Fairlane Fairlane skrev:
Givet är att firman klantat sig å det grövsta, där råder ingen tvekan, vi är helt eniga.
Vi kan komma med en massa lösningar som vi anser vara rimliga, eller inte, men vi kan bara ha de som förslag, eftersom det som du eller jag tycker är rimligt kanske TS och/eller företaget tycker är orimligt och tvärtom.
Nä det är klart. Man kan inte låtsas vara någon annan. Det jag säger är rimligt är ju det jag tycker är rimligt.
 
Tänk att man kan göra det så svårt för sig.
Man har klantat sig. Det är bara att lösa problemet.Ts förtroende för företaget sjunker för varje dag.
 
  • Gilla
Simno och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Inga system är helt täta. Kolla en bil. oljan är ett slutet system måste fyllas på ibland kylarvätska. AC måste fyllas på ibland
Vad gäller olja i en bil, så är det helt normalt med en viss förbrukning.

Olja måste sättas av på cylinder väggarna, annars skär kolvarna fast. Samma är det med ventilerna och deras ventilstyrningar.

Lite olja följer med vevhusventilationen.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
??????
Han har ju redan väntat på rätt maskin i SJUTTON MÅNADER?!
Ditt förslag är alltså att om TS vill ha rätt maskin så ska den komma när den kommer??
Hur länge tycker du är rimligt att vänta?

Du ser detta som sparande till barnen typ? Man lägger ordern när de föds så är det klart till inflytt när de börjar plugg
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker han borde få den dyrare maskinen och en ursäkt till priset de avtalat.
Jag tycker TS borde ha fått rätt maskin direkt efter godkännande av offerten.
Väntetiden på 17 månader verkar vara mer av en situation hos tillverkarna snarare än fullbokade rörmontörer. Jag tycker att allt borde finnas på lager, överallt, hela tiden.

En seriös entreprenör bör kompensera kund på ett eller annat sätt för sitt misstag. Vad man som kund har rätt till är reglerat i offerten och/eller konsumentköp- och konsumenttjänstlag.

I en marknadsekonomi är man givetvis fri att i första läget välja entreprenör och senare byta efter eget tycke.
 
krille_krabba krille_krabba skrev:
Jag tycker TS borde ha fått rätt maskin direkt efter godkännande av offerten.
Väntetiden på 17 månader verkar vara mer av en situation hos tillverkarna snarare än fullbokade rörmontörer. Jag tycker att allt borde finnas på lager, överallt, hela tiden.

En seriös entreprenör bör kompensera kund på ett eller annat sätt för sitt misstag. Vad man som kund har rätt till är reglerat i offerten och/eller konsumentköp- och konsumenttjänstlag.

I en marknadsekonomi är man givetvis fri att i första läget välja entreprenör och senare byta efter eget tycke.
Nej har man avtalat något är man inte fri att byta efter eget tycke. Så fungerar det inte i någon marknadsekonomi jag känner till.

Systemet bygger på att avtal hålls och att kompensation utgår om det inte är möjligt.

Detta du säger med att man kan avtala och beställa sen bara ändra sig som vädret håller inte. Det går inte att ha någon marknadsekonomi då.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nej har man avtalat något är man inte fri att byta efter eget tycke. Så fungerar det inte i någon marknadsekonomi jag känner till.

Systemet bygger på att avtal hålls och att kompensation utgår om det inte är möjligt.

Detta du säger med att man kan avtala och beställa sen bara ändra sig som vädret håller inte. Det går inte att ha någon marknadsekonomi då.
Entreprenören har ju inte uppfyllt sin del av avtalet, naturligtvis går det att frånträda då.
Ev. kompensation är frivillig från entreprenörens sida om det inte avtalats något specifikt, ex. förseningsvite, eller entreprenadsbestämmelser såsom AB, ABT06 osv.

Frivilligt eller ej så är min personliga åsikt att ett företag som är mån om sitt renommé bör kompensera kunden på ett eller annat sätt.

Det finns stöd i konsumentköp- och tjänstlagen gällande skadestånd vid förseningar.
Som kund måste man förstås kunna styrka den "skada" förseningen inneburit och sedan processa detta civilrättsligt mot företaget.

Uppkommen situation är skapad av en klantig entreprenör, där kommunikationen också verkar stel efter misstaget. Läget är vad det är, oavsett vems fel det var.

Min poäng är att om TS mål är att få igång det nya värmesystemet innan vintern med samma entreprenör så måste skuldfrågan prioriteras ner och viljan att hitta en medelväg höjas.

Om förtroendet redan är bränt så är diskussionen spilld mjölk. Avbryt entreprenaden, kontakta annat företag och invänta ny värmepump.
Om skuldfrågan och skadestånd fortfarande känns aktuellt så finns det specialiserade jurister för detta.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
krille_krabba krille_krabba skrev:
Entreprenören har ju inte uppfyllt sin del av avtalet, naturligtvis går det att frånträda då.
Ev. kompensation är frivillig från entreprenörens sida om det inte avtalats något specifikt, ex. förseningsvite, eller entreprenadsbestämmelser såsom AB, ABT06 osv.

