1 467 666 läst · 24 285 svar
1468k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag tycker tvärtom att SL är ganska kass och fungerar som ett typiskt monopol. Jag konstaterar att SL främst utnyttjas av dom som av olika skäl inte har något annat alternativ. Det kan vara orsaker som dålig ekonomi, avsaknad av körkort eller arbete centralt där det inte går att parkera till rimlig kostnad. Att stan inte skulle fungera utan kollektivtrafiken är såklart sant.Nötegårdsgubben skrev:
Jag har pendlat till Kista från söder om söder under 12 år. Den mest optimistiska restiden med SL är 1:10-1:25 enkel resa. Med bil tar det 25 minuter när jag åker tidigt. Jag har provat SL max 10 gånger under de här åren. På morgonen gick det oftast bra men hem var det alltid förseningar och det här var före Covid och det senaste pendeltågskaoset. Värderar man sin tid till 0 så är naturligtvis SL det optimala valet, billigare än SL är bara cykel men inte ens de mest extrema träningsnarkomanerna pallar att cykla 2 gånger 25-30 kilometer per dag i alla väder.
Jag har en f d kollega som bor söder om Nynäshamn. SL tabelltid till jobbet är 2:15 medan det med bil tar prick en timme. Nackdelen är att man måste passera Essingeleden senast ca 06:30 på morgonen och senast 14:30 på eftermiddagen, därefter försvinner tidsfördelen snabbt.
Covid hade en enorm positiv bieffekt för oss som pendlar långt i och tvärs fjollträsk.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 391 inlägg
Man passerar mycket skog och åker mellan Nynäshamn och Kista. Att Stockholms expansion de senaste 70 åren skötts så illa att det rimliga för många är att bo i Nynäs, Norrtälje, Katrineholm eller fan vet var är sorgligt, men knappast något man enkelt löser med mer trafik, oavsett trafikslag.
Nackareservatet, Bogesundslandet, Gärdet, Lovön, Norra Djurgården, Hanveden…
Men oavsett det är stan så stor att det inte är helt rimligt att betrakta hela stan som sin arbetsmarknad om man bor långt ut i en riktning. I alla fall inte med mindre än att man vet vad man ger sig in på om man bor väldigt långt ifrån där man jobbar. Lättare sagt än gjort med dagens priser och fler bostäder än jobb i söderort och tvärtom i norrort, jag vet. Men ändå.
Nackareservatet, Bogesundslandet, Gärdet, Lovön, Norra Djurgården, Hanveden…
Men oavsett det är stan så stor att det inte är helt rimligt att betrakta hela stan som sin arbetsmarknad om man bor långt ut i en riktning. I alla fall inte med mindre än att man vet vad man ger sig in på om man bor väldigt långt ifrån där man jobbar. Lättare sagt än gjort med dagens priser och fler bostäder än jobb i söderort och tvärtom i norrort, jag vet. Men ändå.
Med det sagt är sthlm mest subventionerat i landet med tanke på tätheten?Nötegårdsgubben skrev:
Nyfiken fråga, jag läste här i tråden att förbränningsmotorn inte längre kommer erbjudas i bilar om 10 år. Hur kommer det funka i länder som knappt har elinfrastruktur? Jag menar stora delar av Afrika, Asien, Sydamerika... Dom får återgå till häst, oxe och åsna? Världen är lite större än bara västvärlden är det jag menar...
Du missade att länka till inlägget. Vi har ju inte sett det än. Men om det formuleras till att omfatta nya personbilar i Europa så finns det fortfarande utrymme för tillverkare att leverera förbränningsmotorer till andra marknader och andra tillämpningar.RoTe skrev:Nyfiken fråga, jag läste här i tråden att förbränningsmotorn inte längre kommer erbjudas i bilar om 10 år. Hur kommer det funka i länder som knappt har elinfrastruktur? Jag menar stora delar av Afrika, Asien, Sydamerika... Dom får återgå till häst, oxe och åsna? Världen är lite större än bara västvärlden är det jag menar...
Här är länken: https://www.byggahus.se/forum/threa...elbil-raeckvidd.326730/page-1268#post-5475488A Avemo skrev:
De kräver inte euroklass 7 motorer, så biltillverkarna kan fortsätta att stämpla ut bilar med dagens, eller gårdagens teknologi.RoTe skrev:Nyfiken fråga, jag läste här i tråden att förbränningsmotorn inte längre kommer erbjudas i bilar om 10 år. Hur kommer det funka i länder som knappt har elinfrastruktur? Jag menar stora delar av Afrika, Asien, Sydamerika... Dom får återgå till häst, oxe och åsna? Världen är lite större än bara västvärlden är det jag menar...
Och var inte så säker på att dessa länder alls kommer vara så bakom. De kanske i stort hoppar över västvärldens utvecklingssteg med att köra fordon med fossilt bränsle i hundra år.
Det är för dyrt, jämfört med att producera sitt bränsle själv med solceller på taket.
På Afrikanska kontinenten så har de i stor utsträckning hoppat över hela telefoni-konceptet kopparnät, och gick från inga telefoner alls till mobiltelefoner direkt.
