Finns säkert trådar förut på ämnet men känner att jag har tillräckligt mycket specifika/egna möjligheter och önskemål att det är värt att prova med en egen tråd! Jag skulle själv säga att jag har ganska begränsade kunskaper om att bygga ett nätverk men lite koll åtminstone.
Jag vill bygga ut mitt Wi-Fi-nätverk hemma på min lilla lantbruksfastighet. Se bifogad karta. Vi har i dagsläget en router (https://www.tp-link.com/se/home-networking/wifi-router/archer-c7/) som sitter i boningshuset vid Inkommande fiber. Från den en switch och vidare till några datauttag i huset.
Därutöver en gammal router med eget Wi-Fi i gäststugan och nån sån där trådlös plug-in extender i ett uthus. Dessa vill jag få bort och bygga ett Mesh-nätverk över hela gården istället.
Jag har nätverkskabel dragen ungefär som på bilden, de rosa sträcken, med ungefärlig längd på varje. Observera att det är först en till Verkstan på ca 32m., sen ytterligare en till Logen som enbart den är på ca 41m. Vid logen sitter växelriktaren till nyinstallerade solpaneler vilket är orsaken till att jag tagit tag i detta nu! Med hjälp av kabellängderna tänker jag att man kan få en ungefärlig uppfattning om avstånden på gården.
De gulröda punkterna är mina tänkta/önskade placeringar av access-punkter. De med frågetecken är ställen som kan vara lämpliga vid behov men dessa har jag ingen möjlighet att dra kabel till (förutom den ev. extra i Boningshuset som det är ett rosa streck till på bilden)
Punkten på Logen och den ev. på Garaget är utomhus, under tak och vägg men ändå att klassa som utomhusmiljö. Övriga är i inomhusmiljö (den ev. i Lagårn blir isf. i ett litet uppvärmt utrymme så där duger det med inomhus-prylar)

Vill nån komma med förslag på lämpliga produkter att välja? Helst bra grejer men gärna till överkomligt pris, inga svindyra yrkesprylar - det är fortfarande ett hemmanätverk! Kom gärna med förslag på produkt för respektive plats beroende av mina behov.
Är det nån som törs gissa om jag kommer behöva access-punkter vid mina frågetecken eller om det kan gå ändå? Jag har inget behov av Wi-Fi längre bort, utanför alla husen. Idag har jag t.ex. väldigt knapphändig räckvidd från den befintliga TP-link routern till Garaget men det blir ju lite närmre till Verkstadens access-punkt.
Kommer jag behöva/ha nån nytta av den gamla TP-link routern vid inkommande fiber eller behövs det nåt nytt även där?
Mycket tacksam om du orkat läsa ända hit och för all from av input!
 
  • Översiktlig plan för ethernetkabeldragning till byggnader med längder och potentiella anslutningspunkter markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Efler att ha googlat lite mer verkar det som jag blandat ihop begreppen lite, mesh och accesspunkt är olika system om jag nu förstått det rätt. Men hursomhelst, jag vill/kan ha apparater för wi-fi vid punkterna jag ritat in på kartan 😁
 
H Harald Blåtumme skrev:
Först och främst, vad är ditt nuvarande problem?

Gäller det bara att få trådlös access i de förmodat elnätsanslutna byggnaderna di visar så finns ju enkla lösningar tex denna: [länk]
Mitt nuvarande problem är att jag inte har wifi på hela gården och att där jag har wifi är trött på att hoppa mellan olika nätverk (lillstugan, extenderns) så jag är inte intresserad av en enkel, typ extender-lösning utan vill ha ett och samma nätverk över hela gården. Sen har jag ju redan kablar enligt bilden, vore ju hål i huvudet att inte använda dem!!
 
A AxJa21 och 3737 till skrev:
Mitt nuvarande problem är att jag inte har wifi på hela gården och att där jag har wifi är trött på att hoppa mellan olika nätverk (lillstugan, extenderns) så jag är inte intresserad av en enkel, typ extender-lösning utan vill ha ett och samma nätverk över hela gården. Sen har jag ju redan kablar enligt bilden, vore ju hål i huvudet att inte använda dem!!
Samma nätverk, det är ju bara att sätta samma namn och lösenord på alla accesspunkter du har i dag.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
W witten skrev:
Samma nätverk, det är ju bara att sätta samma namn och lösenord på alla accesspunkter du har i dag.
Ok, jag har inga AP idag, endasten routeri huset. Har kablage enligt bild och idé/förslag om placering enligt bild. Men vad är skillnaden i funktion på mesh och AP? Funkar bägge sömlöst när man rör sig på gården? Eftersom jag endast har en router tar jag tacksamt emot förslag på prylar, för både inne och ute som sagt.
 
Unifi prylar fungerar bra för att göra det du vill. De har accesspunkter som fungerar bra ute också. Inte billigaste lösningen, men det verkar fungera ganska bra.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Om du bara sätter samma lösenord i flera ap får du inte överlämning mellan noderna på samma smidiga vis som med mesh.
Eftersom du har draget nät mellan byggnaderna använder du det till ”backbone”. Det är bara att koppla in, saknas tråd till nåt ställe går det trådlöst dit med lite sämre kapacitet som följd.

Jag köpte ett sånt här kit när jag flyttade till större hus, tplink deco mesh. Har alltid hållit på och greja med mina routers, egen firmware, vpnserver osv så jag funderade länge på om jag verkligen skulle ha något så simpelt där jag inte kan trixa med så mycket.
Jag kopplade in och har inte rört prylarna sen dess, ingen har klagat på dålig täckning och allt har fungerat utmärkt. Mycket nöjd!

