Det verkar som att vi fått in möss i köksfläktsventilationen. Ventilationen verkar inte kopplad till övrig ventilation (FTX) utan har egen mekanik och eget ventilationsrör som går ut på taket. Det verkar dock ta stopp för mössen vid sista köksfiltret över spisen. I det finns massa musspill, knappast hygieniskt att laga mat under.

Skulle ni säga att detta är normalt och att vi har att förvänta oss möss i köksfläkten av ett nybyggt hus från 2022 eller är det fel i konstruktionen?
 
  • Wow
Lindusfindus och 1 till
  • Laddar…
Beror ju på vart de kommer in. Verkar lite underligt om de kommer in från skorstenen, uppe på hustak är nog inte en helt vanlig plats för möss att vistas på. Hade tagit det för mer troligt att de skulle kommit in någonstans på vägen och då lär det vara ett brott på rökkanalen vilket det inte ska vara. Skulle kollar över röret om det finns möjlighet för inspektion hela vägen.
 
  • Gilla
Gorbatjov och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Beror ju på vart de kommer in. Verkar lite underligt om de kommer in från skorstenen, uppe på hustak är nog inte en helt vanlig plats för möss att vistas på. Hade tagit det för mer troligt att de skulle kommit in någonstans på vägen och då lär det vara ett brott på rökkanalen vilket det inte ska vara. Skulle kollar över röret om det finns möjlighet för inspektion hela vägen.
T TypRätt skrev:
Beror ju på vart de kommer in. Verkar lite underligt om de kommer in från skorstenen, uppe på hustak är nog inte en helt vanlig plats för möss att vistas på. Hade tagit det för mer troligt att de skulle kommit in någonstans på vägen och då lär det vara ett brott på rökkanalen vilket det inte ska vara. Skulle kollar över röret om det finns möjlighet för inspektion hela vägen.
Såhär ser vår köksfläkt och ventilation ut ungefär. Vår är däremot längre och går upp till tak (öppet till tak utan krypvind).

Modernt kök, vit tegelvägg, svart spisfläkt, öppna hyllor, vitrinskåp, svart bänkskiva, gröna växter, neutral färgpalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kollade med byggherren som tror att den kom in via skorstenen då den är rätt låg. Sitter inget galler där.

Kommentarer?
 
Rätt underligt är det ju, möss undviker ju ofta öppna ytor och följer ju lister och kanter, så att de skulle klättra upp på ett tak där de blir utmärkt byte för fåglar går ju lite mot deras natur. Sedan är jag tveksam till om de ens kan klättra på vare sig insidan eller utsidan på ett skorstensrör eller spriralrör som går lodrätt upp. Är det däremot en mjuk slang går det ju bra då den har sin fjädertråd eller vad man ska kalla det som nog går fint att klättra på. Ett sådant rör går ju också fint att gnaga hål i och komma in från sidan på tex en vind. Har du några ritningar eller på något annat sätt bra koll på konstruktionen av fläktkanalen?
 
  • Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
Ni har inte fladdermöss i skorstenen? Deras lort är rätt lik mus bajs.
 
  • Gilla
Deminer och 11 till
  • Laddar…
Har ni hört mössen i fläkten eller var det bara ett konstaterande när ni gjorde rent filtret?
 
Kan dela med mig av en vidrig historia på detta tema.
Mammas granne fick in en råtta i samma ventilationsrör. Mycket riktigt kom den inte ut igen och dog där...

Förutom stanken så kom det vid ett tillfälle ned likmaskar i maten... mums...
Efter det så rev de ner fläkt och hittade råttan.

Om råttbajs och musbajs liknar vartannat vet jag inte, men jag hade undersökt röret tämligen omgående och väldigt noga.
 
  • Wow
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 5 till
  • Laddar…
Ja man hade ju velat upp på taket och ner med inspektionskamera. Galler för är väl standard? Varför är det inte det?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja man hade ju velat upp på taket och ner med inspektionskamera. Galler för är väl standard? Varför är det inte det?
Är det verkligen standard? Enligt?
 
H Ha Ha ha skrev:
Är det verkligen standard? Enligt?
Jag har själv antagit att det sitter galler högst upp för att man inte ska få in fladdermöss och de gånger jag själv varit på tak så har det suttit galler. Men andra kan säkert detta bättre. Så många tak har jag inte varit på.
 
  • Gilla
Denimhead
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag har själv antagit att det sitter galler högst upp för att man inte ska få in fladdermöss och de gånger jag själv varit på tak så har det suttit galler. Men andra kan säkert detta bättre. Så många tak har jag inte varit på.
Inget galler på vårt, mammas eller svärföräldrarnanas tak.
Inte heller sprungit på fler tak än så 🙂
 
K Klass0n skrev:
Kan dela med mig av en vidrig historia på detta tema.
Mammas granne fick in en råtta i samma ventilationsrör. Mycket riktigt kom den inte ut igen och dog där...

Förutom stanken så kom det vid ett tillfälle ned likmaskar i maten... mums...
Efter det så rev de ner fläkt och hittade råttan.

Om råttbajs och musbajs liknar vartannat vet jag inte, men jag hade undersökt röret tämligen omgående och väldigt noga.
En ännu vidrigare historia, som jag dock bara läste om... Detta är länge sen... (när jag pluggade) stod det i tidningen om en person som försökt ta sig in på en studentnation genom ett grovt ventilationsrör, blev väl ungefär som rutchkanan på McD, han gled ned i nån böj men där tog det stopp... Svårare att åla sig ut uppåt. Tror de skrev att det var dåligt drag i ventilationen och luktade illa varvid detta uppdagades... Kanske är vanligt att folk försöker sig på detta. I actionfilmer brukar de ju krypa i rör, men då det är amerikanska byggen så brukar det väl sluta med att de trillar ned genom innertaket... Sorry för OT.

Vi hade möss på vinden och i ett köksskåp. Det upphörde helt när jag byggde om så ett avloppsrör med avluftning ändrades. Genomföringen kring röret hade en liten springa som troligen räckte för att mössen skulle kunna ta sig upp. Dessutom ett "sänkt" tak för att dra VP rör och så panel på det, så jag tror de hade fri "motorväg" från källaren till vinden, via kökets sopskåp. Krävs inte många millimeter för de ska ta sig igenom...
 
  • Wow
Klass0n
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Inget galler på vårt, mammas eller svärföräldrarnanas tak.
Inte heller sprungit på fler tak än så 🙂
Finns inga nackdelar med det så jag hade rekommenderat dig att fixa det i så fall.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag har själv antagit att det sitter galler högst upp för att man inte ska få in fladdermöss och de gånger jag själv varit på tak så har det suttit galler. Men andra kan säkert detta bättre. Så många tak har jag inte varit på.
Galler är för att hindra kajor, fladdermöss och (eventuellt) råttor. Brun råtta då, alltså. För att hindra möss behövs så finmaskigt galler att det inte är funktionellt lämpligt på skorstenar och imkanaler från köksfläktar. Finmaskiga galler ger för stort strömningsmotstånd.

En mus kan ta sig igenom en springa som bara är 6 mm.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.