Frivilligt eller ej så är min personliga åsikt att ett företag som är mån om sitt renommé bör kompensera kunden på ett eller annat sätt.

Det finns stöd i konsumentköp- och tjänstlagen gällande skadestånd vid förseningar.
Som kund måste man förstås kunna styrka den "skada" förseningen inneburit och sedan processa detta civilrättsligt mot företaget.

Uppkommen situation är skapad av en klantig entreprenör, där kommunikationen också verkar stel efter misstaget. Läget är vad det är, oavsett vems fel det var.

Min poäng är att om TS mål är att få igång det nya värmesystemet innan vintern med samma entreprenör så måste skuldfrågan prioriteras ner och viljan att hitta en medelväg höjas.

Om förtroendet redan är bränt så är diskussionen spilld mjölk. Avbryt entreprenaden, kontakta annat företag och invänta ny värmepump.
Om skuldfrågan och skadestånd fortfarande känns aktuellt så finns det specialiserade jurister för detta.
Det är en missuppfattning att bara för att en part inte uppfyller sin del av avtalet så kan den andra parten också skita i det. Som generell regel.

Bara så att ingen agerar på sån felaktig information och hamnar i knipa.
 
krille_krabba krille_krabba skrev:
Jag tycker TS borde ha fått rätt maskin direkt efter godkännande av offerten.
Väntetiden på 17 månader verkar vara mer av en situation hos tillverkarna snarare än fullbokade rörmontörer. Jag tycker att allt borde finnas på lager, överallt, hela tiden.

En seriös entreprenör bör kompensera kund på ett eller annat sätt för sitt misstag. Vad man som kund har rätt till är reglerat i offerten och/eller konsumentköp- och konsumenttjänstlag.

I en marknadsekonomi är man givetvis fri att i första läget välja entreprenör och senare byta efter eget tycke.
I en utopi.... Å andra sidan i din drömvärld så missar du en viktig detalj. Det är att företaget hade beställt rätt direkt.

Du har självklart alla rättigheter att välja leverantör. Inget konstigt
Du ställa vilka krav du vill. Inget konstigt. Dock är det inte säkert att du får igenom dina krav.
Sen kommer vi till det viktigaste. Du har inte rätt att bara säga upp ett avtal. Du är skyldig att följa dina avtal.
 
Att inte kunna leverera rätt pryl på rätt tid, brukar vara en godkänd anledning till att häva ett avtal. Åtminstone när det produkten har huvudrollen. installationen är beroende på produkten.
Om slangpaketet hade fattats hade det inte varit lika självklart att kunna bryta avtalet.
 
  • Gilla
Heidina
  • Laddar…
TS. Hur går det?

Hörde de av sig? :)
 
Appendix Appendix skrev:
TS. Hur går det?

Hörde de av sig? :)
Tänkte att jag skulle avvakta tills det blivit någon lösning, men tyvärr är vi inte riktigt där ännu.

Efter samtalet med VD (18/10) lovade han att höra av sig när han kollat på ärendet. Under tiden så diskuterade jag och min fru vad vi skulle kunna gå med på (vägde även in allas input här från tråden) och vi kom fram till att vi kan gå med på att betala hälften av mellanskillnaden mellan den felaktiga offerten och den korrekta. Vi skulle då få betala 16656kr extra men få en något bättre pump och få en pump installerad till slut.

På tisdagen /24/10) hade vi fortfarande inte fått någon återkoppling så jag ringde och pratade med säljaren och lade fram vårt förslag, bad honom att vidarebefordra detta till VD och be honom höra av sig.

Fredag 27/10 ringde jag igen och bad att få prata med VD då jag inte fått någon återkoppling, tillslut ringde han på eftermiddagen.

Han erbjöd då ett avdrag på 6000kr (det var allt han kunde göra), hävdade fortsatt att de inte gjort något fel utan att det enda felet var att de beställt två olika pumpar till mig och att den korrekta HE C7 inte kommit ännu. I mina öron är det en efterkonstruktion då det verkar orimligt att samma säljare skulle beställa två pumpar till samma kund vid samma tillfälle. VD sa då att de beställt HQ E8 när jag sa ja till den offerten, när jag förklarade att jag aldrig sagt ja till den och visade det i mailtråden gick han med på att det hela var lite märkligt.
En, emellanåt hetsig, diskussion pågick i ca 45 minuter, han höjde efter ett tag budet till 12000kr i avdrag (sen kunde han ABSOLUT inte göra mer). Jag höll fast vid mitt förslag på 16600kr och undrade hur han kunde fortsätta bråka om 4600kr när det är kunden som kommit med ett lösningsförslag på deras misstag.