Det kan vara fördelen med att komma in i teknologin lite senare, man kan skippa något steg i evolutionen, och direkt gå på det modernaste.
Här kan du förövrigt läsa lite om euroklass 7
https://teknikensvarld.expressen.se...-7-ses-som-dodsstoten-for-forbranningsmotorn/
Och att efter euroklass 7-kraven beslutades och presenterats har flera biltillverkare menat att de nu ska stoppa motorutvecklingen, stanna vid euroklass 6 motorer.
Men nu när jag googlade lite så ser jag att jag tydligen har missat sista vändningen, euroklass 7 har mildrats i kraven, det är i princip euroklass 6 + lite nya godsaker runt.
https://www.mestmotor.se/automotors...ranningsmotorn-tack-vare-den-tyska-billobbyn/
https://www.vibilagare.se/nyheter/euro-7-2025-nya-forslaget-utslappsregler-klart
https://teknikensvarld.expressen.se...-7-ses-som-dodsstoten-for-forbranningsmotorn/
Och att efter euroklass 7-kraven beslutades och presenterats har flera biltillverkare menat att de nu ska stoppa motorutvecklingen, stanna vid euroklass 6 motorer.
Men nu när jag googlade lite så ser jag att jag tydligen har missat sista vändningen, euroklass 7 har mildrats i kraven, det är i princip euroklass 6 + lite nya godsaker runt.
https://www.mestmotor.se/automotors...ranningsmotorn-tack-vare-den-tyska-billobbyn/
https://www.vibilagare.se/nyheter/euro-7-2025-nya-forslaget-utslappsregler-klart
Nja, alla länder som följt utveckling med industrialiseringen, sedan IT/teknik har haft nytta av det ekonomiskt. De här länderna kommer att ha fortsatt svårt ekonomiskt med elbilar. Så, nej det finns ingen fördel.Mikael_L skrev:På Afrikanska kontinenten så har de i stor utsträckning hoppat över hela telefoni-konceptet kopparnät, och gick från inga telefoner alls till mobiltelefoner direkt.
Det kan vara fördelen med att komma in i teknologin lite senare, man kan skippa något steg i evolutionen, och direkt gå på det momodernaste.
Däremot kan väl vissa dra nytta av att kunna producera el större delen av året med solceller (tror jag), vilket krävs för att kunna använda elfordon.
😉
Nä i historiskt perspektiv är det ju nog ingen fördel att inte varit med på utvecklingsstegen.
Men när man väl ska börja ändra sig, så behöver man ju inte köra heller racet med att först utveckla en Newcombens ångmaskin med en verkningsgrad på 0,5% för att sen förbättra den i 100 år och nå 20% verkningsgrad för att sen komma på explosionsmotorn med 5% verkningsgrad och utveckla den i 100 år för att nå 25% verkningsgrad för att ungefär då kommit på tillräckligt bra batteriteknik för att ta nästa steg.
Utan de försöker väl hoppa på det bästa av dagens teknik som de kan ha nytta av och råd med. Så fossilmotorn blir kanske snart lika död där ...
Men när man väl ska börja ändra sig, så behöver man ju inte köra heller racet med att först utveckla en Newcombens ångmaskin med en verkningsgrad på 0,5% för att sen förbättra den i 100 år och nå 20% verkningsgrad för att sen komma på explosionsmotorn med 5% verkningsgrad och utveckla den i 100 år för att nå 25% verkningsgrad för att ungefär då kommit på tillräckligt bra batteriteknik för att ta nästa steg.
Utan de försöker väl hoppa på det bästa av dagens teknik som de kan ha nytta av och råd med. Så fossilmotorn blir kanske snart lika död där ...
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag har aldrig ägt en explosionsmotor, är dom bra?😉Mikael_L skrev:Men när man väl ska börja ändra sig, så behöver man ju inte köra heller racet med att först utveckla en Newcombens ångmaskin med en verkningsgrad på 0,5% för att sen förbättra den i 100 år och nå 20% verkningsgrad för att sen komma på explosionsmotorn med 5% verkningsgrad och utveckla den i 100 år för att nå 25% verkningsgrad för att ungefär då kommit på tillräckligt bra batteriteknik för att ta nästa steg.
https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/explosionsmotorM Markarbetaren skrev:
var och provkörde en Lynk CO 01 laddhybrid. Skön bil att köra, ganska ful front, men totalt värdelös att sitta i som passagerare då svankstöd saknas.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Från omöjliga krav till nåbara även om det innebär avgasrening för 50' extra.Mikael_L skrev:Här kan du förövrigt läsa lite om euroklass 7
[länk]
Och att efter euroklass 7-kraven beslutades och presenterats har flera biltillverkare menat att de nu ska stoppa motorutvecklingen, stanna vid euroklass 6 motorer.
Men nu när jag googlade lite så ser jag att jag tydligen har missat sista vändningen, euroklass 7 har mildrats i kraven, det är i princip euroklass 6 + lite nya godsaker runt.
[länk]
[länk]