Tycker Tp-Link har hållit bra kvalitet till bra pris.

https://www.kjell.com/se/varumarken/tp-link/natverk/mesh/tp-link-deco-x50-ax3000-3-pack-p64949

Finns även en utomhusmanick som borde vara kompatibel.

https://www.kjell.com/se/varumarken...-link-deco-x50-outdoor-poe-ax3000-mesh-p65105

Edit: det var visst ett sånt här kit jag köpte:
https://www.kjell.com/se/produkter/...co-x60-v3.20-mesh-system-ax5400-3-pack-p65054

Kjelle har kört flera kampanjer på det här kitet under året till betydligt bättre pris, så har du ingen panik kan man ju vila på köpknappen till black friday och hålla lite koll…
 
Redigerat:
  • Gilla
Trollskidan och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Unifi prylar fungerar bra för att göra det du vill. De har accesspunkter som fungerar bra ute också. Inte billigaste lösningen, men det verkar fungera ganska bra.
Tack för svar!
Funkar de både med tråd fram och där man inte har tråd?
Vet du om jag ska ha nån speciell modell/typ i Verkstaden där jag ska gå vidare med kabel eller sätter man bara en liten switch där?
 
F fredrik.johansson skrev:
Om du bara sätter samma lösenord i flera ap får du inte överlämning mellan noderna på samma smidiga vis som med mesh.
Eftersom du har draget nät mellan byggnaderna använder du det till ”backbone”. Det är bara att koppla in, saknas tråd till nåt ställe går det trådlöst dit med lite sämre kapacitet som följd.

Jag köpte ett sånt här kit när jag flyttade till större hus, tplink deco mesh. Har alltid hållit på och greja med mina routers, egen firmware, vpnserver osv så jag funderade länge på om jag verkligen skulle ha något så simpelt där jag inte kan trixa med så mycket.
Jag kopplade in och har inte rört prylarna sen dess, ingen har klagat på dålig täckning och allt har fungerat utmärkt. Mycket nöjd!

Tycker Tp-Link har hållit bra kvalitet till bra pris.

[länk]

Finns även en utomhusmanick som borde vara kompatibel.

[länk]
Tack så mycket för svar! Det var det jag också fått för mig, att det inte funkar sömlöst med AP med samma namn och lösen, utan för att få det krävs mesh.
Så med det kittet funkar det både med tråd och utan? Isf är det ju bara att köpa ett kit till att börja med, plus en av utomhusvarianten du tipsade om och prova om det räcker. Om inte är det väl bara att köpa ett till kit, antar att det funkar ihop med fler?
Vet du hur jag gör vid inkommande fiber, har jag nån nytta eller behov av Archer routern som sitter där idag?

EDIT: Såg nu att du länkat till ett annat kit, vad är skillnaden? Det var ju bra mycket dyrare!
 
Det går fint att utöka efter behov. Kolla så de har två ethernetportar på varje, så är det bara att koppla vidare i en slinga. Behöver du grena av ytterligare en gren, dator eller nåt annat får du komplettera med en switch där.

Archern gör ingen nytta här, utan du byter ut allt.
 
  • Gilla
AxJa21 och 3737 till
  • Laddar…
A AxJa21 och 3737 till skrev:
Tack för svar!
Funkar de både med tråd fram och där man inte har tråd?
Vet du om jag ska ha nån speciell modell/typ i Verkstaden där jag ska gå vidare med kabel eller sätter man bara en liten switch där?

Ja, du kan sätta upp accespunketvsom brygga för att ett trådat nät i en annan byggnad. Du kan ha separata accepunkter
Mesh tycks ofta betyda något helt annat nät folk pratar wifi uppkopplingar än det egentligen betyder.
Unifi är vad jag fet inte mesh utan statiskt uppkopplat, men man flyttar ju inte runt accesspunkter så det finns det ju inte så stort behov av.

TP-link kan nog vara billigare. Men jag har sämre koll på den.
 
  • Gilla
AxJa21 och 3737 till
  • Laddar…
Jag har lite motsvarande situation.
’Fyra hus.
’jag använder Zyxel produkter och byggt upp ett mesh nätverk.
’jag har 6 accesspunkter för att täcka hela gården.
’allt styrs via Zyxel molntjänst Nebula.
 
T
Jag måste få ställa en fråga om de här TP-Link produkterna...
Den utomhusrouter som länkades till i inlägg #8 står det att man har täckning på 2500 ft2 vilket är 230 m2 (kvadratmeter)
Det skulle betyda att den har en räckvidd på ca 17 m... Det låter helt absurt lite.

Jag har ett par unifi AP, tror iofs att det är LR (long range), i huset. En på nedervåningen och en på övervåningen och jag tappar kontakten med den när jag gått halvvägs till butiken som ligger 2-300 m bort.

Är räckvidden verkligen så dålig på de här enheterna?

Som jag förstår det borde det räcka med en router och en AP i boningshuset och sen en AP med RJ45 uttag på verkstaden för att dra kabel vidare till Logen (solpanelsanläggningen) och en AP med uttag på i gäststugan.
Det ska ju kunna lösa det akuta och sen kanske en AP på Logen i framtiden för att täcka större delen av tomten där.

Givet produkterna ovan så om man köper ett kit med 3 meshenheter och en utomhusenhet så kommer det att gå att täcka in det här utan problem. Den gamla TP-Link routern kan ju användas som AP i gäststugan och sätta den tredje mesh-APn i garaget.
 
  • Gilla
AxJa21 och 3737 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.