M Marcus_Carlsson skrev:
100%, sen är själva isoleringen ganska underhållsfri till skillnad från alla andra tänkbara uppvärmingar

Med hänsyn då till isoleringsmängd och placering, då innebär detta argument att även om vi sätter isoleringen bakom timmerstommen så får vi fuktvandring/samling pga läckage på isolering och fasaddelar? Innebär det att man aldrig ska isolera en timmerkonstruktion? För även om du isolerar utvändigt behöver du ju fuktspärr (eftersom du isolerar överhuvudtaget), men du får samma problem med att få de tätt även om du sätter den direkt mot timmret.

Vad jag tror jag hakar upp mig på är argumentet att fuktspärr är dåligt för den är inte tät, vilket ökar risken för fuktvandring och ansamling. Men i nästa mening säger du (och de har jag läst på fler inlägg här på forumet) att man då istället ska satsa på fuktgenomsläppliga lösningar...okej, men de lösningar ökar ju bara den möjliga funktvandringen, så hur kan de vara bättre? Din konstruktion kommer ju konstant ha en fuktbelastning mot utsidan (om vi antar att den absoluta fuktmängden är alltid större inomhus än utomhus) vilket gör att konstruktionen kommer aldrig kunna "torka inåt". Av det borde de följa att vi vill helst inte ha organsikt material som kan mögla där de finns risk för kondens.

Eller fattar jag inte alls fysiken bakom detta?
Dina fysikkunskaper behöver kompletteras litet.

Fuktgenomsläppliga lösningar gör att det finns en aning fukt överallt i stället för stora fuktmängder på ett fåtal platser vid läckorna i plasten.
Om man då tilläggsisolerar utanpå timran med material som har större genomsläpplighet än timran har till exempel träfiberisolering följd av träfiberbaserad vindskyddsskiva så vandrar fukten utåt och avdunstar när det blir vackerväder. Timran är en relativt tät och relativt kall yta. I princip vill man ju ha tätaste skiktet det vill säga timret innerst och genomsläppligare material utanpå för att göra fuktvandringen utåt så effektiv som möjligt. Får man fuktvandringen tillräckligt effektiv så förs fukten bort innan den hinner göra skada.

Glasull och bergull tillåter inte den sortens fuktvandring eftersom vattnet blir hängande i droppform i ullen i stället för att sugas upp av fibrerna. För att hindra den sortens fuktansamling i droppform måste man använda plast på insidan så det inte blir någon fuktvandring. Eftersom man inte kan få plasten tät passar det inte med glasull och bergull i gamla timmerhus.

Tilläggsisolering på insidan av timret leder till att fukten på sin väg utåt möter en tät och kall timmeryta där den kondenserar. Tvärt emot principen om genomsläppligare material utåt.
 
  • Gilla
Antewallgren
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Fuktgenomsläppliga lösningar gör att det finns en aning fukt överallt i stället för stora fuktmängder på ett fåtal platser vid läckorna i plasten.
Varför skulle det bli så?
 
H heimlaga skrev:
Fuktgenomsläppliga lösningar gör att det finns en aning fukt överallt i stället för stora fuktmängder på ett fåtal platser vid läckorna i plasten.
Okej tack, jag köper allting om de olika materialens genomsläpplighet och att man vill inte att timret i sig ska vara den som är "trögast" eller på den kalla sidan.

Men ovan uttalande att det ska vara stora fuktmänger på de platser där det inte finns plast förstår jag inte.

Alla räkneexempel på fuktvandring och diffusion i väggar så antar man samma belastande ångtryck (i gram/m3) på alla tvärsnitt. Detta beskriver ju koncentrationen av fukt i luften som kommer belasta konstruktionen. Det borde då följa att den faktiska vattenmängden som kommer in i konstruktionen är beroende på storleken av ytorna som är utsatta. Och har du fuktspärr är den ytan väldigt reducerad.

