Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det mesta av kollektivtrafiken betalar vi via skattsedeln. Att säga att den är billig utan att beakta den delen är i bästa fall en halvsanning.

Med det sagt tycker jag att SL är rätt bra och konstaterar att stan inte skulle funka utan kollektivtrafiken.
Jag tycker tvärtom att SL är ganska kass och fungerar som ett typiskt monopol. Jag konstaterar att SL främst utnyttjas av dom som av olika skäl inte har något annat alternativ. Det kan vara orsaker som dålig ekonomi, avsaknad av körkort eller arbete centralt där det inte går att parkera till rimlig kostnad. Att stan inte skulle fungera utan kollektivtrafiken är såklart sant.

Jag har pendlat till Kista från söder om söder under 12 år. Den mest optimistiska restiden med SL är 1:10-1:25 enkel resa. Med bil tar det 25 minuter när jag åker tidigt. Jag har provat SL max 10 gånger under de här åren. På morgonen gick det oftast bra men hem var det alltid förseningar och det här var före Covid och det senaste pendeltågskaoset. Värderar man sin tid till 0 så är naturligtvis SL det optimala valet, billigare än SL är bara cykel men inte ens de mest extrema träningsnarkomanerna pallar att cykla 2 gånger 25-30 kilometer per dag i alla väder.

Jag har en f d kollega som bor söder om Nynäshamn. SL tabelltid till jobbet är 2:15 medan det med bil tar prick en timme. Nackdelen är att man måste passera Essingeleden senast ca 06:30 på morgonen och senast 14:30 på eftermiddagen, därefter försvinner tidsfördelen snabbt.

Covid hade en enorm positiv bieffekt för oss som pendlar långt i och tvärs fjollträsk.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
Man passerar mycket skog och åker mellan Nynäshamn och Kista. Att Stockholms expansion de senaste 70 åren skötts så illa att det rimliga för många är att bo i Nynäs, Norrtälje, Katrineholm eller fan vet var är sorgligt, men knappast något man enkelt löser med mer trafik, oavsett trafikslag.

Nackareservatet, Bogesundslandet, Gärdet, Lovön, Norra Djurgården, Hanveden…

Men oavsett det är stan så stor att det inte är helt rimligt att betrakta hela stan som sin arbetsmarknad om man bor långt ut i en riktning. I alla fall inte med mindre än att man vet vad man ger sig in på om man bor väldigt långt ifrån där man jobbar. Lättare sagt än gjort med dagens priser och fler bostäder än jobb i söderort och tvärtom i norrort, jag vet. Men ändå.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det mesta av kollektivtrafiken betalar vi via skattsedeln. Att säga att den är billig utan att beakta den delen är i bästa fall en halvsanning.

Med det sagt tycker jag att SL är rätt bra och konstaterar att stan inte skulle funka utan kollektivtrafiken.
Med det sagt är sthlm mest subventionerat i landet med tanke på tätheten? ;)
 
R Rkarlsson skrev:
Med det sagt är sthlm mest subventionerat i landet med tanke på tätheten? ;)
Jasså, och vad betyder det?
 
RoTe
Nyfiken fråga, jag läste här i tråden att förbränningsmotorn inte längre kommer erbjudas i bilar om 10 år. Hur kommer det funka i länder som knappt har elinfrastruktur? Jag menar stora delar av Afrika, Asien, Sydamerika... Dom får återgå till häst, oxe och åsna? Världen är lite större än bara västvärlden är det jag menar...
 
RoTe RoTe skrev:
Nyfiken fråga, jag läste här i tråden att förbränningsmotorn inte längre kommer erbjudas i bilar om 10 år. Hur kommer det funka i länder som knappt har elinfrastruktur? Jag menar stora delar av Afrika, Asien, Sydamerika... Dom får återgå till häst, oxe och åsna? Världen är lite större än bara västvärlden är det jag menar...
Du missade att länka till inlägget. Vi har ju inte sett det än. Men om det formuleras till att omfatta nya personbilar i Europa så finns det fortfarande utrymme för tillverkare att leverera förbränningsmotorer till andra marknader och andra tillämpningar.
 
RoTe
Mikael_L
RoTe RoTe skrev:
Nyfiken fråga, jag läste här i tråden att förbränningsmotorn inte längre kommer erbjudas i bilar om 10 år. Hur kommer det funka i länder som knappt har elinfrastruktur? Jag menar stora delar av Afrika, Asien, Sydamerika... Dom får återgå till häst, oxe och åsna? Världen är lite större än bara västvärlden är det jag menar...
De kräver inte euroklass 7 motorer, så biltillverkarna kan fortsätta att stämpla ut bilar med dagens, eller gårdagens teknologi.