Det hela slutade med att han tillslut sa "Ok, vi kör så, det går inte att diskutera med dig". Jag frågade vad kör vi på och han bekräftade att vi kör på mitt förslag. Fly förbannad (och lite nöjdare i alla fall) lade jag sedan på. Kom direkt efter på att jag vill ha överenskommelsen i skrift för att undvika vidare strul, mailade direkt säljare och VD med detta spörsmål.

Har sedan dess väntat på att få en skriftlig konfirmation/uppdaterad offert samt ny tid för fortsatt installation. Min fru pratade med säljaren 2/11, han lovade att påminna VD...
Jag ska prova att ringa imorgon igen.. Suck...
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
T Tooth skrev:
Tänkte att jag skulle avvakta tills det blivit någon lösning, men tyvärr är vi inte riktigt där ännu.

Efter samtalet med VD (18/10) lovade han att höra av sig när han kollat på ärendet. Under tiden så diskuterade jag och min fru vad vi skulle kunna gå med på (vägde även in allas input här från tråden) och vi kom fram till att vi kan gå med på att betala hälften av mellanskillnaden mellan den felaktiga offerten och den korrekta. Vi skulle då få betala 16656kr extra men få en något bättre pump och få en pump installerad till slut.

På tisdagen /24/10) hade vi fortfarande inte fått någon återkoppling så jag ringde och pratade med säljaren och lade fram vårt förslag, bad honom att vidarebefordra detta till VD och be honom höra av sig.

Fredag 27/10 ringde jag igen och bad att få prata med VD då jag inte fått någon återkoppling, tillslut ringde han på eftermiddagen.

Han erbjöd då ett avdrag på 6000kr (det var allt han kunde göra), hävdade fortsatt att de inte gjort något fel utan att det enda felet var att de beställt två olika pumpar till mig och att den korrekta HE C7 inte kommit ännu. I mina öron är det en efterkonstruktion då det verkar orimligt att samma säljare skulle beställa två pumpar till samma kund vid samma tillfälle. VD sa då att de beställt HQ E8 när jag sa ja till den offerten, när jag förklarade att jag aldrig sagt ja till den och visade det i mailtråden gick han med på att det hela var lite märkligt.
En, emellanåt hetsig, diskussion pågick i ca 45 minuter, han höjde efter ett tag budet till 12000kr i avdrag (sen kunde han ABSOLUT inte göra mer). Jag höll fast vid mitt förslag på 16600kr och undrade hur han kunde fortsätta bråka om 4600kr när det är kunden som kommit med ett lösningsförslag på deras misstag.

Det hela slutade med att han tillslut sa "Ok, vi kör så, det går inte att diskutera med dig". Jag frågade vad kör vi på och han bekräftade att vi kör på mitt förslag. Fly förbannad (och lite nöjdare i alla fall) lade jag sedan på. Kom direkt efter på att jag vill ha överenskommelsen i skrift för att undvika vidare strul, mailade direkt säljare och VD med detta spörsmål.

Har sedan dess väntat på att få en skriftlig konfirmation/uppdaterad offert samt ny tid för fortsatt installation. Min fru pratade med säljaren 2/11, han lovade att påminna VD...
Jag ska prova att ringa imorgon igen.. Suck...
Jag tycker att du var generös i ditt bud. Du hade inte behövt. Men energi och tid är värt mycket mer än 16'
Sen var vp värd mycket mer. En förlust hade det inte blivit även om du betalt fullt pris. bara en annan offert och en dyrare produkt.
det var bra att du stod på dig hela vägen!
Du gjorde helt rätt. Du kan egentligen inte förlora på den här affären. Man kan inte bråka hur mycket som helst

Låt mig gissa detta företag kommer få högsta betyg...
I hur man skapar en missnöjd kund.

Sen är det ganska intressant hut diskussionen var och med tanke på vad det kostar att ligga ute med en värmepump. Eftersom fakturan helt klart har förfallit så blir det en förlust.
Du vill inte ha en vp för 30' ståendes i en kunds garage. Jobbigt förklara det för revisorn. Men det var den rent sura ekonomiska biten som chefen ser. Och om inget annat talar så borde den biten tala. Men han har nog ingen pejl på sånt.
Det är en sak att man har massa kopplingar och klammer och rör värt 20'i bilen. Dessa omsätter sig själva de flesta under kortare tid en vad vp har stått och bundit upp kapital.
Sen har vi den där pytte detaljen.... En missnöjd kund ingick...
 
  • Gilla
  • Wow
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
Men herregud, är ni ovänner redan innan installationen så tänk om. Arbetet kommer göras med minst möjliga noggrannhet och det kommer bli ett helvete med eventuella reklamationer i framtiden.
Ring VD, svarar han inte så skickar du ett rek brev där du berättar att hans uppträdande är under all kritik och att du härmed lämnar affären. Be honom hämta sitt skit snarast från garaget annars kommer du lämna över det till kronofogden.

Sen tar du och kontaktar en vettig installatör, även om det kostar tiotusen extra så är det värt det.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.