in min mobil för att filma. Först är det gipsskivor följt av något spånskiva och isolering. Tycker mig även skymta något slags rör samt en blå grej som jag gissar tillhör elen, den sitter åt taklampsuttaget till.

Vill egentligen bara riva ner allt och hoppas på det bästa men för att inte hamna i en allt för dyr och jobbig situation (dessutom med en arg tvååring om halsen) sträcker jag nu ut min hand och ber om er hjälp. Vad tror ni? Kan vi bara riva upp taket och måla eller kommer vi behöva ringa elektriker och snickare och kommer vi behöva sätta in ett nytt innertak?

I vardagsrummet är takhöjden högre men även för finns ett innertak.

Video från när jag stoppar in mobilen igenom taket.

Tack!
 
Kolla lite va det är för rum ovanför, kan ju vara så att de har ljudisolerat av en anledning. Höjde taket i vår 20-tal lägenhet och där va putstak så dåligt att vi täckte det med gips som vi skruvade rakt på.
 
BirgitS
Ibland har taket sänkts för att det går ventilationsrör där. Numera fungerar ju självdrag dåligt eller man har bytt plats på rum så att man behöver leda om frånluftskanalerna.

Hör om styrelsen eller grannarna känner till något om taket.

Välkommen till forumet också!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tack för
BirgitS BirgitS skrev:
Ibland har taket sänkts för att det går ventilationsrör där. Numera fungerar ju självdrag dåligt eller man har bytt plats på rum så att man behöver leda om frånluftskanalerna.

Hör om styrelsen eller grannarna känner till något om taket.

Välkommen till forumet också!
Tack för era tankar! Väntar på svar från styrelsen om de vet något så får vi se hur vi går vidare sen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ibland har taket sänkts för att det går ventilationsrör där. Numera fungerar ju självdrag dåligt eller man har bytt plats på rum så att man behöver leda om frånluftskanalerna.

Hör om styrelsen eller grannarna känner till något om taket.

Välkommen till forumet också!
T topmount skrev:
Kolla lite va det är för rum ovanför, kan ju vara så att de har ljudisolerat av en anledning. Höjde taket i vår 20-tal lägenhet och där va putstak så dåligt att vi täckte det med gips som vi skruvade rakt på.
Tack för era tankar! Väntar på svar från styrelsen om de vet något så får vi se hur vi går vidare sen.
 
Hej igen!

Inte fått något svar från styrelsen men var uppe hos grannen ovanför som höjt med lyckat resultat. Men har tittat lite mer och undrar mycket vad detta blå skulle kunna vara, någon som har en aning? Orolig att det ska vara någon typ av vattenledning eller dylikt och det känns som ett allt för stort projekt att ta tag i.

Tack för svar!
 
  • Mörk vind med isolering, träbjälkar och diffust ljus mot plasttäckt yta. Otydlig, suddig förgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det stuckaturer kvar i några tak hos grannarna?
 
BirgitS
Avloppsrör brukar inte vara blå utan grå plast och ventilationsrör brukar vara i metall.

Isoleringen kan ligga där för att dämpa ljud från grannarna ovanpå, dvs. du kommer att höra mer av dem om du tar bort isoleringen.
 
yonna yonna skrev:
Finns det stuckaturer kvar i några tak hos grannarna?
Tror inte något sådant finns kvar. Men inte helt säker. Tänkte du att det skulle kunna ha funnits inuti det blåa?
Tack!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Avloppsrör brukar inte vara blå utan grå plast och ventilationsrör brukar vara i metall.

Isoleringen kan ligga där för att dämpa ljud från grannarna ovanpå, dvs. du kommer att höra mer av dem om du tar bort isoleringen.
Ja, tänker också att den gula isoleringen måste vara för ljudisolering men tänker du att även det blåa skulle kunna vara det?

Tack!
 
BirgitS
K Kristoferen skrev:
Ja, tänker också att den gula isoleringen måste vara för ljudisolering men tänker du att även det blåa skulle kunna vara det?

Tack!
Ingen aning, tyvärr. Nu när jag tittade igen och förstorade upp så ser jag att bandet har tryckt ihop det blå och då lär det ju inte vara ett rör i alla fall.
 
Beroende på var huset är beläget döljer ofta nedsänkt tak gammal stuck. Jag hade kvar mina men grannen återskapade de gamla fina taken när han rev.
 
hej igen, tack för era svar!

Har nu gjort ett lite större hål och fått lite bättre bilder. Det verkar vara två mjuka plastklädda saker, kanske kablar eller något? som sitter fästa på ett blått plaströr. inte alls vad jag ville att det skulle vara. Men är ändå hoppfull att det är något som relativt enkelt skulle kunna flyttas på. Återigen, ber jag om er hjälp :)

Tack!

Isolering och rör syns under en konstruktion, otydlig text och damm synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
BirgitS
Det undre blå ser ju ut som ett skarvat rör och även annat ser ju som rör. Tyvärr ser det ju inte så bra ut..
 
Glöm detta. Man sänker inte tak annat än om man måste få dit något som inte går att göra på annat sätt. Det är troligen vattenledningar alternativt värmerör och avloppsrör. Finns det badrum som inte fanns när huset byggdes så är det t.ex. i samband med den ombyggnaden som taken behövde sänkas.

Om alla i föreningen vill ta bort sina badrum/flyttade kök kanske ni kan komma överens om att ha gemensam dusch i källaren som det var innan och sedan ta bort rörinstallationerna och de sänkta taken. Det sista skulle vara ett skämt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.