Och var inte så säker på att dessa länder alls kommer vara så bakom. De kanske i stort hoppar över västvärldens utvecklingssteg med att köra fordon med fossilt bränsle i hundra år.
Det är för dyrt, jämfört med att producera sitt bränsle själv med solceller på taket.

På Afrikanska kontinenten så har de i stor utsträckning hoppat över hela telefoni-konceptet kopparnät, och gick från inga telefoner alls till mobiltelefoner direkt.
Det kan vara fördelen med att komma in i teknologin lite senare, man kan skippa något steg i evolutionen, och direkt gå på det modernaste.
 
  • Gilla
ajn82 och 11 till
  • Laddar…
Mikael_L
Här kan du förövrigt läsa lite om euroklass 7
https://teknikensvarld.expressen.se...-7-ses-som-dodsstoten-for-forbranningsmotorn/

Och att efter euroklass 7-kraven beslutades och presenterats har flera biltillverkare menat att de nu ska stoppa motorutvecklingen, stanna vid euroklass 6 motorer.

Men nu när jag googlade lite så ser jag att jag tydligen har missat sista vändningen, euroklass 7 har mildrats i kraven, det är i princip euroklass 6 + lite nya godsaker runt.
https://www.mestmotor.se/automotors...ranningsmotorn-tack-vare-den-tyska-billobbyn/

https://www.vibilagare.se/nyheter/euro-7-2025-nya-forslaget-utslappsregler-klart
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
På Afrikanska kontinenten så har de i stor utsträckning hoppat över hela telefoni-konceptet kopparnät, och gick från inga telefoner alls till mobiltelefoner direkt.
Det kan vara fördelen med att komma in i teknologin lite senare, man kan skippa något steg i evolutionen, och direkt gå på det momodernaste.
Nja, alla länder som följt utveckling med industrialiseringen, sedan IT/teknik har haft nytta av det ekonomiskt. De här länderna kommer att ha fortsatt svårt ekonomiskt med elbilar. Så, nej det finns ingen fördel.
Däremot kan väl vissa dra nytta av att kunna producera el större delen av året med solceller (tror jag), vilket krävs för att kunna använda elfordon.
😉
 
Mikael_L
Nä i historiskt perspektiv är det ju nog ingen fördel att inte varit med på utvecklingsstegen.

Men när man väl ska börja ändra sig, så behöver man ju inte köra heller racet med att först utveckla en Newcombens ångmaskin med en verkningsgrad på 0,5% för att sen förbättra den i 100 år och nå 20% verkningsgrad för att sen komma på explosionsmotorn med 5% verkningsgrad och utveckla den i 100 år för att nå 25% verkningsgrad för att ungefär då kommit på tillräckligt bra batteriteknik för att ta nästa steg.

Utan de försöker väl hoppa på det bästa av dagens teknik som de kan ha nytta av och råd med. Så fossilmotorn blir kanske snart lika död där ...
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men när man väl ska börja ändra sig, så behöver man ju inte köra heller racet med att först utveckla en Newcombens ångmaskin med en verkningsgrad på 0,5% för att sen förbättra den i 100 år och nå 20% verkningsgrad för att sen komma på explosionsmotorn med 5% verkningsgrad och utveckla den i 100 år för att nå 25% verkningsgrad för att ungefär då kommit på tillräckligt bra batteriteknik för att ta nästa steg.
Jag har aldrig ägt en explosionsmotor, är dom bra?😉
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
var och provkörde en Lynk CO 01 laddhybrid. Skön bil att köra, ganska ful front, men totalt värdelös att sitta i som passagerare då svankstöd saknas.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här kan du förövrigt läsa lite om euroklass 7
[länk]

Och att efter euroklass 7-kraven beslutades och presenterats har flera biltillverkare menat att de nu ska stoppa motorutvecklingen, stanna vid euroklass 6 motorer.

Men nu när jag googlade lite så ser jag att jag tydligen har missat sista vändningen, euroklass 7 har mildrats i kraven, det är i princip euroklass 6 + lite nya godsaker runt.
[länk]

[länk]
Från omöjliga krav till nåbara även om det innebär avgasrening för 50' extra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.