Enda sättet som du ska få "stora fuktmängder på ett fåtal platser" är då om koncentrationen av fukt (vilket är ångtrycket) på någon sätt ökar vid den punkter där det inte är plast. Kan det blir så?
 
  • Gilla
Einh och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför skulle det bli så?
Det handlar om ett missförstånd om att det lilla läckaget en ångbroms ger, radikalt skulle sänka luftfuktigheten inne.
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
De lägen det kan förvärra är om du har ett övertryck i huset och det stiger på grund av plasten. Då blir det en ökad punktbelastning. Så det kan hända i teorin.
 
  • Gilla
Einh och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De lägen det kan förvärra är om du har ett övertryck i huset och det stiger på grund av plasten. Då blir det en ökad punktbelastning. Så det kan hända i teorin.
Absolut den förstår jag. Men om man antar att man har mekanisk ventilation eller om man eldar mycket i huset så borde det normalt aldrig vara övertryck? På vilket sätt kan man annars normalt få under en längre tid övertryck i huset?
 
Om du har mycket läckor och lite frånluft så blir det inte sällan ett lätt övertryck på övervåningen. Helt enkelt för att luften inne är varmare än ute.
 
  • Gilla
Einh och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du har mycket läckor och lite frånluft så blir det inte sällan ett lätt övertryck på övervåningen. Helt enkelt för att luften inne är varmare än ute.
Juste, så det skulle normalt vara ett större problem under det kallare vinterhalvåret, alltså risken för övertryck.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Ja, i så fall.
Jag säger inte att det generellt är ett problem. Jag försöker bara förklara under vilka förutsättningar problemet kan uppkomma.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Ja det är just det övertrycker jag talar om. I gamla timmerhus utan maskinell ventilation är det ofta litet övertryck på vintrarna just när kondensrisken är som störst såvida man inte eldar väldigt flitigt i eldstäder i rummen.

Att bygga maskinell ventilation för att kunna använda plast i väggarna är att göra livet både svårt och dyrt för sig.
Enklare och billigare är att acceptera att övertrycket finns och välja material enligt det.
 
Så du menar att det är ett problem om man använder plast men inte annars?
 
H heimlaga skrev:
Ja det är just det övertrycker jag talar om. I gamla timmerhus utan maskinell ventilation är det ofta litet övertryck på vintrarna just när kondensrisken är som störst såvida man inte eldar väldigt flitigt i eldstäder i rummen.

Att bygga maskinell ventilation för att kunna använda plast i väggarna är att göra livet både svårt och dyrt för sig.
Enklare och billigare är att acceptera att övertrycket finns och välja material enligt det.
Den naturliga frågan på ett sådan utlåtande blir ju;

Vad innebär i detta fall "lite" övertryck och hur påverkar den ångtrycket? Gärna en diffusionsberäkning som jämför det olika fallen. Svara i procentuell ökning och med diagram över medelökning över året, pluspoäng om du också inkluderar diagram som jämför denna ökning beroende på placering i Sverige.

Lite skämt osido men nu helt plötsligt är argumentet att övertrycket är boven som motiverar att inte isolera...
 
Sen är det även så att man sannolikt kommer att ha en ganska bra ångbroms, utan att veta om det. Gips är faktiskt en ganska bra ångbroms. Så om man sätter gips, och OSB, så kan man iallafall lägga på 95mm glas-, stenull innanför timmerstommen.
 
M Marcus_Carlsson skrev:
Den naturliga frågan på ett sådan utlåtande blir ju;

Vad innebär i detta fall "lite" övertryck och hur påverkar den ångtrycket? Gärna en diffusionsberäkning som jämför det olika fallen. Svara i procentuell ökning och med diagram över medelökning över året, pluspoäng om du också inkluderar diagram som jämför denna ökning beroende på placering i Sverige.

Lite skämt osido men nu helt plötsligt är argumentet att övertrycket är boven som motiverar att inte isolera...
Övertycket orsakar ett flöde i öppningar. Det påverkar inte ångtrycket märkbart.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.