SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det var det! Du är ju inte den enda här som tillhör den östsvenska dialekt-maffian.
Men tydligen har vi alla, oavsett dialekt, vissa lexikala varianter gemensamma. Det är ingen som har lyckats få till någon vettig plural-form av balrog.
Eller finns det i någon medeltida landslag kanske? "Varde balrog dräpin, giälda enkel mansbot. Varde tu balrogan dräpu, giälda tweböter." - Magnus Erikssons damlandslag, 1337
En balrog flera belryg eftersom det är ett sindarinskt ord och sindarin skapades ur finskans språkuppbygnad så är det en fullständigt logisk böjning.
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
En balrog flera belryg eftersom det är ett sindarinskt ord och sindarin skapades ur finskans språkuppbygnad så är det en fullständigt logisk böjning.
Då är det än viktigare att grilla balrogen innan den ynglar av sig.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
N Niq skrev:
En balrog flera belryg eftersom det är ett sindarinskt ord och sindarin skapades ur finskans språkuppbygnad så är det en fullständigt logisk böjning.
Låter som en rimlig plural-form, absolut! Men...är sindarin verkligen ett finsk-ugriskt språk? Har du något språkvetenskapligt verk av professor Tolkien att hänvisa till?
 
J jahallåja skrev:
Kw/h
kW kanske?

Edit: säkert #32 på den 🙈
 
F fribygg skrev:
@Bästerortarn, du får prova grillad balrog istället, en specialite i den här tråden;)
För att äta eller enbart för att jävlas? Ser du något smaskigt?

EDIT: är balrogar gasbildande förresten? För i.s.f. avstår jag nog helst 🙄

Glad ishockeylag firar med pokal och höjda klubbor, konfetti, seger, eufori, publik, mästare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som bonus kan jag förövrigt nämna att jag slätade av en skäggig schweizisk (kan ha varit belgisk?) elitspelare på en finlandsfärja. Dom dumma finnarna trodde inte jag skulle göra det och jag inkasserade 2 lax. Enda som skaver lite är att innebandymiffot använde lite väl mycket tunga 😮 Men hade lätt gjort det igen för 2 lax. Lättaste pengarna någonsin, 5-10 sekunder liksom 😂 Sen ville samma dumma finnar slåss 🤭
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
elitspelare /…/ innebandymiffot
Bestäm dig! Var det en elitspelare eller nån som körde innebandy?

Elitspelare i uppvärmning, jo tjena! Dra den där om Flen också!
 
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Dra den där om Flen också!
Ma ta in te troll et !!!
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Låter som en rimlig plural-form, absolut! Men...är sindarin verkligen ett finsk-ugriskt språk? Har du något språkvetenskapligt verk av professor Tolkien att hänvisa till?
The oxford dictionary
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bestäm dig! Var det en elitspelare eller nån som körde innebandy?

Elitspelare i uppvärmning, jo tjena! Dra den där om Flen också!
Blått ortsskylt för "Flens kommun" med kommunvapen, grön bakgrund, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ma ta in te troll et !!!
Troll är bara farliga på natten
 
N Niq skrev:
Troll är bara farliga på natten
Troll är bara farliga på nätet, jag tror till och med forumreglerna har en speciell paragraf om trollning.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Troll är bara farliga på nätet, jag tror till och med forumreglerna har en speciell paragraf om trollning.
Var hittar du den omröstningen?

Jag är inte överens med er längre och kommer be någon ta bort tråden, mig och kanske er också!
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Troll är bara farliga på natten
Är det natt nu? För då kommer Troll
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Är det natt nu? För då kommer Troll
But the best for sure he's the boy next door.
Vem tusan är Jimmy, min granne heter Rolf!
 
  • Gilla
  • Haha
Emil.P och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag är inte överens med er längre och kommer be någon ta bort tråden, mig och kanske er också!
Sätt bara ut dig på trappen så tar tomtarna eller balrogen hand om dej. Det är bara på julnatten det fodras vit gröt åt tomtarna, såhär års käkar de allt vad som bjuds.
 
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.